KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#51 Bericht door Sjors007 » 28 apr 2018, 20:50

Heb nog even de bougie eruit gehaald. Niet zoveel km gereden, Zoetermeer Stompwijk en terug. Misschien 15 a 20 km rustig gereden. Niet de hele tijd volgas iig. Ben nog aan het proberen. Maar hij is al een beetje bruin aan het worden geloof ik.
Bijlagen
Bougie beeld
Bougie beeld
IMG_28042018_202952.jpg (126.54 KiB) 3538 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54320
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 397 keren
Ontvangen waarderingen: 650 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#52 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 apr 2018, 21:03

Zeker niet aan de rijke kant dus gezien je rijstijl nu.

Enzo

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#53 Bericht door Sjors007 » 28 apr 2018, 23:03

Ja Enzo,

Denk dat ik weer een stapje hoger moet. De 110 zat er vorige keer niet in. Ik had mijn leesbril niet op......
Even zoeken naar die 110.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#54 Bericht door Sjors007 » 09 mei 2018, 23:21

Hmmm, mijn Bing 1/20/100 is aardig versleten. Er is een nieuwe 23 mm in aantocht. Eens kijken hoe dat gaat.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54320
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 397 keren
Ontvangen waarderingen: 650 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#55 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mei 2018, 00:35

Sjors007 schreef:Hmmm, mijn Bing 1/20/100 is aardig versleten. Er is een nieuwe 23 mm in aantocht. Eens kijken hoe dat gaat.
En een goede 20 kan je van mij testen en vergelijken.

Enzo

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#56 Bericht door Sjors007 » 19 mei 2018, 11:59

Gisteren de lener 20 mm gemonteerd van Tjerry, :clap . 110 sproeier erin, naald tweede van boven, luchtschroef 2 slagen uit. Veel betere gasrespons. Wat een verademing! Kan nu ook zachtjes met minder toeren wegrijden. Nog niet veel tijd gehad om er verder aan te stellen. Maar ik denk dat de nieuwe 23 mm welkom is. Nog even wachten tot na de Pinksteren, misschien komt ie vandaag nog. :lol:
Iig rijdt ie al redelijk snel 80 in de 4 op de teller maar dan ben ik nog niet aan Tmax, 90 ook al aangetikt. Ik denk dat ik de 100 wel ga halen op de teller.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54320
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 397 keren
Ontvangen waarderingen: 650 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#57 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2018, 12:03

Goede berichten weer. Met uitwisselen kan je snel en makkelijk diagnose stellen.

Enzo

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#58 Bericht door Sjors007 » 20 mei 2018, 22:52

15 km testrondje erop zitten met 110 sproeier. De 35 stationair sproeier verwisseld voor een 40. Maar daarmee reed ie moeilijker weg, beetje smorend. 35 er weer in. Maar dan blijft ie toch hoog in de toeren, het maakt niet zoveel uit hoe de stationair schroef staat ingesteld blijft lang hoog draaien en bij terugstellen loopt ie wel in toeren terug tot een redelijk Toergetal. De luchtschroef helemaal in dan is ie toch het rijkst? Maar is nog niet geheel lekker afgesteld.
Zou de 40 er weer in moeten? Met meer lucht op de luchtschroef, armer?

Topsnelheid is nu met Strava gemeten op 96,5 km/uur maar nog niet aan eind toeren. Even kort gedaan want weet nog niet zeker of de hoofdsproeier al de juiste is.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10057
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 81 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#59 Bericht door nozems » 23 mei 2018, 14:28

Sjors dat hij met een 20mm makkelijk rijdt komt door de hogere venturie snelheid. Grotere carburateur zal je wel ietsjes meer vermogen geven maar tevens een minder goede opname bij deellast, hij zal ook moeilijker af te stellen zijn. Ik zou persoonlijk voor op straat zeker niet groter gaan dan 20mm voor een 50cc. Echter wil je elke tiende pk eruit en staat de kraan toch alleen maar open, dan zou een Mikuni VM26 een goede optie zijn. Net wat je wilt dus.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10057
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 81 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#60 Bericht door nozems » 23 mei 2018, 14:34

