Maar als je beeld bij halfgas mooi is, dan heb je een grote kans dat 'ie bij vollast weer niet goed is.. Wat kan je daaraan doen behalve de boel afstellen op vollast?TonK schreef:Dan krijg je het "volgasbeeld".Chrismetzwarteletters schreef:Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?
Daarbij is het goed mogelijk dat de bougie een prima kleur heeft.
Maar ...... de afstelling bij deellast is minstens net zo belangrijk ...... dus een "halfgasbeeld" of "driekwartgasbeeld" is ook interessant.
Bougie kleur van verschillende setup's
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
in het gebied van stationair tot halfgas is je gasnaald van belang. even als je luchtstelschroef.Robert1 schreef:Maar als je beeld bij halfgas mooi is, dan heb je een grote kans dat 'ie bij vollast weer niet goed is.. Wat kan je daaraan doen behalve de boel afstellen op vollast?TonK schreef:Dan krijg je het "volgasbeeld".Chrismetzwarteletters schreef:Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?
Daarbij is het goed mogelijk dat de bougie een prima kleur heeft.
Maar ...... de afstelling bij deellast is minstens net zo belangrijk ...... dus een "halfgasbeeld" of "driekwartgasbeeld" is ook interessant.
grote van je hoofdsproeier heeft het meeste invloed op het volgasbeeld. vervolgens door je naald en stelschroef het gebied daaronder afstellen.
zal eens een afbeelding proberen op te zoeken hierover.
[edit]
is weliswaar van een moderne carburateur. maar geeft wel een beeld. kon er eigenlijk geen vinden van oudere carburatuers zoals de bing carburateurs.
[/edit]
Johan
Laatst gewijzigd door RmC op 11 jun 2009, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Niet nodig hoor, dan doe ik het toch goed... Maar toch blijft hij halfgas altijd een stuk donkerder dan volgas.RmC schreef:in het gebied van stationair tot halfgas is je gasnaald van belang. even als je luchtstelschroef.
grote van je hoofdsproeier heeft het meeste invloed op het volgasbeeld. vervolgens door je naald en stelschroef het gebied daaronder afstellen.
zal eens een afbeelding proberen op te zoeken hierover.
Johan
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
De gasnaald regelt de hoeveelheid brandstof in het deellastgebied.
Simpel gezegd deze naald een standje hoger bij te arm mengsel, standje lager bij te rijk mengsel.
Een probleem is dat het bougiebeeld (kleur) bij deellast vaak anders beoordeeld moet worden dan bij vollast omdat de bougie kouder blijft, hiervoor zou een "warmere" bougie gebruikt kunnen worden.
Simpel gezegd deze naald een standje hoger bij te arm mengsel, standje lager bij te rijk mengsel.
Een probleem is dat het bougiebeeld (kleur) bij deellast vaak anders beoordeeld moet worden dan bij vollast omdat de bougie kouder blijft, hiervoor zou een "warmere" bougie gebruikt kunnen worden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- lampie
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
- Locatie: egg mountains city (achterhoek)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
RmC vraagje. ik heb een dellorto 20mm maar moet hem eigenlijk eens goed afstellen. hij is alleen iets anders als die keihin carb. heb geen luchtschoef maar weer een stationar sproeier die een stelschroef heeft. voor de rest hetzelfde met hoofd sproeier en naaldsproeier en sproeiernaald. zou ik er komen met dezelfde volgorde, hoofd, midden stationar o ni.
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Uhm, een beetje late reactie van mij.
Maar de formule om de kleur van je bougie te checken is: een flink stuk volgas rijden, koppeling in, stil staan (nog steeds met koppeling in), uitzetten en dan je bougie er uit halen? Zo heb ik het toch goed?
Niet dat ik zometeen een verkeerde foto op het internet plaats en ik weer verkeerde dingen aan mijn brommer ga prutsen!
Maar de formule om de kleur van je bougie te checken is: een flink stuk volgas rijden, koppeling in, stil staan (nog steeds met koppeling in), uitzetten en dan je bougie er uit halen? Zo heb ik het toch goed?
Niet dat ik zometeen een verkeerde foto op het internet plaats en ik weer verkeerde dingen aan mijn brommer ga prutsen!
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
volgens mij moet dat het zelfde effect hebben als je mengselschroef. dus moet lukken.lampie schreef:RmC vraagje. ik heb een dellorto 20mm maar moet hem eigenlijk eens goed afstellen. hij is alleen iets anders als die keihin carb. heb geen luchtschoef maar weer een stationar sproeier die een stelschroef heeft. voor de rest hetzelfde met hoofd sproeier en naaldsproeier en sproeiernaald. zou ik er komen met dezelfde volgorde, hoofd, midden stationar o ni.
mischien heb je hier iets aan:
http://www.benelli.nl/dellorto.htm
welk model 20mm heb je eigenlijk?
Johan
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Na de Willem roggentocht in Harlingen ziet mijn bougie er nog net zo uit. Om de middenelektrode een grijs/wit randje en verder grijs/bruin van kleur. De ontsteking heb ik op 1.2 gezet. Zo mooi bruin als die van anderen krijg ik hem niet. Of komt dat omdat ik de bougie wel eens schoon maak voor een rit en jullie niet.RuudvanWijk schreef:Dit is mijn bougie na de Enkhuizer Eitank-toertocht van 95 km.
4.2 PK met 16 MM carb. en 80 sproeier.
Ruud
vr.gr.
Ruud
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Klopt, alleen om je koppeling te sparen kun je 'em ook in z'n vrij tussen de versnellingen zetten .Chrismetzwarteletters schreef:Uhm, een beetje late reactie van mij.
Maar de formule om de kleur van je bougie te checken is: een flink stuk volgas rijden, koppeling in, stil staan (nog steeds met koppeling in), uitzetten en dan je bougie er uit halen? Zo heb ik het toch goed?
Niet dat ik zometeen een verkeerde foto op het internet plaats en ik weer verkeerde dingen aan mijn brommer ga prutsen!
- peterria
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
- Locatie: alblasserdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
bougie kleur
ruud ik mijn bougie er ook even uit gedraaid
alles standaard 4.2 pk 16 mm carb nooit van af fabriek iets aan veanderd
zit er nu 3500 km in ngk-b7hs
alles standaard 4.2 pk 16 mm carb nooit van af fabriek iets aan veanderd
zit er nu 3500 km in ngk-b7hs
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van bougie 001.jpg (91.24 KiB) 7472 keer bekeken
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
Re: bougie kleur
Peet, jouw bougie ziet er ongeveer hetzelfde qua kleur uit als die van mij. Alleen aan het randje van de middenelelktrode zit een wit/grijs randje.peterria schreef:ruud ik mijn bougie er ook even uit gedraaid
alles standaard 4.2 pk 16 mm carb nooit van af fabriek iets aan veanderd
zit er nu 3500 km in ngk-b7hs
vr.gr.
ruud