Duurzaamheid HPI 2Ten ?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4596
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#151 Bericht door KJ » 02 aug 2016, 11:23

GerritjanS schreef:Allemaal mooi en wel
Maar wie kan me vertellen hoe die curve eruit ziet, hoeveel graden
Bij welk type mvt?
ff Googelen op "curve MVT" GJ, dat levert dit op; viewtopic.php?f=32&t=40897
snel schreef:Heb even een beetje geflitst ,curve heeft ruwweg een verloop van 1,5 naar 1.0mm.
Dat is een milde en veilige curve.
verderop in dat topic meld Roman het volgende;
Die Zündung verstellt c.k. 10 grad
in der StandertEinstellung von 24° Richtung 14° früh

http://ralfwaldmann.kreidlervanveen.de/ ... 3%BCndung/

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1458
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#152 Bericht door GerritjanS » 02 aug 2016, 11:56

KJ schreef:
GerritjanS schreef:Allemaal mooi en wel
Maar wie kan me vertellen hoe die curve eruit ziet, hoeveel graden
Bij welk type mvt?
ff Googelen op "curve MVT" GJ, dat levert dit op; viewtopic.php?f=32&t=40897
snel schreef:Heb even een beetje geflitst ,curve heeft ruwweg een verloop van 1,5 naar 1.0mm.
Dat is een milde en veilige curve.
verderop in dat topic meld Roman het volgende;
Die Zündung verstellt c.k. 10 grad
in der StandertEinstellung von 24° Richtung 14° früh

http://ralfwaldmann.kreidlervanveen.de/ ... 3%BCndung/
Oke
Maar die ralf zegt ook dat kokusan een curve heeft van 13 graden
Hoe hoe daar bij komt is mij een raadsel

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7435
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 171 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#153 Bericht door Eifelyeti » 02 aug 2016, 12:14

Hi,

een Kondensator tussen Pickup en Massa maaken Kiesler en Waldwann...

dan heet dat bij stationaire loop de punt op 1.8mm tot 2,1mm is...

ori heft een Kokusnut geen 10 graden...

(met 40mm slag en ori 85mm drijfstang)
16 graden => 0,94mm bij 7000
19 Graden=> 1,32mm stationaire instelling

vanaf de 8-9000 is geen verstelling bij de Kokusnut meer te zien.... wat een probleem is, alst je setup dan 12-13000 touren maakt...
also etwa 3-4 graden is de berijk van een ori Kokusan...

met Kokusan en Kondensator
24 graden => 2,1mm

:!: ma je kan met een Kondensator niet de korrekte instelling=>Touren maaken, die je nodig heft... voor de rechte tiedpunt... :!:


darom heft een raceontsteking ook een echte kromme of is programierbar....

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#154 Bericht door Mach4 » 14 aug 2016, 21:30

En jawel hoor ,het is weer eens zover na 800km goed gereden te hebben ,wou hij alleen nog maar op choke lopen
en bij gasgeven niemand thuis,nog wat gerommeld met de timing en bij zo,n 6 mm voorontsteking wou hij wel weer
op toeren komen,maar echt lekker lopen doet het niet.Dus er is weer ergens iets goed mis.
Toch 300km langer volgehouden dan mijn oude HPI ontsteking :roll:
Kan ik weer met heel de zooi naar HPI toe,onbetrouwbare rommel is het.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11128
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 190 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#155 Bericht door Caspar » 15 aug 2016, 11:57

Ik had ook even problemen.
Bleek achteraf een verstopping in het stationair gedeelte van de carburateur te zijn.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#156 Bericht door Mach4 » 15 aug 2016, 18:15

Ik ga mijn oude vertrouwde Kokusnoot maar weer monteren,de enigste ontsteking die mij nog geen 1 keer
in de steek gelaten heeft.Dan maar iets minder fel optrekken.
Bij HPI zijn ze op vakantie,dus daar hoef ik voorlopig niet aan te kloppen.

