powerbox voor kokusan en bosch mhkz
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Misschien een domme vraag, ik heb sinds kort een Kokusan met P22 powerbox.
In de beschrijving staat dat je hem af moet stellen op 0.8mm voorontsteking bij maximaal toerental.
0.8mm komt bij een slag van 39.7 en een drijfstang van 85mm uit op ongeveer 14.7 graden.
De P22 powerbox verlaat (naar ik aan neem) 22 graden. Dat zou betekenen dat je stationair 14.7 + 22 = 36.7 graden voorontsteking krijgt. Dit komt met slag 39.7 en een drijfstang van 85mm overeen met een voorontsteking van bijna 4.8mm Is dat niet een beetje heel erg veel?
In de beschrijving staat dat je hem af moet stellen op 0.8mm voorontsteking bij maximaal toerental.
0.8mm komt bij een slag van 39.7 en een drijfstang van 85mm uit op ongeveer 14.7 graden.
De P22 powerbox verlaat (naar ik aan neem) 22 graden. Dat zou betekenen dat je stationair 14.7 + 22 = 36.7 graden voorontsteking krijgt. Dit komt met slag 39.7 en een drijfstang van 85mm overeen met een voorontsteking van bijna 4.8mm Is dat niet een beetje heel erg veel?
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Geen dome vraag, maar terecht over nagadacht
Klopt wat je zegd
P22 verlaat 2,2 graden per1000 toeren
Dus draait jou setup 12000 rmp
Dan verlaat hij vanaf 0 ongeveer 26,4 graden
Dat is staties in de buurt van 5 mm
Maar bij 5000-6000 rmp is dit al de helft, dat komt bij die toeren redelijk overeen met hpi
Bij minder toeren is er geen energie in de cilinder, dus daar gaat niets mis
Er zijn er al veel die met p17 en p22 rijden
Tot zover nog geen klachten gehoord of binnen gekregen
Klopt wat je zegd
P22 verlaat 2,2 graden per1000 toeren
Dus draait jou setup 12000 rmp
Dan verlaat hij vanaf 0 ongeveer 26,4 graden
Dat is staties in de buurt van 5 mm
Maar bij 5000-6000 rmp is dit al de helft, dat komt bij die toeren redelijk overeen met hpi
Bij minder toeren is er geen energie in de cilinder, dus daar gaat niets mis
Er zijn er al veel die met p17 en p22 rijden
Tot zover nog geen klachten gehoord of binnen gekregen
- Deze gebruikers waarderen GerritjanS voor dit bericht:
- SwiffMeister (18 mei 2021, 12:06)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Bedankt voor het snelle antwoord
Zelf sleutel en rijd ik voornamelijk Tomos met 5 bak omdat dat een stuk betaalbaarder is dan Kreidler. Ik ben daarin de enige in onze club, de rest rijdt voornamelijk Kreidler.
Van Kreidler is veel meer (goed onderbouwde) informatie te vinden wat betreft techniek. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen over hoe het bij Kreidler werkt en probeer dat voor mezelf te vertalen naar Tomos.
Daarbij heb ik een vergelijkingstabel gemaakt met voorontstekings tijdstippen van zowel Kreidler, Tomos en Zundapp. En daarin viel dit me op en ik schrok er wat van.
Ik heb de tabel bijgevoegd, mogelijk kan iemand anders er nog wat mee. Kreidler staat in het midden.
Zelf sleutel en rijd ik voornamelijk Tomos met 5 bak omdat dat een stuk betaalbaarder is dan Kreidler. Ik ben daarin de enige in onze club, de rest rijdt voornamelijk Kreidler.
Van Kreidler is veel meer (goed onderbouwde) informatie te vinden wat betreft techniek. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen over hoe het bij Kreidler werkt en probeer dat voor mezelf te vertalen naar Tomos.
Daarbij heb ik een vergelijkingstabel gemaakt met voorontstekings tijdstippen van zowel Kreidler, Tomos en Zundapp. En daarin viel dit me op en ik schrok er wat van.
Ik heb de tabel bijgevoegd, mogelijk kan iemand anders er nog wat mee. Kreidler staat in het midden.
