FAQ: 6-bak techniek

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

FAQ: 6-bak techniek

#1 Bericht door Maarten » 23 jul 2005, 22:07

6-Bak Techniek

Bron: Jörg Jahn's Kreidler-Seiten (http://www.kreidlerflorett.de)

Als jongens hebben we veel gediscussieerd op welke manier we de Vmax van onze Florett konden verhogen.
Een inhoudsvergroting met nieuwe carters en grotere zuigers was ondenkbaar ingewikkeld, en zonder internet vond je ook geen bedrijf dat een dergelijke klus kon klaren.
Zo vijlden we hier en daar aan de poorten en spoelkanalen, wat gevoelsmatig een toegenomen topvermogen opleverde.

Bijzonder begerenswaardig waren en zijn natuurlijk de cilinders van Van Veen met extra spoelpoorten. De hogere vermogens moeten men echter bekopen met een smallere powerband.
Dat had dan weer tot gevolg dat bij hogere snelheid en bij stijgingen de stap tussen de hogere versnellingen te groot is.
Daartegen helpt slechts een andere overbrenging van de individuele versnellingen.

Als oplossing is er de 6 versnellingsbak, die in de Van Veen motorcrossers gebouwd werd cq tegen meerprijs leverbaar was.
Het effect wordt in de volgende grafiek duidelijk gemaakt:

Afbeelding

Dat het nulpunt van de grafiek een klein beetje verschoven is, vergeef ik de firma Winzigweich, ik denk dat zo ook goed te zien is wat er bedoeld wordt. Men ziet ook dat de opgave van 85 km/h bij 8500 rpm redelijk goed klopt. Wie 100 km/uur bereiken wil, moet een toerental van 10.000 rpm zien te realiseren.

Ten grondslag daaraan liggen de volgende overbrengingsverhoudingen:


Versnelling - RS 5-bak - 6-bak
1 - 13:46 - 12:38
2 - 19:40 - 16:35
3 - 23:36 - 19:32
4 - 26:33 - 21:30
5 - 28:31 - 22:28
6 - N.v.t. - 23:27


De voor deze aandrijving leverbare versterkte koppeling met 6 platen heeft rechte vertanding met een primaire overbrenging van 18:71.
Om dicht in de buurt van de totaaloverbrenging van de RS te komen, heb ik als secundaire overbrenging naar het achterwiel gekozen voor 15:35.
Als omtrek van de band heb ik 1,825 meter gemeten.

De grafiek toont duidelijk dat bij de 6-bak de versnellingen 4, 5 en 6 zeer dicht bij elkaar liggen.

En zo ziet nu die aandrijving er uit:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Op de hoofdas is duidelijk te zien dat het profiel voor de bevestiging van het kettingwiel stervormig is.
De schakelwals heeft één stift en één inkeping meer dan de seriematige schakelwals.

De tussenas met zijn 6 tandwielen heeft ca. 6,5 mm meer ruimte nodig dan de 5-bak tussenas. Bovendien zit het tandwiel voor de eerste versnelling niet vast op de as, daarom is het plaatsen van de versnellingsassen in het carter iets lastiger:

Afbeelding

Afbeelding

Om er voor te zorgen dat de tussenas uberhaupt in het carter past, is het linker carterdeksel overeenkomstig uitgefreesd.

Afbeelding


Wil men een origineel carter aanpassen, dan is het niet toereikend om slechts het linker carter uit te frezen. Omdat de tussenas ook de (overeenkomstig langere) koppelingsdrukstift moet opnemen, is ook de boring voor de koppelingsas ca. 6,7 mm naar links verplaatst aangebracht:

Afbeelding

Ook het kickstarterwiel heeft een andere vorm, omdat het aan te drijven tandwiel van de hoofdas zich meer naar links bevindt:
Afbeelding


Meer info:
Afbeelding 6-bak overzicht
.
Laatst gewijzigd door Maarten op 16 mei 2007, 06:40, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door HansJ » 23 jul 2005, 22:16

Die staat er prima op Maarten :wink:

HansJ

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 23 jul 2005, 22:18

mooi stuk tekst maarten :lol: :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#4 Bericht door Ries » 24 jul 2005, 09:14

dat ziet er interessant uit, zou deze man misschien ook wat meer technische details prijs willen geven? zoals maten van de tanden, tandwielen, kickstartertandwiel, enz?

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door JanWillem » 24 jul 2005, 10:25

Begrijp ik het nu verkeerd of zie ik dat je bij de 5 bak in 5 harder kan rijden dab bij de 6 bak in 6??

