Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
In het artikel staat: "Nu we ruim een jaar verder zijn blijkt de Formule aan te slaan. Met een eigen kampioen op de KNMV kampioenshuldiging en een indrukwekkend programma in 1978" en iets verder: "Een kant en klare Forumule Kreidler machine moet nu f 2275,- opbrengen tegen f 1977,- in het afgelopen jaar."
Dus hebben ze in 1977, f 1977,- gekost. Mogelijk heb ik een aankondiging ergens gezien en hem daarvan gebouwd.
Die schokbreker bevestiging was om twee redenen. Ten eerste waren die Marzocchi's van een zwaardere motorfiets en dus te stug en te zware veren voor mijn uitgeklede Kreidler. Ten tweede waren ze eigenlijk ook te kort. Nou ja door die twee te combineren was schuin leggen een oplossing die beide tekortkomingen oploste.
Dus hebben ze in 1977, f 1977,- gekost. Mogelijk heb ik een aankondiging ergens gezien en hem daarvan gebouwd.
Die schokbreker bevestiging was om twee redenen. Ten eerste waren die Marzocchi's van een zwaardere motorfiets en dus te stug en te zware veren voor mijn uitgeklede Kreidler. Ten tweede waren ze eigenlijk ook te kort. Nou ja door die twee te combineren was schuin leggen een oplossing die beide tekortkomingen oploste.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Formule Kreidler voor motocross en grasbaan (1977, 1978)
Formule Kreidler
Bron:
Auteur: Coen Verburg
Dat men voor deze nieuwe motorsporttak voor de Formule Kreidler gekozen heeft, is voor de hand liggend. Immers, circa 80% van het hedendaagse 50 cc sportgebeuren speelt zich af op machines van dit merk, een feit waaraan de sportieve kwaliteiten niet vreemd zullen zijn.
Formule Kreidler tegen motorsport-vergrijzing
"De motorsport in Nederland is aan het vergrijzen", zegt Peter Beszelsen, adj. directeur bij Van Veen Import B.V. "De financiële drempel om actief aan motorsport te gaan doen is voor de jeugd te hoog geworden. Wil je in de motosport of grasbaanracerij mee kunnen komen, dan ben je bijna verplicht 4 à 5 duizend gulden op tafel te leggen voor een kansrijke fiets en dat vormt voor 14-jarigen (bij de NMB) of 16-jarigen (KNMV) een te grote financiële barriére. Daardoor is er te weinig aanwas van jong talent en dat betekent, dat Nederland gevaar loopt zijn concurrerende positie op internationaal niveau binnen enkele jaren te verliezen. Mannen als Gerrit Wolsink, Jan de Vries, Henk van Kessel, Wil Hartog, Boet van Duimen en Marcel Ankoné zullen zoals het er nu uitziet niet tijdig genoeg opgevolgd kunnen worden. Met name in de motocross en grasbaan menen wij daar met de Formule Kreidler veel aan te kunnen doen."
Wat is de Formule Kreidler? In grote lijnen is het een klasse, waarin we 12- tm 15-jarigen tegen elkaar uit willen laten komen op machines, die een kostprijs van f 2000,- niet te boven gaan en die qua prestaties vrijwel elkaars gelijke zijn", zegt Peter Beszelsen, die als geestelijke vader van deze nieuwe klasse bijna een jaar lang hierop heeft zitten broeden. Motorsport is tegenwoordig topsport en wil je jeugdig talent ontdekken, dan moet je aan de basis beginnen. Daarom hebben wij gekozen voor deze jeugdige groep van 12- tm 15-jarigen omdat wij uit ervaring weten, dat juist in deze groep al een enorme belangstelling voor het motorische gebeuren bestaat. Afgezien van het tijdig ontdekken en begeleiden van jong talent, heeft ons plan - dat inmiddels geadopteerd is door beide motorsportbonden, KNMV en NMB - ook nog heel wat sociale aspecten, die met name de autoriteiten wel aan zullen staan: jeugdopvang, het kanaliseren van de jeugdige sleutelwoede en het vroegtijdig bijbrengen van machinebeheersing, wat nooit weg is als men zich op 16-jarige leeftijd in het verkeer mag begeven. Uiteraard hebben wij bij de Formule Kreidler de steun en medewerking van clubs nodig, maar juist deze clubs zullen wellicht met dit plan bij de gemeentelijke autoriteiten een gewillig oor vinden voor een permanent of semi-permanent crossterrein. Door het verlagen van de financiële drempel verwachten we, dat veel jonge knapen (en meisjes) enthousiast zullen worden voor de motorsport. Onze firma zal de Formule Kreidler gaan promoten d.m.v. een korte actiefilm, die in alle bioscopen zal gaan draaien, en verder door de drive-in-shows van Anthony Parker. Om het plan verder gestalte te geven zullen wij dit jaar een 40-tal Formule Kreidlers bouwen, die qua specificatie het optimum zijn wat binnen de Formule Kreidler aan tuning toegestaan is. Deze Kreidlers, die o.a. door Jan de Vries ontwikkeld werden - Jan begon zijn motorsportcarriére als grasbaanrijder - zullen voor de symbolische prijs van 1977 gulden verkocht worden vanwege het beginjaar van deze formule.
