Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009Op de Lexmond Meeting
Aan de foto hebben jullie hem vast meteen herkend, lid vanaf het allereerste uur dat het forum bestaat, bekend als crosser en tuner. Heeft menigeen weer op weg geholpen als er een probleem was met zijn Kreidler. Kreidler kent geen geheimen meer voor deze man, ik heb het natuurlijk over Claus (LVS), en hij is Kreidlerclublid van april 2009!
Goed om je er bij te hebben Claus!
V R A G E N L I J S T
Wanneer werd jij besmet met het Kreidlervirus? Hoe oud was je toen en wat gebeurde er?
Ik was 15 en mijn buurjongen (ook 15) had een brommer waarmee hij over een tuinderslaan mocht rijden.
Toen mocht ik ook een oude brommer kopen, bij de fietsenmaker, een Kreidler 2 bak handversnelling met geforceerde koeling, met wel veel toeren en een top van 40 km, maar na een paar weken was ik wat overbodige onderdelen gaan demonteren en na wat schoonmaken ook het versnellings handel: toen zag ik het cijfer 3 staan.
Dus gelijk proberen en toen reed die pas echt hard ha-ha!
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009 - Oude crossfoto.
De vermogenstestbank van Claus
Wat vind jij het leukste aan de Kreidlerhobby?
Het leukste is wel cilinders en blokken en met de testbank bezig zijn. Ook het repareren van carters en cilinders door middel van tig lassen.
Wat voor Kreidler vind jij het mooist?
Het mooiste zijn Kreidler crossers, SOBW Kreidlerracers en Kreidlercupracers.
Met de Kreidler als brommer heb ik niet zo veel.
Welk type Kreidler vind je het mooist, en welke het lelijkst?
Zie vraag 3.
Je staat met je net gerestaureerde Kreidler op een meeting, en iemand zegt je dat je buddyseat van het verkeerde type is, hoe reageer je?
Mijn brommer is helemaal verkeerd en ongerestaureerd en ook wel tot lelijkste brommer gekozen op Lexmond (dacht ik). (Red. Dacht niet dat er een lelijkste Kreidler verkiezing was in Lexmond, maar ok, je had een kans op die trofee Claus )
De Kreidler van ClausWie bewonder je het meest binnen de Kreidlerhobby?
Kees van Leeuwen en Gerard Mostert, om hun technische kennis.
Je bent één dag minister van verkeer, wat ga je doen?
Nederland eindelijk aan de Europese verkeerswet aanpassen. (Wat al lang afgesproken is.)
Wat is je favoriete weg/route om met de Kreidler te rijden?
Ik rij bijna nooit op mijn brommer.
Wat vind jij van het opvoeren van de Kreidlers? Doe jij daar aan mee?
Cilinders bewerken is een deel van mijn leven...
Wie mag er absoluut niet op jouw Kreidler rijden?
???
Hoeveel Kreidlers heb jij? Zou je er nog een Kreidler bij willen hebben, en welk type dan?
Prachtige cilindertuning door Claus
een brommer, een crosser en er staat ook nog een oude expi racer uit elkaar.
Wat foto`s expiracer en tekst:
viewtopic.php?t=1242
Ben je nog gek van andere merken bromfietsen, motoren, auto's etc.?
Ik kijk wel naar elke tweetakt motor, maakt niet uit waar die voor gemaakt is...
Wat is het idiootste dat je ooit met je Kreidler hebt gedaan?
???
Ben je een mooi weer rijder, staat je Kreidler zelfs gepoetst in de huiskamer, of rij je dagelijks door weer en wind?
Claus bij de seizoensafsluiting in Nunspeet 2005. Aan tafel met de klok mee: Gert (Alfasud), Nico Ha, Frans (Dimage), Maarten, Claus, Tjerry, Marcel (dewilde13)
Zie vraag 8.
Welk Kreidler- of motorevenement vind jij het leukst en wil je absoluut niet missen?
Daar kom ik bijna nooit. Lexmond ben ik wel geweest 2 x mee gereden, en 2 x wezen kijken...
Hoe goed vind je dat je zelf kunt rijden, op een schaal van 1 tot 10? En kun je dat toelichten?
??
