Motocross: Boele crosser (Veel foto's!)
- BraVo
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Boele Crossers
Ik zie dat er met regelmaat op deze site wordt gesproken over de Boele Crossers. Ter aanvulling van deze verhalen, waarvan een deel mij heel bekend voorkomt, zijn mijn broer en ik de eerste geweest die een door Jan Boele gesponsorde 50 cc crosser hebben gebouwd. Voor zover mijn geheugen het toelaat is dit in 1966 geweest.
Alle delen die later de Boele crossers zo kenmerkten zijn in eerste instantie door ons ontworpen en gebouwd met Jan Boele als enthousiaste sponser.
Het bekende “bovenliggende„ buisframe is al in onze schooltijd bedacht en vervaardigd. Deze was toen voorzien van een DEMM tweetact blokje die bij de bekende motorman Piet Kramer uit Gouda vandaan kwam.
De eerste echte Boele crosser is de crosser op de foto inclusief Remia emmer, steelpan voor de ontstekingafdichting en eigenbouw zitje.
De tweede gemaakte Boele Crosser staat op de foto van Hans Vooys met een Ster cilinderkop en toen al uitgerust met een derde spoelpoort waarvoor ik met Jan Boele, om zuigers op te halen met een L veer, zelfs naar de Mahle fabriek zijn gereden.
Tijdens een bezoek van Jan en mij aan de Zündapp fabriek in Rosenheim bij Munchen zijn er afspraken gemaakt voor de levering van Zündapp 50 cc. GS blokjes, waarvan de tuning was bedacht door de bekende gebroeders Kramer van Zündapp.
De derde gebouwde Boele Crosser had dan ook een Zündapp krachtbron maar deze kwam in eerste instantie op lange niet in de buurt van het vermogen van de Kreidler motoren.
Na eigenhandige tuning bereikte we tenslotte een nagenoeg gelijk vermogen met de eerder gebruikte Kreidler motoren.
Dit frame is later voorzien van een door ons vervaardigd eigenbouw 50 cc motorblok t.w. een carter met een Kreidler close 5 bak (Dik de Jager tandwielset, deze was toen net in dienst bij Jan Boele ) en op dit carter een rechtopstaande breidwand Zündapp cilinder.
In deze periode (ca. 1967/68) is er door ons al geëxperimenteerd met membraam inlaat systemen en een door mij zelf vervaardigt contactpuntloos thyristor ontstekingsysteem.
Foto's van dit unieke en razendsnelle machientje zijn gepubliceerd in een toenmalig blad van de motorsport redacteur Gerhard Klomp, jammer genoeg is dit artikel verloren gegaan en niet meer te achterhalen.
Wie mij aan dit artikel kan helpen zal er mij hier een groot plezier mee doen
Bram Vooys Gouda
Alle delen die later de Boele crossers zo kenmerkten zijn in eerste instantie door ons ontworpen en gebouwd met Jan Boele als enthousiaste sponser.
Het bekende “bovenliggende„ buisframe is al in onze schooltijd bedacht en vervaardigd. Deze was toen voorzien van een DEMM tweetact blokje die bij de bekende motorman Piet Kramer uit Gouda vandaan kwam.
De eerste echte Boele crosser is de crosser op de foto inclusief Remia emmer, steelpan voor de ontstekingafdichting en eigenbouw zitje.
De tweede gemaakte Boele Crosser staat op de foto van Hans Vooys met een Ster cilinderkop en toen al uitgerust met een derde spoelpoort waarvoor ik met Jan Boele, om zuigers op te halen met een L veer, zelfs naar de Mahle fabriek zijn gereden.
Tijdens een bezoek van Jan en mij aan de Zündapp fabriek in Rosenheim bij Munchen zijn er afspraken gemaakt voor de levering van Zündapp 50 cc. GS blokjes, waarvan de tuning was bedacht door de bekende gebroeders Kramer van Zündapp.
De derde gebouwde Boele Crosser had dan ook een Zündapp krachtbron maar deze kwam in eerste instantie op lange niet in de buurt van het vermogen van de Kreidler motoren.
Na eigenhandige tuning bereikte we tenslotte een nagenoeg gelijk vermogen met de eerder gebruikte Kreidler motoren.
Dit frame is later voorzien van een door ons vervaardigd eigenbouw 50 cc motorblok t.w. een carter met een Kreidler close 5 bak (Dik de Jager tandwielset, deze was toen net in dienst bij Jan Boele ) en op dit carter een rechtopstaande breidwand Zündapp cilinder.
In deze periode (ca. 1967/68) is er door ons al geëxperimenteerd met membraam inlaat systemen en een door mij zelf vervaardigt contactpuntloos thyristor ontstekingsysteem.
Foto's van dit unieke en razendsnelle machientje zijn gepubliceerd in een toenmalig blad van de motorsport redacteur Gerhard Klomp, jammer genoeg is dit artikel verloren gegaan en niet meer te achterhalen.
Wie mij aan dit artikel kan helpen zal er mij hier een groot plezier mee doen
Bram Vooys Gouda
- Bijlagen
-
- Hans Vooys Cross.jpg (45.81 KiB) 25117 keer bekeken
-
- Boele01.jpg (77.84 KiB) 25117 keer bekeken
- rickkreidler
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 19 apr 2005, 16:50
- Locatie: genemuiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
boele
veel informatie zeg over de boele frames enz.