Verlaging financiële drempel maakt motorsport haalbaar voor de jeugd
Hoewel dit voor ons kostprijs is, zullen veel jeugdigen dit nog een flinke financiële drempel vinden. Daarom zullen wij in de promotie ook veel nadruk op zelfwerkzaamheid leggen. Uitgaande van een tweede- of derdehands Kreidler bromfiets kan men ook voor f 1000,- of minder al aan dit type wedstrijden meedoen zonder bij voorbaat kansloos te zijn. Daar zorgt het streng geformuleerde reglement wel voor, dat "echt opvoeren' d.m.v. vijlen aan de cilinder en het monteren van expansieuitlaten en grote carburateurs nadrukkelijk verbiedt. Iedereen moet gelijke kansen hebben! Dan komt het jonge talent vanzelf naar voren en wordt bij de anderen niet direct het jeugdige enthousiasme in de kiem gesmoord, ook al behoort men niet tot de winnaars!
Formule Kreidler
Dat men de deelname aan deze Formule-wedstrijden uitsluitend voorbehouden heeft aan Kreidler berijders heeft zowel commerciële als technische achtergronden. De commerciële kant zal duidelijk zijn. De technische achtergrond is dat het vrijwel onmogelijk is een formule te creëren met meerdere merken, waarbij iedereen gelijke kansen heeft. Het technisch reglement van deze Formule Kreidler garandeert namelijk, dat alle deelnemende machines gelijke prestaties of nagenoeg gelijke prestaties zullen (of kunnen) hebben. Zo moeten alle in de motor gemonteerde onderdelen volkomen standaard zijn en voorkomen in de officiële onderdelencatalogi en prijslijsten van Van Veen Import B.V. en uiteraard origineel Kreidlerfabrikaat zijn. Dat betekent, dat men bijvoorbeeld een oude 4-versnellings Kreidler bromfiets wel mag voorzien van een originele Kreidler motorfietscilinder van 7 pk (met de daarbij behorende kop, zuiger, uitlaat en 20 mm carburateur), maar men mag bijvoorbeeld niet zelf aan de cilinder vijlen of wijzigingen aan de andere onderdelen aanbrengen. Het complete reglement alsmede verdere inlichtingen zijn begin maart op aanvraag verkrijgbaar bij de KNMV, de NMB (deze bonden zullen in 1977 in totaal zo'n 20 wedstrijden organiseren. Waarvan de eerste al op 26-27 maart te Gendt) en bij Van Veen Import.
De geestelijke vader, Peter Beszelsen, met de Formule Kreidler, opgebouwd uit standaard Kreidler onderdelen.
