Bougie kleur van verschillende setup's

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#76 Bericht door Robert1 » 11 jun 2009, 15:06

TonK schreef:
Chrismetzwarteletters schreef:Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?
Dan krijg je het "volgasbeeld".

Daarbij is het goed mogelijk dat de bougie een prima kleur heeft.

Maar ...... de afstelling bij deellast is minstens net zo belangrijk ...... dus een "halfgasbeeld" of "driekwartgasbeeld" is ook interessant.
Maar als je beeld bij halfgas mooi is, dan heb je een grote kans dat 'ie bij vollast weer niet goed is.. Wat kan je daaraan doen behalve de boel afstellen op vollast?

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#77 Bericht door RmC » 11 jun 2009, 15:21

Robert1 schreef:
TonK schreef:
Chrismetzwarteletters schreef:Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?
Dan krijg je het "volgasbeeld".

Daarbij is het goed mogelijk dat de bougie een prima kleur heeft.

Maar ...... de afstelling bij deellast is minstens net zo belangrijk ...... dus een "halfgasbeeld" of "driekwartgasbeeld" is ook interessant.
Maar als je beeld bij halfgas mooi is, dan heb je een grote kans dat 'ie bij vollast weer niet goed is.. Wat kan je daaraan doen behalve de boel afstellen op vollast?
in het gebied van stationair tot halfgas is je gasnaald van belang. even als je luchtstelschroef.

grote van je hoofdsproeier heeft het meeste invloed op het volgasbeeld. vervolgens door je naald en stelschroef het gebied daaronder afstellen.

zal eens een afbeelding proberen op te zoeken hierover.

[edit]
Afbeelding

is weliswaar van een moderne carburateur. maar geeft wel een beeld. kon er eigenlijk geen vinden van oudere carburatuers zoals de bing carburateurs.

Afbeelding

[/edit]
Johan
Laatst gewijzigd door RmC op 11 jun 2009, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#78 Bericht door Robert1 » 11 jun 2009, 15:25

RmC schreef:in het gebied van stationair tot halfgas is je gasnaald van belang. even als je luchtstelschroef.

grote van je hoofdsproeier heeft het meeste invloed op het volgasbeeld. vervolgens door je naald en stelschroef het gebied daaronder afstellen.

zal eens een afbeelding proberen op te zoeken hierover.

Johan
Niet nodig hoor, dan doe ik het toch goed... Maar toch blijft hij halfgas altijd een stuk donkerder dan volgas.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#79 Bericht door TonK » 11 jun 2009, 15:34

De gasnaald regelt de hoeveelheid brandstof in het deellastgebied.

Simpel gezegd deze naald een standje hoger bij te arm mengsel, standje lager bij te rijk mengsel.

Een probleem is dat het bougiebeeld (kleur) bij deellast vaak anders beoordeeld moet worden dan bij vollast omdat de bougie kouder blijft, hiervoor zou een "warmere" bougie gebruikt kunnen worden.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#80 Bericht door TonK » 11 jun 2009, 15:38

Robert1 schreef: Niet nodig hoor, dan doe ik het toch goed... Maar toch blijft hij halfgas altijd een stuk donkerder dan volgas.
Dat is algemeen gebruikelijk, doordat de bougie bij die belasting "te koud" is.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#81 Bericht door Robert1 » 11 jun 2009, 15:40

TonK schreef:
Robert1 schreef: Niet nodig hoor, dan doe ik het toch goed... Maar toch blijft hij halfgas altijd een stuk donkerder dan volgas.
Dat is algemeen gebruikelijk, doordat de bougie bij die belasting "te koud" is.
Duidelijk, bedankt :) .

afl
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:37
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#82 Bericht door afl » 11 jun 2009, 21:32

ik heb een redelijk nieuwe bougie en kan nog geen beeld ontdekken.....na hoeveel km kun je dat ongeveer wel?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#83 Bericht door nozems » 11 jun 2009, 22:03

das een goeie vraag..na 30km volgas was m,n bougie nog steeds net zo nieuw als ie derin in ging maar na ca 100km? ging ie wel iets kleuren..wellicht dat het erg afhangt van je setup e.d :?:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60285
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#84 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jun 2009, 22:06

Bougie van een Formule 1 Toleman-Hart de auto van jawel A. Senna in zijn jonge jaren.
Ik was toen in Zandvoort en dacht leuk om te hebben.
(ik zie roestvorming :lol:)

Enzo
Bijlagen
DSCN1093 (Small).JPG
DSCN1093 (Small).JPG (27.17 KiB) 7854 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#85 Bericht door nozems » 11 jun 2009, 22:09

issie toch mooi bruin gekleurd :lol:

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#86 Bericht door lampie » 15 jun 2009, 00:42

RmC vraagje. ik heb een dellorto 20mm maar moet hem eigenlijk eens goed afstellen. hij is alleen iets anders als die keihin carb. heb geen luchtschoef maar weer een stationar sproeier die een stelschroef heeft. voor de rest hetzelfde met hoofd sproeier en naaldsproeier en sproeiernaald. zou ik er komen met dezelfde volgorde, hoofd, midden stationar o ni.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#87 Bericht door Robert1 » 15 jun 2009, 17:02

LVS 60cc met 2 delige RS pijp.
Al heel lang niet schoongemaakt :lol:.
Bijlagen
P6140393 [640x480].JPG
P6140393 [640x480].JPG (82.6 KiB) 7653 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#88 Bericht door nozems » 15 jun 2009, 18:11

behoorlijk veel koolaanslag :shock: welke vrij licht van kleur lijkt?
denk dat je wel goed zit :wink:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#89 Bericht door Andry » 15 jun 2009, 18:13

denken moet je aan een paard over laten Pascal.