- Bijlagen
-
- Capture.PNG (155.18 KiB) 2232 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen SwiffMeister voor dit bericht:
- jamojamo (11 jul 2021, 15:13)
- Waardering: 9.09%
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 765 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
hier ook een mooi programm
http://www.simson-bastler.de/grad_vor_o ... n-i50.html
kan je de gegevens instellen (deachsierung op 0 stellen voor Kreidler, bij Kreidler sit de cilinder recht erop )
http://www.simson-bastler.de/grad_vor_o ... n-i50.html
kan je de gegevens instellen (deachsierung op 0 stellen voor Kreidler, bij Kreidler sit de cilinder recht erop )
- Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
- SwiffMeister (18 mei 2021, 18:10)
- Waardering: 9.09%
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Ik ben een beetje hardleers en heb niet de spullen aangeschaft en dus ook niet gebruikt om bij max. Rpm op 0,8mm voorontsteking af te stellen dus ik mag ook niet klagen. De afstelling heb ik gedaan op gevoel en testen met gezond verstand. Ik vind dat toch al een beetje dubieus want wie weet exact hoeveel toeren de Kreidler draait op topsnelheid? Afstellen met de P22 op een Kokusan bij een snelle setup zou ik toch voortaan op een testbank laten doen. Vermoedelijk door een te grote voorontsteking heb ik in de Eifel, in Friesland en laatst bij me thuis een warmloper / klemmer gehad. Die in de Eifel kan ik niet aan de Powerbox toeschrijven want we reden een paar minuten volgas op volle toeren met waarschijnlijk de verkeerde uitlaat voor de set.. Die in Friesland was niet op toptoeren in de 4 maar bij 85 kmh in zijn 5e versnelling tegen wind rijdend (ik had beter kunnen terugschakelen). Om meer koeling te hebben ben ik overgestapt van een smalle tap 60cc naar een KT 60cc Superbreitwand door Claus getuned met een RSP zuiger. Dit ging 1500 km goed tot ik laatst achter een auto zat met 95kmh bij halfgas en ik weer na een poosje met een warmloper langs de kant van de weg kwam te staan.GerritjanS schreef: ↑18 mei 2021, 11:27 Geen dome vraag, maar terecht over nagadacht
Klopt wat je zegd
P22 verlaat 2,2 graden per1000 toeren
Dus draait jou setup 12000 rmp
Dan verlaat hij vanaf 0 ongeveer 26,4 graden
Dat is staties in de buurt van 5 mm
Maar bij 5000-6000 rmp is dit al de helft, dat komt bij die toeren redelijk overeen met hpi
Bij minder toeren is er geen energie in de cilinder, dus daar gaat niets mis
Er zijn er al veel die met p17 en p22 rijden
Tot zover nog geen klachten gehoord of binnen gekregen
Ik heb bij beide sets geen detonatie waargenomen in de kop of op de zuiger. De bougiekleur was altijd eerder aan de donkere kant en bij sportief rijden op toeren was het een superfijne set. Ik dacht dat ik het goed voor elkaar had maar neem nu dan eindelijk de raad aan van meerdere door de wol geverfde mensen die weten hoe je een getunede set heel houdt: die Powerbox gaat er weer af of ik moet hem ergens op een bank kunnen laten afstellen.
Gr.,
Eric
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Afstellen op een bank is natuurlijk een must
Anders zorgen dat je een goede lamp krijgt die de toeren aan kan
Ik heb een , zelf powered ignitinon licht uit America via eBay
Die werkt perfect
Ontsteking op gevoel afstellen is trikie
Altijd met lamp controleren
Ik heb sl sinds ze er zijn een p22 op mijn setup
Heb 2 keer vastlopers gehad maar dit komt Puur door verkeerde sproeiers gemonteerd
Er zijn er ook die problemen hebben met hpi of andere ontstekingen
Zorgen eerst dat je dr afstelling van dd set goed hebt
Uitlaat, carburatie enz
Thermisch moet hij ook goed zijn
Dan word hij niet heet
Daarna pas powerbox of hpi of wat dan ook
Is mijn metode
Anders zorgen dat je een goede lamp krijgt die de toeren aan kan
Ik heb een , zelf powered ignitinon licht uit America via eBay
Die werkt perfect
Ontsteking op gevoel afstellen is trikie