Op de foto's ziet u een kant en klaar voorbeeld van de Formule Kreidler, zoals deze in beperkte mate leverbaar zal zijn door Van Veen Import. De machine is geheel opgebouwd uit Kreidler delen: wielen, frame, tank en voorvork, terwijl verder plastic spatborden, een verbeterd luchtfilter, crossbanden en een andere gearing gemonteerd werden. Als krachtbron fungeert in dit geval een standaard 5-versnellings RS-motortje van de 50 cc motorfiets, welke 7,1 pk op de been brengt. Het reglement noemt wat het aantal versnellingen betreft een minimum van 3 en een maximum van 5. Aan de interne versnellingsbakverhoudingen mag uiteraard niets veranderd worden, evenmin als aan de uitlaat (goed gedempt, dus géén lawaaioverlast). Terwille van de veiligheid is de montage van vaste voetrusten, een cross-stuur en plastic spatborden verplicht. Niet verplicht, maar wel functioneel, is de montage van een stel zwaardere, hydraulisch gedempte schokbrekers. Wie zelf de handen uit de mouwen kan en wil steken, kan voor een lage prijs al een kansrijke machine bouwen. Doordat alles standaard moet blijven ("opvoeren verboden") zullende onderhoudskosten o.i. ook binnen aanvaardbare grenzen blijven.
Waarom juist Kreidler?
Dat men voor deze nieuwe motorsporttak voor de Formule Kreidler gekozen heeft, is voor de hand liggend. Immers, circa 80% van het hedendaagse 50 cc sportgebeuren speelt zich af op machines van dit merk, een feit waaraan de sportieve kwaliteiten niet vreemd zullen zijn. Verder beschikt Van Veen Import over een landelijk net van 700 Kreidlerdealers. die in staat zijn om deskundige adviezen te verstrekken en die beschikken over het volledige onderdelen-programma (die onderdelen zullen overigens aan toekomstige Formule-startbewijshouders met korting geleverd worden). En uiteraard staat de sportreputatie van de firma Van Veen er borg voor, dat dit Formuleproject in nauwe samenwerking met de bonden en clubs deskundig begeleid zal worden. Om voornoemde redenen (jeugdopvang, het kweken van jong talent, latent-agressief verkeersgedrag kanaliseren op afgesloten circuits, deskundige begeleiding, etc.) hebben de KNMVen NMB volmondig ja gezegd tegen deze nieuwe motorsport-promotieformule. Wie er meer van wil weten kan de reglementen en verdere bijzonderheden aanvragen bij onderstaande adressen:
Bron: Motor nr. 7, 18 feb 1977
Auteur:
Formule-Kreidler voor motocross en grasbaan, goedkope start in de wedstrijdsport voor de jeugd
Iedereen kent wel die opgeschoten jongens die met hun zelf in elkaar geknutselde brommers op het plaatselijke "crosscircuit" rondknetteren. Vaak tot ergernis van de omwonenden en de politie die nu niet bepaald achter dat gecross staan!
Veel verder dan dat kale weilandje zullen de meesten echter niet komen, omdat het echte crosswerk vaak te duur is en de weg naar de motorclub te ingewikkeld.
Kreidler-importeur Van Veen ontwikkelde in nauwe samenwerking met de KNMV en NMB de ,,Formule-Kreidler" om juist voor de jeugd van 12 t/m 15 jaar (jongens én meisjes) de weg naar goed begeleide motorsport op niveau open te maken. Die zal dan lopen via (uiteraard) Kreidler-machines die, gebaseerd op standaardmodellen, aangepast worden aan het ruwere terreinwerk. Voor deze splinternieuwe klasse zijn drie mogelijkheden om aan een passende machine te komen. In de eerste plaats kan van (gebruikte) onderdelen een motor worden gebouwd, dan kan een complete brommer of motor aangepast worden, terwijl de elegantste oplossing de aanschaf van een speciale Formule-Kreidler is. Die laatste mogelijkheid is wel de duurste, hoewel Van Veen die in 1977 beperkt leverbare machine beslist aantrekkelijk geprijsd heeft (f 1.977,- incl. BTW, levering vanaf Amsterdam). Voor de Formule-Kreidler zijn de machines aan verschillende beperkingen gebonden. Zo mogen maximaal vijf en minimaal drie versnellingen aan boord zijn, terwijl gebruik gemaakt moet worden van standaardonderdelen. Opvoeren is verboden, hoewel wél delen van de Kreidler-motorfiets gebruikt mogen worden, terwijl de maximale doorlaat van 20 mm voor de carburateur toch wel genoeg vermogen garandeert. Overigens worden alle machine onderworpen aan technische en veiligheidsvoorschriften, die nauwkeurig staan omschreven. Om in de Formule-Kreidler te kunnen starten moet een eventuele coureur beschikken over een gezondheidsverklaring, een startbewijs van een van de bonden plus een lidmaatschap van een van de vele motorclubs. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan kan de jeugdige rijder actief en sportief aan motorterreinsport doen, onder deskundig toezicht. Dat alles op afgesloten terreinen, waarbij terzake kundige clubfunctionarissen een oogje in het zeil houden. Daarnaast krijgen jeugdigen vanaf 12 jaar een voorbereiding op de verkeersdeelname, waarbij eventueel agressief verkeersgedrag op de circuits afgereageerd kan worden, wat heel wat gezonder is dan op straat! Een motorsportcarriére krijgt op deze manier ook een logische opbouw die stimulerend kan werken.
