Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Motocross: Kreidler Formule Kreidler - Veel informatie en artikelen
Kreidler Formule Kreidler 1978
- Bijlagen
-
- 4.jpg (92.42 KiB) 26457 keer bekeken
-
- 1.jpg (74.03 KiB) 26461 keer bekeken
-
- 2.jpg (91.41 KiB) 26462 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Formule Kreidler 1978
Formule Kreidler 1978
- Bijlagen
-
- SWScan00013 (Large).jpg (47.86 KiB) 26388 keer bekeken
-
- SWScan00043 (Large).JPG (41.89 KiB) 26390 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
En het plaatje uit de folder laat een dicht carter zien. Dus natte plaat koppeling in oliebad.Dimage schreef:Vaag de KNMV spreekt over een natte en van Veen over een droge koppeling.
Ik zal het technische regelement er nog even erbij zetten voor de liefhebbers
Enzo
- Bijlagen
-
- SWScan00046 (Large).JPG (97.95 KiB) 26218 keer bekeken
-
- SWScan00045 (Large).JPG (80.76 KiB) 26218 keer bekeken
-
- SWScan00044 (Large).JPG (82.79 KiB) 26218 keer bekeken
-
- SWScan00047 (Large).JPG (63.5 KiB) 26220 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Vorig jaar vehikel stond er een kerel die ze weer nabouwt voor verkoop.vrouwenverwarmer schreef:Weet iemand toevallig nog een Formule Kreidler te koop?
Of delen ervan, mag ook wrak zijn!
Als je even in de oude evenementen Vehikel op de site zoekt (er staan vele foto's van) staat er misschien wat extra info.
Enzo
- Melvin
- Berichten: 8298
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Formule Kreidler - Uitgebreide topic met diverse Formule Kreidler artikelen
Formule Kreidler
Gerard Rond: ''Dat rijdt een stuk beter dan het er uit ziet''
Het initiatief van Van Veen om een Formule Kreidler op poten te zetten, heeft in eerste instantie nogal wat voeten in de aarde gehad. Nu we ruim een jaar verder zijn blijkt de Formule aan te slaan.
Met een eigen kampioen op de KNMV kampioenshuldiging en een indrukwekkend programma in 1978. 18 wedstrijden staan er voor het komende seizoen op de kalender, zes grasbaan en twaalf crosswedstrijden, waarbij onder andere een optreden tijdens de internationale wedstrijd in Markelo op het programma staat! Waarin steekt de bekoring van de Formule Kreidler? Hoewel Gerard Rond nu niet direct het postuur heeft voor een Kreidler, is hij als het ware met 50 cc'tjes groot geworden en zijn mening over de Kreidler was verrassend positief: "niet te geloven, wat een geinige fietsjes, dat rijdt wel een stuk beter dan het eruit ziet!''
Herkenbaar
Dat is overigens een begrijpelijke uitspraak, want zo'n Formule Kreidler ziet er nou niet direct erg sportief uit. Bewust heeft Van Veen de grote bromfietstank aangehouden. Het is uiteraard de bedoeling dat de Kreidler meer bekendheid krijgt en met een echt klein crosstankje is de machine moeilijker van een willekeurige vijftiger te onderscheiden.
Met de dikke tank is nog duidelijk te zien dat de Formule Kreidler een regelrechte afstammeling is van een gewone straatfiets is. Nu maakt het inderdaad ook weinig verschil. Het motorblok komt regelrecht uit de Kreidler RS motorfiets en is dus goed voor 7,25 DIN pk opgegeven vermogen. In tegenstelling tot de machines waarmee in het afgelopen seizoen werd gereden is de nieuwe Formule machine tamelijk ingrijpend veranderd. De originele achterschokdempers van Koni bleken niet mee te kunnen komen met het onverwachte geweld dat op de Kreidlertjes werd losgelaten. De jeugdige coureurs bleken wel degelijk behoefte te hebben aan een meer aangepaste vering, waarvoor de hulp van "White Power'' Henk Thuis werd ingeroepen. Speciaal voor de vijftig cc crossers werden gasdempers met veren ontwikked (ook los voor f 325,- te koop) die nu standaard op de Formule Kreidler gemonteerd worden. Ook de standaard voorvork kreeg een iets langere slag, omdat eerst echt te weinig veerweg beschikbaar was om echte crosscircuits rond te komen, hard rond te komen dan. Een extra rolletje moet de ketting in bedwang houden terwijl Jos Schurgers nog een ander achterspatbord voor de machine ontwierp. De modificaties gingen wel met een prijsverhoging gepaard. Een kant en klare Frumule Kreidler machine moet nu f 2275,- opbrengen tegen f 1977,- in het afgelopen jaar. Een gunstige prijs voor wat een verrassende machine bleek te zijn.
''Hee, daar kun je écht mee crossen!''
Ondanks zijn aanvankelijke sceptische houding kon Gerard Rond enthousiast worden voor de Kreidler: "Ik zag het eerst helemaal niet zitten met dat rare ding. Ik weet echt wel wat een goed klaargemaakte vijftiger kan doen, maar met een vermogen van een goede zeven pk zag ik weinig heil in de Kreidler. Je moet echt eerst met de Kreidler rijden. Ik was eigenlijk stomverbaasd hoe giftig die brommer nog wel was. Je moet voor deze machine wel een beetje aan de lengte zijn, want een uitgesproken kleine fiets is de Kreidler niet. Bovendien is het ook geen bijzonder lichte machine wanneer je gaat vergelijken met een wedstrijdcrosser.
Maar het gekke is dat je ondanks het gewicht en het bescheiden vermogen echt met de Kreidler kan gaan crossen. Het is heus niet rondhobbelen wat je aan het doen bent, Ik heb bewust op de knippen gereden en de vering kon voor en achter de bulten goed wegslikken. Het klinkt misschien ook wat ongeloofwaardig, maar zo'n Formule fietsje stuurt nog eens goed ook!
Het vermogen hoeft niet bepalend te zijn, overigens kon ik de machine van de tweede tot de vijfde versnelling op het achterwiel rijden, dus zo weinig zit er nu ook weer niet in, voor een prettig stuurkarakter. Het is natuurlijk wel een heel ander ding dat een gewone straatbrommer die het veld in stuurt. Zelfs met mijn 85 kilo trok de Kreidler makkelijk uit het zand weg.
Een vijftiger is altijd veel moeilijker rijden dan de meeste mensen denken. Je moet schakelen met zon ding en bij de kreidler moet je vrij lang wennen voordat je dat goed onder de knie hebt. Ik heb echt met heel veel plezier op de Formule Kreidler rondgereden. In mijn ogen is het een volwaardige jeugd crosser, ideaal om de overstap tussen minibike en wedstrijd vijftiger (goedkoop) te overbruggen). Aan een echte 50cc crosser kun je je wel verslikken, terwijl het bepaald niet de goedkoopste klasse is om in te rijden.
Afgezien daarvan is het feit dat je talent bepalend is en niet de machine voor succes, voor mij een groot pluspunt. Het is toch hartstikke leuk om te proberen de snelle jongen eruit te rijden voor weinig geld?
Voor de jongsten onder de rijders zie ik alleen als probleem dat de machine toch wel fors van afmetingen is en daarbij niet zo licht. Maar wanneer je er weer vanuit gaat dat ze nog veel moeten leren (hoewel ze al behoorlijk spectaculair rondgaan) is dat misschien ook wel als voordeel te noemen''.
Goedkoop
Voor een prijs van f 2275,- levert Van Veen de Formule Kreidler. Een zonder meer aantrekkelijke prijs, ook al omdat de laag belaste machine weinig problemen zal gaan geven, maar meer misschien nog door het feit dat er als het ware een kant-en-klaar (KNMV goedgekeurd) wedstrijdprogramma bijgeleverd wordt. Daarentegen kan de machine eigenlijk alleen in wedstrijdverband gebruikt worden voor die speciale wedstrijden, terwijl enthousiaste sleutelaars geremd kunnen worden omdat er heel weinig veranderd mag worden aan de Kreidler om het Formule idee niet aan te tasten. Hoe dan ook, Van Veen is bezig met een serie van 300 Formule Kreidlertjes, dus de Formule slaat met de voordelen en de beperkingen goed aan. Voor de jonge enthousiaste, maar vrijwel zonder uitzondering straatarme, rijder een klasse die op het oog misschien wel, maar in de praktijk beslist niet kinderachtig is.
