Oorzaak slijtage bougie?
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Oorzaak slijtage bougie?
Gisteravond opweg naar Stompwijk sloeg Andy zijn kreidler steeds af. Een verse bougie gaf uitkomst!
Dat gaf mij weer te denken, want weet niet exact hoe oude de bougie is die er bij mij nu inzit. Vermoedelijk 6500km.
Ik had verder geen klachten, start goed en loopt ook goed stationair.
Wel viel de slijtage mij op bij de centrale elektrode. De afstand is ca 0.85mm! De nieuwe meet 0.7mm.
Op de foto’s is deze slijtage ook goed te zien.
Waardoor kan een bougie zo snel slijten?
Dat gaf mij weer te denken, want weet niet exact hoe oude de bougie is die er bij mij nu inzit. Vermoedelijk 6500km.
Ik had verder geen klachten, start goed en loopt ook goed stationair.
Wel viel de slijtage mij op bij de centrale elektrode. De afstand is ca 0.85mm! De nieuwe meet 0.7mm.
Op de foto’s is deze slijtage ook goed te zien.
Waardoor kan een bougie zo snel slijten?
- Bijlagen
-
- 433A58F9-1955-4576-9CC6-16BDF2B25D34.jpeg (123.92 KiB) 1260 keer bekeken
-
- 0E484BD9-FEA6-4971-A713-6C66A81B724C.jpeg (117.73 KiB) 1260 keer bekeken
-
- 3132FD3C-F9A1-47A4-B069-6DEB902A7283.jpeg (108.65 KiB) 1260 keer bekeken
-
- 1DDB1DD4-CF1B-41F9-AB58-91205E9B6866.jpeg (82.95 KiB) 1260 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Du mußt den Elektrodenabstand durch Nachbiegen der Masseelektrode auf ca. 0,4mm einstellen.
Auch bei einer neuen Kerze.
Zumindest ist das bei den originalen Bosch-Zündungen so vorgegeben.
Und diesen Abstand von ca. 0,4mm während der Laufzeit immer wieder durch Biegen der Masseelektrode nachstellen.
Den Verschleiß halte ich nach ein paar 1000km nicht für ungewöhnlich.
Du schreibst ca. 6.500km, Kreidler gibt an, nach 6.000km die Zündkerze zu erneuern.
Gruß
Carsten
Auch bei einer neuen Kerze.
Zumindest ist das bei den originalen Bosch-Zündungen so vorgegeben.
Und diesen Abstand von ca. 0,4mm während der Laufzeit immer wieder durch Biegen der Masseelektrode nachstellen.
Den Verschleiß halte ich nach ein paar 1000km nicht für ungewöhnlich.
Du schreibst ca. 6.500km, Kreidler gibt an, nach 6.000km die Zündkerze zu erneuern.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
dat is met een ori rs enzo
niet met een tot het draadje getunde, zo als die van pascal
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
geeft een norm aan Bertus
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Tot op het draadje? Met een in jullie ogen slaapverwekkend lage uitlaattiming is daar weinig tot op het draadje getund aan. Helemaal met de standaard uitlaat eronder. Met zo’n VHS is dat wel een ander verhaal.
Loopt mooi zo’n tamme 80cc met standaard uitlaat, vooral makkelijk en soepel.
Vroeger deed ik dat terugbuigen vd elektrode ook weleens maar iemand rade dat mij ten zeerste af daar de fabrikant de maat bepaald.
Moet zeggen dat ik dankzij Andy er ineens aan dacht de boel scherp te controleren. Toen viel mij dit op.
Heb ook rustig 10.000km of meer met een bougie gedaan.
Maar de gemeten slijtage is dus niet extreem wat ik van Carsten begrijp.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Hallo Pascal,
wat meer geld uitgeven voor een bougie....
Iridium, Gold en Platin..... die heben heel minder slijtage....
Koop ens een B9EG, kost ook nieks...6-7 €
wat meer geld uitgeven voor een bougie....