Altijd met lamp controleren
Ik heb sl sinds ze er zijn een p22 op mijn setup
Heb 2 keer vastlopers gehad maar dit komt Puur door verkeerde sproeiers gemonteerd
Er zijn er ook die problemen hebben met hpi of andere ontstekingen
Zorgen eerst dat je dr afstelling van dd set goed hebt
Uitlaat, carburatie enz
Thermisch moet hij ook goed zijn
Dan word hij niet heet
Daarna pas powerbox of hpi of wat dan ook
Is mijn metode
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Zoals het plaatje onderaan laat zien heb ik het ook uitgetekend in autocad en alles terug gemeten. Iets meer werk, maar dat programma staat bij mij toch al de hele dag open. De tabel vullen kostte daardoor maar 20 minuten.Eifelyeti schreef: ↑18 mei 2021, 13:50 hier ook een mooi programm
http://www.simson-bastler.de/grad_vor_o ... n-i50.html
kan je de gegevens instellen (deachsierung op 0 stellen voor Kreidler, bij Kreidler sit de cilinder recht erop )
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 513 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
ik en me maatje rijden ook met de powerbox, geen problemen gehad tot nu toe.GerritjanS schreef: ↑18 mei 2021, 18:12 Afstellen op een bank is natuurlijk een must
Anders zorgen dat je een goede lamp krijgt die de toeren aan kan
Ik heb een , zelf powered ignitinon licht uit America via eBay
Die werkt perfect
Ontsteking op gevoel afstellen is trikie
Altijd met lamp controleren
Ik heb sl sinds ze er zijn een p22 op mijn setup
Heb 2 keer vastlopers gehad maar dit komt Puur door verkeerde sproeiers gemonteerd
Er zijn er ook die problemen hebben met hpi of andere ontstekingen
Zorgen eerst dat je dr afstelling van dd set goed hebt
Uitlaat, carburatie enz
Thermisch moet hij ook goed zijn
Dan word hij niet heet
Daarna pas powerbox of hpi of wat dan ook
Is mijn metode
terwijl wij ook vaak als oma rijden.
alleen de man waar we dit advies van kregen rijd nu met pvl, wel met veulll. meer vermogen .
dan krijg ik toch altijd wat kriebels.
- Deze gebruikers waarderen b.bonk voor dit bericht:
- arno meijer (22 mei 2021, 20:16)
- Waardering: 9.09%
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
De voorwaarde dat je de voorontsteking bepaalt op basis van het max. toerental maakt het dubbel lastig. Nogmaals niemand zonder een testbank weet exact wat zijn maximale toerental is. Je kunt dit rijdend op straat slecht bepalen met normale toerentellers. Ten tweede is het met een normale stroboscooplamp (en de Kreidler in zijn vrij op de standaard) lastig controleren als je de gashendel moet bedienen om het toerental op exact de juiste toeren te houden.GerritjanS schreef: ↑18 mei 2021, 18:12 Afstellen op een bank is natuurlijk een must
Anders zorgen dat je een goede lamp krijgt die de toeren aan kan
Ik heb een , zelf powered ignitinon licht uit America via eBay
Die werkt perfect
Ontsteking op gevoel afstellen is trikie
Altijd met lamp controleren
Ik heb sl sinds ze er zijn een p22 op mijn setup
Heb 2 keer vastlopers gehad maar dit komt Puur door verkeerde sproeiers gemonteerd
Er zijn er ook die problemen hebben met hpi of andere ontstekingen
Zorgen eerst dat je dr afstelling van dd set goed hebt
Uitlaat, carburatie enz
Thermisch moet hij ook goed zijn
Dan word hij niet heet
Daarna pas powerbox of hpi of wat dan ook
Is mijn metode
Stel dat je het maximale toerental dat je rijdt exact weet dan kun je met een lineair verloop terug rekenen wat de voorontsteking zou moeten zijn bij 4000 rpm. Die 4000 rpm zijn met een eenvoudig grasmaaiertellertje wel te meten en vast te houden met de stationairschroef.
Al met al kun je je beter richten op een veilige voorontsteking bij kruissnelheid en op de koop toenemen dat je onderin en bovenin koppel danwel vermogen mist.
Ik dacht het allround voor elkaar te hebben met de beperkte middelen die ik heb maar ga een volgende keer niet meer zo te werk.
