Rijk - Kreidlerclublid april 2008

Elke maand zetten we iemand van de club in de schijnwerpers
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Rijk - Kreidlerclublid april 2008

#1 Bericht door Maarten » 28 mar 2008, 20:17

Rijk - De grote Tekentovenaar - Kreidlerclublid april 2008

Wegens al zijn bijdragen aan de site, is Rijk het Kreidlerclublid van de maand april 2008 geworden.
Het hele verhaal is te lezen in het Kreidlermagazine. :-)
Rijk, bedankt voor je hulp!

Afbeelding

Beste Kreidlervrienden,

Uw webmaster kan deze site kreidler.nl alleen beheren dankzij de hulp van enthousiaste mensen die zich belangeloos inzetten voor de Kreidlerhobby. Eén van die mensen is Rijk uit de plaats Putten. Ergens rond 2004 had ik voor het eerst contact met hem via de mail. Zijn mails waren meestal kort en bondig, en Rijk gaf aan dat vooral de techniek en de 50 cc wegracerij zijn interesse hadden. Hij vroeg zich af of hij kon helpen met de site, bijvoorbeeld met het omzetten van artikelen (uit tijdschriften) naar het forum toe. Alle hulp is wat dat betreft welkom, want het overzetten van een artikel is een tijdrovend karweitje. Rijk leverde keer op keer weer artikelen (vaak door andere forumleden gescand en gemaild, waarvoor mijn dank) aan. Rijk hielp ook met de nieuwe overzichten op de site, waarmee de berg aan informatie beter terug te vinden en overzichtelijker is. Pas in 2007 ontmoette ik Rijk voor het eerst. Hij had gehoord van mijn plannen voor een wegracereplica, en dus gingen we nog eens naar het museum in Lexmond om de verschillende racers te bekijken, te fotograferen en ideeën op te doen, want Rijk wilde ook met dit project wel helpen!Rijk kwam met het plan van een tijdschrift voor de site. Zo maar voor de aardigheid. Jullie zien het resultaat! Om het een en ander nog eens door te praten, nodigde hij me uit voor een bakkie koffie bij hem en zijn vrouw Greet thuis. Voor mij meteen een goede gelegenheid om Rijk te interviewen en hem te bombarderen tot Kreidlerclublid april 2008!

Afbeelding

Zo gezegd, zo gedaan, en zo reed ik op een druilerige zondagmorgen in maart naar Gelderland. De TomTom was mijn gezelschap en wees mij feilloos de weg, de radio speelde op de achtergrond, en voor ik het wist reed ik het mooie plaatsje Putten al binnen en stond ik ruim voor elven bij Rijk op de stoep. Ik had de vragenlijst voor het Kreidlerclublid van de maand bij me, maar ik had ook wat andere vragen opgesteld, de reden daarvoor wordt jullie straks wel duidelijk. Rijk en zijn vrouw wonen in een rijtjeshuis, en naast het huis is een brede doorgang naar de garage. "Daar zal al het sleutelgebeuren wel plaatsvinden", denk ik, "lekker weinig last van de buren zo en lekker ruim opgezet hier". Rijk doet open, en ik neem plaats in de huiskamer. Een stapeltje reisgidsen doet me vermoeden dat er een vakantie gepland wordt. In de huiskamer staan geen Kreidlers of andere motoren, in het cd-meubel staat van alles, van BB King tot Santana.Na een bakkie koffie en een stroopwafel en heel wat gezellig geklep, komen we meer bij het informele interview. Ik pak ouderwets m'n schrijfblokje met vragenlijst er bij voor een interview met de "grote tekentovenaar", zoals Herman Meijer (Hemeyla) hem noemt... 1

Afbeelding

M: Hoe ga je naar je werk?
R: Met de trein, ik ben ongeveer 3 kwartier onderweg. Ik reis samen met mijn jongste zoon want wij werken bij het zelfde instituut. Ik werk daar op een laboratorium en hij werkt daar op de afdeling fijnmechanische techniek.

Afbeelding

M: Heb je zelf een Kreidler?
R: Nee, ik heb er ook nog nooit één gehad. Toen ik jong was heb ik een Mobylette gehad, en een Yamaha FS-1.M: Dus je bent ook geen motorrijder of coureur?
R: Nee.

Afbeelding

M: Vanwaar dan toch je hulp aan Kreidler.nl?
R: Al die verhalen van de wegrace, al die technische ontwikkelingen en al die constructies spreken me wel aan. Ik vind het ook leuk om al die informatie netjes te verzamelen op de site en mooi te rangschikken. Daarnaast zie ik al die verschillende wegracers, en ik vind het prachtig om deze na te tekenen op de computer. Er is geen merk waarvan zoveel informatie bekend is, als van Kreidler, en daarom vind ik het zo mooi om de racers en de motorblokken op de computer na te tekenen, tot in detail en zo goed mogelijk op schaal.
Ik vind het ook mooi als mensen waardering hebben voor Kreidler.nl, omdat deze site zich nu onderscheidt met al die informatie die er op staat, waardoor je in de artikelen terug kunt gaan in de tijd en precies kunt lezen hoe het er aan toe ging.