Welke persoon of welk bedrijf heeft jou het best geholpen met je Kreidler?
het meeste doe ik zelf , voor de rest zie vraag 6.
Claus is nooit te beroerd om een gestrande Kreidlerrijder uit de brand te helpen
Hoe vet smeer je je Kreidler, en meng je zelf?
Menging 1:40 voor brommer en crosser. Momenteel met de duurste
Addinol olie van Emot.
Je ziet dat iemand het Kreidlerkapje van je vorkbovenplaat probeert te stelen, wat doe je?
Een Kreidlerkapje is een overbodig onderdeel, dus zit er bij mij niet op...
Wat vind jij het leukst op de Kreidlersite? En waar erger je je mateloos aan op de site?
de oude artikelen, en foto`s van racers en crossers van vroeger , en ook van tegenwoordig.
Van jongs af aan gek van crossen en van Kreidler.
Welke onhebbelijkheid heb jij in het verkeer?
zie vraag 8 en 14.....
Waarvoor ga jij naar een Kreidler-evenement, wat zie (of hoor) je daar het liefst?
zie vraag 15.
Doe jij veel zelf aan je Kreidler, of besteed je alles uit?
zie vraag 17.
Wat is je lievelingsmaal?
Gebakken aardappelen, boontjes, peen en erwten, spinazie, met biefstuk... (of een bal gehakt)
Vind je de Kreidlerhobby duur, of kun je kopen wat je hebben wilt?
Prijzen vallen wel mee, alles is te koop, of ook weer te repareren.
Kun je alle onderdelen die je nodig hebt nog vinden? Helemaal niet meer, of alleen als je veel geld neertelt?
zie vraag 25
Vertel tot slot nog eens iets over je zelf....
Geschiedenis van LVS.
Na een tijdje rijden met de Kreidler ei tank ging die stuk en voor 15 gulden kwam er een rijdende Mobylette brommer. (ik moest toch rijden) en van af die tijd kon ik gaan sleutelen, want de Kreidler deed het toch niet meer.
Er volgden meer brommers, want mijn broers gingen ook rijden.
Diverse Puchs met 2 bak hand
Een Peugeot
Flandria
Inkomplete Kreidler.
En na een paar maanden sleutelen liep de Kreidler weer. Maar het frame en de schommel vork vond ik maar niks.
Toen werdt het Kreidler blok onder een vermaakt Malaguti frame gehangen.
Dat was al een stukje mooier (vond ik). Een paar huizen bij ons vandaan werd er een meer gegraven en vanaf die tijd konden we op het laantje en op het zand rijden. En dat was nog leuker.
Nog steeds lekker aan het crossen!
Ook een Zündapp frame werd vermaakt, het aluminium achterframe ging er af en een paar buizen gelast en weer een mooiere Kreidler gemaakt.
Ook zag ik zo nu en dan wat artikelen van echte Kreidler crossers, dat was nog veel mooier, dat zal ik toch ook wel kunnen maken, dacht ik. Dat werd het type 1 LVS Kreidler.
Eerste type, LVS eigen bouw.
Cilinders imitatie RS (Zeta) met 2 extra spoelpoorten, L veer zuiger Vertex, ontsteking Motoplat met aluminium vliegwiel met 22mm carb, vermogen zal 7 tot 8 pk zijn..
Samen met m'n broers (zomer 1978) op de cross baan van Oosterhout. Daar is meer dan een jaar mee gereden, het leek op de Gebben Kreidler type 2.
Maar intussen had Gebben type 3 gemaakt (die was nog mooier). Nu kon ik weer nieuwe gaan maken...
viewtopic.php?t=4351
Hier een plaatje van vroeger. bouwjaar 1979... type 2
Setup frame eigenbouw. LVS. Voorvork Kreidler met verlengde demperstang 16cm veerweg, Koni achterschokbrekers 20 cm veerweg, voorwiel 19" Kreidler, achterwiel 17" Kreidler, tank Puch, zadel eigenbouw., Stihl motor spatborden.