Iridium, Gold en Platin..... die heben heel minder slijtage....
Koop ens een B9EG, kost ook nieks...6-7 €
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
ik ook niet... en een MKHZ heft ook een sterke fonken dan een Contaktontsteking...
dus ook meer slijtage dan...
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Die Zündkerze sieht doch noch relativ gut aus ...
Und wenn Kreidler angegeben hatte, alle 6.000km die Kerze zu tauschen, und Deine Kerze sieht noch so passabel nach 6.500km aus, dann kann man doch nicht von ungewöhnlichem Verschleiß sprechen ...
Ich hatte nicht gesagt, dass man die Kerze unbedingt nach 6.000km tauschen sollte, aber wenn der Hersteller das vorgibt, ist es ja erstmal ein Anhaltspunkt.
Solange das Moped gut läuft und anspringt, die Kerze ok aussieht, kann man die Kerze ja auch erstmal drin lassen.
Anders sieht das aus meiner Sicht bei Auto-Motoren aus, wo der Ausbau von 6 Zündkerzen inkl. Elektronik usw. etwas aufwändiger ist, defekte Kerzen zudem kostspielige Folgenschäden verursachen können (z. B. Katalysator, ...).
Da würde ich die Kerzen doch eher schon präventiv und nach Intervall wechseln.
Bei einer Kreidler kann man das ständig kontrollieren und kann es von daher weiter ausreizen.
Andererseits, was kostet so eine Kerze ... ?
Die Masseelektrode würde ich immer nachbiegen, darüber stellt man einfach den Elektrodenabstand ein, und wenn der ca. 0,4mm laut Hersteller sein soll, und das Moped ist ansonsten original (Zündung), dann würde ich mich auch daran halten. Und auch nur so kannst Du die Kerze sehr lange fahren, trotz Abbrand, denn ohne Nachbiegen wäre der Abstand irgendwann zu groß. Siehe Bild unten, ich habe schon genug Kerzen gesehen, wo die Masseelektrode spitz abgebrannt war, schräg war aber die Oberseite, die Unterseite war parallel zur Mittelelektrode (roter Strich waagerecht), das kam eben durch das Nachbiegen.
Zum Nachbiegen leicht mit einem kleinen Hämmerchen auf die Masseelektrode ticken, wichtig dabei, in dem Moment keine Fühlerlehre dazwischen lassen, damit die Mittelelektrode keinen Schlag wegkriegt, erst nach dem Draufticken wieder mit Fühlerlehre kontrollieren. Ist es zu eng geworden, am Kerzenrand die Masseelektrode mit einem kleinen Schraubenzieher wieder leicht aufbiegen, dabei nur die Masseelektrode und den Kerzenrand belasten.
Der Elektrodenabstand kann vom Hersteller der Zündkerzen nicht in jedem Fall richtig eingestellt sein, wenn die Fahrzeug-Hersteller unterschiedliche Elektrodenabstände vorgeben.
Ich bin mir ziemlich sicher, dass der Abstand so aus der Verpackung deutlich größer als 0,4mm ist, ich meine auch wie Du sagst 0,7mm, also biege ich bei einem Kerzenwechsel bei einer Kreidler den immer auf 0,4mm runter.
Was soll daran nicht gut sein ... ?
Beim Auto paßte es in der Tat immer, wahrscheinlich bezog sich Dein Kollege darauf, da mußte ich nie was nachbiegen, bei einer Kreidler dagegen schon.
Richtig verschlissen ist eine Kerze erst, wenn die Masse-Elektrode durch starken Abbrand vorn schon spitz ist (sh. Bild), aber wie gesagt, muß man damit so lange rumfahren, um ein paar Euro zu sparen ?
Kann man machen, muß man aber auch nicht ...
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Ja Roman, dat is een beetje onder het mom gemak dient de mens. Ik loop naar de Jager en die hebben deze bougies liggen.
Carsten ik merkte niks , startte goed liep goed stationair en hij reedt ook goed.
