Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#1 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 16:53

Op advies van Homoet wil ik een 18 mm Bing kroondop monteren op m'n Duitse Mokick (2.9 PK) om zo wat meer trekkracht te krijgen. (Helaas nodig gezien m'n formaat :mrgreen: ) Bovendien heeft hij de kop al afgevlakt wat ook al het nodige voordeel bracht.

Nu zie ik in de documentatie op deze site dat deze Bings vooral werden toegepast op motoren >5 pk.

Eventueel wil ik deze carburateur reviseren met onderdelen op deze site.

Nu vroeg ik mij af of ik de sproeiers nog moet aanpassen. Ik zie op een exploded view oa Pos. 5 Leerlaufdüse Gr. 35, Pos. 3 Nadeldüse Gr. 7037 en Pos. 1 Hauptdüse Gr.1.

De hoofdsproeier kan ik me nog enigszins voorstellen maar zou het ook verstandig zijn om de andere sproeiers aan te passen?

Hoe zit het eigenlijk met een versleten gasschuif? Heeft het wel zin om deze te vervangen of kun je dan passings-problemen krijgen met je behuizing? Of is een gasschuif zachter dat alleen dit onderdeel slijt?

Heeft één van jullie ervaring met zo'n migratie van 14 naar 18mm? Ik heb wél gezien dat deze 18 mm op hetzelfde spruitstuk past. Is een 14mm spruitstuk hetzelfde als en 18mm spruitstuk?

Ik zie ook dat je de complete carburateur kan opsturen naar deze firma. Hij wordt dan ook geheel gereinigd en nagezien. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast dank voor jullie reacties.

/Arthur
Laatst gewijzigd door ArtMan op 17 sep 2012, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 sep 2012, 16:57

Sproeierbuis en gasnaald is meestal gesleten.
De gasschuif is standaard versleten bij een 18 mm.

De diameter van de aansluiting is gelijk aan je 14mm echter is een 18mm gemaakt voor schuine inlaat (hoogte montage)

Enzo

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#3 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 17:01

Dank je Tjerry.

Eehh ik heb nu ook een schuine inlaat. Dus verder hetzelfde?

Grt

Arthur

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 sep 2012, 17:05

ArtMan schreef:Dank je Tjerry.

Eehh ik heb nu ook een schuine inlaat. Dus verder hetzelfde?

Grt

Arthur
Op een 2,9 pk cilinder :?: volgens mij zit daar de het spruitstuk recht op de cilinder.

Enzo

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#5 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 17:07

Nee, is zeker weten schuin. (geforceerde koeling)

/Arthur

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#6 Bericht door LVS » 17 sep 2012, 17:14

ArtMan schreef:Nee, is zeker weten schuin. (geforceerde koeling)

/Arthur
-------------------------

geef het cilinder nummer even door .
dan kunnen we in de lijsten kijken wat het is .

##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 sep 2012, 17:15

ArtMan schreef:Nee, is zeker weten schuin. (geforceerde koeling)

/Arthur
Dan is het geen Duitse 2,9 pk cilinder maar een Zwitserse.

Kijk naar de spruitstukken
Bijlagen
recht
recht
t_ansaug_m (Small).jpg (61.42 KiB) 7484 keer bekeken
schuin
schuin
t_ansaug_gkkr (Small).jpg (55.88 KiB) 7484 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 17 sep 2012, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#8 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 17:17

Ok, ik zal even kijken.

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#9 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 17:42

helaas kan ik m'm cilinder op dit moment niet loshalen omdat ik geen nieuwe pakkingen heb voor montage. Kan dus even niet de nummers geven :(

Ik ben even uitgegaan van de gegevens uit de Kreidlerdatabase die Louis me had toegestuurd. Daar wordt melding gemaakt van 2.9 pk.



Verder even een foto gemaakt.
Cilinder.jpg
Cilinder.jpg (21.43 KiB) 7462 keer bekeken
/Arthur

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 sep 2012, 17:54

Zoals ik boven al had aangepast, je hebt de Zwitserse 15.63.86 uitzondering. Was even van een Duitser 15.53.91 uitgegaan

Enzo

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#11 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 18:00

Dat zou best eens kunnen Tjerry. Ergens vaag herinner ik me het nummer dat eindige op 86. Ik zal op het moment als ik nieuwe pakkingen heb het nummer vermelden. (Helaas is Homoet niet zo vaak meer open :( )

Blijf me verbazen over je kennis :clap

Is 18 mm geen overkill voor deze cilinder?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#12 Bericht door Mach4 » 17 sep 2012, 18:23

Lijkt mij een nuttloze actie,14mm is groot zat voor een 2,9,ik had vroeger een 12mm op m,n Kreidler en die haalde 80
op de teller gewoon met een smalle tap cilinder , rechte inlaat en standaard cilinderkop.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#13 Bericht door Caspar » 17 sep 2012, 18:48

18mm is te groot voor een onbewerkte 2,9pk , word er alleen maar slomer van. Niet doen , tenzij je cilinder getuned is......