Blok 5 bak (Claus direkt en mijn broer Ed indirekt.). Cilinders imitatie 50 cc R.S., Later imitatie S.B. getuned Motoplat ontsteking met aluminium vliegwiel, Dell Orto 24mm carburateur, pijp zelfbouw expansie van bestaande bromuitlaaten.... (heb 4 types gemaakt en gekeken wat het beste liep op de cilinders.)
De Kreidlers gingen steeds beter lopen, doordat ik al een paar jaar met cilinder tuning bezig was en op een gegeven moment gingen de Kreidler velgen regelmatig stuk. Ook de vorken konden het geweld niet meer aan en bogen krom.
Dus wat nu: andere velgen en vorken kosten ook behoorlijk wat.
En voor niet te veel waren er ook 125 cc crossers te koop.
Dat werden 2 Suzuki crossers ( viewtopic.php?t=4351&start=50 ) na een jaar omgewisseld voor 125 cc TGM crossers. ( viewtopic.php?t=4351&start=25 )
Maar ergens op 13 februari 1982 brak ik tijdens het crossen mijn onderbeen. Daar zou ik een paar maanden mee zoet zijn. Mijn broer brak 2 maanden later zijn sleutelbeen. Dus toen was het echt over, want ik werkte met mijn vader in onze freesia kwekerij en dat ging toch voor het crossen.
Vanaf die tijd is er aardig wat afgesleuteld aan alle merken: Zündapp, Kreidler, Yamaha, Honda brommers.
En natuurlijk de cilinders, want dat is toch met mooiste onderdeel van een motorblok.
De jaren gingen voorbij en in 1988 was er een 50cc brommer race in Nijmegen gereden (las ik in het weekblad Motor) .
Een jaar later stond er weer een stukje over geschreven, nu waren er 5 wedstrijden in dat jaar.
Dus ook maar eens kijken op de wielerbaan (Sloten) bij Amsterdam.
Daar kwam ik Jackie Middelburg tegen, die daar zijn eerste race had.
Vanaf die tijd ben ik voor hem gaan sleutelen aan zijn Malaguti 4 versnellings brommer.
Doodat hij waterkoeling had moest hij rijden in de hoogste groep .
En daar reden veel Kreidlers met 5 en 6 bakken rond.
viewtopic.php?t=4525
Dat ging gelijk goed en in 1990 was hij nummer 5 van Nederland, het jaar erna ging het nog een stukje beter want hij werd nummer 1.
viewtopic.php?t=23309&highlight=lvs
http://www.mijnalbum.nl/Album=SI4FR43K
Toen ging hij naar de 125cc race en ik bleef bij de brommers.
Voor diverse mensen uit onze streek vermaakte ik de cilinders.
En daar waren veel Kreidlers cilinders bij.
Ferry Schouten -Nederlands Kampioen 1994, racer gebaseerd op Puch Maxi en getuned door Claus.
Ook begon ik met de SOBW Puch Maxi racers. En daar maakte ik ook snelle setjes voor. En ook daar een kampioen in 1994!
Bijna 50% reed met mijn setjes rond in de Puch klasse, dus waren er vele overwinningen en nog meer kampioenen. Na een paar jaar had ik 45 Puch cilinders vermaakt .
Om nog meer te ontwikkelen moest er een testbank komen.
Dus eind 1996 was het zo ver dat ik kon gaan testen.
En inmiddels ben ik al duizenden grafieken verder.
En voor 4 jonge streekgenoten die Kreidler sportklasse reden, ben ik veel gaan testen, daar kwam gelijk al veel resultaat uit.
En als ze geen genoeg geld hadden voor spullen te kopen dan kocht ik het wel voor hun en mochten ze dat gebruiken.
En inmiddels ben ik al duizenden grafieken verder .
In 12 jaar had ik toch 120 cilinders setjes gemaakt voor SOBW racers in alle klasses.
Toen kwamen er scooters , dus daar ook maar aan begonnen.
Alleen de cilinders, uitlaten, membramen.
De vario moesten andere mensen maar afstellen.
Ik blokkeerde de vario en koppeling en zo leek het op een versnellingsbrommer.
En daardoor kon er een mooie brede powerband gemaakt worden.
Dat ging zo goed dat ook diverse mensen rondreden met mijn setjes.
En zo ook weer 2 jaar kampioen in de standaard scooterklasse (dat was de grootste scooterklasse van de die jaren).