Boele Hulpmotoren
heel mooi. maar ik heb nog nooit een boele machine op internet te koop zien staan? vreemd of zijn ze zo zeldzaam?
rick
Boele Hulpmotoren
heel mooi. maar ik heb nog nooit een boele machine op internet te koop zien staan? vreemd of zijn ze zo zeldzaam?
rick
- Bijlagen
-
- boele.JPG (18.43 KiB) 25044 keer bekeken
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
idd sorry lijkt ook allemaal zo veel op elkaartvdzijden schreef:Was dat geen Enpo?dennisvisser schreef:volgnes mij stond er laatst iets op marktplaats..
klik
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
een kreizundapp
- Bijlagen
-
- krdapp3.jpg (74.51 KiB) 24772 keer bekeken
-
- krdapp2.jpg (14.02 KiB) 24772 keer bekeken
-
- krdapp1.jpg (48.71 KiB) 24772 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LVS op 13 jan 2007, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- BraVo
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vervolg Boele
Allereerst sta ik versteld van de reacties op mijn verhaal over het ontstaan van de Boele cross en race machines.
Gedurende een zeer actieve periode van 1964 t/m 1972 hebben we, Hans Vooys, Jan Boele en ondergetekende, ons beziggehouden met alles wat met de 50 cc motorsport te maken had.
Ondank onze jonge leeftijd was het resultaat de productie van een behoorlijk aantal 50 cc crossers, later gevolgd door een tweetal 125 machines, allen voor eigen gebruik.
De 125 ccc machines waren voorzien van een (fabrieks) Puch en een Sachs blok.
Mijn broer Hans wees me er op dat er in eerste instantie (1964?) is gecrost met een nagenoeg standaard Kreidler (let op de Greeves voorvork).
Deze foto is genomen op het Spoorbos circuit in Gouda destijds een kraamkamer voor motorcrossers.
Op de andere foto is de eerste Boele Zundapp te zien.
Op het forum wordt er gevraagd of er ook wegracers werden vervaardigd in de werkplaats van Jan Boele. Ik heb hiervan ook een aantal foto's gevonden.
De foto's van de Boele Kreidler racer zijn voor de fietsenwinkel van Jan Boele genomen en dateren volgens mij van 1966. Wie de uiteindelijke eigenaar was is mij niet bekend.
Gezien de standaard cilinder waren andere race componenten zoals stercilinders nog niet in de handel.
Verder vind ik het opmerkelijk dit type frame in die tijd al gemaakt werd, de latere frame ontwerpers hebben hier waarschijnlijk goed naar gekeken!
Groet Bram Vooys
Gedurende een zeer actieve periode van 1964 t/m 1972 hebben we, Hans Vooys, Jan Boele en ondergetekende, ons beziggehouden met alles wat met de 50 cc motorsport te maken had.
Ondank onze jonge leeftijd was het resultaat de productie van een behoorlijk aantal 50 cc crossers, later gevolgd door een tweetal 125 machines, allen voor eigen gebruik.
De 125 ccc machines waren voorzien van een (fabrieks) Puch en een Sachs blok.
Mijn broer Hans wees me er op dat er in eerste instantie (1964?) is gecrost met een nagenoeg standaard Kreidler (let op de Greeves voorvork).
Deze foto is genomen op het Spoorbos circuit in Gouda destijds een kraamkamer voor motorcrossers.
Op de andere foto is de eerste Boele Zundapp te zien.
Op het forum wordt er gevraagd of er ook wegracers werden vervaardigd in de werkplaats van Jan Boele. Ik heb hiervan ook een aantal foto's gevonden.
De foto's van de Boele Kreidler racer zijn voor de fietsenwinkel van Jan Boele genomen en dateren volgens mij van 1966. Wie de uiteindelijke eigenaar was is mij niet bekend.
Gezien de standaard cilinder waren andere race componenten zoals stercilinders nog niet in de handel.
Verder vind ik het opmerkelijk dit type frame in die tijd al gemaakt werd, de latere frame ontwerpers hebben hier waarschijnlijk goed naar gekeken!
Groet Bram Vooys
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:45
- Locatie: Randstad
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Boele racer
Ok Bram, ik heb die racers naar deze topic gebracht. Zal wel niet officieel zijn maar ze staan er tenminste.
- Bijlagen
-
- boeleracer01_122.jpg (85.92 KiB) 24391 keer bekeken
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Boele racer
Soms is het een beetje moeilijk om alles in te delen in verschillende topics en alles het juiste plaatsje te geven.Ton schreef:Ok Bram, ik heb die racers naar deze topic gebracht. Zal wel niet officieel zijn maar ze staan er tenminste.
We laten de Boele racers hier staan omdat het hele topic al over Boele gaat, welliswaar over de crossers.
Ook heb ik de Boele racefoto's geplaatst in het fototopic over oude wegracers (ook zeer de moeite waard om te gaan bekijken) :
- viewtopic.php?t=16325
Ook interessant, het motorcross (foto) topic:
- viewtopic.php?t=4351
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren