Bougie kleur van verschillende setup's

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#51 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2009, 21:42

dijk schreef:
nozems schreef:Mario die foto,s zullen vanzelf verschijnen :mrgreen:
heb er nu een bosch W3AC inzitten bij mij,bij lage toeren kleurt ie nu donker....eens kijken hoe ie er tzt uitziet nu een stevig volgas ritje :wink:
jou bougie is te warm pascal voor jou setup.
NGK 9 is beter. Heb ik ook in de getunde cilinder zitten.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#52 Bericht door dijk » 09 jun 2009, 21:48

Enzo-tvdzijden schreef:
dijk schreef:
nozems schreef:Mario die foto,s zullen vanzelf verschijnen :mrgreen:
heb er nu een bosch W3AC inzitten bij mij,bij lage toeren kleurt ie nu donker....eens kijken hoe ie er tzt uitziet nu een stevig volgas ritje :wink:
jou bougie is te warm pascal voor jou setup.
NGK 9 is beter. Heb ik ook in de getunde cilinder zitten.

Enzo
of een W2AC :wink:

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#53 Bericht door freaky_ferry » 09 jun 2009, 21:50

nozems schreef: ik denk dat bij snellere setups en zeker bij lange stukken volgas,of bij stevige ritten de bougie best wel met heel veel melk mag zijn,maar ook niet 'te' licht natuurlijk :mrgreen:

die reebruine kleur zou verband houden met de tempratuur in je verbrandinsruimte,bij een donkere verkleuring zou je een 'lage' verbrandinstempratuur hebben en bij een 'lichte' verkleuring een hogere verbrandingstempratuur hebben.
dit komt overeen met wat ik ervaar:

6,25pk mahle SB cilinder
originele cilinderkop
ngk B8HS
18mm bing met originele 82 sproeier
luchtfilter leeggehaald, en aanzuigtules verwijderd
originele blokfluit uitlaat

mengsmering 1:40 met Castrol TTS, omdat het zo lekker ruikt, en ik me er verzekerder bij voel

met deze setup is onderhand zo een 2000 km gereden sinds april en sindsdien vertoond de bougie een grijze kleur, ook bij lange stukken volgas.

en nu komt het: de cilinder wordt heet, heter dan de meeste cilinders die getjuned zijn en meer toeren draaien dan ik.

de cilinder wordt zo heet, dat je je hand er nog geen 2 sec op kunt leggen zonder je fikken te verbranden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 90 cc van marcel, die ook wel vrij warm wordt, maar je kan je hand er langer op leggen dan bij mij


hierbij het bougibeeld: :lol:
Bijlagen
bougie.jpg
bougie.jpg (53.47 KiB) 6897 keer bekeken
Laatst gewijzigd door freaky_ferry op 09 jun 2009, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#54 Bericht door nozems » 09 jun 2009, 21:56

dat zou mijn pit wel kunnen wezen :wink: ..er lijkt ook nauwelijks koolaanslag te zitten op je centrale elektrode....maar een 6,3tje gaat echt niet knapper rijden op de ala PVDG stijl,gewoon zeefje erin en de 72 of 75er hoofd er weer in,loopt ie veel mooier van.

mijn motor word naar mijn idee niet zo heet,minder als m,n 60cc indertijd,zelfs na 30km planken op de snelweg bij 18gr en je kan hem in enige redelijkheid vastpakken :wink:

kan zijn dijkkie,maar dit is wel wat pieter adviseerde :wink:

ps geen antwoord meer op PBee dijk???

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#55 Bericht door rs-r » 09 jun 2009, 21:58

mink schreef:hallo rs-r,

wat een lange draad schacht heeft jou bougie zit dat in een KREIDLER kop ???

mink.w
Goed gezien Mink 8) ik heb er een op maat gedraaid tussenringetje op zitten die mooi in het verval zakt van de Kreidler kop. Het ringetje blijft nu al mooi plakken tegen de kop.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#56 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2009, 21:59

nozems schreef:dat zou mijn pit wel kunnen wezen :wink: ..er lijkt ook nauwelijks koolaanslag te zitten op je centrale elektrode....maar een 6,3tje gaat echt niet knapper rijden op de ala PVDG stijl,gewoon zeefje erin en de 72 of 75er hoofd er weer in,loopt ie veel mooier van.

mijn motor word naar mijn idee niet zo heet,minder als m,n 60cc indertijd,zelfs na 30km planken op de snelweg bij 18gr en je kan hem in enige redelijkheid vastpakken :wink:

kan zijn dijkkie,maar dit is wel wat pieter adviseerde :wink:

ps geen antwoord meer op PBee dijk???
Ferry heeft er nog een hik inzitten met gas erop.

Dijk, een W2 van Bosch past beter op een Beru dop:lol:

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#57 Bericht door nozems » 09 jun 2009, 22:04

ow?dan is er iets niet in orde denk ik...de mijn wil soms wel eens slaan als ik het gas loslaat na een lang stuk volgas..denk benzine die in de uitlaat alsnog tot ontbranding komt?..heb dat in mindere mate ook wel es ervaren met m,n standaard RS :wink:

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#58 Bericht door mink » 09 jun 2009, 22:08

rs-r
waarom geen passende bougie zoals we hier in holland gewoon op vooraad ligt in elke shop !

mink.w

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#59 Bericht door freaky_ferry » 09 jun 2009, 22:12

ik heb vanmiddag ook de gasnaald wat laten zakken, (laagste stand) omdat als ik de brommer liet uit rollen in zijn versnelling en ik pakte het gas weer op, dan klonk er een klein sputtertje uit de uitlaat.

dit was echter alleen te horen, maar niet te merken, want het gas er weer op en hij gaat weer.

de centrale elektrode is grijs van kleur, en daar zit inderdaad geen kool op.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#60 Bericht door freaky_ferry » 09 jun 2009, 22:13

mink schreef:rs-r
waarom geen passende bougie zoals we hier in holland gewoon op vooraad ligt in elke shop !

mink.w
ik gok dat iridium bougies alleen met lange schacht te leveren zijn ?

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#61 Bericht door rick rol » 09 jun 2009, 22:14

nee hoor fout ik rij al jaren met een indirium bougie helemaal top

RR

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#62 Bericht door dijk » 09 jun 2009, 22:22

Enzo-tvdzijden schreef:
nozems schreef:dat zou mijn pit wel kunnen wezen :wink: ..er lijkt ook nauwelijks koolaanslag te zitten op je centrale elektrode....maar een 6,3tje gaat echt niet knapper rijden op de ala PVDG stijl,gewoon zeefje erin en de 72 of 75er hoofd er weer in,loopt ie veel mooier van.

mijn motor word naar mijn idee niet zo heet,minder als m,n 60cc indertijd,zelfs na 30km planken op de snelweg bij 18gr en je kan hem in enige redelijkheid vastpakken :wink:

kan zijn dijkkie,maar dit is wel wat pieter adviseerde :wink:

ps geen antwoord meer op PBee dijk???
Ferry heeft er nog een hik inzitten met gas erop.

Dijk, een W2 van Bosch past beter op een Beru dop:lol:

Enzo
inderdaad tjerry :lol:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#63 Bericht door TonK » 09 jun 2009, 22:24

DENSO
Bijlagen
DENSO.jpg
DENSO.jpg (85.28 KiB) 6811 keer bekeken

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#64 Bericht door rs-r » 09 jun 2009, 22:31

freaky_ferry schreef:
mink schreef:rs-r
waarom geen passende bougie zoals we hier in holland gewoon op vooraad ligt in elke shop !

mink.w
ik gok dat iridium bougies alleen met lange schacht te leveren zijn ?
Je kan ze inderdaad met korte schacht krijgen, maar deze had ik gekregen van een man die gestopt was met karting. En na een paar testritten zag ik dat de bougie het prima deed en vertrouwde ik me op deze.

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#65 Bericht door mink » 09 jun 2009, 22:44

het heeft een mooi glimmende plus electrode ,maar met die losse ringen loopt die dan niet los .

heb een mooi KREIDLER een zwitser ??

mink.w

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1361
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

#66 Bericht door Roel RM » 10 jun 2009, 18:47

Mijn bougie uit mijn RS 1973
geheel standaard setup
78 hoofdsproeier
Dit is het beeld na 4500 km

Groet'n Roel
Bijlagen
bougie
bougie
P1000822 (Small).JPG (30.47 KiB) 6702 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1361
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

#67 Bericht door Roel RM » 10 jun 2009, 18:49

En dit is mijn bougie uit mijn RM four speed 1973
geheel standaard setup (1,8PK)
sproeier 68.

Groet'n Roel
Bijlagen
bougie 1
bougie 1
P1000824 (Small).JPG (29.04 KiB) 6696 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#68 Bericht door dijk » 10 jun 2009, 18:50

prima beeld roel :!:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#69 Bericht door rs-r » 10 jun 2009, 19:11

mink schreef:het heeft een mooi glimmende plus electrode ,maar met die losse ringen loopt die dan niet los .

heb een mooi KREIDLER een zwitser ??

mink.w
Nee hoor, alles blijft mooi vast, is eigenlijk maar één losse dikke ring, de andere is de normale bougie-ring.

Mijn Kreidler was als ik 'm kocht een Zwitser, maar heeft nu een mooi lang zadel met sportbeugel :wink:

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#70 Bericht door RS3001 » 10 jun 2009, 19:32

Zijn al deze foto's het beeld van volgas een paar kilometer lang, koppelling in en uitzetten? Ik zelf denk dat er best wel foto's bij zijn van een lange snelle rit, en dan nog even rustig naar huis tokkellen........heb je je zelf voor de gek.

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1361
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

#71 Bericht door Roel RM » 10 jun 2009, 20:29

nou die van mijn RS is het beeld na een volgas rit van Borger naar mijn huis afgelopen maandagavond samen met Anton (brommerrieder) afstand ong 10 KM. Dus volgens mij klopt dat beeld wel.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#72 Bericht door TonK » 10 jun 2009, 21:00

Zo heeft ie bijna geen vonk meer nodig, de gloeiende "prut" ontsteekt hem wel. :shock:

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#73 Bericht door bud » 11 jun 2009, 10:16

mijn bougie,zie kleine foto,NGK B8HS,15.43.99,20mm,sproeier 75,sproeierhouder 1308,foto genomen na een rit,afwisselende snelheden,15/20 km lang.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#74 Bericht door Chrismetzwarteletters » 11 jun 2009, 14:21

Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?

Wie weet komt er dan ook nog een fotootje van mijn prut set-up. :mrgreen:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#75 Bericht door TonK » 11 jun 2009, 15:03

Chrismetzwarteletters schreef:Dus het beste beeld krijg je door na een paar kilometer volgas te hebben gereden?
Dan krijg je het "volgasbeeld".

Daarbij is het goed mogelijk dat de bougie een prima kleur heeft.

Maar ...... de afstelling bij deellast is minstens net zo belangrijk ...... dus een "halfgasbeeld" of "driekwartgasbeeld" is ook interessant.

Plaats reactie