condensator van puntenontsteking Kreidler

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

condensator van puntenontsteking Kreidler

#1 Bericht door HansKarel » 03 jul 2021, 18:12

Zoo, ik was vandaag lekker aan t toeren en het leek me dat ik langzamerhand power ging verliezen.
Dan is de condensator natuurlijk verdacht maar ik heb zo geen vervanger in de voorraad.
Dus thuis gekomen eerst maar eens het ontstekingstijdstip gecontroleerd en vervolgens de afstand tussen de punten.
Alles goed. Uit een print van een oude defecte koffiemachine van de Aldi een 0.47uF 250VAC condensator gehaald en deze met de capaciteitsmeter nagemeten.
Leek in orde dus ik heb een klein aluminium stripje gebogen en hem aan het frame bevestigd. De oude condensator alleen afgekoppeld en laten zitten.
Geen vonken meer op de punten als ik de brommerd laat draaien...
De oude condensator nog even nagemeten maar gaf keurig 0.26uF maar ja...dat is bij 9 volt gelijkspanning. Want de condensator doet bij warmte?
Zie hier mijn tijdelijke oplossing tot ik t.z.t een elektronische ontsteking ga kopen en monteren.
condensator.jpg
condensator.jpg (119.34 KiB) 1843 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#2 Bericht door Caspar » 03 jul 2021, 19:04

Goed bezig , kan zijn dat 250V wat weinig is en je nieuwe condensator doorslaat. 400V gaat beter.

Die 0,26uF van de oude condensator is nog niet zo heel slecht. Maar kan inderdaad zijn dat hij doorslaat bij hogere spanning en temperatuur.

NB als het probleem terugkomt , kijk dan ook even de zwarte ontstekingsspoel na

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#3 Bericht door kreidler844 » 03 jul 2021, 19:25

Op deze manier kan dat heel lang heel blijven.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#4 Bericht door janmoser » 04 jul 2021, 22:36

Ruim 2000km rij ik al vanaf 19-febr. 2018 met een folie condensator type: -MKP10- 0.68uF 1000V/600V~
Deze folie condensator heb ik buiten de ontsteking geplaatst in een aluminium doosje van conrad.nl op dezelfde manier als hierboven is omschreven.
Het is een prima betrouwbare oplossing gebleken, zowel in de zomer als winter, korte of lange afstanden maken niet uit.
Ik had schoon genoeg gekregen van de bosch condensatoren. Meerdere typen en merken geprobeerd. Na korte of lange tijd zijn ze allemaal door ouderdom en /of uitdroging stuk gegaan.

Hiertoe de bestaande condensator laten zitten, maar de draden losgesoldeerd en gewoon met elkaar doorgekoppeld en geïsoleerd. Daarna de uitgaande draad doorverbonden met één uitgang van de folie condensator, waarna de andere uitgang van de folie condensator met de massa is verbonden. (Beide contactenpunten gesoldeerd)

Succes verzekerd!! Neem wel een zware folie condensator zoals ik boven heb aangegeven. Voor ca €5.= plus verzendkosten bij Conrad.nl
Het idee heb ik enige tijd geleden ook aangeraden op het Forum, en positieve reacties hierop gekregen.
Vriendelijke groeten, J.H.Moser Alkmaar
Deze gebruikers waarderen janmoser voor dit bericht:
Caspar (05 jul 2021, 07:31)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jul 2021, 23:33

janmoser schreef: 04 jul 2021, 22:36 Ruim 2000km rij ik al vanaf 19-febr. 2018 met een folie condensator type: -MKP10- 0.68uF 1000V/600V~
Deze folie condensator heb ik buiten de ontsteking geplaatst in een aluminium doosje van conrad.nl op dezelfde manier als hierboven is omschreven.
Het is een prima betrouwbare oplossing gebleken, zowel in de zomer als winter, korte of lange afstanden maken niet uit.
Ik had schoon genoeg gekregen van de bosch condensatoren. Meerdere typen en merken geprobeerd. Na korte of lange tijd zijn ze allemaal door ouderdom en /of uitdroging stuk gegaan.

