Welke bougie voor mijn setup??

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Welke bougie voor mijn setup??

#1 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 11:25

Beste heren,

Na het lezen van Joto zijn koude startproblemen en de meerdere vragen
of er een goede warmtegraad bougie in zit, vraag ik mij af of ik er zelf een
goede in heb zitten, aangezien mijn GS ook een startprobleempje heeft.
De setup is een standaard KCMN 50cc RS imi, standaard kop, 20mm Bing met
35mm stationair en 78mm hoofdsproeier.

Aan de hand waarvan wordt de warmtegraad eigenijk bepaald? Is dat
PK of snelheid of CC?

Alvast bedankt Niels

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#2 Bericht door gcge » 26 feb 2013, 11:36

Dit is in principe een standaard RS setup. Qua bougie zou ik kiezen voor NGK B8HS of Bosch W3AC

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#3 Bericht door BESTMAN » 26 feb 2013, 11:39

Ik heb de zelfde set als jou er op zitten Niels.
Ook met een cilinder van KCMN.
heb er een W-3AC Bosch bougie in zitten.
rij er al een paar jaar mee.
geen probleem met koude start.

mvg dick

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#4 Bericht door A.v.d.Els » 26 feb 2013, 11:43

dit tabelletje heb ik gejat van de site van de kreidlerman.
ik denk als je hier vanuit gaat,dat je redelijk goed zit.

W-7AC 40-65 km/uur Bosch

W-7AC 40-65 km/st

€ 3,50



W-5AC 65-80 km/uur Bosch

W-5AC 65-80 km/st

€ 3,50



W-4AC 80-100 km/uur Bosch

W-4AC 80-100 km/st

€ 3,50



W-3AC 100km -en sneller Bosch

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#5 Bericht door nozems » 26 feb 2013, 11:46

Aan de hand van de gemaakte toerentallen. Voor een NGK kom je dan op warmtegraad 8 uit, en voor een bosch op W3AC.

Maar is je bougie dan zwart en nattig? Ik bedoel hoe ziet je bougie er naar meerdere startpogingen uit? Als ie dan nog droog is kan ie ook te kort mengsel krijgen, maar is ie zeiknat dan kon die weleens teveel krijgen.

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#6 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 11:57

nozems schreef:Aan de hand van de gemaakte toerentallen. Voor een NGK kom je dan op warmtegraad 8 uit, en voor een bosch op W3AC.

Maar is je bougie dan zwart en nattig? Ik bedoel hoe ziet je bougie er naar meerdere startpogingen uit? Als ie dan nog droog is kan ie ook te kort mengsel krijgen, maar is ie zeiknat dan kon die weleens teveel krijgen.


Heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. :oops: Zal ik eerdaags
eens doen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#7 Bericht door kreidler844 » 26 feb 2013, 12:23

ik zou toch maar naar een NGK B7HS, een Bosch W5 kijken of een Champion L78, een W3 is veel te koud.

Wietse

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#8 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 12:33

Wat zijn de gevaren van een verkeerde bougie eigenlijk? Wat ik zo lees zou een te koude bougie alleen slecht rijden en een te warme en gat in je zuigert prikken?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#9 Bericht door nozems » 26 feb 2013, 12:40

Nou Wietze ik heb met mijn standaard RS daar nooit last van gehad, dat een W3AC te koud was, zomer en winterdag geen problemen. Dat geldt ook voor de vergelijkbare warmte graad met NGK8. Ik heb de bougie liever aan de koude kant dan aan de warme kant, heb je thermisch meer reserve.

Niels gewoon je bougie eens checken na een stevige rit, dan moet ie lichtbruin zijn, en droog. Als je bij het koude starten een motor hebt die slecht aanslaat heeft dat meestal met je mengsel te maken, of je moet wel een heel erg koude pit erin hebben (maar dat heb je niet)
Dus slaat hij slecht aan, draai je bougie eruit, is ie zeiknat is je motor verzopen is ie droog heb je tekort mengsel voor een koude start.

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#10 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 12:41

PS

jullie verwachten dus dat ik met dit setje 100+ moet kunnen halen?? :shock:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#11 Bericht door nozems » 26 feb 2013, 12:45

Nee, KCMN loopt standaard net aan 80km/h als alles echt meezit, vergelijkbaar met een zwitsere RS en dat rijdt wel lekker.
Ik heb vroeger met mijn standaard RS ook wel met veel koudere bougie's gereden en nooit geen start problemen daardoor. Met mijn KCNM 50cc cilinder nu rijdt ik zelfs met een NGK9, start goed met koude en warme motor, en hij kleurt ook goed...ik doe er niks aan.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#12 Bericht door nozems » 26 feb 2013, 12:50

Maar goed een te koude pit kan wel leiden tot overmatige koolvorming en een te warme bougie tot allerlei thermische problemen, je zuigerveren worden ook meer belast bij een hete motor, maar ook als je motor te rijk staat afgesteld of te koud blijft. Daarom zeg ik, kijk naar je bougie.

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#13 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 12:52

Das uiteindelijk niet snel genoeg vrees ik. Misschien een een beetje
laten kietelen en kijken of er 90-95km/h van te maken is...

