Frame nummer Waar staat het?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2286
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Frame nummer Waar staat het?

#26 Bericht door Zolenheuvel » 08 apr 2021, 16:33

Caspar schreef: 08 apr 2021, 07:37 Paul , dat was een schop van 2 jaar...
Maar ik ben wel benieuwd naar het verhaal van Harry.
Hoop dat alles goed gaat met hem: hij is 5 juni 2019 voor het laatst actief geweest op het forum..
Vandaag contact gehad met Harry, en kreeg zijn verhaal toegestuurd.
Hieronder en prachtig stukje levensgeschiedenis.
Ik publiceer het met zijn toestemming.
Lees, kijk en geniet.
Groet Kees

Harry vd Meer

Kapper Bezemer en de bromfilets.

Ik was een jaar of 15 toen er wat gebeurde. Een stuk of wat hormonen werden in mijn lichaam wakker. Het kind zijn hield op. Je kreeg wat aandacht voor je uiterlijk en kleding en zo. Wij hadden een knecht (nu een productiemedewerker want knecht kan echt niet meer) met de naam Kees Hartman. Ik keek op tegen Kees. Hij was een buitengewoon aardige knul/man, Kees had zijn haar met een krul achterover. Een soort van kuif maar dan met klasse. Kees droeg wat wij toen nozemschoenen noemden. Leren schoenen met een enorme puntneus. Ik wilde op Kees lijken. Ik moest nog wel een stukje groeien maar dat ging vanzelf. Ik besloot een kuif te kammen en puntschoenen en een Kreidler aan te schaffen. Aan mijn ouders vroeg ik of ik nozemschoenen mocht kopen. Dat werd een hele discussie want wij gingen met het hele gezin altijd naar schoenenzaak Timmers en zomaar van winkelier veranderen deed je niet snel. Wat zou men er wel van zeggen? Maar Timmers had niet de schoenen die ik wilde hebben. Uiteindelijk won ik. Ik mocht puntschoenen kopen. Om de hoek bij George van Dijk was een schoenenzaak. Ik ben even de naam kwijt. Ik naar die zaak en die schoenen gekocht. Geweldig. Ik kan het mij niet meer herinneren maar het zou mij niet verbazen als ik die nacht de puntschoenen in bed heb aangehouden. Onder mijn flanellen gestreepte pyjama met van de grote witte knopen er op. Het zal voor geen meter hebben gestaan maar dat maakte niet uit. Toen was de kuif aan de beurt. Thuis hadden wij een pot met Brylcreem. Een flinke lik Brylcreem er in en het haar naar achteren kammen. Vervolgens de hele handel naar voren duwen. Ik vond het niet echt mooi maar het leek op iets van een kuif. 's Morgens kwam mijn vriend Tinus aan de deur. Wij fietsten gezamenlijk naar de Meppelweg. Ik zat op de Lagere Technische School met de wel klinkende naam 'St. Paulus'. Zo ging dat nu eenmaal. Je was katholiek dus ging je naar een katholieke school. Tinus belde aan en ik deed open. Tinus keek naar mij en maakte een opmerking waar ik niet vrolijk van werd. Hij zei: 'Je moet je haar nog kammen. Het ziet er niet uit'. Ik had nota bene 15 minuten voor de spiegel staan worstelen met een bos hooi op mijn hoofd. Maar goed. Tinus kon het mis hebben. Wij naar school. Maar Tinus had het niet mis. Ook op school vond men er wat van. In de pauze de hele zooi door elkaar gegooid zodat die mislukte kuif niet meer zichtbaar was. Maar wat nu? Nu hadden wij in Loosduinen de kapper Bezemer. Een zaak in de Tramstraat. Volgens mij in een voormalige parterrewoning waarvan de voor en achterkamer doorgetrokken waren. In de zaak stonden Bezemer senior en junior. Een echte dorpszaak. Binnen was het er altijd druk. Dat gaf niet want de leesportefeuille en de krant lag er. Ook kwam je er altijd wel bekenden tegen. Die drukte was relatief want senior en junior knipten als razende Roelanden. Ongelofelijk snel. Als jongeling wilde je niet door senior geknipt worden. Senior had namelijk maar een stijl en dat was kort. Heel kort en dan vooral boven je oren. Voor de oudere Loosduiners prima, maar niet voor een knul die indruk op meisjes wilde maken. Toen ik aan de beurt was bij junior legde ik hem mijn probleem uit. Hij knikte ernstig en haalde zijn handen door mijn haar en zei dat mijn haar niet geschikt was om er een kuif van te maken. Maar hij zei dat er een nieuw kapsel onder de jongens in de mode was. Een Frans kapsel. Dat ging zo. Je kreeg een soort van pony en de rest achterover en vooral veel en langdurig fhönen. Volgens junior had bijna alle Haagse bands en de Delftse Tee Set dat haar. Ik vond het goed.
In die tijd hadden we nog geen helmplicht. Iedereen zag je kapsel. Dat betekende nogal wat voor mij. Geen Kreidler. Want op een Kreidler rijden met een Frans kapsel was als vloeken in de kerk en dat deed je niet. Je zou de hele Hoefkade achter je aan hebben gehad. Na de knipbeurt vond ik dat kapsel eigenlijk best wel mooi. Ik had een vriend en die vriend had een Puch. Eigenlijk wel een gave bromfiets. Die zomer veel een lang tomaten geplukt en na de zomer naar de Kettingstraat in Den Haag. Daar stond een Puch MV50 voor 375 gulden. Best wel duur voor een tweedehands maar ik had geld. Puch gekocht en naar huis. Iedereen vond hem prachtig.
Het bleef echter niet bij het kopen van een Puch. De puntschoenen gingen de kast in en suede Clarks werden aangeschaft. Inmiddels was ik van de St. Paulus naar de 4e LTS gegaan. Opleiding automonteur. Daar is die Puch geheel in de juiste staat gebracht. Het zadel omlaag. Het potje met een schroevendraaier doorgeslagen voor het geluid. Het stuur omhoog en de cilinderkop afgevlakt. Ik hoorde er bij.
Nu had je in Den Haag de Bullen en de Kikkers. Er was nogal wat rivaliteit tussen die twee groepen. Op een dag ergens in het voorjaar ging het verhaal op school dat er die avond een massale vechtpartij tussen de Bullen en de Kikkers zou gaan plaatsvinden. Ik met een aantal vrienden op de Puch naar het Mecklenburgplein want daar ging het gebeuren. De opkomst viel mij tegen. Iets van 15 man op een Puch. Dar hele sfeertje beviel mij niet. Ik was niet zo van vechten en zo. Het hield helemaal op toen de politie met twee open zwarte jeeps het plein opreed. Iedereen ging er van door. Ik ook. Dit was mijn ding niet. Ik ben nooit meer in die hype van Bullen en Kikkers meegegaan. Gewoon een Loosduiner op een Puch.