Hr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Ik wil om mijn manier van afstellen te verdedigen deze reply van pagina 4 hier even quotenGerritjanS schreef: ↑31 okt 2018, 21:04honderdste millimeter is ver gezochtnozems schreef:Gerrit je ziet een flink verloop, duidelijk te zien. Dat is bij de mhkz wel een stuk minder. Een schuifmaat vwb het markeren van het ontstekingstijdstip werkt zeker, natuurlijk werkt het met een micrometer aanzienlijk nauwkeuriger, maar of het op honderste mm aankomt? Uiteindelijk zal het juiste tijdstip op de testbank gevonden moeten worden.
op de testbank zie je cijfers en lijntjes, daar kun je hem optimaal afstellen
maar op straat is het dan net weer effe anders
Weers invloed, wind en andere zaken spelen dan de storende factor
maar ik heb hem dus gewoon op gevoel, op straat dus optimaal afgesteld
gaat wat tijd inzitten, maar werkt ook
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
En deze van pagina 1 . Wel maakt Rob die volgens mij de hoogst vermogende 50cc van NL heeft getuned de bemerking dat een P17 bij hem beter tot zijn recht komt wat bij mij waarschijnlijk ook het geval zal zijn.RvRT schreef: ↑10 okt 2018, 19:09Nee, dat is te kort door de bocht.Enzo-tvdzijden schreef:Rob trek ik nu de conclusie dat je de kastjes alleen veilig kan gebruiken als je gaat controleren op de testbank.
Of is dat te kort door de bocht.
Enzo
Ik heb het zonder testbank gedaan. Een testbank werkt in dit geval wel het best omdat je dan belast kunt meten maar is niet persé nodig. Met een toerenteller, klokje, stoboscoop en fingerspitzengefühl redt je het.
Of je bij max rpm op 0,9 of 1,2 mm uitkomt kan niet desastreus zijn. Het laatste heb ik op gevoel gedaan door de grondplaat in beide richtingen ietsje te verdraaien tot ik er rijdend een goed gevoel bij had.
Nogmaals, Gr.,
Eric
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Binnenkort nieuwe website over afstellen kokusan en powerbox
Laatst gewijzigd door GerritjanS op 24 mei 2021, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Goed verhaal GJ, maar wie kun je vertrouwen? Ik ken er wel een paar maar heb tot nog toe behalve tunen van cilinders en reviseren van blokjes nooit iets uitbesteed.
Mijn cilinder is terug van Claus na een hoontje en een nieuwe zuiger en kan gelukkig weer volop in de strijd. Het liefst zou ik met de Powerbox blijven rijden maar ik haal hem er af en ga de Kokusan om te beginnen maar eens ca. 22 graden later zetten.
Als het te veel scheelt in rijdbaarheid heb ik de optie om bijvoorbeeld een MVT ontsteking te kopen of een Powerbox door de specialist en ontwerper af te laten stellen als dat mogelijk is maar dan krijg je een pb’tje of belletje van me .
Ik ben nog steeds door de praktijk overtuigd van de toegevoegde waarde maar was misschien beter af geweest met een mildere versie dan de P20 en een kundige afsteller.
Gr.,
Eric
Mijn cilinder is terug van Claus na een hoontje en een nieuwe zuiger en kan gelukkig weer volop in de strijd. Het liefst zou ik met de Powerbox blijven rijden maar ik haal hem er af en ga de Kokusan om te beginnen maar eens ca. 22 graden later zetten.
Als het te veel scheelt in rijdbaarheid heb ik de optie om bijvoorbeeld een MVT ontsteking te kopen of een Powerbox door de specialist en ontwerper af te laten stellen als dat mogelijk is maar dan krijg je een pb’tje of belletje van me .
Ik ben nog steeds door de praktijk overtuigd van de toegevoegde waarde maar was misschien beter af geweest met een mildere versie dan de P20 en een kundige afsteller.
Gr.,
Eric
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 513 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
euhm, en de maja de bij kleurtjes dan eric ?jamojamo schreef: ↑22 mei 2021, 15:30 Goed verhaal GJ, maar wie kun je vertrouwen? Ik ken er wel een paar maar heb tot nog toe behalve tunen van cilinders en reviseren van blokjes nooit iets uitbesteed.
Mijn cilinder is terug van Claus na een hoontje en een nieuwe zuiger en kan gelukkig weer volop in de strijd. Het liefst zou ik met de Powerbox blijven rijden maar ik haal hem er af en ga de Kokusan om te beginnen maar eens ca. 22 graden later zetten.
Als het te veel scheelt in rijdbaarheid heb ik de optie om bijvoorbeeld een MVT ontsteking te kopen of een Powerbox door de specialist en ontwerper af te laten stellen als dat mogelijk is maar dan krijg je een pb’tje of belletje van me .
