jpsprinter schreef:k ben bezig met het plaatsen van de 50cc cilinder op het blok. karters zijn gedaan cilinder afgedraaid en gaten uitgeboord. Nu vraag ik me af, ik wil betere lucht koeling dus wil ik een kreidler kop gebruiken rijwind gekoeld. Ik heb een hoge druk kop en een normale kop liggen van kreidler. Is dit een goede optie of werkt dit alleen maar averechts met deze cilinder?
PS ik ben niet bedreven in het maken van binne koppen.
mvg
JP
JP:
Het gebruik van een Kreidler kop is zeker mogelijk, want met de 20pk versie rijd ik er zelf ook mee (zie foto start topic)
Het is dan wel een voorwaarde om de tot een juiste UCR ca 1:14 (compressieverhouding) te komen, dus uitliteren.
UCR uitrekenen kan ook maar dan moet bekend zijn:
- wat is de originele UCR.
- wat is de originele squishclearance (ter controle wat de originele afstand tussen zuiger en kop is)
- hoeveel is er van de kop afgehaald (het was immers een hoge druk kop).
Wil je het helemaal goed doen dan zou ook de squishrand zo goed mogelijk op de zuiger moeten aansluiten.
Losse binnenkop:
Deze kan niet op de normale manier omdat de tapeinden te dicht bij de boring staan en er een te klein randje overblijft voor een goede steun en afsluiting van de kop.
De binnenkop kan dan het beste met de tapeindgaten eraan gemaakt worden.
Hiervoor kun je ook een originele Minarelli kop afdraaien tot je een binnenkop overhoud.
Voordeel van een goede uitvoering is dat er voldoende koeling is en daarmee het verlies aan vermogen van de geforceerde koeling vervalt.
Voordeel van een geforceerde koeling geldt eigelijk alleen in bergachtig gebied, waarbij in een sterke klim de koeling beter blijft dan een rijwind gekoelde uitvoering.
Verder heb ik om rede van eenvoudige ombouw bij de start gebruik gemaakt van de 70cc S6 raceuitvoering.
Hierin zit een zeer goede zuiger met platte kop (eenvoudig om een platte squishrand te laten aansluiten)
Zuiger heeft een 12mm pen die met een verloopbus zo in een Kreidler kan.
Groet,
Luc