Door de formuleklasse, met beperkte motorvermogens, komt het ook meer op stuurmanskunsten beheersing aan, wat goed leren rijden in de hand werkt. Het is in wezen wel logisch dat juist Kreidler deze opzet op poten heeft gekregen. Uiteindelijk rijdt tachtig procent van de 50 cc-wedstrijd rijders met dit merk, dat bovendien een landelijk net van 700 dealers heeft, die beschikken over de noodzakelijke onderdelen. Van Veen-import heeft ook een indrukwekkende historie op wedstrijdgebied achter zich, zodat de promotie van dit project ze wel toevertrouwd is. De motorsportbonden, KNMV en NMB, staan volledig achter de Formule- Kreidler, wat wel blijkt uit de ongeveer twintig officiële wedstrijden die voor het komende seizoen op het programma staan! Begin maart zullen de informatiebulletins klaar liggen voor de Formule-Kreidler bij de volgende adressen: VanVeen Import, Haarlemmerweg 518, Amsterdam (020-845555), KNMV en NMB. In die bulletins zal alle informatie staan, om van illegaal weilandcrosser tot legaal en erkend Formule-Kreidlercoureur te worden omgetoverd!
Folder Formule Kreidler
formule kreidler
1978
EEN GEWELDIGE MACHINE VOOR DE NIEUWSTE NEDERLANDSE WEDSTRIJDKLASSE:
FORMULE KREIDLER!
ZE BRENGT ACTIEVE MOTORSPORT BINNEN IEDERS BEREIK.
ZE BIEDT DE LEGENDARISCHE KREIDLER-BETROUWBAARHEID EN WIJST DE WEG
NAAR EEN GEZONDE HOBBY VOOR SPORTIEVE KERELS.
technische gegevens:
Motor: Kreidler 1 cilinder, 2-takt, Luchtgekoeld
Vermogen: 7.25 pk bij 8600 tpm.
Compressieverhouding: 1:11
Mengverhouding: 1:25
Carburateur: Bing 20 mm
Koppeling: Meervoudige natte plaatkoppeling
Versnellingsbak: 5 versnellingen, klauwschakeling
Frame: Geperst stalen koker-constructie
Demping voor: Kreidler lucht-hydraulische telescoopvork
Demping achter: White Power gas-hydraulische schokbrekers
Banden: Continental achter, Carideng voor
Wijzigingen voorbehouden.
50cc Moto Cross
Formule Kreidler; een klasse voor Nederlands jongste motor coureurs,
onder bescherming van de officiële Nederlandse motorsport bonden.
De nieuwste wedstrijdklasse voor iedereen van 12 t/m 15 jaar biedt uitgebreide
startmogelijkheden op beveiligde moto-cross terreinen en grasbanen.
Formule Kreidler kampioenen worden gesponsored en gecoached door
Van Veen Import BV.
Van Veen Import BV
Haarlemmerweg 518-520
Amsterdam
tel: 020-845555
Meer informatie:
Artikelen gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikelen bewerkt door Rijk
Artikelen geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Bron:
Auteur: Coen Verburg
Dat men voor deze nieuwe motorsporttak voor de Formule Kreidler gekozen heeft, is voor de hand liggend. Immers, circa 80% van het hedendaagse 50 cc sportgebeuren speelt zich af op machines van dit merk, een feit waaraan de sportieve kwaliteiten niet vreemd zullen zijn.