Inmiddels zit er een nieuwe in, over 6a7000km maar eens een platinum bougie erin doen.
De elektrode afstand heb ik zo gelaten, 0.7mm dus.
We gaan het zien
Carsten ik merkte niks , startte goed liep goed stationair en hij reedt ook goed.
Inmiddels zit er een nieuwe in, over 6a7000km maar eens een platinum bougie erin doen.
De elektrode afstand heb ik zo gelaten, 0.7mm dus.
We gaan het zien
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Pascal , bij een elektrode afstand van 0,7mm heeft de vonk meer moeite om over te springen.
Áls de vonk dan over springt , gaat dat vrij ongecontroleerd en met veel geweld wat weer meer slijtage veroorzaakt.
Nou kost zo'n bougie niet zoveel , maar ik zie alleen maar voordelen in een elektrode afstand van 0,4mm
Áls de vonk dan over springt , gaat dat vrij ongecontroleerd en met veel geweld wat weer meer slijtage veroorzaakt.
Nou kost zo'n bougie niet zoveel , maar ik zie alleen maar voordelen in een elektrode afstand van 0,4mm
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
En toch, ik had vh voorjaar de afstelling herzien vd oranje rs. Daar had ik toen ook een andere bougie in gedaan met de (uit de doos) een elektrode afstand van 0.5mm.
Maar met die bougie en elektrode afstand had hij moeite om het rijke mengsel goed te ontbranden.
Dat ging gek genoeg met de NGK met wijde elektrode afstand beter.
Vermoedelijk heb ik dan een sterke vonk.
Ik kan natuurlijk bij de oude bougie de elektrode terug buigen naar die 0.4mm en dan kijken of dat kwa rijden oid nog verschil maakt
Maar met die bougie en elektrode afstand had hij moeite om het rijke mengsel goed te ontbranden.
Dat ging gek genoeg met de NGK met wijde elektrode afstand beter.
Vermoedelijk heb ik dan een sterke vonk.
Ik kan natuurlijk bij de oude bougie de elektrode terug buigen naar die 0.4mm en dan kijken of dat kwa rijden oid nog verschil maakt
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Nou heb bij de oude NGK de elektrode teruggebogen naar ca 0.45mm, een verschil van haast 0.4mm in versleten toestand.
De nieuwe zat er al in dus ben gaan rijden en heb later met warme motor de bougie gewisseld.
Maar hij had meer moeite met het rijkere mengsel, liep wat rottiger en sloeg ook snel af met statiomaire loop…
Heb ik nu weer iets bijzonders?
De nieuwe zat er al in dus ben gaan rijden en heb later met warme motor de bougie gewisseld.
Maar hij had meer moeite met het rijkere mengsel, liep wat rottiger en sloeg ook snel af met statiomaire loop…
Heb ik nu weer iets bijzonders?
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Lees toevallig net dit topic, wel een beetje laat. Wat mij hier direct opvalt dat de bougie veel te veel vervuiling heeft waardoor de bougie op een gegeven moment door gaat slaan. De bougie moet in het eerste geval schoon zijn dit zal met een duurdere bougie niet opgelost zijn. Dit moet je geheel in de afstelling van de brommer zoeken. Uitlaat reinigen en de carburateur afstellen uiteraard ook ontsteking tijdstip controleren. De kern van de bougie moet schoon zijn en koffie bruin kleuren. Deze heeft veel te veel aanslag waarop hij op een gegeven moment de geest er aan geeft. Met een verse bougie zal hij ook maar tijdelijk goed lopen
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
buell killer schreef: ↑20 aug 2021, 10:37 Lees toevallig net dit topic, wel een beetje laat. Wat mij hier direct opvalt dat de bougie veel te veel vervuiling heeft waardoor de bougie op een gegeven moment door gaat slaan. De bougie moet in het eerste geval schoon zijn dit zal met een duurdere bougie niet opgelost zijn. Dit moet je geheel in de afstelling van de brommer zoeken. Uitlaat reinigen en de carburateur afstellen uiteraard ook ontsteking tijdstip controleren. De kern van de bougie moet schoon zijn en koffie bruin kleuren. Deze heeft veel te veel aanslag waarop hij op een gegeven moment de geest er aan geeft. Met een verse bougie zal hij ook maar tijdelijk goed lopen
Wat is tijdelijk? Bougie heeft behoorlijk lang dienst gedaan zonder over te slaan oid.