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1458
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#157 Bericht door GerritjanS » 15 aug 2016, 19:02

Bij mij komt er straks een vmt op
Nu Nog kokusan alleen iets minder trekkracht
Loopt verder ook goed

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#158 Bericht door Mach4 » 16 aug 2016, 23:34

Vandaag maar eens de stroboscoop gebruikt,blijkt dat er niets meer gebeurd hoeveel gas ik ook geef.
Blijkbaar toch een kapotte cdi.Met de lamp de boel wat vroeger afgesteld en dan loopt de motor best nog heel aardig ,
alleen geen verlating meer ,dus maar niet meer te veel toeren laten draaien totdat ik de cdi heb laten testen.

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1306
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#159 Bericht door bertRS » 17 aug 2016, 21:47

Vandaag helaas weer een HPI overleden tijdens een toerrit in Noord-Holland. Na 55km begon hij te sputteren en nog geen 5km verder was het over en geen vonk meer.
Nu opzoek naar wat nieuws!

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2003
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#160 Bericht door Leopold Hogenhuis » 17 aug 2016, 22:01

Bert , ik heb twee mvt 's op mijn snellere machines .

Een heb ik van Johan Fonse gekregen en de andere van Roman gekocht .

Zet jouw misschien tot nadenken , rijdt er al 3 jaar mee volle pulle .

Gr , Leopold .

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1306
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#161 Bericht door bertRS » 17 aug 2016, 22:18

Leopold Hogenhuis schreef:Bert , ik heb twee mvt 's op mijn snellere machines .

Een heb ik van Johan Fonse gekregen en de andere van Roman gekocht .

Zet jouw misschien tot nadenken , rijdt er al 3 jaar mee volle pulle .

Gr , Leopold .
Ik overweeg ook een MVT te kopen, dan maar iets meer inleveren op vermogen als we maar blijven rijden.

Gr Bert

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#162 Bericht door Mach4 » 18 aug 2016, 00:23

Als die troep steeds kapot gaat dan heb je er weinig aan,ze zijn wel redelijk soepel met garantie,maar
als je om de zoveel km alles moet opsturen schiet het ook niet op.
Ik heb mijn Kokusnoot er weer opgezet,die blijft tenminste heel,dan maar iets minder fel optrekken.
Ik heb nog andere opties overwogen,maar het is altijd wel wat,of de de rotor past niet 100% of je heb geen licht meer
en geen toerenteller er is altijd wel wat met die alternatieve ontstekingen.De HPI was wat dat betreft bijna ideaal,alleen
die is dan weer onbetrouwbaar.
PVL,geen licht en geen toerenteller(VDO),MVT wel licht geen toerenteller(VDO),Kokusan,licht en toerenteller(met regelkastje)
De laatste tot nu toe de beste optie,of een Bosch MHKZ.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7435
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 171 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#163 Bericht door Eifelyeti » 18 aug 2016, 10:03

bertRS schreef:
Leopold Hogenhuis schreef:Bert , ik heb twee mvt 's op mijn snellere machines .

Een heb ik van Johan Fonse gekregen en de andere van Roman gekocht .

Zet jouw misschien tot nadenken , rijdt er al 3 jaar mee volle pulle .

Gr , Leopold .
Ik overweeg ook een MVT te kopen, dan maar iets meer inleveren op vermogen als we maar blijven rijden.

Gr Bert
hallo bert,

ik denk niet dat een MVT met 13° wat minder vermoegen heft...
de digitaale MVT kan 18°, ma die kan het bereken...

als je geen lichtspoel noodig hebt, is zeeker een PVL een goede alternative, Gerritjan heft so een voor de Cupper

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7435
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 171 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#164 Bericht door Eifelyeti » 18 aug 2016, 10:30

Mach4 schreef: ,MVT wel licht geen toerenteller(VDO),Kokusan,licht en toerenteller(met regelkastje)
ik had wel op mijn MVT pulsen voor een Tourenteller...is een 4 pol.... also ma 24000 pulsen

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#165 Bericht door michael67 » 18 aug 2016, 19:53

Heb op mijn kreidler Rs een digitale pvl met twins curve.
Doet het al 3 jaar prima.
Helaas heb ik op 3 brommer's de hpi 2ten,honda ,hercules en zundapp.
Wil de honda tzt ombouwen op een polini onsteking met licht van een am6.