Formule Kreidler tegen motorsport-vergrijzing
"De motorsport in Nederland is aan het vergrijzen", zegt Peter Beszelsen, adj. directeur bij Van Veen Import B.V. "De financiële drempel om actief aan motorsport te gaan doen is voor de jeugd te hoog geworden. Wil je in de motosport of grasbaanracerij mee kunnen komen, dan ben je bijna verplicht 4 à 5 duizend gulden op tafel te leggen voor een kansrijke fiets en dat vormt voor 14-jarigen (bij de NMB) of 16-jarigen (KNMV) een te grote financiële barriére. Daardoor is er te weinig aanwas van jong talent en dat betekent, dat Nederland gevaar loopt zijn concurrerende positie op internationaal niveau binnen enkele jaren te verliezen. Mannen als Gerrit Wolsink, Jan de Vries, Henk van Kessel, Wil Hartog, Boet van Duimen en Marcel Ankoné zullen zoals het er nu uitziet niet tijdig genoeg opgevolgd kunnen worden. Met name in de motocross en grasbaan menen wij daar met de Formule Kreidler veel aan te kunnen doen."
Wat is de Formule Kreidler? In grote lijnen is het een klasse, waarin we 12- tm 15-jarigen tegen elkaar uit willen laten komen op machines, die een kostprijs van f 2000,- niet te boven gaan en die qua prestaties vrijwel elkaars gelijke zijn", zegt Peter Beszelsen, die als geestelijke vader van deze nieuwe klasse bijna een jaar lang hierop heeft zitten broeden. Motorsport is tegenwoordig topsport en wil je jeugdig talent ontdekken, dan moet je aan de basis beginnen. Daarom hebben wij gekozen voor deze jeugdige groep van 12- tm 15-jarigen omdat wij uit ervaring weten, dat juist in deze groep al een enorme belangstelling voor het motorische gebeuren bestaat. Afgezien van het tijdig ontdekken en begeleiden van jong talent, heeft ons plan - dat inmiddels geadopteerd is door beide motorsportbonden, KNMV en NMB - ook nog heel wat sociale aspecten, die met name de autoriteiten wel aan zullen staan: jeugdopvang, het kanaliseren van de jeugdige sleutelwoede en het vroegtijdig bijbrengen van machinebeheersing, wat nooit weg is als men zich op 16-jarige leeftijd in het verkeer mag begeven. Uiteraard hebben wij bij de Formule Kreidler de steun en medewerking van clubs nodig, maar juist deze clubs zullen wellicht met dit plan bij de gemeentelijke autoriteiten een gewillig oor vinden voor een permanent of semi-permanent crossterrein. Door het verlagen van de financiële drempel verwachten we, dat veel jonge knapen (en meisjes) enthousiast zullen worden voor de motorsport. Onze firma zal de Formule Kreidler gaan promoten d.m.v. een korte actiefilm, die in alle bioscopen zal gaan draaien, en verder door de drive-in-shows van Anthony Parker. Om het plan verder gestalte te geven zullen wij dit jaar een 40-tal Formule Kreidlers bouwen, die qua specificatie het optimum zijn wat binnen de Formule Kreidler aan tuning toegestaan is. Deze Kreidlers, die o.a. door Jan de Vries ontwikkeld werden - Jan begon zijn motorsportcarriére als grasbaanrijder - zullen voor de symbolische prijs van 1977 gulden verkocht worden vanwege het beginjaar van deze formule.
Verlaging financiële drempel maakt motorsport haalbaar voor de jeugd
Hoewel dit voor ons kostprijs is, zullen veel jeugdigen dit nog een flinke financiële drempel vinden. Daarom zullen wij in de promotie ook veel nadruk op zelfwerkzaamheid leggen. Uitgaande van een tweede- of derdehands Kreidler bromfiets kan men ook voor f 1000,- of minder al aan dit type wedstrijden meedoen zonder bij voorbaat kansloos te zijn. Daar zorgt het streng geformuleerde reglement wel voor, dat "echt opvoeren' d.m.v. vijlen aan de cilinder en het monteren van expansieuitlaten en grote carburateurs nadrukkelijk verbiedt. Iedereen moet gelijke kansen hebben! Dan komt het jonge talent vanzelf naar voren en wordt bij de anderen niet direct het jeugdige enthousiasme in de kiem gesmoord, ook al behoort men niet tot de winnaars!