Najengelen heeft met het stationair gedeelte te maken, de luchtschroef zou je iets verder moeten indraaien, kun je daar niks meer mee winnen is je statoinair sproeier te klein. Eerlijk gezegd hebben veel bings daar last van, word ook versterkt als je getund rijdt, zeker met zuigersturing. En het valt me vaak op als bij een bing het stationair toerental rustig en regelmatig is, hij met afrijden op een verkeerslicht neigt af te slaan, zeker met ingetrokken koppeling. Je ziet dan ook veel mensen aan het gas hengelen bij stoplichten. Zelfs mij oude standaard rs had daar last van

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#61 Bericht door Sjors007 » 23 mei 2018, 17:07

Ja iets grotere Bing iets lagere snelheid. Maar ja niet perse meer pk persen maar ik kon de nieuwe 23 mm niet weerstaan ipv en nieuwe 20 mm voor geschat 300 euro. Deze was iets minder duur. Is wel lekker nieuw. Ik ga iig ff proberen.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#62 Bericht door Sjors007 » 28 mei 2018, 13:17

Zo, de 23 mm NOS Bing is gemonteerd.
115 en 40 sproeiers erin. Startte in 1 keer een liep gelijk mooi stationair. Verzuipt denk en beetje vanaf stationair gas geven. Beetje de luchtschroef uitgedraaid en gaat al beter.
Heb gisteren de 102 kmh aangetikt, 90 rechtop gaat wel goed.
Als je bij weinig toeren in zijn 2 iets teveel gas geeft lijkt ie te verzuipen, even gas los zodat ie weer armer wordt een dan voorzichtig gas geven dan gaat ie wel door in de toeren.
Ook nog de 35 stationair geprobeerd maar dat lijkt te arm. Kan nog even proberen met de luchtschroef wat verder dicht.
Ik wil nog even een 118 en iets groter proberen om erachter te komen of ik nu niet te klein zit.

gcge
Berichten: 934
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#63 Bericht door gcge » 28 mei 2018, 17:32

nozems schreef:Najengelen heeft met het stationair gedeelte te maken, de luchtschroef zou je iets verder moeten indraaien, kun je daar niks meer mee winnen is je statoinair sproeier te klein. Eerlijk gezegd hebben veel bings daar last van, word ook versterkt als je getund rijdt, zeker met zuigersturing. En het valt me vaak op als bij een bing het stationair toerental rustig en regelmatig is, hij met afrijden op een verkeerslicht neigt af te slaan, zeker met ingetrokken koppeling. Je ziet dan ook veel mensen aan het gas hengelen bij stoplichten. Zelfs mij oude standaard rs had daar last van
Het afslaan is inderdaad een bekend fenomeen. Vooral direct na het afremmen/ terugschakelen tot stilstand. Op het moment dat hij weer netjes stationair loopt (na wat gas bijgeven) loopt hij weer netjes stationair

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#64 Bericht door MichelVH » 28 mei 2018, 17:34

Hugo had dit bij het monteren van een powerfilter, liep slecht stationair en viel uit bij remmen en terugschakelen. Iets nauwer filter erop en t was verholpen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11226
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 258 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#65 Bericht door Caspar » 28 mei 2018, 18:14

Ik gebruik ook nog wel eens het kleine luchtfilterhuis van de 14mm Bing .