Hiertoe de bestaande condensator laten zitten, maar de draden losgesoldeerd en gewoon met elkaar doorgekoppeld en geïsoleerd. Daarna de uitgaande draad doorverbonden met één uitgang van de folie condensator, waarna de andere uitgang van de folie condensator met de massa is verbonden. (Beide contactenpunten gesoldeerd)

Succes verzekerd!! Neem wel een zware folie condensator zoals ik boven heb aangegeven. Voor ca €5.= plus verzendkosten bij Conrad.nl
Het idee heb ik enige tijd geleden ook aangeraden op het Forum, en positieve reacties hierop gekregen.
Vriendelijke groeten, J.H.Moser Alkmaar
Hoeveel km’s heb jij nu al op jou JB Kreidler ?

Enzo

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#6 Bericht door janmoser » 05 jul 2021, 00:01

Op dit moment ruim 20.000km met dezelfde korte tandwieloverbrenging 40/11 op de RMC-S 5 bak. Momenteel iets minder kilometers per week, maar wel met Ecomaxx bike Fuel 4 i.c.m. triboron 1:90
Totaal gem. verbruik bij 45km/uur 1:30 (4.2pk SB cilinder) Geen carburatie of ontstekingsproblemen. alleen iets warmere bougie NGK B7HS i.p.v. NGK B8HS, omdat hij meerdere keren bij verkeerslichten afsloeg door te natte bougie. Met NGK B7HS met sproeiernaald in 2e slot van boven, bleef de motor stationair met licht aan 1800 toeren draaien en sloeg niet meer af. Dit komt omdat ik altijd op half gas rij en alleen bij optrekken flink doortrek om daarna de snelheid op 45 km/u te houden. (Veel gas dan nog over) Top is nog steeds 54km/uur digitaal gemeten. Eén maal de uitlaat en cilinderkop ontkoold bij 12.200km. Daarna niet meer. Probeer de motor zo lang mogelijk heel te houden, nog geen terugval in prestaties en prima acceleratie, maar dan wel met veel schakelen.
In de praktijk kan overigens erg schakellui gereden worden.

Groetjes ook aan Maarten Hogervorst, Jan moser Alkmaar.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jul 2021, 06:47

Vreemd ik lees meerdere merken en typen condensatoren geprobeerd.
Dan heb je toch problemen gehad ?
Kan gebeuren. Ik heb 18.250 km weg en heb nog nooit aan een schroefje van de ontsteking gedraaid.


Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#8 Bericht door Caspar » 05 jul 2021, 07:38

Die nieuwe condensatoren voor Kreidler deugen niet.
Gemiddeld 2 weken , dan zijn ze weer kapot en kun je lopen.
Maakt niet uit of je versie neemt met het schroefje of de soldeer variant. De korte of de lange uitvoering.
Ook alle merken geprobeerd: Bosch , Effe , Beru , Doduco , Ducati.
De oude exemplaren van 40 jaar geleden waren prima maar zijn nu uitgedroogd.

Een alternatief zoals Jan gebruikt is beter

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jul 2021, 08:15

Caspar schreef: 05 jul 2021, 07:38 Die nieuwe condensatoren voor Kreidler deugen niet.
Gemiddeld 2 weken , dan zijn ze weer kapot en kun je lopen.
Maakt niet uit of je versie neemt met het schroefje of de soldeer variant. De korte of de lange uitvoering.
Ook alle merken geprobeerd: Bosch , Effe , Beru , Doduco , Ducati.
De oude exemplaren van 40 jaar geleden waren prima maar zijn nu uitgedroogd.

Een alternatief zoals Jan gebruikt is beter
Waarom verkopen die mafkezen het dan nog ?


Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#10 Bericht door Caspar » 05 jul 2021, 09:19

Tja , dat vraag ik me bij meer onderdelen af.
De handelaren zijn afhankelijk van de fabrikant , die mag op zijn beurt niet het juiste electrolyt gebruiken.
Electrolyt is de isolerende vloeistof die in een condensator zit. Het oude electrolyt is verboden vanwege milieu en gezondheids schade.
Verder zit er alleen papier en aluminiumfolie in de condensator. Dat papier is gedrenkt in electrolyt zodat het isoleert.