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1306
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#166 Bericht door bertRS » 19 aug 2016, 13:13

Eifelyeti schreef:
bertRS schreef:
Leopold Hogenhuis schreef:Bert , ik heb twee mvt 's op mijn snellere machines .

Een heb ik van Johan Fonse gekregen en de andere van Roman gekocht .

Zet jouw misschien tot nadenken , rijdt er al 3 jaar mee volle pulle .

Gr , Leopold .
Ik overweeg ook een MVT te kopen, dan maar iets meer inleveren op vermogen als we maar blijven rijden.

Gr Bert
hallo bert,

ik denk niet dat een MVT met 13° wat minder vermoegen heft...
de digitaale MVT kan 18°, ma die kan het bereken...

als je geen lichtspoel noodig hebt, is zeeker een PVL een goede alternative, Gerritjan heft so een voor de Cupper
Vanmorgen een 6-polige Bosch gemonteerd en met 1 trek aan het achterwiel liep hij weer.
Vanmiddag maar een stukje proberen en kijken hoe hij nu loopt, het klinkt niet verkeer alleen iets minder fel.

Groet Bert

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#167 Bericht door Mach4 » 19 aug 2016, 15:02

Zo zie je maar ,die ouwe vertrouwde MHKZ,s doen het prima ,bij mij zat er standaard helaas een punten ontsteking op,en
die gaat ik echt niet terug zetten.Gebruikte MHKZ ontstekingen zien er vaak nogal geradbraakt uit en word er nog behoorlijke bedragen
voor gevraagd.Ik rij voorlopig met de Kokusnoot en laat de HPI controleren,waarschijnlijk is alleen maar de cdi stuk en dan gaat deze er toch maar weer op,ik mis dat felle optrekken toch wel.De cdi heeft het 1400km uitgehouden,hij zat strak tegen het frame gemonteerd,de volgende word met rubber er tussen gemonteerd,misschien scheelt dat.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7435
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 171 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#168 Bericht door Eifelyeti » 19 aug 2016, 17:16

Hallo Bert,

ma voor een hoog getunde set moet je veel Vooronsteking hebben, anders trekkt die onden eruit niet naar boven... dan heb je een groote gat in het tourengebeed

ik heb ook ens probeerd met een 6 pol Bosch en Kokusan CDI....., werkt echt niet goed..... wel betrouwbar...

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1306
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#169 Bericht door bertRS » 19 aug 2016, 22:44

Eifelyeti schreef:Hallo Bert,

ma voor een hoog getunde set moet je veel Vooronsteking hebben, anders trekkt die onden eruit niet naar boven... dan heb je een groote gat in het tourengebeed

ik heb ook ens probeerd met een 6 pol Bosch en Kokusan CDI....., werkt echt niet goed..... wel betrouwbar...

Klopt Roman, heb er vanmiddag mee gereden en onderin is hij nu niet echt thuis bij gas geven.
Bovenin loopt hij goed en merk je geen verschil.
Zal hem nu nog wat moeten afstellen en dan is er echt wel mee te rijden, er zit een 6 bak onder waar de stappen tussen de versnellingen niet zo groot zijn dus als hij in de toeren zit loopt hij er mooi door heen.

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#170 Bericht door Bongers-70 » 20 aug 2016, 12:12

Ook bij mij is de HPI gesneuveld.. #-o Ik merkte gister al dat hij niet meer wou lopen zoals hij gedaan had, en vandaag kreeg ik hem niet meer aan de praat. Andere bougie en bougiekap geprobeerd maar geen vonk te bekennen..

