Rijden in de bergen / smering?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 765 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#76 Bericht door Eifelyeti » 18 sep 2010, 10:01

mijn bougie naar de kleene Eifeltour....

de verschil van 8° Temperatur
Bijlagen
25082010288 [640x480].jpg
25082010288 [640x480].jpg (52.74 KiB) 2669 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#77 Bericht door nozems » 18 sep 2010, 14:38

Nou Roman,dan blijkt daar wel uit dat ie maar in een klein gebeid kwa tempratuur een ander beeld kan geven :idea:
iets wat ik ook wel gedacht had,en jij bevestigd dat nu :D :wink:

Nee dan een bromfiets met puntenontsteking perse willen afstellen met een stroboscoop,en de punten met een lampje nogwel controleren wanneer ze opengaan,hoezo gezever :!: #-o :roll: :lol:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#78 Bericht door gijsvanzanten » 18 sep 2010, 17:28

Eifelyeti schreef:mijn bougie naar de kleene Eifeltour....

de verschil van 8° Temperatur
Dat is nou precies wat ik onderaan pag. 2 al stelde. Alleen nu is er een foto bij. :D :D :D

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#79 Bericht door redfox » 18 sep 2010, 21:11

gijsvanzanten schreef:
Eifelyeti schreef:mijn bougie naar de kleene Eifeltour....

de verschil van 8° Temperatur
Dat is nou precies wat ik onderaan pag. 2 al stelde. Alleen nu is er een foto bij. :D :D :D

Gijs tot zover toppie :thumbsup morgen even een langere afstand.

Je hoort het morgen :wink:

Gr.Wim.

jagieXK
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2015, 21:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#80 Bericht door jagieXK » 05 jun 2015, 23:00

Hallo
Ik zit dit topic door te lezen,reden te meer om wat te vragen aangezien ik een tour ga maken in oostenrijk.

Wat is jullie mening, sproeier moet toch kleiner zijn in verhouding tot de laagvlaktes van nederland? IJle lucht icm sproeiermaat wat ik ook in NL heb = te rijk = donkere bougie...kortom de sproeier moet kleiner worden, om een nette bruine ''kaars'' te krijgen.

Ik wil bevestiging eigenlijk, dit klopt toch wat ik zeg ?

Gr Anton

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#81 Bericht door hermanp » 05 jun 2015, 23:09

Welkom Anton

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#82 Bericht door Caspar » 06 jun 2015, 20:45

jagieXK schreef:Hallo
Ik zit dit topic door te lezen,reden te meer om wat te vragen aangezien ik een tour ga maken in oostenrijk.

Wat is jullie mening, sproeier moet toch kleiner zijn in verhouding tot de laagvlaktes van nederland? IJle lucht icm sproeiermaat wat ik ook in NL heb = te rijk = donkere bougie...kortom de sproeier moet kleiner worden, om een nette bruine ''kaars'' te krijgen.

Ik wil bevestiging eigenlijk, dit klopt toch wat ik zeg ?

Gr Anton

Welkom Anton
Zwart is idd te rijk , maatje kleinere sproeier om hem bruiner te krijgen

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#83 Bericht door Benzlerfahrer » 30 mei 2021, 23:15

Interessant topic,

Ik rij zelf niks getuned. Ga binnenkort met een 4,2pk mahle rijden, geforceerde koeling, 16mm bing, 76 of 78 sproeier (niet direct zeker). En gebruik steeds dezelfde Kroon 2takt olie.

Ik heb wel ervaring opgedaan in de Ardennen, daar had ik gewoon standaard 1:50. Ik was toen nog niet zo heel bekend met tussengas, dus ging ik zonder gas te geven heel erg snel de “bergen” af 😂 hier en daar al eens koppeling ingehouden. Al bij al geen schade buiten versleten zuigerveren.
Dit was met een 2.6 pk 14mm bing, allemaal std.

Wat ik hier dus uit op maak, neem klein flesje extra olie mee, 2 sproeiermaten groter en kleiner, en dan even de bougie checken bij de eerste bergen?

Buiten dit denk ik dat het grootste gedeelte nog steeds bij de rijstijl ligt. Zoals al eerder vermeld zouden onze machientjes toch wel gebouwd moeten zijn om bergen te maken. Van Stuttgart ben ben je zo in bergrijk gebied, dus daar werd wel rekening meegehouden waarschijnlijk.