Ziet er goed uit Robert :D

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door Robert1 » 15 jun 2009, 18:50

Inderdaad veel kool, op de kop maar een klein beetje, dus het zal allemaal wel goed zijn.
Zoals wel meer mensen hebben: Blijkbaar lijken sommige foto's lichter dan in realiteit, want hij is 'reebruin'.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#91 Bericht door Chrismetzwarteletters » 16 jun 2009, 09:19

Uhm, een beetje late reactie van mij.

Maar de formule om de kleur van je bougie te checken is: een flink stuk volgas rijden, koppeling in, stil staan (nog steeds met koppeling in), uitzetten en dan je bougie er uit halen? Zo heb ik het toch goed?

Niet dat ik zometeen een verkeerde foto op het internet plaats en ik weer verkeerde dingen aan mijn brommer ga prutsen! :roll:

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#92 Bericht door RmC » 16 jun 2009, 10:02

lampie schreef:RmC vraagje. ik heb een dellorto 20mm maar moet hem eigenlijk eens goed afstellen. hij is alleen iets anders als die keihin carb. heb geen luchtschoef maar weer een stationar sproeier die een stelschroef heeft. voor de rest hetzelfde met hoofd sproeier en naaldsproeier en sproeiernaald. zou ik er komen met dezelfde volgorde, hoofd, midden stationar o ni.
volgens mij moet dat het zelfde effect hebben als je mengselschroef. dus moet lukken.

mischien heb je hier iets aan:

http://www.benelli.nl/dellorto.htm

welk model 20mm heb je eigenlijk?

Johan

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#93 Bericht door lampie » 16 jun 2009, 11:33

ik heb een PHBC20ac. er staat spaco dellorto op.

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#94 Bericht door RuudvanWijk » 16 jun 2009, 11:39

RuudvanWijk schreef:Dit is mijn bougie na de Enkhuizer Eitank-toertocht van 95 km.

4.2 PK met 16 MM carb. en 80 sproeier.

Ruud
Na de Willem roggentocht in Harlingen ziet mijn bougie er nog net zo uit. Om de middenelektrode een grijs/wit randje en verder grijs/bruin van kleur. De ontsteking heb ik op 1.2 gezet. Zo mooi bruin als die van anderen krijg ik hem niet. Of komt dat omdat ik de bougie wel eens schoon maak voor een rit en jullie niet.
vr.gr.
Ruud

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#95 Bericht door RuudvanWijk » 16 jun 2009, 11:45

Zo ziet de bougie eruit. Hetzelfde als na de vorige rit.
Ruud
Bijlagen
bosch_w5ac_618[1].jpg
bosch_w5ac_618[1].jpg (96.54 KiB) 7500 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#96 Bericht door Robert1 » 16 jun 2009, 12:26

Chrismetzwarteletters schreef:Uhm, een beetje late reactie van mij.

Maar de formule om de kleur van je bougie te checken is: een flink stuk volgas rijden, koppeling in, stil staan (nog steeds met koppeling in), uitzetten en dan je bougie er uit halen? Zo heb ik het toch goed?

Niet dat ik zometeen een verkeerde foto op het internet plaats en ik weer verkeerde dingen aan mijn brommer ga prutsen! :roll:
Klopt, alleen om je koppeling te sparen kun je 'em ook in z'n vrij tussen de versnellingen zetten :wink:.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

bougie kleur

#97 Bericht door peterria » 16 jun 2009, 12:27

ruud ik mijn bougie er ook even uit gedraaid

alles standaard 4.2 pk 16 mm carb nooit van af fabriek iets aan veanderd

zit er nu 3500 km in ngk-b7hs
Bijlagen
Herschaalde kopie van bougie 001.jpg
Herschaalde kopie van bougie 001.jpg (91.24 KiB) 7472 keer bekeken

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: bougie kleur

#98 Bericht door RuudvanWijk » 16 jun 2009, 19:12

peterria schreef:ruud ik mijn bougie er ook even uit gedraaid

alles standaard 4.2 pk 16 mm carb nooit van af fabriek iets aan veanderd

zit er nu 3500 km in ngk-b7hs
Peet, jouw bougie ziet er ongeveer hetzelfde qua kleur uit als die van mij. Alleen aan het randje van de middenelelktrode zit een wit/grijs randje.
vr.gr.
ruud

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#99 Bericht door peterria » 16 jun 2009, 19:16

nou ruud dan is het toch topie
die van mijn loopt als een zwitsers uurwerk
en die van jou ook heeft ie wel bewezen met de enkhuizenrit :clap

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#100 Bericht door nozems » 16 jun 2009, 19:47

nou Ruud,een tikkie donker (maar beter zo als te licht moet je maar denken) een goed beeld wel,en dat randje,gewoon niks meer van aantrekken,als ie goed loopt is er niks aan het handje :D

Plaats reactie