Nadat alle mensen uit onze streek gestopt waren, nog wat gedaan voor van Maanen. Zie viewtopic.php?t=3544 .
En inmiddels was er internet gekomen. Ik zag wel eens iets bij mijn broer en ook de artikelen die Maarten op het internet heeft gezet, ook het eerste forum wel eens gekeken. (Via een omweg, naar een inbelnummer.)
En zo kwam forumlid Mario TT zo nu en dan langs voor cilindernabewerking.
En voor dat je het door hebt krijg je van uit heel Nederland cilinders van diverse merken opgestuurd.
Toen kwam er ene Royekolen op het forum, die wilde gaan racen. Zie viewtopic.php?t=21784
Roy zorgt voor het rijwielgedeelte.
En ik lever de complete blokken en doe het testwerk.
Want ik had nog aardig wat spullen liggen wat 10 jaar eerder gebruikt was, en op de plank laten liggen is ook niks..
Verleden jaar heeft Roy ook nog wat binnenkopjes gemaakt, dat ook nog wat winst opleverde.
Gerard mosterd had nog wat uitlaten (pijp GM 43) die we mochten gebruiken.
En van Maanen had nog een spruitstuk + inlaatpotje.
En elke keer ging het beter draaien en kwam Roy meer en meer naar voren.
Roy (Royekolen) wint de brommerrace!
Die samenwerking gaat nu al weer voor het derde jaar. En afgelopen zondag was het zo ver: de eerste overwinning voor Roy.
Ook nog een project is deze expi racer. (foto + tekst staat in de topic).
Wouter met zijn blok op de testbank bij Claus (LVS) (december 2005) :
Filmpje]
Kreidler van Wouter
Vermogensgrafiek
In de jaren 90, waren er toch weer wat 50cc cross wedstrijden, dus ging ik daar ook wel eens naar toe. Maar na wat jaren stopte dat want er waren te weinig deelnemers.
Totdat er op het forum weer eens wat stukjes geschreven werden over crosswedstrijden, dus daar ook maar eens naar gaan kijken en het begon weer te kriebelen.
Claus (links) op de crosser
En achter in de schuur stond al 12 jaar een Gebben type 2 te wachten.
viewtopic.php?t=23912&start=25
Die moest eerst nog opgeknapt worden en verleden jaar (augustus) was het zo ver dat ik weer kon rijden, dus naar Waarland. (diverse foto`s). Dat was dus 29 jaar geleden dat ik op een Kreidler crosser had gereden.
viewtopic.php?t=26937&start=25
Ook nog de wedstrijden op Kolhorn, Idorhushoeve, Handel, Boekel, Odiliapeel en Volkel werden mee gereden...
Wat ook leuk is dat wat begon met een paar oude cross foto`s en wat uiteindelijk een aparte topic werd, dat het nu al 117.000 keer bekeken is... viewtopic.php?t=4351.
Dat geeft aan dat er genoeg belangstelling is van vele forum leden .
Claus op de groepsfoto in Lexmond
5 jaar geleden ben ik gestopt met de kwekerij en werknemer geworden.
Dus kwam er meer tijd voor de cilinders...
En menig forum lid is al langs geweest. De cilinders gaan ook naar België, Duitsland en ook verleden jaar nog Tsjechië. (Voor de weg, mofacross, mofarennen en classicrace)
Heb de lijsten nog eens doorgekeken en na 34 jaar frezen ben ik ongeveer met cilinder 1138 bezig...
Groeten,
Claus
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009Op de Lexmond Meeting
Aan de foto hebben jullie hem vast meteen herkend, lid vanaf het allereerste uur dat het forum bestaat, bekend als crosser en tuner. Heeft menigeen weer op weg geholpen als er een probleem was met zijn Kreidler. Kreidler kent geen geheimen meer voor deze man, ik heb het natuurlijk over Claus (LVS), en hij is Kreidlerclublid van april 2009!
Goed om je er bij te hebben Claus!
V R A G E N L I J S T
Wanneer werd jij besmet met het Kreidlervirus? Hoe oud was je toen en wat gebeurde er?