De nieuwe Bosch condensatoren kun je herkennen aan de tekst: "made in Turkey".
Ik vermoed dat Beru uit dezelfde fabriek komt.
De rest komt uit Azië

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#11 Bericht door janmoser » 05 jul 2021, 09:51

Even terug naar de opmerking van Tjerry ...
In die zin vreemd, dat ik in de periode tussen aanschaf 2004 en 2017 18.000km probleemloos heb gereden met de puntenontsteking. Eén onderdeel verknalt de hele ontsteking en dat is de condensator.
Gelijk aan Caspar zijn situatie, heeft nadien tussen 2017 en 2018 de condensator mijn irritatiegrens meer malen overschreden.
Vanaf 2018 ben ik na overleg met een electronica specialist gekomen tot een oplossing waarbij het probleem op een heel andere manier benaderd wordt. Namelijk een condensator met een hoge thermische, isolatie overwaarde en idem spanningsoverwaarde. Die is uiteindelijk gevonden bij Conrad .nl
Door te kiezen voor een folie condensator type: MKP10 en 0.68uF met voor spanningoverwaarde 1000V/600~ is het probleem opgelost vanaf 2018 tot heden en inmiddels 2000km verder!!
Nu ruim 20.000km gereden.

Hoe aangepakt:
Door de draden bij de condensator los te solderen en met elkaar te verbinden en te isoleren en vervolgens buiten de ontsteking om met één poot van de foliecondensator en de andere poot te verbinden (solderen) met de massa is het probleem voorbij. Bij conrad .nl heb ik voor de zekerheid 3 foliecondensatoren besteld, maar tot op heden niet nodig gehad. De defecte oude condensator kun je gemakshalve laten zitten danwel verwijderen.
Wel heb ik uit zekerheid de externe buitenbobine vervangen en de onderbreker contactpunten vervangen, omdat door een constant aflatende Bosch condensatoren de externe bobine en onderbrekerpunten een opdonder op termijn krijgen.
Uiteindelijk heb ik de foliecondensator ondergebracht in een aluminium doosje, vervolgens de foliecondensator met een tyrib vast gezet. Hiervoor 2 gaatjes in het doosje geboord en aangetrokken.
Het doosje veilig geplaatst achter het linker motorscherm tegen het frame. Aan weerszijden heb ik luchtgaten geboord en voor ventilatie voorzien van fijn nylon gaas waardoor e.v. de luchtstroom de inhoud van het doosje koel houdt. Om trillingen tegen te gaan is tussen het doosje en het frame isolatie aangebracht, maar zorgt een bout in het doosje voor de massa met het frame. Het aluminium doosje heeft afm. van ca 5x6x3cm.en is boven de ontsteking tegen het frame gemonteerd.

Langs deze weg functioneert de puntenontsteking prima gelijk de periode 2004 t/m 2017. Ik kan de overstap iedereen aanraden!
Geen veelvuldig onderbrekerpunten door inbranden vervangen, voor de zekerheid: geen nieuwe buitenbobine kopen, en een instelling ontstekingstijdstip die vast op 0.95mm voor BDP blijft staan en niet door inbranden weer opnieuw afgesteld moet worden. Daarnaast het grote voordeel van het zware vliegwiel.enz....enz.

Zolang dit zo blijft heb ik geen Kokusan nodig, maar het had niet veel gescheeld of ik was overstag gegaan. Want iedere 14 dagen een andere Bosch, Ducatie,Beru of Effe condensatoren geeft een hoogst onzeker gevoel bij mijn wekelijkse ritten naar familie tussen Velsen en Alkmaar van 80km heen en terug. Meerdere keren gestrand, gelukkig dicht bij huis, maar je zal midden op de afsluitdijk met een uitgevallen condensator komen te staan. dat idee heeft mij in die periode erg onzeker gemaakt.
Het vertrouwen is nu wel weer terug met een goedwerkende folie condensator. De kosten vallen erg mee. Ca € 5.= voor de condensator plus een aluminium doosje ook € 5.= en dan nog de verzendkosten.

Ik kan het iedereen aanraden die met een puntenontsteking rijdt, bij uitval van de standaard Bosch condensator, over te stappen op een zware folie condensator zoals ik hierboven heb aangegeven.
Let daarbij wel op de noodzakelijke overwaarden zoals ik heb aangegeven. Het plezier met de JB- Kreidler is weer helemaal terug.

Vriendelijke groeten Jan Moser Alkmaar
Deze gebruikers waarderen janmoser voor dit bericht (totaal 3):
Caspar (05 jul 2021, 18:05) • Flocke (05 jul 2021, 19:24) • KJ (05 jul 2021, 23:27)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#12 Bericht door Flocke » 05 jul 2021, 19:09

Caspar schreef: 05 jul 2021, 09:19 De nieuwe Bosch condensatoren kun je herkennen aan de tekst: "made in Turkey".
Ik vermoed dat Beru uit dezelfde fabriek komt.
De rest komt uit Azië
Die alten "Made in Germany" Bosch- und Beru-Kondensatoren haben außerdem noch die bekannten Prägungen am Boden des Kondensators (sh. letztes Bild), das haben die neuen "Made in Turkey" nicht mehr.

Solange der Kondensator dicht ist, müssen die ja nicht zwangsläufig austrocknen.
In meiner Eitank mit TM-Zündung ist z. B. noch der originale Kondensator verbaut, da hat noch niemand dran rumgelötet.
Der Kondensator hat hinten auch noch die originalen Prägungen mit Teilenummer und Herkunftsland.
Und die Zündung funktioniert einwandfrei, die Gefahr des Austrocknens ist im Motor bei Betrieb (Temperatur) sicher höher als in der Schachtel auf dem Speicher.

Unabhängig davon finde ich die Idee mit dem externen Kondensator aus dem Elektronik-Shop eine gute und praktikable Lösung. :thumbleft
Es wurde schon mal dieser Kondensator empfohlen, sollte auch passen:
Kondensator

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.08.02.png
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.08.02.png (1.47 MiB) 1499 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 18.59.35.png
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 18.59.35.png (1.03 MiB) 1499 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.01.20.png
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.01.20.png (529.88 KiB) 1499 keer bekeken
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.15.35.png
Bildschirmfoto 2021-07-05 um 19.15.35.png (1.3 MiB) 1493 keer bekeken

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#13 Bericht door HansKarel » 05 jul 2021, 19:56

Ik probeer het eerst s met mijn 0,47uF 250V AC condensator. Tenslotte heeft de originele Bosch condensator ook een max werkspanning van 250VAC.
Ik rijd met max 7500 toeren maar kan me voorstellen dat de snellere jongens beter een condensator met hogere AC werkspanning kunnen kiezen.
Maar mocht ik stilvallen (de eerste 30km ging tot nu toe probleemloos) dan weet ik waar ik moet kijken en bestel ik wel een condensator geschikt voor hogere AC piekspanningen.
Een keer de oscilloscoop eraan hangen en kijken hoe hoog die pulsen nu daadwerkelijk zijn geeft meer duidelijkheid en dat ga ik binnenkort eens doen.
Groetjes, en veel rijplezier, Gert

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#14 Bericht door Caspar » 06 jul 2021, 07:38

Carsten , de getoonde condensator van eBay heeft te weinig capaciteit::0,1uF. Daardoor kunnen de punten inbranden.
De korte uitvoering van Bosch is rond de 0,21uF
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
Flocke (06 jul 2021, 10:16)
Waardering: 9.09%

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#15 Bericht door janmoser » 06 jul 2021, 08:20

Om dezelfde reden als Caspar aanvoert, werd mij destijds geadviseerd folie condensator type: MKP10 te kiezen met als specificatie: 0.68uF en 1000V/ 600~
Met deze gekozen overwaarden zit men in ieder geval goed! Leverancier: Conrad.nl

vr. Groeten Jan Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: condensator van puntenontsteking Kreidler

#16 Bericht door Flocke » 06 jul 2021, 10:16

Caspar schreef: 06 jul 2021, 07:38 Carsten , de getoonde condensator van eBay heeft te weinig capaciteit::0,1uF. Daardoor kunnen de punten inbranden.
De korte uitvoering van Bosch is rond de 0,21uF
Hallo Caspar,

ja, da hast Du Recht, das war mir gestern auch noch aufgefallen, als ich die Werte mit den originalen Kondensatoren verglichen hatte ...

Der verlinkte Kondensator wurde mal im Jogy-Forum empfohlen und ich hatte ihn hier verlinkt, ohne die Tauglichkeit zuvor selbst zu überprüfen:
https://www.jogys-forum.de/11824566nx34 ... 4-s30.html
Man sollte eigentlich nichts blind weiter empfehlen ... :?

Gruß und danke für die Aufklärung

Carsten



Bildquelle: https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... ntakte.htm
Bildschirmfoto 2016-02-27 um 14.12.59.png
Bildschirmfoto 2016-02-27 um 14.12.59.png (289.93 KiB) 1403 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
Caspar (06 jul 2021, 10:24)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie