Kentekening bromfietsen 1 september 2005 (kenteken brommer)

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Kentekening bromfietsen 1 september 2005 (kenteken brommer)

#1 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 17:13

Er zijn in het verleden al aardig wat discussies gevoerd over de kentekening van de bromfietsen. Tot dan toe waren er echter alleen nog maar speculaties en geruchten, maar nog geen officiële items aanwezig waaruit bleek hoe de kentekening er in zijn geheel uit zou zien. Daar is nu echter verandering in gekomen, ik heb namelijk van een lid een aantal scans mogen ontvangen afkomstig van de RDW hoe de kenteking straks in ruime lijnen in zijn werk zal gaan.

Lees hier verder ---->
Laatst gewijzigd door Dimage op 05 dec 2005, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#2 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 17:14

-->
Bijlagen
Toelichting2.jpg
Toelichting2.jpg (142.68 KiB) 48794 keer bekeken
Toelichting1.jpg
Toelichting1.jpg (145.76 KiB) 48802 keer bekeken

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#3 Bericht door Kreidler4Life » 28 mei 2004, 17:34

o dus het is eigenlijk meer voor de veiligheid enzo dan voor de snelheid want een kreidler is der wel op gebouwd om 85/90 te gaan want een RMC bromfiets frame is wel anders dan een RMC-S/RS/TM motorframe.

want bij de kreidler motorfietsen(RS/RMC-S/TM) daar zit een stalen plaat aan de binnenkant en bij een brommer niet

ik heb een duits motorframe maar dat zal wel problemen geven ,maar een kreidler is der tog wel op gebouwd om snelheden tot de 100 te halen denk?!

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#4 Bericht door Melvin » 28 mei 2004, 18:17

oke, nu is er dus eindelij kduidelijkheid over het bromfietskenteken. En wat blijkt dus: geen echte keuring, alleen een fietsenmaker die het framenummer en het merk en dat soort dingen doorgeeft aan de rdw.
Ik vind dus eigenlijk dat het nog niet veel zin heeft. Opgevoerde brommers kunnen immers egwoon door de schouwing heen komen...

Jasper
Berichten: 2401
Lid geworden op: 03 apr 2003, 22:18
Locatie: Ede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#5 Bericht door Jasper » 28 mei 2004, 18:30

En als Paul Hendriks een keuringsvergunning krijgt zitten we allemaal goed :wink:
Alleen weet ik niet of ie er tijd voor heeft...

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#6 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 18:34

Inderdaad, ik kan nu niet echt begrijpen waar ze met het begrip veiligheid op duiden.
Het enige wat er gedaan wordt is de gegevens van je typeplaatje opnemen en van daaruit controleerd de RDW of er niet gesjoemeld is met het framenr, of hij niet gestolen is en of er een typegoedkeuring aan vast hangt.
Er wordt totaal niet gekeken naar de technische staat van de bromfiets...

Degenen met een buitenlands frame (waaronder ik) krijgen straks een probleem, want daar ontbreekt een NL typegoedkeuring voor.
Ze zullen ongetwijfeld nog een oude database hebben met NL framenrs, maar ben benieuwd hoe dit met het motornr in z'n werk gaat.

Er zou later dit jaar gedetaileerdere info verschijnen, wanneer iemand hier bezit van krijgt, gaarne ook in deze topic plaatsen.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 18:37

Jasper schreef:En als Paul Hendriks een keuringsvergunning krijgt zitten we allemaal goed :wink:
Alleen weet ik niet of ie er tijd voor heeft...
Lijkt mij dat het niet uitmaakt, wie die gegevens opneemt en doorgeeft.
Of mis ik wat? :?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Steven » 28 mei 2004, 18:41

ach er zijn vast wel genoeg fietsenmakers die wel "vergeten" naar het NL keurmerk te kijken hoor... zeker als je met een oldtimer aankomt die voor de rest gewoon prima in elkaar zit en die gewoon deugt...

kom je aan met een RS met brommerplaatje en een homoetje of iets dergelijks er onder dan word het toch vrij lastig om een oogje dicht te knijpen...

maar voor een middagje is het prima om je kreidler eventjes 45 te laten lopen met een sloom cilindertje of iets dergelijks :)

laat die brommerkeuring maar komen hoor! :mrgreen: :lol: 8)

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 18:49

Er komt helemaal geen keuring, blijft gewoon bij een administratieve kentekening :wink:

Als je ook verder leest, dan zie je dat de RDW alleen maar het merk, type en framenr nodig heeft en indien mogelijk mogen er ook andere gegevens worden genoteerd.

De RDW kan aan de hand van het framenr controleren of daar een typegoedkeuring is op uitgebracht.

Oogjes dichtknijpen is er dus niet bij en zelfs al zou hier een mogelijkheid toe zijn en je krijgt een nacontrole van de politie, dan zal degene die een oogje heeft dichtgeknepen daarna nog een aardige douw na krijgen.

Buiten dat de bromfiets straks minder diefstal gevoelig zal zijn, is het denk ik ook wat makkelijker m.b.t. bekeuringen uitschrijven :|

Rambo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2002, 20:36
Locatie: putten (gld)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Rambo » 28 mei 2004, 19:24

maar als je hem dan origineel laat keuren en dat hij dus 45 m/u loopt en de volgende dag houden ze je aan als je snelle cil. er weer onder krijgt de keurder dan dus een bekeuring want dan kan je hem dus nooit meer opvoren anders krijg de keurder ook problemen

dappie
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jan 2004, 09:57
Locatie: Hasselt
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door dappie » 28 mei 2004, 19:26

het is toch niet zo dat je straks met een enorm nummerbord achter op de brommer moet rijden?

het komt er dus weer op neer, dat we weer veel moeten betalen en dat we gigantisch genaaid gaan worden met bekeuringen....

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 19:45

Rambo schreef:maar als je hem dan origineel laat keuren en dat hij dus 45 m/u loopt en de volgende dag houden ze je aan als je snelle cil. er weer onder krijgt de keurder dan dus een bekeuring want dan kan je hem dus nooit meer opvoren anders krijg de keurder ook problemen
Lees het verhaal nog eens goed :!:
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt. Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Staat allemaal in het verhaal... #-o

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door nonserviam » 28 mei 2004, 20:51

nou ik vraag me echt af af dit nou zoveel zin heeft. je krijg er alleen maar papier rompslomp door. plus als ze de wrakken nogsteeds laten rijden dan schieten we geen kloot op.

en straks wil je je brommer verkopen die je gereviseerd heb en dan moet je hem zekers eerst laten keuren?

ik denk dat een bekeuring nogsteeds de btere oplossing is.

groeten jordie

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door jan-willem » 28 mei 2004, 21:43

moooh


Ok alles duidelijk lijkt me geen probleem opzich .....

Optisch ziet deze meneer niet of je snel of langzaam rijd ....

Denk ff goed na ....---->
Welke scooter dealer weet er wat van oldtimers af tegen woordig ???? :wink:

Maaarrrr Wat is dat VIN wat ze moeten noteren???

mzzzl j-w

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door Remco » 28 mei 2004, 21:58

Ik ben voor de invoering van het kenteken..

Dan kan je eindelijk met een gerust hard je brommer ergens neerzetten zonder dat hij makkelijk gejat kan worden. Door het kenteken is het vele malen makkelijker om gestolen bromfietsen op te sporen en ook word het asociale weggedrag van sommige bromfietsers makkelijker te bestraffen. Denk hierbij zelf aan malloten op een zelfmoormachiene die met dik 90 door jouw woonwijk scheuren.

Ook is het dan moglijk om overtreders van bijvoorbeeld een rood licht of een max snelheid een bon te geven. Denk dat het een grote stap voorwaarts is in de bevordering van de veiligheid, hoop dat ze gaan inzien dat de max snelheid dan ook iets omhoog moet.

Alleen jammer dat het weer kosten met zich meebrengt, maar goed dat is bijzaak. Had zelf ook graag een technische keuring gezien om alle halfgare en doorgeroeste bromfietsen van de weg te laten halen, er zal maar net zown jojo met gare remmen tegen je aan klappen.

Groetjes,

Remco

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#16 Bericht door Ries » 28 mei 2004, 22:37

als je de zoveelste eigenaar bent van een bromfiets en hij wordt gejat, en de politie vind hem, dan krijg je hem geloof ik niet eens meer weer?? klopt dit, ben zelf ook voor kenteken!

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#17 Bericht door Dimage » 28 mei 2004, 22:51

Vind het wel goed dat het komt, maar vind het jammer dat de keuring niet komt.
Dit had zoals Remco al aangaf een hoop gevaarlijke brommers van de weg af gehaald.

VIN = Voertuig Indentificatie Nummer oftewel je framenummer bij een Kreidler.

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Flip Oude Weernink » 28 mei 2004, 23:08

Remco schreef:Ook is het dan moglijk om overtreders van bijvoorbeeld een rood licht of een max snelheid een bon te geven. Denk dat het een grote stap voorwaarts is in de bevordering van de veiligheid, hoop dat ze gaan inzien dat de max snelheid dan ook iets omhoog moet.
ben ik het zeker mee eens, je zou binnen de bebouwde kom voor bromfietsers in ieder geval 40 moeten maken en daarbuiten 50, als ik met 30 in de spits in zwolle rij en ik wordt aan alle kanten voorbijgescheurd voel ik me niet veilig hoor..
misschien verdwijnen de rollerbanken ook wel en kunnen we overgaan op flitspalen voor brommers o.i.d.

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door Remco » 28 mei 2004, 23:11

Denk dat dat gewoon een kwestie van afwachten word.. Ben in ieder geval wel tevreden met het kenteken. Al is het alleen maar voor het gevoel dat het weer een stap moeilijker word voor potentiele dieven.

Remco

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#20 Bericht door Melvin » 28 mei 2004, 23:13

word alleen lastig voor iedereen die met een duits frame rondrijd. En toch bind ik het raar. Het zijn PRECIES dezelfde frames als de nederlandse :?, en toch mag het niet

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Flip Oude Weernink » 28 mei 2004, 23:45

Melvin schreef:word alleen lastig voor iedereen die met een duits frame rondrijd. En toch bind ik het raar. Het zijn PRECIES dezelfde frames als de nederlandse :?, en toch mag het niet
daarom zal een kerumeester [om het zo even te noemen] daar wel overhene kijken.. dat hoop ik teminste.. en anders zijn het een stel lelijke ballenbijters als ze me eitank niet goed genoed vinden voor een kenteken :roll:

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door nonserviam » 29 mei 2004, 00:47

tja qua diefstal is het wel een goede zaak voor bromfietsend nederland. maar ik dacht dat het ze ook om de veiligheid ging. en dat is iets wat ik mis in het verhaal. oke het wordt wel aangegeven als 1 van de aspecten. maar ik denk dat er ook vrij veel ongelukken gebeuren omdat we niet egt mee kunne stromen in het verkeer. en oke heleboel bromfietsers rijden harder dan dat is toegestaan. maar de automobilist ergert zich te pletter als je 40 ga rijden. ik denk dat ze voor die frame´s eerst eens gaan kijken hoe zoiets is opgebouwd en dat ze misschine toch iets meer merk bewust gaan kijken :roll:

groeten jordie

Gebruikersavatar
kuuk
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 sep 2003, 21:11
Locatie: amstelveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#23 Bericht door kuuk » 29 mei 2004, 08:28

Flip Oude Weernink schreef: daarom zal een kerumeester [om het zo even te noemen] daar wel overhene kijken.. dat hoop ik teminste.. en anders zijn het een stel lelijke ballenbijters als ze me eitank niet goed genoed vinden voor een kenteken :roll:
De keurmeester zal er wel overheen kijken maar de computer van de RDW niet. Er staat duidelijk in het schrijven dat er on-line gewerkt wordt. Als er iets dus niet in orde is zal de registratie niet mogelijk zijn.
Ga er maar van uit dat alle in Nederland toegelaten framenummers in de database zitten, gekoppeld aan de daarbij behorende toelatingsnummers(VIN).
Net als bij de APK bij auto's. Je mag pas weg als de RDW via de computer meld dat het mag.

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door Zunflappie » 29 mei 2004, 09:53

Juist... dus staat je framenummer niet in hun computer kom je er mooi niet in.
Snel op zoek naar een NL-nummer dus. En dat inslaan dan...

Toch ben ik ook voor het 'kenteken'. Bovendien vind ik een grote plaat ook wel mooi staan. En daarbij is het ook veel beter. Geen geouwehoer ieder jaar met een nieuwe plaat.

Wel vind ik de procedure nogal moeilijk. Eerst keuren, papier opsturen naar de RWD, papier ontvangen van RWD, kenteken kopen (wordt niet opgestuurd dus) en dan gaan rijden.
En bovendien moet je dan alsnog zelf een verzekering zoeken ....

Krijg je dan ook oldtimers-nummerplaten? Zoals die blauwe op auto's die geen wegenbelastiging meer hoeven te betalen?
Dat zou wel beter zijn!

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door Arjen » 29 mei 2004, 10:17

Juist... dus staat je framenummer niet in hun computer kom je er mooi niet in.
Snel op zoek naar een NL-nummer dus. En dat inslaan dan...
Ja stuur mensen meteen het criminele pad op ja!! Goedzo,
Weetje wat ze met je brommertje doen als ze zien dat er ook maar iets aan je frame nr is gedaan?

DOEI DOEI KREIDLERTJEEE!!!!

Oftewel doe dit niet, en als je op zeker wilt zitten,
koop voor een leuk prijsje een NL-frame en bouw alles over!! :roll:

Gesloten