Ik ben aan het twijfelen wat ik nu zal doen en wat een goed alternatief is, ik ga maar eens informeren wat de prijs van een MVT is.

Groeten Bas

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54075
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 379 keren
Ontvangen waarderingen: 617 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#171 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 aug 2016, 12:20

Bongers-70 schreef:Ook bij mij is de HPI gesneuveld.. #-o Ik merkte gister al dat hij niet meer wou lopen zoals hij gedaan had, en vandaag kreeg ik hem niet meer aan de praat. Andere bougie en bougiekap geprobeerd maar geen vonk te bekennen..

Ik ben aan het twijfelen wat ik nu zal doen en wat een goed alternatief is, ik ga maar eens informeren wat de prijs van een MVT is.

Groeten Bas
Bas heeft er natuurlijk ook al jaren mee gereden zonder problemen :cry:

Enzo

Olaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#172 Bericht door Olaf » 14 dec 2016, 21:35

Hallo, mijn naam is Olaf en ben nieuw hier op het forum.

Ik ben erg geïnteresseerd in de HPI 210 voor een zelfbouwprojekt.

Er zijn voor mij een viertal redenen.
1. het lage roterende gewicht i.v.m. een relatief dun krukasje wat ik ga gebruiken.
2. de stroomopbrengst van de lichtspel.
3. de zeer kleine vliegwieldiameter, zodat ik de spoelkanalen in het carter breder kan laten uitkomen en niet langer in conflict komen met het vliegwiel.
4. het verbeterde vermogen t.o.v. een originele ontsteking.

Als ik dit alles lees over de 210 en alles wat ik al eerder erover gelezen heb, ga ik serieus overwegen om zelf een stator te gaan maken en een bijpassende cdi erbij te zoeken.
Want dit kan toch gewoon niet....?
Dit is toch met geen mogelijkheid recht te praten?
Al zou HPI nog zulke goede resultaten halen of gouden bergen beloven...., alles valt of staat bij de betrouwbaarheid van een product....!

Ik heb begrepen dat deze ontsteking al vanaf 2010 op de markt bestaat en dat er intussen 'verbeteringen' zouden zijn doorgevoerd.
Yeah... right...
Ik geef Roman gelijk en zijn toon is zeker terecht negatief en kritisch.

Dit gaat 'm echt niet worden zo, hoewel er natuurlijk, met alle respect, wèl mensen zijn die er niets over te klagen hebben. Wat overigens nog niet betekent dat het dus een deugdelijk product is.
Daar lees ik echt te veel klachten over.
Daarenboven zou jet best kunnen dat lang niet alle klachten ook daadwerkelijk aangepakt worden om de welbekende reden dat simpelweg niet iedereen klaagt.

In het verleden wel eens een Chinees cartertje gekocht en het was werkelijk zooi en bende, maar bij het indienen van een klacht erover bij de dealer, had deze er nog nooit van gehoord....

Maar goed, on topic.. wat moet ik nu?

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#173 Bericht door Ed.P » 14 dec 2016, 22:16

PVL kopen

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7435
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 171 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#174 Bericht door Eifelyeti » 14 dec 2016, 22:47

Ed.P schreef:PVL kopen
Hallo Ed,

een PVL heft geen lichtspoel....

ook goed, HPI Grondplaat met de 3 lichtspoelen, kleene Vliegwiel van de 210 met externe pickup.... en de prog. CDI van Ignitech....

met mijn Kokusan-Ignitech Oplossing ben ik zeer tevreden : viewtopic.php?f=4&t=45033&hilit=ignitech

Olaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2015, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#175 Bericht door Olaf » 14 dec 2016, 22:59

Maar de spoelen op de HPI grondplaat geven toch juist de betrouwbaarheidsproblemen?

Plaats reactie