© Melvin van de Kraats voor https://www.kreidler.nl
Gerard Rond: ''Dat rijdt een stuk beter dan het er uit ziet''
Het initiatief van Van Veen om een Formule Kreidler op poten te zetten, heeft in eerste instantie nogal wat voeten in de aarde gehad. Nu we ruim een jaar verder zijn blijkt de Formule aan te slaan.
Met een eigen kampioen op de KNMV kampioenshuldiging en een indrukwekkend programma in 1978. 18 wedstrijden staan er voor het komende seizoen op de kalender, zes grasbaan en twaalf crosswedstrijden, waarbij onder andere een optreden tijdens de internationale wedstrijd in Markelo op het programma staat! Waarin steekt de bekoring van de Formule Kreidler? Hoewel Gerard Rond nu niet direct het postuur heeft voor een Kreidler, is hij als het ware met 50 cc'tjes groot geworden en zijn mening over de Kreidler was verrassend positief: "niet te geloven, wat een geinige fietsjes, dat rijdt wel een stuk beter dan het eruit ziet!''
Herkenbaar
Dat is overigens een begrijpelijke uitspraak, want zo'n Formule Kreidler ziet er nou niet direct erg sportief uit. Bewust heeft Van Veen de grote bromfietstank aangehouden. Het is uiteraard de bedoeling dat de Kreidler meer bekendheid krijgt en met een echt klein crosstankje is de machine moeilijker van een willekeurige vijftiger te onderscheiden.
Met de dikke tank is nog duidelijk te zien dat de Formule Kreidler een regelrechte afstammeling is van een gewone straatfiets is. Nu maakt het inderdaad ook weinig verschil. Het motorblok komt regelrecht uit de Kreidler RS motorfiets en is dus goed voor 7,25 DIN pk opgegeven vermogen. In tegenstelling tot de machines waarmee in het afgelopen seizoen werd gereden is de nieuwe Formule machine tamelijk ingrijpend veranderd. De originele achterschokdempers van Koni bleken niet mee te kunnen komen met het onverwachte geweld dat op de Kreidlertjes werd losgelaten. De jeugdige coureurs bleken wel degelijk behoefte te hebben aan een meer aangepaste vering, waarvoor de hulp van "White Power'' Henk Thuis werd ingeroepen. Speciaal voor de vijftig cc crossers werden gasdempers met veren ontwikked (ook los voor f 325,- te koop) die nu standaard op de Formule Kreidler gemonteerd worden. Ook de standaard voorvork kreeg een iets langere slag, omdat eerst echt te weinig veerweg beschikbaar was om echte crosscircuits rond te komen, hard rond te komen dan. Een extra rolletje moet de ketting in bedwang houden terwijl Jos Schurgers nog een ander achterspatbord voor de machine ontwierp. De modificaties gingen wel met een prijsverhoging gepaard. Een kant en klare Frumule Kreidler machine moet nu f 2275,- opbrengen tegen f 1977,- in het afgelopen jaar. Een gunstige prijs voor wat een verrassende machine bleek te zijn.
''Hee, daar kun je écht mee crossen!''
Ondanks zijn aanvankelijke sceptische houding kon Gerard Rond enthousiast worden voor de Kreidler: "Ik zag het eerst helemaal niet zitten met dat rare ding. Ik weet echt wel wat een goed klaargemaakte vijftiger kan doen, maar met een vermogen van een goede zeven pk zag ik weinig heil in de Kreidler. Je moet echt eerst met de Kreidler rijden. Ik was eigenlijk stomverbaasd hoe giftig die brommer nog wel was. Je moet voor deze machine wel een beetje aan de lengte zijn, want een uitgesproken kleine fiets is de Kreidler niet. Bovendien is het ook geen bijzonder lichte machine wanneer je gaat vergelijken met een wedstrijdcrosser.