Ik ben nog steeds door de praktijk overtuigd van de toegevoegde waarde maar was misschien beter af geweest met een mildere versie dan de P20 en een kundige afsteller.
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Fuckerdefuck ik vergeet de topping op de taart te vermelden. . De Rembrandt van Terschuur heb ik de zichtbaarste taak toevertrouwd: het niet te evenaren spuitwerkb.bonk schreef: ↑22 mei 2021, 15:37euhm, en de maja de bij kleurtjes dan eric ?jamojamo schreef: ↑22 mei 2021, 15:30 Goed verhaal GJ, maar wie kun je vertrouwen? Ik ken er wel een paar maar heb tot nog toe behalve tunen van cilinders en reviseren van blokjes nooit iets uitbesteed.
Mijn cilinder is terug van Claus na een hoontje en een nieuwe zuiger en kan gelukkig weer volop in de strijd. Het liefst zou ik met de Powerbox blijven rijden maar ik haal hem er af en ga de Kokusan om te beginnen maar eens ca. 22 graden later zetten.
Als het te veel scheelt in rijdbaarheid heb ik de optie om bijvoorbeeld een MVT ontsteking te kopen of een Powerbox door de specialist en ontwerper af te laten stellen als dat mogelijk is maar dan krijg je een pb’tje of belletje van me .
Ik ben nog steeds door de praktijk overtuigd van de toegevoegde waarde maar was misschien beter af geweest met een mildere versie dan de P20 en een kundige afsteller.
Gr.,
Eric
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 513 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
geeft niks eric.jamojamo schreef: ↑22 mei 2021, 15:44Fuckerdefuck ik vergeet de topping op de taart te vermelden. . De Rembrandt van Terschuur heb ik de zichtbaarste taak toevertrouwd: het niet te evenaren spuitwerkb.bonk schreef: ↑22 mei 2021, 15:37euhm, en de maja de bij kleurtjes dan eric ?jamojamo schreef: ↑22 mei 2021, 15:30 Goed verhaal GJ, maar wie kun je vertrouwen? Ik ken er wel een paar maar heb tot nog toe behalve tunen van cilinders en reviseren van blokjes nooit iets uitbesteed.
Mijn cilinder is terug van Claus na een hoontje en een nieuwe zuiger en kan gelukkig weer volop in de strijd. Het liefst zou ik met de Powerbox blijven rijden maar ik haal hem er af en ga de Kokusan om te beginnen maar eens ca. 22 graden later zetten.
Als het te veel scheelt in rijdbaarheid heb ik de optie om bijvoorbeeld een MVT ontsteking te kopen of een Powerbox door de specialist en ontwerper af te laten stellen als dat mogelijk is maar dan krijg je een pb’tje of belletje van me .
Ik ben nog steeds door de praktijk overtuigd van de toegevoegde waarde maar was misschien beter af geweest met een mildere versie dan de P20 en een kundige afsteller.
Gr.,
Eric
ben het gewent, de appeltaart was lekker, ze vergeten heel snel de slagroom die wij erop doen.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Ik ben voor mijn 'normale' straatDapp zelfs vrij snel overgestapt naar een P10 icm een statische bobine.jamojamo schreef: ↑19 mei 2021, 16:26En deze van pagina 1 . Wel maakt Rob die volgens mij de hoogst vermogende 50cc van NL heeft getuned de bemerking dat een P17 bij hem beter tot zijn recht komt wat bij mij waarschijnlijk ook het geval zal zijn.RvRT schreef: ↑10 okt 2018, 19:09Nee, dat is te kort door de bocht.Enzo-tvdzijden schreef:Rob trek ik nu de conclusie dat je de kastjes alleen veilig kan gebruiken als je gaat controleren op de testbank.
Of is dat te kort door de bocht.
Enzo
Ik heb het zonder testbank gedaan. Een testbank werkt in dit geval wel het best omdat je dan belast kunt meten maar is niet persé nodig. Met een toerenteller, klokje, stoboscoop en fingerspitzengefühl redt je het.
Of je bij max rpm op 0,9 of 1,2 mm uitkomt kan niet desastreus zijn. Het laatste heb ik op gevoel gedaan door de grondplaat in beide richtingen ietsje te verdraaien tot ik er rijdend een goed gevoel bij had.