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#14 Bericht door hermanp » 17 sep 2012, 19:09

Ik heb het niet helemaal begrepen, wat vind je er nu eigenlijk van Mach4?
Lijkt me persoonlijk ook veel te groot voor een standaard 2.9pk cilinder. 14 Mm moet ruim voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#15 Bericht door Mach4 » 17 sep 2012, 19:25

hermanp schreef:Ik heb het niet helemaal begrepen, wat vind je er nu eigenlijk van Mach4?
Lijkt me persoonlijk ook veel te groot voor een standaard 2.9pk cilinder. 14 Mm moet ruim voldoende zijn.
Grote carb heeft alleen maar nut als de cilinder grotere poorten heeft,immers wat je er in stopt moet er ook
weer uit kunnen. :D
Sommige mensen hebben blijkbaar het idee dat alleen maar een grotere carb monteren ook automatisch
meer vermogen opleverd,je zal nog verbaasd staan wat je zelfs nog met een 14mm kan bereiken aan vermogen.
een maat van mij had vroeger een Zündapp met een supertherm met een 12mm en die liep 90 op de teller.

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#16 Bericht door ArtMan » 17 sep 2012, 20:12

Sommige mensen hebben blijkbaar het idee dat alleen maar een grotere carb monteren ook automatisch
meer vermogen oplevert
Ik heb me laten adviseren door Homoet die wel vaker aan m'n blokje gesleuteld heeft. Voordat ik iets doe vind ik het ook altijd handig om een mening van anderen te horen. Hier op het forum zijn een aantal mensen die er heel veel verstand van hebben en praktijk ervaring. Het gaat mij trouwens niet of 'ie dan 80~90 haalt maar eerder meer trekkracht. Een snelheid van een km of 65 vind ik voor een brommer ruim voldoende.

Als ik het goed heb begrepen werden mokicks in Duitsland ook begrensd. Mochten eigenlijk maar 40 km/h lopen. Ondanks dat werden er wel origineel 14 mm carburateurs op gemonteerd en een cilinder met grotere spoelpoorten dan de Nederlandse bromfietsen. Hoe dat verder inhoudelijk in elkaar zit weet ik niet. Ik heb het alleen gezien toen ze me bij Homoet een originele (nieuwe) Mahle cilinder naast die cilinder van mij zette.

/Arthur

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#17 Bericht door hermanp » 17 sep 2012, 20:21

Mijn ervaring met een standaard NL-cilinder is dat 'ie met een 16 mm beter trok dan met een 12mm, maar dat de topsnelheid gelijk is. Maar, hij trok amper beter dan m'n LF 3-bak met een 10mm...
Heb je beide carburateurs, gewoon proberen.

Kreidler-RM
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 apr 2012, 16:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#18 Bericht door Kreidler-RM » 17 sep 2012, 21:16

Mach4 schreef:Lijkt mij een nuttloze actie,14mm is groot zat voor een 2,9,ik had vroeger een 12mm op m,n Kreidler en die haalde 80
op de teller gewoon met een smalle tap cilinder , rechte inlaat en standaard cilinderkop.
Inderdaad, heb het nieuwe type 2.9 pk standaard cilinder met 12 mm en die loopt ook vlot 80/90

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#19 Bericht door Mach4 » 18 sep 2012, 02:09

ArtMan schreef:
Sommige mensen hebben blijkbaar het idee dat alleen maar een grotere carb monteren ook automatisch
meer vermogen oplevert
Ik heb me laten adviseren door Homoet die wel vaker aan m'n blokje gesleuteld heeft. Voordat ik iets doe vind ik het ook altijd handig om een mening van anderen te horen. Hier op het forum zijn een aantal mensen die er heel veel verstand van hebben en praktijk ervaring. Het gaat mij trouwens niet of 'ie dan 80~90 haalt maar eerder meer trekkracht. Een snelheid van een km of 65 vind ik voor een brommer ruim voldoende.

Als ik het goed heb begrepen werden mokicks in Duitsland ook begrensd. Mochten eigenlijk maar 40 km/h lopen. Ondanks dat werden er wel origineel 14 mm carburateurs op gemonteerd en een cilinder met grotere spoelpoorten dan de Nederlandse bromfietsen. Hoe dat verder inhoudelijk in elkaar zit weet ik niet. Ik heb het alleen gezien toen ze me bij Homoet een originele (nieuwe) Mahle cilinder naast die cilinder van mij zette.

/Arthur
Homoet is natuurlijk geen beginneling dus als hun zeggen dat het dan beter loopt dan zal dat
wel zo zijn,gewoon doen en als het niet werkt terug gaan en vragen of ze het ff willen oplossen,
misschien tunen ze hem dan wel gratis voor je :mrgreen:

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#20 Bericht door ArtMan » 18 sep 2012, 21:21

Vandaag even bij Homoet langs geweest en de nodige nieuwe onderdelen in de 18 mm carburateur gestopt waaronder een nieuwe gasschuif. Ook een viertal sproeiers meegenomen (72, 74, 76 en 78)

Na montage kreeg ik hem bijna niet aan de praat met sproeier 72. Het lukte ook niet met sproeier 78. De luchtschroef had ik 1,5 slag uitgedraaid en de gasnaald op het 2-de ringetje van boven.

Ik kreeg hem wel aan de praat als ik de zwarte luchtfilterbuis verwijderde. Blijkbaar heeft deze setting dus veel lucht nodig.

Als ik de luchtfilterbuis wil monteren zou ik dan naar een kleinere sproeier toe moeten? (Luchtfilterbuis is geschikt voor de grotere carburateurs)

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#21 Bericht door Mach4 » 19 sep 2012, 11:38

ArtMan schreef:Vandaag even bij Homoet langs geweest en de nodige nieuwe onderdelen in de 18 mm carburateur gestopt waaronder een nieuwe gasschuif. Ook een viertal sproeiers meegenomen (72, 74, 76 en 78)

Na montage kreeg ik hem bijna niet aan de praat met sproeier 72. Het lukte ook niet met sproeier 78. De luchtschroef had ik 1,5 slag uitgedraaid en de gasnaald op het 2-de ringetje van boven.

Ik kreeg hem wel aan de praat als ik de zwarte luchtfilterbuis verwijderde. Blijkbaar heeft deze setting dus veel lucht nodig.

Als ik de luchtfilterbuis wil monteren zou ik dan naar een kleinere sproeier toe moeten? (Luchtfilterbuis is geschikt voor de grotere carburateurs)
In theorie wel,door montage van de buis word het mengsel rijker en moet dus de sproeier kleiner,maar als ik dit zo lees is deze
18mm duidelijk te groot voor jou set-up,als je toch zonodig een grotere carb wil dan had een 16mm een betere keus geweest.
alles wat in de cilinder gaat moet er ook weer uit kunnen,met andere woorden zijn bv de uitlaatpoort of spoelpoorten
te klein dan kan je er wel een grote teur achter hangen maar als de cilinder zoveel mengsel niet kwijt kan heeft dat geen nut.
Dit zou alleen maar nut hebben als jou motor begrenst zou zijn door de fabrikant doormiddel van een extra kleine carburateur,
zet je er dan een grotere achter dan zal je merkbaar meer vermogen krijgen,is de carburateur niet de begrenzende factor bij
jou blok dan kan je er een 18 of nog groter achter hangen ,maar dan zal je nooit meer vermogen krijgen,eerder minder omdat
het dan niet meer fatsoenlijk af te stellen is.
Buiten dit verhaal geeft een grotere carb nooit meer trekkracht maar eerder minder,wel meer topvermogen maar alleen als
de cilinder daarvoor geschikt is,dus in jou geval zal meneer Homoet dus eerst de botte vijl door je cilinder moeten halen
om er meer vermogen uit te kunnen krijgen,of een 60cc of meer cilinder kopen,dan heb je zeker meer trekkracht.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#22 Bericht door LVS » 19 sep 2012, 14:07

:arrow: meneer Homoet dus eerst de botte vijl door je cilinder moeten halen
om er meer vermogen uit te kunnen krijgen,

:arrow: Een snelheid van een km of 65 vind ik voor een brommer ruim voldoende.
---------------------------------------------

4 pk maat is genoeg om die 65 te halen
de uitlaatpoort laag houden max 150 graden

##

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#23 Bericht door ArtMan » 19 sep 2012, 14:47

Bedankt voor jullie reactie mannen.

Ik ben bang dat jullie volkomen gelijk hebben en dat de mannen bij Homoet iets te enthousiast waren in hun advies nu ik er zo over nadenk.

@Claus: die snelheid is ook voldoende voor een brommer.

Ik denk dat ik de 14 mm weer terug ga zetten want om nou het hele zaakje te laten tunen gaat me iets te ver.

De 18 mm hou ik dan maar in m'n verzameling. Wellicht ga ik nog een keer een Kreidler op motorkenteken rijden.

grt,

Arthur

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#24 Bericht door kreidler844 » 19 sep 2012, 14:53

Een 2,9 kan met 14mm toch netjes 65 lopen.

Wietse

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies Bing 14 naar Bing 18 Kroondop (1/18/13)

#25 Bericht door ArtMan » 19 sep 2012, 15:17

Hi Wietse,

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Alleen met mijn gewicht (106 kg) en lengte (197 cm) is dat gereduceerd tot 60. :D

65 haal ik allen met wind mee....

Arthur

Plaats reactie