Ik was 15 en mijn buurjongen (ook 15) had een brommer waarmee hij over een tuinderslaan mocht rijden.
Toen mocht ik ook een oude brommer kopen, bij de fietsenmaker, een Kreidler 2 bak handversnelling met geforceerde koeling, met wel veel toeren en een top van 40 km, maar na een paar weken was ik wat overbodige onderdelen gaan demonteren en na wat schoonmaken ook het versnellings handel: toen zag ik het cijfer 3 staan.
Dus gelijk proberen en toen reed die pas echt hard ha-ha!
Claus (LVS) - Kreidlerclublid april 2009 - Oude crossfoto.
De vermogenstestbank van Claus
Wat vind jij het leukste aan de Kreidlerhobby?
Het leukste is wel cilinders en blokken en met de testbank bezig zijn. Ook het repareren van carters en cilinders door middel van tig lassen.
Wat voor Kreidler vind jij het mooist?
Het mooiste zijn Kreidler crossers, SOBW Kreidlerracers en Kreidlercupracers.
Met de Kreidler als brommer heb ik niet zo veel.
Welk type Kreidler vind je het mooist, en welke het lelijkst?
Zie vraag 3.
Je staat met je net gerestaureerde Kreidler op een meeting, en iemand zegt je dat je buddyseat van het verkeerde type is, hoe reageer je?
Mijn brommer is helemaal verkeerd en ongerestaureerd en ook wel tot lelijkste brommer gekozen op Lexmond (dacht ik). (Red. Dacht niet dat er een lelijkste Kreidler verkiezing was in Lexmond, maar ok, je had een kans op die trofee Claus )
De Kreidler van ClausWie bewonder je het meest binnen de Kreidlerhobby?
Kees van Leeuwen en Gerard Mostert, om hun technische kennis.
Je bent één dag minister van verkeer, wat ga je doen?
Nederland eindelijk aan de Europese verkeerswet aanpassen. (Wat al lang afgesproken is.)
Wat is je favoriete weg/route om met de Kreidler te rijden?
Ik rij bijna nooit op mijn brommer.
Wat vind jij van het opvoeren van de Kreidlers? Doe jij daar aan mee?
Cilinders bewerken is een deel van mijn leven...
Wie mag er absoluut niet op jouw Kreidler rijden?
???
Hoeveel Kreidlers heb jij? Zou je er nog een Kreidler bij willen hebben, en welk type dan?
Prachtige cilindertuning door Claus
een brommer, een crosser en er staat ook nog een oude expi racer uit elkaar.
Wat foto`s expiracer en tekst:
viewtopic.php?t=1242
Ben je nog gek van andere merken bromfietsen, motoren, auto's etc.?
Ik kijk wel naar elke tweetakt motor, maakt niet uit waar die voor gemaakt is...
Wat is het idiootste dat je ooit met je Kreidler hebt gedaan?
???
Ben je een mooi weer rijder, staat je Kreidler zelfs gepoetst in de huiskamer, of rij je dagelijks door weer en wind?
Claus bij de seizoensafsluiting in Nunspeet 2005. Aan tafel met de klok mee: Gert (Alfasud), Nico Ha, Frans (Dimage), Maarten, Claus, Tjerry, Marcel (dewilde13)
Zie vraag 8.
Welk Kreidler- of motorevenement vind jij het leukst en wil je absoluut niet missen?
Daar kom ik bijna nooit. Lexmond ben ik wel geweest 2 x mee gereden, en 2 x wezen kijken...
Hoe goed vind je dat je zelf kunt rijden, op een schaal van 1 tot 10? En kun je dat toelichten?
??
Welke persoon of welk bedrijf heeft jou het best geholpen met je Kreidler?
het meeste doe ik zelf , voor de rest zie vraag 6.
Claus is nooit te beroerd om een gestrande Kreidlerrijder uit de brand te helpen
Hoe vet smeer je je Kreidler, en meng je zelf?
Menging 1:40 voor brommer en crosser. Momenteel met de duurste
Addinol olie van Emot.
Je ziet dat iemand het Kreidlerkapje van je vorkbovenplaat probeert te stelen, wat doe je?
Een Kreidlerkapje is een overbodig onderdeel, dus zit er bij mij niet op...