Nogmaals, Gr.,
Eric
Meer is niet nodig vind ik en dit gaat bij mij al lang goed.
Je moet goed oppassen met extra voorontsteking bij een machine voor 'normaal' straatgebruik.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Welke bobine Rob? Ik heb zelf de gele van Top Performance waar toch nog een kleine curve in schijnt te zitten.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Top Performance en deze is écht statisch. Doet niets, 0,0 verlating en mijn stroboscoop is wel wat gewend Zijn verschillende versies, zo heb ik begrepen, die wel verlaten.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Nog een moraal van het verhaal. De meesten kunnen niet eens een Standaard Kokusan perfect afstellen. Laat staan met Powerbox.
Enzo
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Even voor de wat minder door de wol geverfde Kreidler sleutelaars: hoe stel je een standaard Kokusan dan perfect af Tjerry? Hoe veel graden voorontsteking geef jij een perfect afgestelde Kokusan mee bij de Kreidlers waar jij een Kokusan op monteert? Is die voorontsteking gelijk voor iedere Kreidler waar jij een Kokusan op afstelt of hou je rekening met de rest van de variabelen zoals poorttiming, compressie, uitlaat, carburateur, straat of circuitgebruik?Enzo-tvdzijden schreef: ↑22 mei 2021, 18:46 Nog een moraal van het verhaal. De meesten kunnen niet eens een Standaard Kokusan perfect afstellen. Laat staan met Powerbox.
Enzo
Is er uberhaupt een perfecte afstelling mogelijk anders dan op een standaard RS waarvan de goegemeente op 1,2 voor bdp een streep zet op het vliegwiel en dan gaat flitsen en grondplaat draaien tot de streepjes overeenkomen bij geschat 7,000 rpm?
Kunnen we wat van leren
Eric
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
jamojamo schreef: ↑22 mei 2021, 19:08Even voor de wat minder door de wol geverfde Kreidler sleutelaars: hoe stel je een standaard Kokusan dan perfect af Tjerry? Hoe veel graden voorontsteking geef jij een perfect afgestelde Kokusan mee bij de Kreidlers waar jij een Kokusan op monteert? Is die voorontsteking gelijk voor iedere Kreidler waar jij een Kokusan op afstelt of hou je rekening met de rest van de variabelen zoals poorttiming, compressie, uitlaat, carburateur, straat of circuitgebruik?Enzo-tvdzijden schreef: ↑22 mei 2021, 18:46 Nog een moraal van het verhaal. De meesten kunnen niet eens een Standaard Kokusan perfect afstellen. Laat staan met Powerbox.
Enzo
Is er uberhaupt een perfecte afstelling mogelijk anders dan op een standaard RS waarvan de goegemeente op 1,2 voor bdp een streep zet op het vliegwiel en dan gaat flitsen en grondplaat draaien tot de streepjes overeenkomen bij geschat 7,000 rpm?
Kunnen we wat van leren
Eric
Eric, (hoewel mijn gevoel zegt dat ik bij jou ook net zo goed tegen een muur kan praten, je geeft nl al zelf aan eigenwijs te zijn)
Standaard RS is 0.95mm! En je weet ook dat Tjerry niks met opgevoerde spullen heeft, en al helemaal niks met een kokusan.
1.2mm is niet uit de lucht gegrepen, komt overeen met ca 16graden voorontsteking. Dit is algemeen een hele veilige waarde, en nee dit heb ik niet van mijzelf maar van Rob (rvrt)
Dat je met een snelle setup gebaat ben bij een grotere curve vd ontsteking komt omdat je cilindervulling in de ondertoeren niet optimaal is, en je mede daarom ook geen temperatuur in de uitlaat hebt.
Om dit te compenseren vervroeg je het ontstekingstijdatip, zodat je weer vermogen en trekkracht hebt.
Vaak betekent meer voorontsteking ook meer warmteontwikkeling, ik kan dit wel goed merken bij mijn oma topset. Ze staan nu op ca 1.2mm voorontsteking bij max verlating. Als ik hem op 1.4 zet wordt hij merkbaar wat sterker, maar ook duidelijk wat heter!