Formule Kreidler
Dat men de deelname aan deze Formule-wedstrijden uitsluitend voorbehouden heeft aan Kreidler berijders heeft zowel commerciële als technische achtergronden. De commerciële kant zal duidelijk zijn. De technische achtergrond is dat het vrijwel onmogelijk is een formule te creëren met meerdere merken, waarbij iedereen gelijke kansen heeft. Het technisch reglement van deze Formule Kreidler garandeert namelijk, dat alle deelnemende machines gelijke prestaties of nagenoeg gelijke prestaties zullen (of kunnen) hebben. Zo moeten alle in de motor gemonteerde onderdelen volkomen standaard zijn en voorkomen in de officiële onderdelencatalogi en prijslijsten van Van Veen Import B.V. en uiteraard origineel Kreidlerfabrikaat zijn. Dat betekent, dat men bijvoorbeeld een oude 4-versnellings Kreidler bromfiets wel mag voorzien van een originele Kreidler motorfietscilinder van 7 pk (met de daarbij behorende kop, zuiger, uitlaat en 20 mm carburateur), maar men mag bijvoorbeeld niet zelf aan de cilinder vijlen of wijzigingen aan de andere onderdelen aanbrengen. Het complete reglement alsmede verdere inlichtingen zijn begin maart op aanvraag verkrijgbaar bij de KNMV, de NMB (deze bonden zullen in 1977 in totaal zo'n 20 wedstrijden organiseren. Waarvan de eerste al op 26-27 maart te Gendt) en bij Van Veen Import.
De geestelijke vader, Peter Beszelsen, met de Formule Kreidler, opgebouwd uit standaard Kreidler onderdelen.
Op de foto's ziet u een kant en klaar voorbeeld van de Formule Kreidler, zoals deze in beperkte mate leverbaar zal zijn door Van Veen Import. De machine is geheel opgebouwd uit Kreidler delen: wielen, frame, tank en voorvork, terwijl verder plastic spatborden, een verbeterd luchtfilter, crossbanden en een andere gearing gemonteerd werden. Als krachtbron fungeert in dit geval een standaard 5-versnellings RS-motortje van de 50 cc motorfiets, welke 7,1 pk op de been brengt. Het reglement noemt wat het aantal versnellingen betreft een minimum van 3 en een maximum van 5. Aan de interne versnellingsbakverhoudingen mag uiteraard niets veranderd worden, evenmin als aan de uitlaat (goed gedempt, dus géén lawaaioverlast). Terwille van de veiligheid is de montage van vaste voetrusten, een cross-stuur en plastic spatborden verplicht. Niet verplicht, maar wel functioneel, is de montage van een stel zwaardere, hydraulisch gedempte schokbrekers. Wie zelf de handen uit de mouwen kan en wil steken, kan voor een lage prijs al een kansrijke machine bouwen. Doordat alles standaard moet blijven ("opvoeren verboden") zullende onderhoudskosten o.i. ook binnen aanvaardbare grenzen blijven.
Waarom juist Kreidler?
Dat men voor deze nieuwe motorsporttak voor de Formule Kreidler gekozen heeft, is voor de hand liggend. Immers, circa 80% van het hedendaagse 50 cc sportgebeuren speelt zich af op machines van dit merk, een feit waaraan de sportieve kwaliteiten niet vreemd zullen zijn. Verder beschikt Van Veen Import over een landelijk net van 700 Kreidlerdealers. die in staat zijn om deskundige adviezen te verstrekken en die beschikken over het volledige onderdelen-programma (die onderdelen zullen overigens aan toekomstige Formule-startbewijshouders met korting geleverd worden). En uiteraard staat de sportreputatie van de firma Van Veen er borg voor, dat dit Formuleproject in nauwe samenwerking met de bonden en clubs deskundig begeleid zal worden. Om voornoemde redenen (jeugdopvang, het kweken van jong talent, latent-agressief verkeersgedrag kanaliseren op afgesloten circuits, deskundige begeleiding, etc.) hebben de KNMVen NMB volmondig ja gezegd tegen deze nieuwe motorsport-promotieformule. Wie er meer van wil weten kan de reglementen en verdere bijzonderheden aanvragen bij onderstaande adressen:
- Van Veen Import-B.V.
Haarlemmerweg 518
Amsterdam
020-845555 - KNMV
Zijpendaalseweg 1,
Arnhem,
085-450841 - NMB
Vugterweg 43a
Den Bosch
073-146878
Bron: Motor nr. 7, 18 feb 1977
Auteur:
Formule-Kreidler voor motocross en grasbaan, goedkope start in de wedstrijdsport voor de jeugd
Iedereen kent wel die opgeschoten jongens die met hun zelf in elkaar geknutselde brommers op het plaatselijke "crosscircuit" rondknetteren. Vaak tot ergernis van de omwonenden en de politie die nu niet bepaald achter dat gecross staan!
Veel verder dan dat kale weilandje zullen de meesten echter niet komen, omdat het echte crosswerk vaak te duur is en de weg naar de motorclub te ingewikkeld.
Kreidler-importeur Van Veen ontwikkelde in nauwe samenwerking met de KNMV en NMB de ,,Formule-Kreidler" om juist voor de jeugd van 12 t/m 15 jaar (jongens én meisjes) de weg naar goed begeleide motorsport op niveau open te maken. Die zal dan lopen via (uiteraard) Kreidler-machines die, gebaseerd op standaardmodellen, aangepast worden aan het ruwere terreinwerk. Voor deze splinternieuwe klasse zijn drie mogelijkheden om aan een passende machine te komen. In de eerste plaats kan van (gebruikte) onderdelen een motor worden gebouwd, dan kan een complete brommer of motor aangepast worden, terwijl de elegantste oplossing de aanschaf van een speciale Formule-Kreidler is. Die laatste mogelijkheid is wel de duurste, hoewel Van Veen die in 1977 beperkt leverbare machine beslist aantrekkelijk geprijsd heeft (f 1.977,- incl. BTW, levering vanaf Amsterdam). Voor de Formule-Kreidler zijn de machines aan verschillende beperkingen gebonden. Zo mogen maximaal vijf en minimaal drie versnellingen aan boord zijn, terwijl gebruik gemaakt moet worden van standaardonderdelen. Opvoeren is verboden, hoewel wél delen van de Kreidler-motorfiets gebruikt mogen worden, terwijl de maximale doorlaat van 20 mm voor de carburateur toch wel genoeg vermogen garandeert. Overigens worden alle machine onderworpen aan technische en veiligheidsvoorschriften, die nauwkeurig staan omschreven. Om in de Formule-Kreidler te kunnen starten moet een eventuele coureur beschikken over een gezondheidsverklaring, een startbewijs van een van de bonden plus een lidmaatschap van een van de vele motorclubs. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan kan de jeugdige rijder actief en sportief aan motorterreinsport doen, onder deskundig toezicht. Dat alles op afgesloten terreinen, waarbij terzake kundige clubfunctionarissen een oogje in het zeil houden. Daarnaast krijgen jeugdigen vanaf 12 jaar een voorbereiding op de verkeersdeelname, waarbij eventueel agressief verkeersgedrag op de circuits afgereageerd kan worden, wat heel wat gezonder is dan op straat! Een motorsportcarriére krijgt op deze manier ook een logische opbouw die stimulerend kan werken.
Door de formuleklasse, met beperkte motorvermogens, komt het ook meer op stuurmanskunsten beheersing aan, wat goed leren rijden in de hand werkt. Het is in wezen wel logisch dat juist Kreidler deze opzet op poten heeft gekregen. Uiteindelijk rijdt tachtig procent van de 50 cc-wedstrijd rijders met dit merk, dat bovendien een landelijk net van 700 dealers heeft, die beschikken over de noodzakelijke onderdelen. Van Veen-import heeft ook een indrukwekkende historie op wedstrijdgebied achter zich, zodat de promotie van dit project ze wel toevertrouwd is. De motorsportbonden, KNMV en NMB, staan volledig achter de Formule- Kreidler, wat wel blijkt uit de ongeveer twintig officiële wedstrijden die voor het komende seizoen op het programma staan! Begin maart zullen de informatiebulletins klaar liggen voor de Formule-Kreidler bij de volgende adressen: VanVeen Import, Haarlemmerweg 518, Amsterdam (020-845555), KNMV en NMB. In die bulletins zal alle informatie staan, om van illegaal weilandcrosser tot legaal en erkend Formule-Kreidlercoureur te worden omgetoverd!
Folder Formule Kreidler
formule kreidler
1978
EEN GEWELDIGE MACHINE VOOR DE NIEUWSTE NEDERLANDSE WEDSTRIJDKLASSE:
FORMULE KREIDLER!
ZE BRENGT ACTIEVE MOTORSPORT BINNEN IEDERS BEREIK.
ZE BIEDT DE LEGENDARISCHE KREIDLER-BETROUWBAARHEID EN WIJST DE WEG
NAAR EEN GEZONDE HOBBY VOOR SPORTIEVE KERELS.
technische gegevens:
Motor: Kreidler 1 cilinder, 2-takt, Luchtgekoeld
Vermogen: 7.25 pk bij 8600 tpm.
Compressieverhouding: 1:11
Mengverhouding: 1:25
Carburateur: Bing 20 mm
Koppeling: Meervoudige natte plaatkoppeling
Versnellingsbak: 5 versnellingen, klauwschakeling
Frame: Geperst stalen koker-constructie
Demping voor: Kreidler lucht-hydraulische telescoopvork
Demping achter: White Power gas-hydraulische schokbrekers
Banden: Continental achter, Carideng voor
Wijzigingen voorbehouden.
50cc Moto Cross
Formule Kreidler; een klasse voor Nederlands jongste motor coureurs,
onder bescherming van de officiële Nederlandse motorsport bonden.
De nieuwste wedstrijdklasse voor iedereen van 12 t/m 15 jaar biedt uitgebreide
startmogelijkheden op beveiligde moto-cross terreinen en grasbanen.
Formule Kreidler kampioenen worden gesponsored en gecoached door
Van Veen Import BV.
Van Veen Import BV
Haarlemmerweg 518-520
Amsterdam
tel: 020-845555
Meer informatie:
- Formule Kreidler, dat rijdt een stuk beter dan het er uit ziet
- Motocross: Kreidler Formule Kreidler topic
Artikelen gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikelen bewerkt door Rijk
Artikelen geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 11 okt 2007, 20:46, 6 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Toen het bedrijf dat die veren maakte taaie verf zocht dat geschikt was voor veren, bleek de witte verf die voor ziekenhuisbedden gebruikt wordt goed te bevallen. Vandaar de naam: White Power. Toen later die naam een wat negatieve klank kreeg vanwege neonazis enzo, noemden ze zich WP.Hengst schreef:White Power vering! Only in Germany !
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- boelo
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:49
- Locatie: stadskanaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja, prachtige dingen waren dat ,die formule kreidlers. Toen ik nog bij ''de dwerg'' reed was er altijd voor de plaatselijke jeugd de mogelijkheid zich op te geven om een volwaardige wedstrijd op een kreidler te rijden. Los van het feit dat je ook snelle rakkers zag, was het ook altijd een plezier om te zien hoe het er aan toe ging.
De machientjes werden door vrijwilligers onderhouden en schoongemaakt. Wel hadden ze toen allemal de kleur gif-groen, die ik nog niet weer heb gezien.
De machientjes werden door vrijwilligers onderhouden en schoongemaakt. Wel hadden ze toen allemal de kleur gif-groen, die ik nog niet weer heb gezien.
- Johnnycross
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
- Locatie: ruunerwold
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Johnnycross
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
- Locatie: ruunerwold
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Johnnycross
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
- Locatie: ruunerwold
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
prijsuitreiking formule cross door jan de vries 1978
vond net nog een foto van vroeger
met een prijsuitreiking in amsterdam van de formulecross in 1978
kan me nog vaag herinneren daar aan het water
jan de vries maakte een praatje en deelde de bekers uit
ik wou dat de helft van wat daar in het magazijn lag
nu bij mij op de plank lag!!
wat een spullen en alles nieuw!!!!!!!
was ik nu koopman en kon ik nu onder mien gebben een mooi
strakke 6 bak monteren
met een prijsuitreiking in amsterdam van de formulecross in 1978
kan me nog vaag herinneren daar aan het water
jan de vries maakte een praatje en deelde de bekers uit
ik wou dat de helft van wat daar in het magazijn lag
nu bij mij op de plank lag!!
wat een spullen en alles nieuw!!!!!!!
was ik nu koopman en kon ik nu onder mien gebben een mooi
strakke 6 bak monteren