Wat vind jij het leukst op de Kreidlersite? En waar erger je je mateloos aan op de site?
de oude artikelen, en foto`s van racers en crossers van vroeger , en ook van tegenwoordig.
Van jongs af aan gek van crossen en van Kreidler.
Welke onhebbelijkheid heb jij in het verkeer?
zie vraag 8 en 14.....
Waarvoor ga jij naar een Kreidler-evenement, wat zie (of hoor) je daar het liefst?
zie vraag 15.
Doe jij veel zelf aan je Kreidler, of besteed je alles uit?
zie vraag 17.
Wat is je lievelingsmaal?
Gebakken aardappelen, boontjes, peen en erwten, spinazie, met biefstuk... (of een bal gehakt)
Vind je de Kreidlerhobby duur, of kun je kopen wat je hebben wilt?
Prijzen vallen wel mee, alles is te koop, of ook weer te repareren.
Kun je alle onderdelen die je nodig hebt nog vinden? Helemaal niet meer, of alleen als je veel geld neertelt?
zie vraag 25
Vertel tot slot nog eens iets over je zelf....
Geschiedenis van LVS.
Na een tijdje rijden met de Kreidler ei tank ging die stuk en voor 15 gulden kwam er een rijdende Mobylette brommer. (ik moest toch rijden) en van af die tijd kon ik gaan sleutelen, want de Kreidler deed het toch niet meer.
Er volgden meer brommers, want mijn broers gingen ook rijden.
Diverse Puchs met 2 bak hand
Een Peugeot
Flandria
Inkomplete Kreidler.
En na een paar maanden sleutelen liep de Kreidler weer. Maar het frame en de schommel vork vond ik maar niks.
Toen werdt het Kreidler blok onder een vermaakt Malaguti frame gehangen.
Dat was al een stukje mooier (vond ik). Een paar huizen bij ons vandaan werd er een meer gegraven en vanaf die tijd konden we op het laantje en op het zand rijden. En dat was nog leuker.
Nog steeds lekker aan het crossen!
Ook een Zündapp frame werd vermaakt, het aluminium achterframe ging er af en een paar buizen gelast en weer een mooiere Kreidler gemaakt.
Ook zag ik zo nu en dan wat artikelen van echte Kreidler crossers, dat was nog veel mooier, dat zal ik toch ook wel kunnen maken, dacht ik. Dat werd het type 1 LVS Kreidler.
Eerste type, LVS eigen bouw.
Cilinders imitatie RS (Zeta) met 2 extra spoelpoorten, L veer zuiger Vertex, ontsteking Motoplat met aluminium vliegwiel met 22mm carb, vermogen zal 7 tot 8 pk zijn..
Samen met m'n broers (zomer 1978) op de cross baan van Oosterhout. Daar is meer dan een jaar mee gereden, het leek op de Gebben Kreidler type 2.
Maar intussen had Gebben type 3 gemaakt (die was nog mooier). Nu kon ik weer nieuwe gaan maken...
viewtopic.php?t=4351
Hier een plaatje van vroeger. bouwjaar 1979... type 2
Setup frame eigenbouw. LVS. Voorvork Kreidler met verlengde demperstang 16cm veerweg, Koni achterschokbrekers 20 cm veerweg, voorwiel 19" Kreidler, achterwiel 17" Kreidler, tank Puch, zadel eigenbouw., Stihl motor spatborden.
Blok 5 bak (Claus direkt en mijn broer Ed indirekt.). Cilinders imitatie 50 cc R.S., Later imitatie S.B. getuned Motoplat ontsteking met aluminium vliegwiel, Dell Orto 24mm carburateur, pijp zelfbouw expansie van bestaande bromuitlaaten.... (heb 4 types gemaakt en gekeken wat het beste liep op de cilinders.)
De Kreidlers gingen steeds beter lopen, doordat ik al een paar jaar met cilinder tuning bezig was en op een gegeven moment gingen de Kreidler velgen regelmatig stuk. Ook de vorken konden het geweld niet meer aan en bogen krom.
Dus wat nu: andere velgen en vorken kosten ook behoorlijk wat.
En voor niet te veel waren er ook 125 cc crossers te koop.
Dat werden 2 Suzuki crossers ( viewtopic.php?t=4351&start=50 ) na een jaar omgewisseld voor 125 cc TGM crossers. ( viewtopic.php?t=4351&start=25 )
Maar ergens op 13 februari 1982 brak ik tijdens het crossen mijn onderbeen. Daar zou ik een paar maanden mee zoet zijn. Mijn broer brak 2 maanden later zijn sleutelbeen. Dus toen was het echt over, want ik werkte met mijn vader in onze freesia kwekerij en dat ging toch voor het crossen.
Vanaf die tijd is er aardig wat afgesleuteld aan alle merken: Zündapp, Kreidler, Yamaha, Honda brommers.
En natuurlijk de cilinders, want dat is toch met mooiste onderdeel van een motorblok.
De jaren gingen voorbij en in 1988 was er een 50cc brommer race in Nijmegen gereden (las ik in het weekblad Motor) .
Een jaar later stond er weer een stukje over geschreven, nu waren er 5 wedstrijden in dat jaar.
Dus ook maar eens kijken op de wielerbaan (Sloten) bij Amsterdam.
Daar kwam ik Jackie Middelburg tegen, die daar zijn eerste race had.
Vanaf die tijd ben ik voor hem gaan sleutelen aan zijn Malaguti 4 versnellings brommer.
Doodat hij waterkoeling had moest hij rijden in de hoogste groep .
En daar reden veel Kreidlers met 5 en 6 bakken rond.
viewtopic.php?t=4525
Dat ging gelijk goed en in 1990 was hij nummer 5 van Nederland, het jaar erna ging het nog een stukje beter want hij werd nummer 1.
viewtopic.php?t=23309&highlight=lvs
http://www.mijnalbum.nl/Album=SI4FR43K
Toen ging hij naar de 125cc race en ik bleef bij de brommers.
Voor diverse mensen uit onze streek vermaakte ik de cilinders.
En daar waren veel Kreidlers cilinders bij.
Ferry Schouten -Nederlands Kampioen 1994, racer gebaseerd op Puch Maxi en getuned door Claus.
Ook begon ik met de SOBW Puch Maxi racers. En daar maakte ik ook snelle setjes voor. En ook daar een kampioen in 1994!
Bijna 50% reed met mijn setjes rond in de Puch klasse, dus waren er vele overwinningen en nog meer kampioenen. Na een paar jaar had ik 45 Puch cilinders vermaakt .
Om nog meer te ontwikkelen moest er een testbank komen.
Dus eind 1996 was het zo ver dat ik kon gaan testen.
En inmiddels ben ik al duizenden grafieken verder.
En voor 4 jonge streekgenoten die Kreidler sportklasse reden, ben ik veel gaan testen, daar kwam gelijk al veel resultaat uit.
En als ze geen genoeg geld hadden voor spullen te kopen dan kocht ik het wel voor hun en mochten ze dat gebruiken.
En inmiddels ben ik al duizenden grafieken verder .
In 12 jaar had ik toch 120 cilinders setjes gemaakt voor SOBW racers in alle klasses.
Toen kwamen er scooters , dus daar ook maar aan begonnen.
Alleen de cilinders, uitlaten, membramen.
De vario moesten andere mensen maar afstellen.
Ik blokkeerde de vario en koppeling en zo leek het op een versnellingsbrommer.
En daardoor kon er een mooie brede powerband gemaakt worden.
Dat ging zo goed dat ook diverse mensen rondreden met mijn setjes.
En zo ook weer 2 jaar kampioen in de standaard scooterklasse (dat was de grootste scooterklasse van de die jaren).
Nadat alle mensen uit onze streek gestopt waren, nog wat gedaan voor van Maanen. Zie viewtopic.php?t=3544 .
En inmiddels was er internet gekomen. Ik zag wel eens iets bij mijn broer en ook de artikelen die Maarten op het internet heeft gezet, ook het eerste forum wel eens gekeken. (Via een omweg, naar een inbelnummer.)
En zo kwam forumlid Mario TT zo nu en dan langs voor cilindernabewerking.
En voor dat je het door hebt krijg je van uit heel Nederland cilinders van diverse merken opgestuurd.