Dus in mijn geval kies ik de ‘veilige’ kant, aangezien ook juisr heel erg veel in de lagere toeren rijdt, en ook vaak met geknepen gas... heb geen zin om te lopen. Dit was met een op de testbank afgestelde HPI op mijn oude snelle 70cc set wel verkeerd afgelopen toen ik weer als een oma ging rijden, hij werd ook erg heet met halfgas en jahoor pats! Gat in de zuiger, maar op de bank kon de HPI niet beter staan, dat had Marinus indertijd uitgedokterd op de bank.
Eigenlijk had ik gewoon niet moeten lummelen met halfgas.
Laat Gerritjan hem maar afstellen, dan kont dat echt wel goed
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
@Pascal: ik kan me inderdaad herinneren dat toen we naar Hierden reden met Andy en Wim een paar jaar terug dat je ook al niet gelukkig was om 90kmh te rijden. Dit gaf voor jou geen gunstig toerental en gasstand en je vreesde een warmloper. Dat was voor mij in die omstandigheden de snelheid die ik ongeveer haalde bij volgas, ook al wilde het ook wel eens 105kmh worden met een klein windje in de rug. In ben blij met dat je de rust hebt gevonden in je setup. Je hebt ook leergeld betaald en als we onze ervaringen blijven delen gaat er hopelijk minder stuk .
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Bij de les blijven jongens. 1.2mm komt niet overeen met 16, maar met 18.05 graden.
0.95mm komt wel overeen met ongeveer 16 graden. Zie de tabel hierboven.
Ik heb mijn kokusan met p22 uiteindelijk afgesteld met aan de trapper draaien (+/- 500 toeren per minuut). Zo afgesteld dat hij ongeveer op 36 graden vonkte.
Vervolgens gestart en bij volgas en max toeren verliep de voorontsteking naar +/- 14 graden. Stukje testgereden, loopt bijna 80. Voelt allemaal goed. We gaan het zien. Als er wat stuk gaat heb ik voor 120 euro een nieuwe cilinder, zuiger, membraan en kop op mn Tomos staan. Maandag mn carburateur eerst maar eens vervangen voor wat groters. Hopelijk valt hij dan wat minder terug in zn 5.
Helaas wel alle lampen opgeblazen. De spanningsregelaar doet niet veel. Ik meet zomaar meer dan 30volt. Nog 2x alles nagelopen maar hij zit toch echt goed aangesloten met 2x geel wat ook doorverbonden is met elkaar en maakt goed massa zowel op de groene aansluiting als op de behuizing waar ik een extra draad naartoe heb gelegd.
0.95mm komt wel overeen met ongeveer 16 graden. Zie de tabel hierboven.
Ik heb mijn kokusan met p22 uiteindelijk afgesteld met aan de trapper draaien (+/- 500 toeren per minuut). Zo afgesteld dat hij ongeveer op 36 graden vonkte.
Vervolgens gestart en bij volgas en max toeren verliep de voorontsteking naar +/- 14 graden. Stukje testgereden, loopt bijna 80. Voelt allemaal goed. We gaan het zien. Als er wat stuk gaat heb ik voor 120 euro een nieuwe cilinder, zuiger, membraan en kop op mn Tomos staan. Maandag mn carburateur eerst maar eens vervangen voor wat groters. Hopelijk valt hij dan wat minder terug in zn 5.
Helaas wel alle lampen opgeblazen. De spanningsregelaar doet niet veel. Ik meet zomaar meer dan 30volt. Nog 2x alles nagelopen maar hij zit toch echt goed aangesloten met 2x geel wat ook doorverbonden is met elkaar en maakt goed massa zowel op de groene aansluiting als op de behuizing waar ik een extra draad naartoe heb gelegd.
- Deze gebruikers waarderen SwiffMeister voor dit bericht:
- jamojamo (24 mei 2021, 09:51)
- Waardering: 9.09%
- Andy
- Berichten: 10275
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 332 keren
Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz
Spanningsregelaar stuk Heb ik ook op de zundapp gehad, was nieuw, regelaar omgewisselt en klaar. Kan dus ook ook uit het doosje stuk zijn.
Wel weer leuk alle voor en tegens te lezen, zo heeft een ieder zijn ideen over de powerbox. Ik rij het liefst met een 6polige boschs. Kan lekker km. lang halfgas rijden zonder stuk te lopen.
Andy,
Wel weer leuk alle voor en tegens te lezen, zo heeft een ieder zijn ideen over de powerbox. Ik rij het liefst met een 6polige boschs. Kan lekker km. lang halfgas rijden zonder stuk te lopen.
Andy,