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#14 Bericht door kreidler844 » 26 feb 2013, 13:09

nielsmidde schreef:Das uiteindelijk niet snel genoeg vrees ik. Misschien een een beetje
laten kietelen en kijken of er 90-95km/h van te maken is...
je kunt ook je brommer aanpassen aan de bougie natuurlijk. :lol: :lol:

Wietse

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#15 Bericht door A.v.d.Els » 26 feb 2013, 15:15

nozems schreef:Nee, KCMN loopt standaard net aan 80km/h als alles echt meezit, vergelijkbaar met een zwitsere RS en dat rijdt wel lekker.
Ik heb vroeger met mijn standaard RS ook wel met veel koudere bougie's gereden en nooit geen start problemen daardoor. Met mijn KCNM 50cc cilinder nu rijdt ik zelfs met een NGK9, start goed met koude en warme motor, en hij kleurt ook goed...ik doe er niks aan.
ik rijd met mijn standaard zwitserse rs al 4 jaar met bosch w4ac.
nooit geen problems.
max snelheid plm 80.

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#16 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 15:34

Er zit nu een NGK 7 in. Eerst neg even kijken hoe die eruit ziet na een paar keer
kicken.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#17 Bericht door kreidler844 » 26 feb 2013, 17:43

Er is altijd nog een verschil tussen advies en praktijk.
Een bougie in een kreidler is meestal niet zo moeilijk, en met de huidige olieën en mengverhouding blijft een bougie meestal ook wel redelijk schoon.
Dus steekt verder bij dit soort setup's niet zo heel nauw alhoewel advies soms anders is.
Ik zou die B7 maar gewoon laten zitten, past prima bij je setup.

Wietse

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 feb 2013, 18:07

Met een warmer bougietje zal hij in ieder geval goed starten.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 feb 2013, 20:10

BESTMAN schreef:Ik heb de zelfde set als jou er op zitten Niels.
Ook met een cilinder van KCMN.
heb er een W-3AC Bosch bougie in zitten.
rij er al een paar jaar mee.
geen probleem met koude start.

mvg dick
Maar jij hebt de boel ook wel voor elkaar. 8)

Deze klachten komen mij iets te vaak voor, ik ben bang dat we in de meeste gevallen niet het hele verhaal horen.
Een 20mm Bing :roll: ga maar even zoeken op het forum, steek uw licht maar even op, spijker de kennis maar even bij zou ik zo zeggen.

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#20 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 20:52

@Henk,

Wat bedoel je daarmee te zeggen?? Dat deze klachten jou iets te vaak voorkomen en dat
je denkt niet het complete verhaal te horen?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 feb 2013, 21:02

nielsmidde schreef:@Henk,

Wat bedoel je daarmee te zeggen?? Dat deze klachten jou iets te vaak voorkomen en dat
je denkt niet het complete verhaal te horen?
Juiste ophoogplaat of dikke voetpakkingen gebruikt.

Is de 20 mm een nieuwe originele, nieuwe immi of een versleten originele.

Carburateur goed afgesteld ?
Ontsteking goed afgesteld ?
Origineel luchtfilter ?
Tulen van RS in het frame ?



Enzo

Gebruikersavatar
nielsmidde
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 apr 2009, 22:24
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#22 Bericht door nielsmidde » 26 feb 2013, 21:19

Gebruikt is de meegeleverde voetpakking, het is een originele Bing met orgineel
luchtfilter zonder knie (ook geen tulen in het frame).
Het loopt stationair prima, pakt goed op en valt netjes terug.

De spoeiermaat heb ik nog niet kunnen controleren ivm keuring en het weer, maar dat
zou voor het starten en stationair niet moeten uitmaken...

Niels

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#23 Bericht door arno meijer » 26 feb 2013, 21:33

is een 60 cc geen optie voor je dan win je al gelijk wat snelheid en dan zo,n nieuwe homoet eronder dan haal de je 100 wel denk ik

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#24 Bericht door jamojamo » 27 feb 2013, 10:10

Effect van te hete bougie in 60cc KT (imi 15.43.97):
IMG_6480 (Large).JPG
IMG_6480 (Large).JPG (108.58 KiB) 11747 keer bekeken
Thules in frame (RS):
thuless.jpg
thuless.jpg (12.09 KiB) 11747 keer bekeken
Je compressie/uitlaat, poortentiming, voorontsteking, benzine/luchtverhouding en gebruikte benzine hebben allemaal hun effect op de verbranding. Een goede afsteller (ik niet) zal aan alle knoppen moeten draaien. Pak je standaard afstellingen kun je op een afwijkende cilinder toch al 90% goed zitten. Wat Nozems zegt over te koude bougies daar heeft hij denk ik gelijk in: te koud kan eigenlijk niet net zo nadelig zijn als te warm. Na een kort ritje heeft een hete bougie zijn schoonbrand-temperatuur al bereikt maar na gejakker bij volgas gedurende 10 minuten bij een overmaat lucht zal de electrode wegsmelten.

Ik rijd overigens ook met een NGK B7 op een 60cc KT.

Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Welke bougie voor mijn setup??

#25 Bericht door nozems » 27 feb 2013, 11:09

Nou Eric helaas heb je een voorbeeld kunnen stellen, gelukkig voor jou dat dit zonder verdere noemenswaardige schade is verlopen.
Ik heb ook weleens met een NGK7 of zelfs een bosch W5AC in m'n standaard RS gereden, bougie was toen wel altijd schoon, maar verder nooit geen problemen mee gehad. sterker nog zelf in m'n oude 'tamme' 70cc had ik een NGK7 geprobeerd, gaf geen krimp, behalve dat de bougie dan echt brandjeschoon bleef....ik ben der maar vanaf gestapt, en kies liever voor wat meer thermische reserve. Zeker met fris weer in het voorjaar kan je weleens heel schraal rijden.

Plaats reactie