Motor staat wel aan de ruime kant afgesteld, sproeier zou een maatje kleiner mogen, en de bougie een warmtegraad lager vwb de toerentallen die hij maakt.
Daarentegen is hij met kouder weer gelijk een bleekneus met een spannend kleurtje!
Ik rijdt als ik hier in de polder rijdt heel erg in de ondertoeren, zonder problemen of overmatig gerook, maar ik draai net zo makkelijk de snelweg op en rijdt vele 10tallen kilometers volgas.
Vooralsnog heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, ook niet met een haperende bougie.
Dus ik laat het zo, owja de tamme 80cc heeft in alle jaren bij elkaar al ongeveer 50.000km gelopen (wel met onderhoudt!) dus dat lijkt mij behoorlijk lange termijn
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
uh 6500 km wat veel langer moet kunnen, vind ondanks dat jij er vrede mee hebt toch je bougie te veel vervuiling heeft waardoor je bougie te veel slijtage heeft. Dat was toch de vraag? De kleur kan spannend zijn maar de bougie moet wel schoon zijn. Misschien je middengebied te rijk? Vooral omdat je veel in ondertoeren rijdnozems schreef: ↑20 aug 2021, 11:41buell killer schreef: ↑20 aug 2021, 10:37 Lees toevallig net dit topic, wel een beetje laat. Wat mij hier direct opvalt dat de bougie veel te veel vervuiling heeft waardoor de bougie op een gegeven moment door gaat slaan. De bougie moet in het eerste geval schoon zijn dit zal met een duurdere bougie niet opgelost zijn. Dit moet je geheel in de afstelling van de brommer zoeken. Uitlaat reinigen en de carburateur afstellen uiteraard ook ontsteking tijdstip controleren. De kern van de bougie moet schoon zijn en koffie bruin kleuren. Deze heeft veel te veel aanslag waarop hij op een gegeven moment de geest er aan geeft. Met een verse bougie zal hij ook maar tijdelijk goed lopen
Wat is tijdelijk? Bougie heeft behoorlijk lang dienst gedaan zonder over te slaan oid.
Motor staat wel aan de ruime kant afgesteld, sproeier zou een maatje kleiner mogen, en de bougie een warmtegraad lager vwb de toerentallen die hij maakt.
Daarentegen is hij met kouder weer gelijk een bleekneus met een spannend kleurtje!
Ik rijdt als ik hier in de polder rijdt heel erg in de ondertoeren, zonder problemen of overmatig gerook, maar ik draai net zo makkelijk de snelweg op en rijdt vele 10tallen kilometers volgas.
Vooralsnog heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, ook niet met een haperende bougie.
Dus ik laat het zo, owja de tamme 80cc heeft in alle jaren bij elkaar al ongeveer 50.000km gelopen (wel met onderhoudt!) dus dat lijkt mij behoorlijk lange termijn
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Bougie is veel te koud of hij wordt te vet gemeerd of staat te rijk !
Met een B#Z kom je verder ! Mits de juiste Warmtegraad …
Met een B#Z kom je verder ! Mits de juiste Warmtegraad …
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Oorzaak slijtage bougie?
Als de verbranding goed is merk je niet veel van te vet smeren, als de carburateur niet goed staat afgesteld word de vette smering wel meer zichtbaarJan van Leeuwen schreef: ↑20 aug 2021, 13:57 Bougie is veel te koud of hij wordt te vet gemeerd of staat te rijk !
Met een B#Z kom je verder ! Mits de juiste Warmtegraad …