Revisie Maarten's 6-bak door Arnold (de specialist)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Spitfire. -LF-
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 feb 2004, 13:24
Locatie: Veghel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#51 Bericht door Spitfire. -LF- » 16 feb 2006, 23:29

"de boring stond niet helemaal haaks op de cilindervoet"

Lekker :S

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#52 Bericht door Maarten » 19 feb 2006, 10:06

Update februari 2006

De cilinder is terug. Eerst heeft Piet van der Gaag de spoelpoorten en inlaatpoort bewerkt zodat deze iets langer openstaan. Daarna heeft hij de cilinder getest door deze te monteren op een Kreidler, en is hij er mee gaan rijden. Hij was er heel tevreden over.
Toen heeft Piet de Nicasil wand verwijderd in een bad met salpeterzuur, en vervolgens is de cilinder naar de firma Hof gegaan voor de nieuwe Nicasil wand. Bij terugkomst bleek de cilinder er prima uit te zien. Wederom goed werk van de firma Hof.
Er zit nu een mba zuiger in van 43.97 mm en de speling tussen wand en zuiger is 1/100 mm.


Afbeelding
De nieuwe cilinderwand, overzichtsfoto van alle poorten.


Afbeelding
Nieuwe MBA zuiger, 43.97 mm.


Afbeelding
Close-up van wand en poorten.

Arnold wilde geen risico lopen en wilde zeker weten dat de boring netjes haaks stond op de cilindervoet. Dit naar aanleiding van berichten (ook hier op het forum) dat de boring soms niet haaks staat op de cilindervoet. Tevens had Arnold een vermoeden dat er mogelijk iets mis was, omdat de drijfstang ook had aangelopen tegen de krukwang.
Om dit allemaal echt goed te kunnen controleren, meten en eventueel bewerkingen aan de cilinder te kunnen doen, moet de cilinder ook perfect netjes ingespannen worden in de draaibank...


Afbeelding
Om de cilinder goed op te kunnen spannen, heeft Arnold een as gedraaid. De as is zo gedraaid dat hij mooi schuivend (zonder ruimte) in de cilinder gaat. Alleen 1 cm van het laatste gedeelte (linker deel van de as) is een paar honderdste mm dikker, dus als je de cilinder op de as schuift loopt hij vanzelf vast op het dikkere gedeelte en zit dan goed vast om te kunnen meten en eventuele bewerkingen uit te kunnen voeren.


Afbeelding
De as is gereed.


Afbeelding
De cilinder is op de as gedrukt en zit er nu klemvast op.Arnold kan nu gaan beginnen met het controleren en meten van de cilinder en de eventuele slingeringen of andere afwijkingen.


Afbeelding
Controleren en meten van de vlakheid van de cilindervoet mbv een meetklok.
Nu bleek dat de cilindervoet 0,07 mm scheef stond tov de boring, de cilinder week dus iets af naar links, naar de ontstekingskant toe. Om dit te verhelpen zal Arnold de cilindervoet vlak gaan draaien.


Afbeelding
Vlakdraaien cilindervoet.


Afbeelding
Vlakdraaien cilindervoet.


Afbeelding
Centrisch draaien van het cilinderhemd, zodat het niet kan wringen in het carter bij de montage.


Afbeelding
Controleren en meten van de vlakheid van de bovenkant van de cilinder.
De bovenkant van de cilinder is 0,02 mm scheef. Dit is zo minimaal dat dit niet gecorrigeerd hoeft te worden.


Afbeelding
Het resultaat mag er wezen! De cilindervoet is perfect haaks. Arnold heeft in totaal 0,1 mm van de cilinderhoogte afgevlakt. Deze cilinder was toch al niet zo hoog, om op de verantwoorde compressie te komen was een voetpakking van 0,4 mm gemonteerd, dit zal nu 0,5 mm worden dus.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#53 Bericht door Zatopek » 19 feb 2006, 10:15

Nou Maarten (en Arnold :!: ) , het is allemaal weer een prachtig verhaal. Heel mooi en goed, ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#54 Bericht door Kreidler » 19 feb 2006, 10:21

prachtig werk van arnold vakwerk klassen :clap :clap :clap :clap

en die clinder is om van weg te kwijlen =P~ ,wat mooi die wand en poorten.