En de Kreidler.
Ik ben nu gepensioneerd. Twee jaar geleden was ik bij een verzamelaar in Schoonloo. De beste man had enkele honderden (!!!) bromfietsen in twee loodsen staan waaronder alle type Kreidlers die ooit op de markt zijn gebracht. En daar zag ik de Kreidler Florett met eitank. Dat moest het gaan worden. Na lang zoeken een volledig gerestaureerde Eitank in Roden gekocht. Ik heb nog steeds geen kuif, maar een bos grijs haar. Althans, dat zegt men. Zelf houd ik het op klassiek blond.
Maar het gevoel naar de Puch was er ook nog. Afgelopen zomer, na een lange zoektocht in Breda een Puch MV50 gekocht. Ben nu een blij mens. En als het mooi en vooral droog weer is nodig ik een vriend of buurman uit om een toertochtje in Drenthe te maken. Het zijn allemaal leeftijdgenoten dus gaan ze graag mee. Onderweg wisselen we enkele malen van bromfiets. Echt genieten van een stukje jeugd.
Bijlagen
Eitank.JPG
Eitank.JPG (153.42 KiB) 259 keer bekeken
Puch MV50 Knp.JPG
Puch MV50 Knp.JPG (72.61 KiB) 259 keer bekeken
Eitank en PuchMV50 Knp.JPG
Eitank en PuchMV50 Knp.JPG (93.67 KiB) 259 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Zolenheuvel voor dit bericht (totaal 2):
Caspar (08 apr 2021, 16:47) • groen (04 mei 2021, 21:56)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Frame nummer Waar staat het?

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 apr 2021, 16:48

leuk verhaal. Toch goed gekomen

Enzo

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: Frame nummer Waar staat het?

#28 Bericht door adriline » 08 apr 2021, 17:33

Mooi om te lezen en fijn dat het goed is
A3

Plaats reactie