ontstekingsspoel doormeten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
"Rambo"
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 feb 2006, 16:05
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

ontstekingsspoel doormeten

#1 Bericht door "Rambo" » 29 jan 2008, 20:16

he,

hoe kan ik mijn ontstekingsspoel doormeten?

ik heb mijn multimeter op de ohm stand staan,

maar waar moet ik de twee pennetjes tegen aan houden?

want als ik een pennetje in men bougiekabel hou en de andere tegen mijn massa (blok), dan komen er verschillende getallen en dan loopt die terug na 1?

Gr Jordy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 jan 2008, 20:22

Wat wil je meten :?:
Of hij nog OK is. Dat gaat helaas niet met een Ohm meter.

Enzo

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door freaky_ferry » 29 jan 2008, 20:37

hoeveel ohm moet tie wezen, laten we daar eens me beginnen :wink:

eerst los maken van ontsteking en blok

losse spoel: meten op bougiedraad aansluiting en de kern

"Rambo"
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 feb 2006, 16:05
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door "Rambo" » 29 jan 2008, 21:00

ja ik heb de ontsteking al van mijn blok afgehaald,

ik wil graag weten hoeveel ohm mijn ontstekingsspoel geeft,

te weinig weerstand duidt toch op een defecte spoel?

omdat mijn condensator vaak kapot gaat, kan toch komen door te veel spanning?, door een spoel met te weinig weerstand?

en wat bedoel je precies met de kern?

bedankt alvast

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door freaky_ferry » 29 jan 2008, 21:08

het kale metaal wat door de bobine heen gaat.

als je condensator vaak kapot gaat moet je gewoon alles vervangen

bobine
contactpunten
condensator
bougiekabel
bougiedop
bougie

"Rambo"
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 feb 2006, 16:05
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door "Rambo" » 30 jan 2008, 13:57

als ik geld als water had had ik dat gedaan,

valt mij altijd op hoe makkelijk hier over gedacht wordt terwijl bepaalde dingen helemaal niet vervangen moeten worden,

Maar kan iemand mij even goed uitleggen hoe ik mijn losse ontstekingspoel kan doormeten?

in de kern kom ik niet want zit dat zwarte omhulsel omheen

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 129 keren

#7 Bericht door Melvin » 30 jan 2008, 15:58

dat kan niet met een multimeter.
Daar heb je een speciaal kastje voor nodig.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#8 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 17:35

Rambo,

Met een goeie multimeter kan je je ontstekingspoel wel doormeten, alleen kun je niet controleren of hij doorslaat.
inwendig zitten er eigenlijk twee spoelen in want het is gewoon een byzondere transformator.
je meet met de ohmmeter tussen de kern en de bougiekabel daar moet hij hoogohmig zijn dan is dat je secundaire spoel.
en je meet tussen het kleine draadje en het metaal die waarde moet laagohmig zijn.
ik zal de waarden wel even checken.

Hiermee kun je niet checken of hij doorslaat, daarvoor heb je een 6 volt voeding nodig en een onderbreker.
iets ingewikkelder om uit te leggen.

je kunt nu in elk geval controleren of je spoelen heel zijn.

Wietse

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#9 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 17:40

tussen bougiekabel en de kern ongeveer 5 KiloOhm
en tussen het kleine draadje en de kern 1 á 2 Ohm
met de kern bedoel ik het metaal waar je vliegwiel langs draait.

Dit moet je niet heel precies zien.

Wietse

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jan 2008, 18:01

kreidler844 schreef:tussen bougiekabel en de kern ongeveer 5 KiloOhm
en tussen het kleine draadje en de kern 1 á 2 Ohm
met de kern bedoel ik het metaal waar je vliegwiel langs draait.

Dit moet je niet heel precies zien.

Wietse
En dat zegt dus niks. :wink: Natuurlijk kan je een spoel doormeten of er breuk is. Maar meestal is dat niet de oorzaak.


Enzo

"Rambo"
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 feb 2006, 16:05
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door "Rambo" » 30 jan 2008, 18:05

oke ik ga het proberen , bedankt voor de uitleg :)

Gr.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#12 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 18:22

Dat zegt een heleboel Enzo,

Over Kreidler weet ik lang niet alles, maar elektro is mijn vak al ruim 20 jaar, dus neem dat maar aan.
wel het hele verhaal lezen a.u.b.

Wietse

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jan 2008, 18:33

kreidler844 schreef:Dat zegt een heleboel Enzo,

Over Kreidler weet ik lang niet alles, maar elektro is mijn vak al ruim 20 jaar, dus neem dat maar aan.
wel het hele verhaal lezen a.u.b.

Wietse
Ok, daarom staan er natuurlijkbobine testers bij de oude bromfietszaken die de spoelen bij hoogspanning testen bij verschillende belastingen.

Wat ik al eerder zeg een echte gare waar geen vonk meer uit komt kan je er soms uit selecteren. Maar bij de meeste gare spoelen start de brommer en gaat de ellende pas beginnen als de boel warm wordt of als er toeren in komen.

Het heeft dus niks met Kreidler te maken en alles met electronica componenten. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#14 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 18:56

Een bobine tester werkt niet met hoogspanning, het is de bedoeling dat de bobine dit opwekt.
Een bobine tester is eigenlijk niks anders dan een regelbare voeding met een onderbreker, waarbij je de bobine eigenlijk iets overbelast om te zien of hij ook doorslaat.
Als hij doorslaat heb je namelijk de vonk in de bobine i.p.v. op je bougie. :mrgreen:

Dit even ter info

Wietse

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#15 Bericht door pimvandongen » 30 jan 2008, 19:01

tsja, en dan meet je alles in koude toestand.....
Tot ie paar km gereden heeft en dan hem je weer niets aan je gemeten waarden....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jan 2008, 19:01

Bedankt voor de extra info. :thumbleft Lijkt mij toch een beter test dan weerstand meten met een multimeter.
Ik leer altijd graag van het forum.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#17 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 19:05

Daar ben ik het helemaal mee eens Enzo,


Wietse

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren
Contacteer:

#18 Bericht door kreidler844 » 30 jan 2008, 19:07

tsja, en dan meet je alles in koude toestand.....
Tot ie paar km gereden heeft en dan hem je weer niets aan je gemeten waarden....
Met de laatste testmethode pik je die er echt wel uit..

Wietse

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: ontstekingsspoel doormeten

#19 Bericht door Maarten » 04 nov 2021, 13:16

Veel mensen zoeken in Google naar hoe je een ontstekingsspoel moet doormeten, en naar andere problemen met hun ontsteking.
Deze mensen komen vervolgens op deze pagina van Kreidler.nl uit.

Daarom zou het leuk zijn, en goed voor het forum, als deze topic ook mooi compleet is met foto's en alle mogelijke informatie.

Dus mochten jullie nog aanvullingen, tips en foto's hebben met betrekking tot het onderwerp dan is dat zeer welkom.

Als bezoekers die hier op deze pagina terecht komen ook echt vinden wat ze zoeken, dan is dat goed voor het forum.

Alvast bedankt!

Mvg,

Maarten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: ontstekingsspoel doormeten

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 nov 2021, 14:55

Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Maarten (04 nov 2021, 16:21)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 969 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: ontstekingsspoel doormeten

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 nov 2021, 15:07

ik heb 2 van die testkasten. In de garage en thuis.
Bijlagen
7BA90213-7D49-4F19-90F5-CDCC9790E0A8.jpeg
7BA90213-7D49-4F19-90F5-CDCC9790E0A8.jpeg (173.45 KiB) 10481 keer bekeken

Plaats reactie