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#66 Bericht door Sjors007 » 05 jun 2018, 19:45

Vanmorgen de 125 sproeier erin gehad. Dat was een beetje een gepruttel. Niets veranderd aan de luchtschroef en stationairsproeier. Wel rijdbaar.
Onderweg verwisseld naar 118. Daar reed ie al beter mee maar pruttelt nog wel iets. Wind in de rug rechtop bij 80 nog reactie op gas. Zou eigenlijk een heel eind vol gas moeten rijden om de bougiekleur te zien maar vindt dat een beetje spannend. Als ie nu wat pruttelt zegt dat niet perse wat over de juistheid van de hoofdsproeier. Dus dat kan ook resulteren in schade denk ik dan.
Een grotere hoofdsproeier , bv die 125, kan het dan zijn dat je de stationairsproeier weer kleiner moet kiezen? Bv van 40 naar 35? Of heeft dat geen invloed?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10057
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 81 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#67 Bericht door nozems » 06 jun 2018, 08:36

Je stationairsproeier en dito afstelling heeft zeker invloed op het volgas gebeuren! Tot wel 10%! Te rijk is ook niet goed Sjors, dan etst het ‘te’ rijke mengsel de oliefilm van je cilinderwand met verhoogde slijtage als gevolg. Je volgt wel echt je eigen weg met afstellen heb ik het idee, is je goed recht en leerzaam :)
Als hij stationair in orde is kun je de maat vd hoofdsproeier uitzoeken, ik begin ook te groot zodat hij bovenin slecht loopt en (neigt tot) viertakkeren, dan sproeier geleidelijk verkleinen totdat het goed loopt, het kan zomaar zijn dat je dan 10maten lager eindigt, dus bij 125 slecht lopen en dat je dan uitkomt op een 115. (Maar ik spreek uit eigen beperkte ervaring) dan komt je deellast aan bod, dus gasnaaldstand, dikte en vorm alsook de mate van afschuining van je gasschuif. Bedenk wel dat als je de gasnaald stand of vorm (dikte) nadien (na het bepalen van de hoofdsproeier) drastisch moet wijzigen dat dit wel degelijk invloed kan hebben op het volgas gebeuren. Het kan dan zijn dat je hem dan alsnog moet nazien. Daarbij heeft een motor die op max koppel loopt een rijk mengsel nodig (cilindervullling) loopt hij voorbij dat gebied kan hij met een armer mengsel toe, als hij daar te rijk is loopt ie minder lekker door in overtoeren.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#68 Bericht door Sjors007 » 08 jun 2018, 18:20

Bedankt Pascal,

Ja ik doe ook maar wat hè. Ik zie dit ook als een soort logboek voor mijzelf. Zou alleen de weersomstandigheden ook moeten noteren want met zo een open filter heeft dat veel invloed.
Gezien je opmerking ga ik ook die 125 toch nog een keer proberen maar dan met de 35 stationsproeier.
Geringe ervaring schrijf je. Hoe stel je dan die bigbore af? Dat is toch ook niet uit een boekje over te nemen?
Het hoofdstuk naalden en gasschuifafschuiningen is mij nog totaal onbekend. Ik hoop dat dat niet nodig is.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10057
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 81 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#69 Bericht door nozems » 08 jun 2018, 23:34

Dat is een goed punt, om de weersomstandigheden daarin mee te nemen. Die opmerking was met een knipoog, zo’n project als de mijne is zeker niet geschikt als je geen ervaring en doorzettingsvermogen hebt. Ik ben benieiuwd naar je bevindingen.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#70 Bericht door Sjors007 » 09 jun 2018, 12:17

Ja Pascal, weer erbij!
23 graden bewolkt.
125 en 35 sproeiers. Luchtschroef verder in omdat de kleinere stationair met minder lucht zal moeten.
Rustig rondje in de buurt gereden. Lage gasstand, 1/3 tot 1/2 is het wat viertakteren. Ff gas los en dan komt ie weer bij een kan ik weer gas geven. Luchtschroef reageert ie wel op maar is niet lekker gevoegd. Later eens de volgas proberen. Verwacht dat de 125 toch wel groot genoeg is voor deze 50 cc met 23 mm...Gasnaald staat nog altijd op armste stand.
Bij constant 1/2 gas voel je hem inhouden en afwisselend gaan. Denk tegen 4 takten aan.
Eerste 10 liter Ron 95 is op. Ik ga BP 98 halen. Geen idee van aantal km Pascal:-).Ivm vreemde toevoeging bij bij de RON 95 benzines liever een 98 zonder rubber oplossende toevoeging. Zal ook voor deze getunede cilinder fijner zijn denk ik.
Heb ook een plaatje gevonden wat aangeeft bij welke gasstand er welk carburateur deel gebruikt wordt. Handig je ziet ook die overlappen van die systemen.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#71 Bericht door Sjors007 » 14 jun 2018, 12:53