Afbeelding

M: Was er nog een reden dat je wilde helpen met de artikelen?
R: Het viel me op dat veel mensen moeite hebben met de Duitse artikelen. Daarmee zijn wetenswaardige artikelen niet toegankelijk voor al die liefhebbers. Ik ben redelijk goed in Duits, dus wat is er mooier dan een artikel vertalen en het beschikbaar te maken voor de Kreidlerfans?
M: Ja, daar heb je gelijk in Rijk, de artikelen in technisch Duits zijn ook voor mij moeilijk te volgen.

Afbeelding

M: Hoe kwam je tot de tekeningen?
R: Ik was altijd al geïnteresseerd in techniek. Eén van de projecten die ik heb gerealiseerd was het zelf bouwen van een volgeveerde mountainbike, waarbij ik heel veel onderdelen zelf heb gemaakt. Een frame uit carbon, een schokdemper voor de achtervering helemaal zelf gedraaid enzovoorts. Natuurlijk gaat dit niet zonder dat je eerst de technische tekeningen maakt. De logische stap was van de tekentafel naar de computer. Heel veel uren werk ging in het proberen en testen van allerlei programma's en er bekwaam in worden. Het begon met 2-D CAD programma's en het ging steeds verder, naar 3-D en de voldoening was groot als een onderdeel getekend was en daarna gerenderd zodat het er uitziet alsof het echt is. Het renderen is een techniek waarbij je eerst aan de computer aangeeft hoe het onderdeel er uit ziet, uit welk materiaal het bestaat, vanaf welke kant het licht valt etcetera. Daarna gaat de computer lijntje voor lijntje de lijnentekening bewerken. Soms duurt dit wel 18 uur... En dan heb je een eindresultaat.

Afbeelding

M: Je bent soms heel gedreven bezig met 1 project, hoe komt dat?
R: Vooral in de winter raak ik wel eens in een dip. Door me te storten op een project kom ik de winter weer door.

M: Welke andere projecten ben je trots op?
R: De mountainbike, de tekeningen, de artikelen voor Kreidler.nl en de onlangs zelfgebouwde boren/frezen slijpmachine.2

Afbeelding

Zo zitten we al weer een tijdje te kleppen. "Kom, ik laat je de garage even zien", zegt Rijk. In de ruime garage staat een auto, maar er is nog plek zat. Ik zie een draaibank en een freesbank. De mountainbike krijg ik ook te zien, wauw dat is knap gemaakt. Veel werk zit ook in een boren/frezen slijpmachine, de boortjes bij Rijk zullen altijd scherp zijn. Voor elke maat boren moest een aparte houder gemaakt worden, om de boor te kunnen opspannen in de slijpmachine. Ik zie een mooi doosje waar 5 x 5 = 25 van deze boorhouders keurig in opgeslagen zitten.Hierna gaan we naar de zolder, de computerkamer. Twee computers staan naast elkaar, opvallend is de grote 22 inch monitor, maar die heb je wel nodig bij technisch tekenwerk. Rijk laat een stukje zien van het renderen, en hij demonstreert op de computer een foto van een parkeergarage, hij zet daar een lijnentekening in van een racer, stelt de belichting in, en de computer begint de racer te tekenen alsof deze in de parkeergarage staat.Dan is het tijd voor mij om op te stappen. Het was een gezellige ontmoeting. Nog steeds ben ik onder de indruk van de tekeningen van de racers en de motorblokken, zo mooi en zo levensecht... ja, het is echt bijna toveren...Maarten 3

Boekbak
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2008, 16:59
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Boekbak » 29 mar 2008, 14:11

:clap

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Haakie » 31 mar 2008, 11:34

Gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door vincent » 31 mar 2008, 14:33

Wat een passie zeg! Prachtig.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6356
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#5 Bericht door Gijs » 15 apr 2008, 23:41

Wat een mooi werk maakt deze man! Gefeliciteerd,

Gijs

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door mink » 16 apr 2008, 09:09

rijk mooi ,

en interesant werk en gefeliciteerd om lid van de maand te zijn voor de maand april 2008.

mink.w

Gebruikersavatar
brommerfreaky
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2008, 20:40
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door brommerfreaky » 28 apr 2008, 00:27

gefeliciteerd hoor ziet er prachtig uit :D

Plaats reactie