Toen kwam er ene Royekolen op het forum, die wilde gaan racen. Zie viewtopic.php?t=21784
Roy zorgt voor het rijwielgedeelte.
En ik lever de complete blokken en doe het testwerk.
Want ik had nog aardig wat spullen liggen wat 10 jaar eerder gebruikt was, en op de plank laten liggen is ook niks..
Verleden jaar heeft Roy ook nog wat binnenkopjes gemaakt, dat ook nog wat winst opleverde.
Gerard mosterd had nog wat uitlaten (pijp GM 43) die we mochten gebruiken.
En van Maanen had nog een spruitstuk + inlaatpotje.
En elke keer ging het beter draaien en kwam Roy meer en meer naar voren.
Roy (Royekolen) wint de brommerrace!
Die samenwerking gaat nu al weer voor het derde jaar. En afgelopen zondag was het zo ver: de eerste overwinning voor Roy.
Ook nog een project is deze expi racer. (foto + tekst staat in de topic).
Wouter met zijn blok op de testbank bij Claus (LVS) (december 2005) :
Filmpje]
Kreidler van Wouter
Vermogensgrafiek
In de jaren 90, waren er toch weer wat 50cc cross wedstrijden, dus ging ik daar ook wel eens naar toe. Maar na wat jaren stopte dat want er waren te weinig deelnemers.
Totdat er op het forum weer eens wat stukjes geschreven werden over crosswedstrijden, dus daar ook maar eens naar gaan kijken en het begon weer te kriebelen.
Claus (links) op de crosser
En achter in de schuur stond al 12 jaar een Gebben type 2 te wachten.
viewtopic.php?t=23912&start=25
Die moest eerst nog opgeknapt worden en verleden jaar (augustus) was het zo ver dat ik weer kon rijden, dus naar Waarland. (diverse foto`s). Dat was dus 29 jaar geleden dat ik op een Kreidler crosser had gereden.
viewtopic.php?t=26937&start=25
Ook nog de wedstrijden op Kolhorn, Idorhushoeve, Handel, Boekel, Odiliapeel en Volkel werden mee gereden...
Wat ook leuk is dat wat begon met een paar oude cross foto`s en wat uiteindelijk een aparte topic werd, dat het nu al 117.000 keer bekeken is... viewtopic.php?t=4351.
Dat geeft aan dat er genoeg belangstelling is van vele forum leden .
Claus op de groepsfoto in Lexmond
5 jaar geleden ben ik gestopt met de kwekerij en werknemer geworden.
Dus kwam er meer tijd voor de cilinders...
En menig forum lid is al langs geweest. De cilinders gaan ook naar België, Duitsland en ook verleden jaar nog Tsjechië. (Voor de weg, mofacross, mofarennen en classicrace)
Heb de lijsten nog eens doorgekeken en na 34 jaar frezen ben ik ongeveer met cilinder 1138 bezig...
Groeten,
Claus
Laatst gewijzigd door Maarten op 07 apr 2009, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Dat Claus zijn sporen in de wereld van tweetakt tuning verdiend had, dat wisten we al.
Maar pas na het lezen van zijn hele verhaal zag ik wat hij allemaal bereikt heeft en betekent... Wat een lijst van wapenfeiten. Zoveel machines succesvol getuned. Meer dan 1000 cilinders. En blijkbaar wordt dat allemaal ook bijgehouden in lijsten.
Van vervelen had je al geen last Claus, maar het kon wel eens zijn dat je de komende tijd een stroom aanvragen gaat krijgen voor cilindertuning.
Gaaf verhaal geworden, bedankt Claus!
Maar pas na het lezen van zijn hele verhaal zag ik wat hij allemaal bereikt heeft en betekent... Wat een lijst van wapenfeiten. Zoveel machines succesvol getuned. Meer dan 1000 cilinders. En blijkbaar wordt dat allemaal ook bijgehouden in lijsten.
Van vervelen had je al geen last Claus, maar het kon wel eens zijn dat je de komende tijd een stroom aanvragen gaat krijgen voor cilindertuning.
Gaaf verhaal geworden, bedankt Claus!
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- gerwinskreidler
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0