het weer:
18 a 19 graden, zw wind kracht 4. bewolkt met af en toe zon
125 en 35 sproeier.
wind mee in zijn 5 ongeveer 90 per uur. Vanwege de wind hoefde ik niet volgas, ± 2 a 3 km. Goede bougiekleur, zie bijlage

Omdat ie nog wat sputtert, hapert, inhoudt, ja hoe noem je het, bij 2/6 tot 3/6 gas heb ik geprobeerd met de 40 stationair sproeier. Dat zonder draaien aan de luchtschroef. Hij reageert iets minder goed op gas vanaf stationair, verslikt zich. Devies is rustig gas geven en als ie wat meer toeren draait meer gas.
Tegen de wind in zelfde weg terug 90 per uur in zijn 4, dus wat meer toeren dan daarvoor in 5 met wind mee.
Zie foto's voor bougiebeelden.
Nog wat meer afstellen nodig voor lagere toeren en kleinere gasstanden.
Waar zijn andere naalden voor de Bing 23/342 te koop?
Bijlagen
3 km volgas 90kmh in 4 met 125 en 40 sproeier.jpg
3 km volgas 90kmh in 4 met 125 en 40 sproeier.jpg (129.34 KiB) 2820 keer bekeken
2 km half gas 90kmh in 5 met 125 en 35 sproeier.jpg
2 km half gas 90kmh in 5 met 125 en 35 sproeier.jpg (147.58 KiB) 2820 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11226
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 258 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#72 Bericht door Caspar » 15 jun 2018, 10:25

Fa. Faak-Tillmans.
Kost wat , maar dan heb je ook wat..

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#73 Bericht door MichelVH » 15 jun 2018, 10:46

Zou je toch zelf wel kunnen draaien zo'n gasnaaldje?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10057
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 81 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#74 Bericht door nozems » 15 jun 2018, 11:16

Dat kan Michel, als je dat kunt. Dan kun je zelf een reeks naalden maken, mikt wel nauwkeurig! Maar dan kun je pas echt gaan ‘fine’ tunen.

Sjors007
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#75 Bericht door Sjors007 » 12 jul 2018, 17:01

Het weer van 11 juli in de avond.
18 a 20 graden droog, WK 3 a 4 noord.
Ritje naar Pijnacker om gasschuif met andere afschuining te halen bij Ronnie.
125 en 35 gasnaald armst.
Hij verzuipt nu een beetje als je rustig wilt rijden. 60 in 5 is net wel niet mogelijk.
Leenschuif is een originele Bing van een 23 mm waar Ron zelf een andere afschuining aan heeft gemaakt.
Resultaat is hoger stationair toerental en rustiger wegrijden is mogelijk. Hij is onderin armer geworden en rijdt nu fijner als ik rustig rij.
12 juli ook nog ff getest. Weer is 23 graden droog en noorden wind kracht 3.
Hoge toerental is niet lager te stellen. Heel af en toe is ie laag als je stilstaat en met de koppeling afremt. Maar met overschakelen is ie hoog in de toeren, ik denk iets van 3000.
Ik ga proberen met een 40 stationsproeier.
Bijlagen
IMG_12072018_165742__01.jpg
IMG_12072018_165742__01.jpg (80.57 KiB) 2472 keer bekeken

Plaats reactie