Mvt onsteking

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 777 keren

Re: Mvt onsteking

#76 Bericht door Eifelyeti » 07 aug 2022, 10:05

jamojamo schreef: 07 aug 2022, 05:13 Waar is de blauwe lijn?

Als de curve van een ontsteking een vast gegeven is kun je door verdraaiing van de stator alleen maar schuiven.

Gr.,
Eric
Hallo Eric,

precies

darom moet normaal ook so een Ontsteking met de Stroboskop getest werden...ma met 2x fonken beer ondraijing is het niet te doen.... of een Testbank verstellen en kijken....

je moet ja de 16-17 graden hebben met de touren bij max vermoegen....

Nu weet je ook, warom ik een program. CDI ingebouwed heb, die ook niet meer kost dan een MVT of andere....

wel wat meer werk :(

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Mvt onsteking

#77 Bericht door jeroensprint » 07 aug 2022, 22:26

jamojamo schreef: 07 aug 2022, 05:13 Waar is de blauwe lijn?

Ik begrijp dat door een natuurkundig verschijnsel vertraging/verlating optreedt bij iedere dus ook puntenontsteking.
Het kan zijn dat het goed past bij de setup maar het is niet een bewust ontworpen curve zoals die door sommige fabrikanten zoals MVT in een cdi gestopt worden. Als de curve van een ontsteking een vast gegeven is kun je door verdraaiing van de stator alleen maar schuiven.

Als een puntenontsteking 16graden verloopt hebben we geen Powerboxen meer nodig maar moeten we allemaal op zoek naar oude Iskra Tomos ontstekingen want de Bosch puntenontstekingen van 40 jaar oud zijn allemaal stuk.:

Gr.,
Eric
Een 'vast' ontstekingstijdstip zoals een punten ontsteking zal hoger in de toeren 'later' ontbranden. Het moment van aansteken van het mengsel blijft hetzelfde, de tijd om te ontbranden ook dus hoger in de toeren is de 'slag' verder t.o.v. het ontbrandingspunt dan lager in toeren.

Jeroen

Plaats reactie