Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#1 Bericht door HansKarel » 12 aug 2021, 19:42

Even een vraagje aan de deskundigen, want ik verwacht dat er heel wat rondrijden met een Kokusan EVO2.
Ik heb er tweedehands 1 op de kop getikt en verwachtte deze te moeten repareren maar zie daar: het werkt.
Bij mijn puntenontsteking zette ik het tijdstip bij stationair draaien op 1.2mm voor BDP en dat liep fantastisch.
Dat heb ik nu bij de EVO2 ook gedaan, en weer loopt de Kreidler op zich fantastisch maar ik heb het gevoel dat ik iets topsnelheid mis en iets minder kracht heb heuvelop.
Zit er dan toch een curve in die standaard EVO2?
Mijn stroboscoop stopt ermee rond 4000 toeren en tot dan is het tijdstip de hele tijd 1,2mm voor BDP.
Zou ik, bij stationair draaien dan toch de ontsteking op bijvoorbeeld 1,5mm of misschien wel 2mm voor BDP moeten zetten?
Groetjes, Gert.

Setup: 50cc blokcilinder, inlaat en uitlaat gevijld en 17mm Bing. Top 66km/h en nu haal ik net de 60.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#2 Bericht door Caspar » 12 aug 2021, 20:34

Zou het kunnen dat je last hebt van een lichter vliegwiel ?
Volgens mij zit er geen curve in

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#3 Bericht door HansKarel » 12 aug 2021, 21:03

Bedankt, Caspar, als er geen curve in zit dan moet de ontsteking goed staan dus dat is het dan niet.
Morgenmiddag nog maar s wat rondtoeren en even dezelfde weg nemen als ik vaker doe.
Heb ondertussen nog s goed het ontstekingstijdstip bekeken en na verschillende keren meten kom ik op 1,1 mm voor BDP.
Die 0,1mm zal het verschil toch ook niet zijn maar even de grondplaat iets verstellen is natuurlijk gauw uit te proberen.
Dat vliegwiel is inderdaad lichter maar of het daar in zit?
Volgens mij heb ik dezelfde kracht tot 6000 toeren maar neemt het af in het gebied tot max 7500 toeren t.o.v. de puntenontsteking.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#4 Bericht door Caspar » 12 aug 2021, 21:15

Inderdaad eens schuiven tussen de 0,95 en de 1,2mm vbdp.
Sluit andere variabelen ook uit.

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#5 Bericht door kabouter » 13 aug 2021, 20:42

met de kokusan moet op toeren rijden iets langer doortrekken voor dat je door schakeld .

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#6 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 09:03

Dat klopt, Kabouter, heb ik gisteren gemerkt.
Ik ben gistermiddag, zoals Caspar aangaf, met de grondplaat aan het verstellen geweest.
Met 1,2mm voor BDP: bij wegrijden de eerste paar honderd meter loopt de Kreidler wat "korzelig", houdt af en toe iets in, lijkt soms net of er een vuiltje in de sproeier zit en weer weggaat. Daarna rijdt ie prima maar volgens mij is de top iets lager.
Met 0,9mm voor BDP: loopt veel mooier stationair en rijdt in lage toeren ook veel soepeler. Wel minder trekkracht heuvelop en met wind tegen.
Met 1,0 a 1,1mm voor BDP: in lager toeren iets soepeler dan 1,2mm maar wel zelfde trekkracht ook heuvelop.
Verschil in top ten opzichte van puntenontsteking is een paar km maar ja, het valt niet mee om dat exact te bekijken als het niet windkracht 1 is.
Al met al tevreden met 1,1mm voor BDP en daar laat ik m op staan.
De onderdelen van Reichelt om de pulse reducer te maken zijn binnen dus binnenkort dat maar eens gaan solderen en monteren.
Had er 1 willen kopen maar overal uitverkocht. Zelf maken is makkelijk te doen waarbij de prijs van de onderdelen nog geen kwart van de verzendkosten is....
We hobby-en weer lekker verder.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#7 Bericht door Caspar » 14 aug 2021, 09:08

Goed bezig

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#8 Bericht door GerritjanS » 15 aug 2021, 09:29

je zou eens een powerbox p10 of 17 kunnen proberen
gaat hij zwz beter trekken onderin

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kokusan EVO2 i.p.v. puntenontsteking gemonteerd: ontstekingstijdstip

#9 Bericht door HansKarel » 22 aug 2021, 13:59

Bedankt voor de tip, GerritjanS maar trekkracht is er genoeg onderin, dankzij wat tunewerk en een 17mm carb, dus ik denk niet dat ik nog een P10 ga proberen.
Na een week heb ik de Kokusan EVO2 CDI vervangen.
Het viel me op dat de Kreidler wat stotterde en inhield bij de eerste 10 minuten rijden.
Op zich verdacht ik niet de CDI maar kon niks vinden aan carburateur, bougie etcetera.
Heb er een andere CDI opgezet, een china ding model Kokusan, en zie daar: de Kreidler rijdt mooi soepel en geen stotteren meer.
Jammer dat ze ingegoten zijn anders zou ik graag s kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Met de nieuwe CDI het ontstekingstijdstip nog weer gecontroleerd maar geen verschil .
Toch maar weer op 1,2mm voor BDP gezet en rijdt prima soepel.

De pulse reducer heb ik gebouwd en hangt nu in een mini plastic boxje onder de teller.
Het schema van Motelek.net met PTC weerstand werkt hier prima.

Plaats reactie