Maar het gekke is dat je ondanks het gewicht en het bescheiden vermogen echt met de Kreidler kan gaan crossen. Het is heus niet rondhobbelen wat je aan het doen bent, Ik heb bewust op de knippen gereden en de vering kon voor en achter de bulten goed wegslikken. Het klinkt misschien ook wat ongeloofwaardig, maar zo'n Formule fietsje stuurt nog eens goed ook!
Het vermogen hoeft niet bepalend te zijn, overigens kon ik de machine van de tweede tot de vijfde versnelling op het achterwiel rijden, dus zo weinig zit er nu ook weer niet in, voor een prettig stuurkarakter. Het is natuurlijk wel een heel ander ding dat een gewone straatbrommer die het veld in stuurt. Zelfs met mijn 85 kilo trok de Kreidler makkelijk uit het zand weg.
Een vijftiger is altijd veel moeilijker rijden dan de meeste mensen denken. Je moet schakelen met zon ding en bij de kreidler moet je vrij lang wennen voordat je dat goed onder de knie hebt. Ik heb echt met heel veel plezier op de Formule Kreidler rondgereden. In mijn ogen is het een volwaardige jeugd crosser, ideaal om de overstap tussen minibike en wedstrijd vijftiger (goedkoop) te overbruggen). Aan een echte 50cc crosser kun je je wel verslikken, terwijl het bepaald niet de goedkoopste klasse is om in te rijden.
Afgezien daarvan is het feit dat je talent bepalend is en niet de machine voor succes, voor mij een groot pluspunt. Het is toch hartstikke leuk om te proberen de snelle jongen eruit te rijden voor weinig geld?
Voor de jongsten onder de rijders zie ik alleen als probleem dat de machine toch wel fors van afmetingen is en daarbij niet zo licht. Maar wanneer je er weer vanuit gaat dat ze nog veel moeten leren (hoewel ze al behoorlijk spectaculair rondgaan) is dat misschien ook wel als voordeel te noemen''.
Goedkoop
Voor een prijs van f 2275,- levert Van Veen de Formule Kreidler. Een zonder meer aantrekkelijke prijs, ook al omdat de laag belaste machine weinig problemen zal gaan geven, maar meer misschien nog door het feit dat er als het ware een kant-en-klaar (KNMV goedgekeurd) wedstrijdprogramma bijgeleverd wordt. Daarentegen kan de machine eigenlijk alleen in wedstrijdverband gebruikt worden voor die speciale wedstrijden, terwijl enthousiaste sleutelaars geremd kunnen worden omdat er heel weinig veranderd mag worden aan de Kreidler om het Formule idee niet aan te tasten. Hoe dan ook, Van Veen is bezig met een serie van 300 Formule Kreidlertjes, dus de Formule slaat met de voordelen en de beperkingen goed aan. Voor de jonge enthousiaste, maar vrijwel zonder uitzondering straatarme, rijder een klasse die op het oog misschien wel, maar in de praktijk beslist niet kinderachtig is.
© Melvin van de Kraats voor https://www.kreidler.nl
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Hier nog even voor de aardigheid de omslag van de infomap Formule Kreidler.
Hierin zaten een folder, prijslijst, KNMV regelement en alle Cross verenigingen per provincie die aangesloten waren met de betreffende contactpersoon.
Enzo
Hierin zaten een folder, prijslijst, KNMV regelement en alle Cross verenigingen per provincie die aangesloten waren met de betreffende contactpersoon.