28:31=0,9
23:27=0,85

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#6 Bericht door Ries » 24 jul 2005, 10:29

Jan Willem,

met een 6bak kun je dan weer zwaarder vertanden, een 6bak wil niet zeggen dat ie harder loopt door de eindoverbrenging, maar door de onderlinge verhoudingen tussen de versnellingen, pak je een hoop tijd...

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#7 Bericht door Kreidler4Life » 24 jul 2005, 10:33

een zeer interesant artikel, bedankt ook voor de overbrenverhoudingen.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#8 Bericht door dijk » 24 jul 2005, 10:34

inderdaad ries ik rij 14 om 36 hij gaat tegen wind ook lekker door. :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door JanWillem » 24 jul 2005, 10:42

Dijk, is het echt een verbetering?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#10 Bericht door dijk » 24 jul 2005, 10:47

het is een hele verbetering versnellingen mooi kort op elkaar. rommats vond het ook prachtig rijden toch wel een beetje spijt dat hij geen 6 bak heeft gekocht. marcel van de specail paint heeft precies het zelfde blok dat we uit maasdijk hebben gehaald. ook de versnellingen mooi dicht op elkaar. :P :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#11 Bericht door Dimage » 24 jul 2005, 12:00

Netjes vertaald Maarten, leuk stuk :clap

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door JanWillem » 24 jul 2005, 12:16

Ja tof stuk, maakt weer een hoop los!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#13 Bericht door Maarten » 24 jul 2005, 17:24

Ik weet nog goed hoe ik de overstap maakte van de 5-bak naar de 6-bak. Ik heb het al eerder verteld op het forum, ik kon een 6-bak ombouwsetje kopen bij Rinus Oorebeek (Een tuner/sleutelaar die ergens ten zuiden van Rotterdam woonde en helaas niet meer in ons midden is) voor, als ik mij goed herinner 600 gulden.
Het setje bevatte de 2 versnellingsassen en de carterhelften. (en waarschijnlijk nog wat meer kleine spullen zoals schakelwals enzo).
Met de spulletjes, en mijn directe 5-bak ging ik naar Piet van der Gaag, die de boel ombouwde voor me en er een complete 6-bak van maakte.

De eerste tijd dat ik er mee ging rijden vond ik het echt onwijs gaaf. De 6-bak heeft een zware eerste versnelling, dat is op zich niet zo handig ten opzichte van de 5-bak. Maar vanaf dat je op gang bent en overschakelt van 2 naar 3 en verder merk je meteen dat de stapjes tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Je accelereert echt veel beter door, het geeft een gevoel alsof je heel veel sneller bent geworden.
Die stapjes zijn goed te zien in de grafiek:

de rode lijnen zijn van de 5-bak,
de groene lijnen van de 6-bak

Afbeelding

Voor wie de 50cc wegrace klasse leuk vindt is de 6-bak echt heel gaaf, maar vandaag de dag is zo'n blok wel erg duur.

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Haakie » 25 jul 2005, 00:41

Ik heb ooit eens gehoord dat er cross-bakken en straat-bakken waren. De cross-bakken hadden een lichtere 1e versnelling. Of dat waar is weet ik niet...

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door shalom » 25 jul 2005, 08:08

1e versnelling is niet zo heeel erg zuper overdreven zwaai, maar die van mokick blokken is gewoon vrij licht.

zoiezo zijn het cross/racebakken. Die hebben altijd een zware 1. Welke idioot rijdt er in zijn 1 onder het crossen/racen......

mototren hebben dit ook nog wel eens. 100-130 is zijn 1 kunnen istoch gewoon relaxxxxxxxx :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
greenwikinger
Berichten: 1183
Lid geworden op: 02 okt 2003, 22:48
Locatie: Sonnemaere(zonnemaire)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door greenwikinger » 30 jul 2005, 11:21

ja precies bartje,

leuk stukje alleen te weinig maten en diversen voor de doe eht zelfers

eum is er een lisjt emt verschillende 6 bakken?

zm,jager,veen,?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jul 2005, 12:06

greenwikinger schreef:ja precies bartje,

leuk stukje alleen te weinig maten en diversen voor de doe eht zelfers

eum is er een lisjt emt verschillende 6 bakken?

zm,jager,veen,?
Komt nog!
viewtopic.php?t=9132&highlight=jager+artikelen
En het artikel van de Jager met foto's en prijzen heeft wel eens op de site gestaan.

Enzo

Plaats reactie