Als Dhr. kreidler met zijn K50 indertijd doorheen de Alpen kan “scheuren” zal dat zo toch ook moeten lukken.
Ik wil wel even melden dat mijn opmerking slaat op standaard Kreidlers, ken niet genoeg van Tuning om hier enigszins nuttige commentaar op te kunnen geven 😂

Alleszins wel een leuk Topic

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#84 Bericht door nozems » 31 mei 2021, 09:43

Ik heb nog nooit tussengas gegeven..... hij gaat eerder stuk bij berg op als het motortje moet zwoegen om boven te komen, als dan ook de afstelling niet goed is, te kleine sproeier bv dan gaat het mis.

Maar tussengas?? Dacht jij dat ze dat bedacht hadden bij kreidler??
Natuurlijk niet.

Dus jij denkt, dat hij niks meer aanzuigt als je het gas dicht hebt en je rolt van een berg af?

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#85 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 14:22

Ik kan me wel indenken dat wanneer er men tussengas geeft er toch steeds wat meer smering aankomt dan wnnr het men niet doet.

Ik heb er ook niet superveel last van ervaren, aangezien ik ook niet gekieteld rondrij ofzo. Maar er zit toch wel enige logica achter vind ik.

Daarentegen is Kreidler wel kwalitatief genoeg om wat “misbruik aan te kunnen” zoals ik ook al aangaf 😁

Tussengas of niet, men koppeling inhouden als ik een berg af ga ga ik alleszins niet te veel meer doen. Afremmen op de motor is toch nog steeds het besge.

Zoals ik al zei lijkt me de rijstijl van de bestuurder nog steeds het belangrijkste gegeven

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#86 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2021, 14:52

Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 14:22 Ik kan me wel indenken dat wanneer er men tussengas geeft er toch steeds wat meer smering aankomt dan wnnr het men niet doet.

Ik heb er ook niet superveel last van ervaren, aangezien ik ook niet gekieteld rondrij ofzo. Maar er zit toch wel enige logica achter vind ik.

Daarentegen is Kreidler wel kwalitatief genoeg om wat “misbruik aan te kunnen” zoals ik ook al aangaf 😁

Tussengas of niet, men koppeling inhouden als ik een berg af ga ga ik alleszins niet te veel meer doen. Afremmen op de motor is toch nog steeds het besge.

Zoals ik al zei lijkt me de rijstijl van de bestuurder nog steeds het belangrijkste gegeven
Koppeling in zou ik helemaal UIT je hoofd laten !

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#87 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 15:15

Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#88 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2021, 15:39

Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:15 Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders
slecht idee

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#89 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 15:40

Enzo-tvdzijden schreef: 31 mei 2021, 15:39
Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:15 Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders
slecht idee
Hoezo? Ik zie toch wel een hoop positieve reacties!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#90 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2021, 16:38

Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:40
Enzo-tvdzijden schreef: 31 mei 2021, 15:39
Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:15 Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders
slecht idee
Hoezo? Ik zie toch wel een hoop positieve reacties!
Net zoveel negatieve reacties. Goed lezen

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#91 Bericht door nozems » 31 mei 2021, 16:51

Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:15 Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders
Wat is de reden dat je dat wilt gaan gebruiken? Een charme offensief voor de groenlinkse partijen? Die knijpen hun neus evengoed wel dicht en zien de oldtimers liever vandaag nog dan morgen compleet verbannen worden vh wegdek, voorgoed.

Het voordeel, ik spreek uit eigen ruime ervaring is dat er totaal geen rook en geur meer zijn, dus het oogt wat minder crimineel als je je 2tact aantrapt.
En op lange ritten hoef je minder mee te nemen, dus meer ruimte in je tas voor een pakje koekjes 😅

Verder ben ik ervan genezen.

Smeer gewoon weer normale olie in de verhouding 1op50, koud starten of na lang sukkelen in de stad wel een pluimpje verder geen rook waarneembaar, maar wel enige geur.

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#92 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 17:19

nozems schreef: 31 mei 2021, 16:51
Benzlerfahrer schreef: 31 mei 2021, 15:15 Ja die koppeling was een slecht idee inderdaad, maar dat is ook al even geleden en dat weet ik ondertussen dat ik dat niet moet doen.

Maar om even op de kwestie terug te komen.
Hoe zit dit allemaal wanneer je met triboron smeert? Ik ben sterk aant denken om met de TM die ik aant het bouwen ben over te gaan stappen op triboron. De werking hiervan ligt totaal anders
Wat is de reden dat je dat wilt gaan gebruiken? Een charme offensief voor de groenlinkse partijen? Die knijpen hun neus evengoed wel dicht en zien de oldtimers liever vandaag nog dan morgen compleet verbannen worden vh wegdek, voorgoed.

Het voordeel, ik spreek uit eigen ruime ervaring is dat er totaal geen rook en geur meer zijn, dus het oogt wat minder crimineel als je je 2tact aantrapt.
En op lange ritten hoef je minder mee te nemen, dus meer ruimte in je tas voor een pakje koekjes 😅

Verder ben ik ervan genezen.

Smeer gewoon weer normale olie in de verhouding 1op50, koud starten of na lang sukkelen in de stad wel een pluimpje verder geen rook waarneembaar, maar wel enige geur.
De rook en geur boeien me eigenlijk echt geen hol, en al zeker niet wat de groen linkse lobby vind, dat is het laatste wat in mijn hoofd speelt! Het punt wat mij vooral stoort is wat je zelf aanhaalde, de mee te nemen hoeveelheid. Dat is wel iets wat speelt, ik ben echt serieus van plan om meer dagen ritten te gaan doen met tent en bepakking. Liefst zo vrij mogelijk zijn. Het was dan ook mijn planning om een roadtrip in scandinavie te doen van 2 weken.

Is een iets wat ik graag zou willen doen voor ik aan kinderen begin. De centrale en Noordelijke delen van Scandinavie zijn nu eenmaal niet erg dicht bevolkt. Lijkt me dan wel handig om een hele vakantie met m 1 litrtje triboron toe te komen.

Wat ook bijkomend interessant is, is de smerende werking van het product. Verdere specificaties zijn er ook nog wel zoals iedereen alvast gelezen heeft, maar ik betwijfel of ik dat zelf zal merken, ben uberhaupt tevreden van de prestaties van std kreidler setups.

Vooral de ergonomie erachter spreekt me aan. Je hebt een busje van 100ml bij, kan je gelijk een tank mee vullen, of bijboorbeeld een 50ml flacon. Steek je in je broekzak als thuiskomer ofzo.

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#93 Bericht door adriline » 31 mei 2021, 17:53

? begin eens korter bij huis

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#94 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2021, 17:55

adriline schreef: 31 mei 2021, 17:53 ? begin eens korter bij huis
Als je plan er al is ga je het toch uitvoeren. Je zegt zelf dat het perfect smeert.

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#95 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 18:09

adriline schreef: 31 mei 2021, 17:53 ? begin eens korter bij huis
Dat zal geen probleem zijn, zit redelijk op korte afstand van de Ardennen, kheb ook helaas niet de luxe om een keertje per maand naar zweden te gaan 😂

Maar om terug te komen op het topic, de Triboron schijnt dus als eigenschap te hebben dat het de cilinder minder warm stookt dan met 2 takt olie. Rekening houdend met mijn std setup, is dit dan niet nodig om meer te gaan smeren wanneer er veel stijgingen zijn?

Ik zag dat Eifelyeti hier mee bezig was (rijd getuned dacht te hebben gezien), is Triboron dan niet makkelijker in gebruik?

Just asking, zullen ongetwijfeld tegenstanders van Triboron zijn. Zoals met alles wel zo is, maar inzake het topic vond ik het wel interessant omdat men hier over olie spreekt. Triboron is weer een ander paar mouwen

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#96 Bericht door wimv8 » 31 mei 2021, 18:47

Als jij rijdt met een (bijna) standaard brommer kan je met een 2t olie van een goed bekend merk gewoon 1:60 smeren.
Als je stijgt(helling) hoef je niet extra vet te smeren.
Dat gaat al vanzelf, je moet vol gas geven met net genoeg motortoeren, of zorg dat je in die juiste gearing zit, ieder geval zo, dat ie niet terugzakt en ook geen over toeren draait.
Dat vraagt al meer benzine(=smering en koeling). Dus dat gaat al goed.
Naar beneden rijden doe je met de koppeling in, of vrijstand, ieder geval niet op de motor afremmen en gas dicht (= geen smering!)
Dat samen met een mooie Nikasil/chroom cilinderwand en een knappe zuiger komt dat allemaal goed.

Als je brommer 1:40 verbruikt kan je met een liter 2t olie 2400km rijden,
(bij 1:60 smeren) dat lijkt mij voldoende ruimte om een benzinepomp gevonden te hebben waar je een nieuwe literfles 2t olie kan kopen.

Dat lijkt me met Triboron het zelfde maar dan 4000km actieradius.
Maar dan rijdt je toch ook de hele vakantie met een literfles aan boord, hoe veel of weinig zich daar ook in bevind.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#97 Bericht door Benzlerfahrer » 31 mei 2021, 18:57

wimv8 schreef: 31 mei 2021, 18:47 Als jij rijdt met een (bijna) standaard brommer kan je met een 2t olie van een goed bekend merk gewoon 1:60 smeren.
Als je stijgt(helling) hoef je niet extra vet te smeren.
Dat gaat al vanzelf, je moet vol gas geven met net genoeg motortoeren, of zorg dat je in die juiste gearing zit, ieder geval zo, dat ie niet terugzakt en ook geen over toeren draait.
Dat vraagt al meer benzine(=smering en koeling). Dus dat gaat al goed.
Naar beneden rijden doe je met de koppeling in, of vrijstand, ieder geval niet op de motor afremmen en gas dicht (= geen smering!)
Dat samen met een mooie Nikasil/chroom cilinderwand en een knappe zuiger komt dat allemaal goed.

Als je brommer 1:40 verbruikt kan je met een liter 2t olie 2400km rijden,
(bij 1:60 smeren) dat lijkt mij voldoende ruimte om een benzinepomp gevonden te hebben waar je een nieuwe literfles 2t olie kan kopen.

Dat lijkt me met Triboron het zelfde maar dan 4000km actieradius.
Maar dan rijdt je toch ook de hele vakantie met een literfles aan boord, hoe veel of weinig zich daar ook in bevind.

Gr. Wim.
Kijk hier heb ik dus iets aan 😁 dus toch koppeling inhouden? Ik snap je logica er wel achter. En ja ergens heb je ook weer gelijk met olie. Al doe je er maar 2000 mee. Je zal olie altijd wel vinden natuurlijk.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#98 Bericht door hermanngas » 31 mei 2021, 22:27

Koppeling inhouden, dan ook maar in z'n vrij en motor afzetten.
Dan heb je ook geen smering nodig!
Bijkomend voordeel: zuiniger rijden ;-)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#99 Bericht door nozems » 01 jun 2021, 09:01

hermanngas schreef: 31 mei 2021, 22:27 Koppeling inhouden, dan ook maar in z'n vrij en motor afzetten.
Dan heb je ook geen smering nodig!
Bijkomend voordeel: zuiniger rijden ;-)
Precies, iedereen zegt dat het eigenlijk niet nodig is, zeker niet met de haast onverwoestbare standaard kreidler motor. Maar dat wil die blijkbaar niet horen?

Bang dat toch de smering in het gedrang komt, maar wel triboron wil gaan gebruiken? Terwijl daar de ervaringen heel erg wisselend over zijn.

Kijk aan mij heb je geen goed voorbeeld, ik rijdt opgevoerd.

Maar mijn vader is de Eysink’s een Neerlands icoon omwege de prachtige sportbrommers.

We hebben het dan over de jaren 60.

Hoewel de meesten van dat clubje erg oude mannen zijn, net als de Eitank club en er na 30km rijden er allerlei ongemakken zijn is er in de Eysink clubje toch nog een veel rijder!

Laat die nou de boel lekker standaard hebben gehouden en ook nog eens triboron gebruikt! Dat is dus een voorbeeld.

Nou in het kort die is er ook klaar mee.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#100 Bericht door jamojamo » 01 jun 2021, 09:22

Triboron geeft harde koek in de uitlaatpoort, is al vaker beschreven.

Tussengas geven kreeg ik als tip van Claus om te gebruiken wanneer je een tijd volgas hebt gereden en terug gaat schakelen (om de afrit te pakken bijv.). Warmlopers en vastlopers willen nog wel eens op dat moment gebeuren. Warmte en schraalheid en dan een lagere versnelling dus bij loslaten koppeling hoge toeren met dicht gas zijn geen fijne combi. Baat het niet schaadt het niet, kleine moeite.

Gr.,
Eric

Plaats reactie