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#55 Bericht door Timmio » 19 feb 2006, 10:54

TopWerk!!

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#56 Bericht door huib » 19 feb 2006, 10:59

prachtig werk! :wink:

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 102 keren

#57 Bericht door Richard B » 19 feb 2006, 11:08

wat komt er nog een hoop bij kijken zeg,erg leuk om te volgen dit,topwerk!

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#58 Bericht door papabrolli » 19 feb 2006, 11:09

Wat een professionele aanpak zeg :clap dit gaat weer jaren mee.

Erwin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#59 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 feb 2006, 11:28

Zo zie je maar waar soms het verschil tussen de ene of de andere cilinder in zit.
Meeste mensen monteren zo de cilinder.
Van dit soort werk geniet ik.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#60 Bericht door dijk » 19 feb 2006, 11:39

Zo zie je maar waar soms het verschil tussen de ene of de andere cilinder in zit.
Meeste mensen monteren zo de cilinder.
Van dit soort werk geniet ik.

mooi varkwerk. wat enzo zegt ik ga er van uit als ik een cilinder laat bewerken tot 60cc dat deze wel recht is uitgedraaid.en recht is afgedraaid aan de bovenkant en onderkant. :wink:

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#61 Bericht door HansJ » 19 feb 2006, 12:27

Daar zou je van uit moeten gaan ja.......
Blijkbaar willen bepaalde bedrijven niet te veel tijd besteden aan het uitklokken.
Dat kost (veel) tijd om dat echt goed te doen......

Dus de conclusie is: dat het wijs is om na opboren/nicalsil wand aanbrengen de cilinder te laten controleren (Arnold krijgt het nog drukker :D ) door een vakman die er de tijd voor neemt.
Zeker bij snelle cilinders is deze haaksheid van de boring erg belangrijk.

Mooi verslag Maarten.
Topwerk van Arnold :clap

HansJ

Gebruikersavatar
nootje
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 aug 2005, 12:52
Locatie: adegem - belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#62 Bericht door nootje » 19 feb 2006, 13:26

echt vakwerk van arnold en mooi spul van maarten :clap

groetjes bart 8)

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#63 Bericht door Zunflappie » 19 feb 2006, 14:39

Geweldig om zo te zien hoe goed er wordt omgegaan met goed gereedschap.

Ik zou willen dat ik dat spul had (uberhaupt al een draaibank)...

Geweldig.

Over het schuinstaan: ik begrijp nu dat de cilinder inderdaad schuin stond, dat de kop meer naar zijkant wijst. Dat is inderdaad kwadelijk.
Als de boring iets meer naar voren wijst (dus de kop staat verder naar voren dan hoort) is dat niet zo erg: de zuiger kantelt dan wel.

Maar dit is natuurlijk perfecto!
Beschadigd de gedraaide as de cilinder dan niet? Dus de wand ?

Echt netjes.

Wat leuk zou zijn om aan het eind van dit hele project 1 verslag te maken. Dus alle foto's onder elkaar etc. Gruwelijk mooi!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#64 Bericht door Maarten » 19 feb 2006, 16:01

Zunflappie schreef:Wat leuk zou zijn om aan het eind van dit hele project 1 verslag te maken. Dus alle foto's onder elkaar etc. Gruwelijk mooi!
Dank je wel, ja er komt ook 1 verslag met alle foto's bij elkaar, kijk maar eens naar de eerste post van deze topic, daar zit de update ook in verwerkt. :-)

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#65 Bericht door huib » 19 feb 2006, 16:30

Wat ik nog zat te denken maarten, die twee uitlaat poortjes die heb je niet optimaal staan gok ik, en daar zou je best nog iets aan kunnen doen, om de stroming wat te optimaliseren, snap eigenlijk niet dat Piet dat niet effe netjes in lijn gezet heb?? Als je toch tot in de puntjes bezig bent, vraag het anders aan Kees die maakt er een paleisje van :lol: nou ja kijk maar succes en ben benieuwd wat het wordt... groet huib

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#66 Bericht door dijk » 19 feb 2006, 18:48

kees heeft nooit een tijd lijkt het wel. ik heb hem al een paar keer gebeld :(

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#67 Bericht door nozems » 19 feb 2006, 19:15

dit is weer vakwerk van de bovenste plank...top :clap
er wordt niks aan het toeval overgelaten. :D

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#68 Bericht door rs-r » 19 feb 2006, 20:56

ik wil niet dwarsliggen maar... 0.07mm schuin ok, maar dan een dichting ertussen van 0.5mm die dan ook op zich een zekere indrukking te verwerken krijgt, lijkt me sterk dat je hierdoor alles precies in de exacte aslijn krijgt die je voor ogen had :|

Gebruikersavatar
Jan Mijnheer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 nov 2003, 19:58
Locatie: Nieuwleusen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#69 Bericht door Jan Mijnheer » 19 feb 2006, 21:47

Owk ik neem mn ''peuleschil'' terug maarten. :D

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#70 Bericht door Maarten » 06 mar 2006, 07:35

Update maart 2006


Afbeelding
Arnold gaat de cilinder en de cilinderkop ook nog netjes voor me maken.
Hier zie je de cilinderkop zoals die er eerst uitzag.


Afbeelding
De cilinderkop is gestraald, de hoekjes van de koelribben zijn gepolijst.


Afbeelding
De cilinderkop is klaar, deze is gespoten met een spuitbus Motipp matzwart.


Afbeelding
De cilinder, met de gepolijste koelribjes.

Spuitbus Motipp matzwart.
Gewoon matzwart dus, niet hittebestendig en ook niet zijdeglans.


Afbeelding
De cilinder is gespoten en is klaar.


Afbeelding
Cilinder en kop zijn klaar en voor de foto mooi samengevoegd.


Afbeelding
De cilinder monteren, vastdraaien met de momentsleutel met een moment van 16 Nm.
Nog enkele gegevens die niet op de foto's te zien zijn:
De slotopening van de zuigerveer is 0,1 mm.
De zuiger blijft ongeveer 0,50 mm onder het kopvlak als hij in top staat.
(is moeilijk te meten vanwege de bolling van de zuiger).
Rekening houdend met een voetpakking die na het vastdraaien ongeveer 0,05 mm indrukt, en rekening houdend met de afgedraaide cilindervoet, is er nu een voetpakking van 0,6 mm dikte toegepast.


Afbeelding
Staat wel weer fris, zo'n schoon gepolijst spruitstukje.
Arnold heeft voor de zekerheid de aansluiting van het spruitstuk gevlakt op een glasplaat, om er zeker van te zijn dat het 100% afsluit.


Afbeelding
En dit is dan het moment waarop we gewacht hebben:
Het motorblok is klaar en compleet.
Ik vind dat het er prachtig uitziet en ik ben er echt heel blij mee! Nogmaals bedankt Arnold voor al je werk!


Afbeelding
Het motorblok compleet linkerzijde, vóór en na de revisie.
Maandagavond 13 maart mag ik het blok op gaan halen bij Arnold, ik verheug me er nu al op! :-)


Deze update van maart 2006 is ook toegevoegd aan het eerste bericht van deze topic. Daarmee is het verslag van de 6-bak blokrevisie nu helemaal compleet. En daarmee hebben we ook een aardige indruk gekregen van hoeveel tijd en vakmanschap er in een goede revisie gaat zitten.

Gebruikersavatar
$KILL
Berichten: 263
Lid geworden op: 01 sep 2005, 20:24
Locatie: Oud Gastel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#71 Bericht door $KILL » 06 mar 2006, 08:11

DAMN. :shock:

:clap :clap :clap

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#72 Bericht door Markde2e » 06 mar 2006, 08:31

Zeeer netjes!
:D

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

#73 Bericht door Roland » 06 mar 2006, 09:17

In één woord "SCHITTEREND". Het vakmanschap en de foto's die een duidelijk beeld geven wat er ECHT ALLEMAAL KOMT KIJKEN. :clap

Gr, Roland

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#74 Bericht door Timmio » 06 mar 2006, 10:11

Zonde om dat blok eronder te hangen :P

Tim

Gebruikersavatar
Ronald Rebel
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 dec 2003, 13:01
Locatie: Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#75 Bericht door Ronald Rebel » 06 mar 2006, 11:09

zow he dat is echt een mooi kunstwerkje geworden, ben zekers benieuwd hoe die presteerd :D

Plaats reactie