Enzo
- Bijlagen
-
- formule-kreidler.jpg (142.47 KiB) 8060 keer bekeken
-
- Infomap (Large).jpg (86.94 KiB) 17485 keer bekeken
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Martijn Koert
- Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
dank jullie, het kappie wordt nog meer bewerkt voor de 28mm teur
maar dat moet met passen gebeuren
ik ben met dit kappie ca. 3 uur aan 1 stuk door bezig geweest en heb wel meer foto's, laswerk is erg goed gelukt en de randen om de schermen lopen ook kaarsrecht, een tevreden mens al zeg ik het zelf.
De linker kap is ook goed gelukt
maar dat moet met passen gebeuren
ik ben met dit kappie ca. 3 uur aan 1 stuk door bezig geweest en heb wel meer foto's, laswerk is erg goed gelukt en de randen om de schermen lopen ook kaarsrecht, een tevreden mens al zeg ik het zelf.
De linker kap is ook goed gelukt
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mijn Formule Kreidler Replica
Hallo liefhebbers,
Ik heb vroeger ook eens zo'n formule Kreidler gebouwd. Volgens mij was dit in 1975 en was dit ook het eerste jaar dat van Veen ze verkocht (voor Fl. 1975,- volgens mij). Wie kan me dat precies vertellen?
Toen ik die folder voor het eerst zag dacht ik: "zo een kopen kan ik niet maar ik heb nog een 50cc 5-bak en een frame dus kan ik er wel een maken." (in 1975 was ik 15 jaar, vandaar en mijn ouders waren géén "rijke lui")
Nou zo gezegd zo gedaan.
De voorvork 10 cm verlengd (bussen er onder aan geschroefd en langere veren er in). Achterspatbord afgezaagd, korte buddy geruild. Voor weinig een paar Marzocchi's gekocht. Voorwiel had ik nog eentje met 17"aluminium velg en voor het achterwiel een 15" aluminium velg gevonden en daar een Kreidler achternaaf ingespaakt. Een tank had ik ook nog wel dus geen probleem. Cross stuur er op en natuurlijk een stel nummerplaten en klaar was hij.
Ik heb er nooit wedstrijden mee gecrossed, alleen bij ons op de kanaaldijk, op de Oirschotse Hei en een "illegaal" crossterrein eveneens op de Oirschotse Hei. Lang heb ik er ook niet op gereden, een maand of vier want ik kon in eens aan een oud Gebben frame komen en dat was toch een stuk lichter. Maar dat is een ander verhaal.
Ik heb vroeger ook eens zo'n formule Kreidler gebouwd. Volgens mij was dit in 1975 en was dit ook het eerste jaar dat van Veen ze verkocht (voor Fl. 1975,- volgens mij). Wie kan me dat precies vertellen?
Toen ik die folder voor het eerst zag dacht ik: "zo een kopen kan ik niet maar ik heb nog een 50cc 5-bak en een frame dus kan ik er wel een maken." (in 1975 was ik 15 jaar, vandaar en mijn ouders waren géén "rijke lui")
Nou zo gezegd zo gedaan.
De voorvork 10 cm verlengd (bussen er onder aan geschroefd en langere veren er in). Achterspatbord afgezaagd, korte buddy geruild. Voor weinig een paar Marzocchi's gekocht. Voorwiel had ik nog eentje met 17"aluminium velg en voor het achterwiel een 15" aluminium velg gevonden en daar een Kreidler achternaaf ingespaakt. Een tank had ik ook nog wel dus geen probleem. Cross stuur er op en natuurlijk een stel nummerplaten en klaar was hij.
Ik heb er nooit wedstrijden mee gecrossed, alleen bij ons op de kanaaldijk, op de Oirschotse Hei en een "illegaal" crossterrein eveneens op de Oirschotse Hei. Lang heb ik er ook niet op gereden, een maand of vier want ik kon in eens aan een oud Gebben frame komen en dat was toch een stuk lichter. Maar dat is een ander verhaal.
- Bijlagen
-
- Formule Kreidler replica-2.jpg (79.46 KiB) 16421 keer bekeken
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mijn Formule Kreidler Replica (2)
Ik vond nog een foto van mijn Formule Kreidler Replica.
- Bijlagen
-
- Formule Kreidler replica-1.jpg (93.72 KiB) 16414 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren