Kentekening bromfietsen 1 september 2005 (kenteken brommer)

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#1351 Bericht door tombo » 20 okt 2005, 14:33

Een gevangenisstraf van 2 maanden of een boete van 2250 euro :shock: Waar zijn ze nou helemaal mee bezig man, te belachelijk voor woorden. Helemaal omdat het gaat om een Nederlandse bromfiets met een goed typegoedkeur (Honda C)!
Edit:
Ik heb net de nieuwe bromfiets binnen, daar staat ook een heel stuk in over het kenteken, ze zijn er ook niet zo blij mee.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#1352 Bericht door Dimage » 20 okt 2005, 14:45

De eerste twee uit de topic zijn een motorfiets en een Engelse bromfiets een stuk verder in de topic kom je idd een paar NL bromfietsen tegen.

Ik doel zelf meer op wat er in het schrijven aan de eigenaar van de motorfiets wordt gezegd; "bij de aanvraag verstrekte onjuiste typegoedkeurgegevens" oftewel de typegoedkeur hoort helemaal niet bij dit voertuig, verder vermeld de brief dat er op dit feit aardige boetes staan.

Wanneer je dus typegoedkeuringen op Kreidlers gaat plakken die daar helemaal niet op thuis horen dan is er dus kans dat je ooit ook zo'n brief op de mat krijgt.

Bij de Nederlanders wordt vermeld dat ze niets terug kunnen vinden mbt de gegevens en dat is weer een heel andere, maar wel hoogst kwalijke zaak (van de kant van de RDW dan).

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#1353 Bericht door Dimage » 20 okt 2005, 16:58

Nu net de gele laten schouwen.

Onder de typegoedkeuring B 1134 staan nu keurig alle types zoals in de tabel staan ( viewtopic.php?t=13991 ) standaard in de RDW computer waar voorheen bijv een K 53/401 niet werd herkend onder deze typegoedkeuring (heeft mn mailtje met verwijzing naar onze foldersectie toch waarschijnlijk geholpen).
Zelfs de Kreidler RM Cross (K 53/409) staat keurig in het lijstje onder B 1134.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1354 Bericht door Robert1 » 21 okt 2005, 12:46

Zo mensen, ik ben net terug uit Zwolle voor een importkeuring van mijn Duitse rmc

Ik was de eerste die een bromfiets kwam keuren en die mensen moesten nog allemaal gaan uitvinden wat ze allemaal moesten controleren.
Maarja, eerst even een praatje gemaakt met de keurmeester, daarna brommer op de heftafel gezet en ze het ABE gegeven.
De keurmeester noteerde het framenummer, motornummer, bouwjaar, wielbasis en keek of er europese goedkeuringsnummers op de verlichting staan. Intussen kwamen er al meerdere keurmeesters een kijkje nemen(nu weet ik waarom je de RDW nooit kunt bereiken), zoals verwacht kwamen de verhalen van vroeger weer los.
Daarna controleerde de keurmeester de achterbrug en voorvork op speling
Hij deed alleen beetje moeilijk over dat ik alleen dimlicht had maar alles was verder in orde.
Nog even op de weegbrug, ze hebben gewoon 80-87 kg opgeschreven, gewoon wat er ook op het ABE staat, en daar rekenen ze 17 euro voor, afzetters.
Op naar de rollerbank, fijn alle dingen aansluiten, computers e.d., en gassen maar, mijn brommer reed maarliefst 32 km/uur :roll: maarja wat wil je als je de dag ervoor heel je uitlaat dichtmaakt. De snelheid was dus ook prima in orde.
Brommer daarna naar buiten in het officiele geluidsmeting vak, decibelmeter erachter en volgas in zijn vrij :x maarja 3x iets over de toegestane 95 decibel, en dat snap ik niet, ik heb een originele uitlaat er is niets aan veranderd alleen dichtgestopt maar toch net op het randje :?
Die knakker daarna even een rondje rijden om de remmen te testen, blijkt het dat mijn achterrempedaal op de uitlaatbocht komt, was niet goed dus, maarja omdat ik de eerste was vooruit.
Daarna nog even een praatje gemaakt met de chef van het RDW gebeuren daar, hij vond het wel een mooie brommer.
Me pa vroeg nog aan hem of we het ABE mochten houden, eigenlijk moesten ze het zelf hebben maar na enig aandringen kon ik de papieren houden. Brommer weer ingeladen op het karretje, nee ik mocht niet rijdend komen omdat dat niet legaal was.
Toen het leukste deel, het afrekenen :evil:
€ 107,- voor het keuren
€ 17,50 voor het wegen
€ 10,25 voor de tenaamstelling

€ 134,75 euro lichter weer naar huis
nu maar even wachten tot de papieren in huis komen en dan een kenteken laten maken, ik hoef dus niet meer naar het postkantoor toe, valt dat even mee.
Zometeen maar even de uitlaat legen en mijn andere spruitstuk monteren en dan hebben we het RDW-feest ook weer gehad.

Groeten Robert

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1355 Bericht door Martijn Koert » 21 okt 2005, 14:51

****** wat een geld. beter keur je hem dan sla motorfiets.

Gebruikersavatar
zundapp65
Berichten: 139
Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1356 Bericht door zundapp65 » 21 okt 2005, 15:06

kost wat maar hij heeft wel op een legale manier zijn kenteken verkregen.
bij kreidler is het simpel te zien want die gegevens zijn nog te achterhalen
of het wel klopt , als er dan gesjoemeld is ben je misschien nog je kenteken kwijt en moet je alsnog bij de rdw keuren.
volgens mij kost dat dan veel meer want geld voor schouwen postkantoor en plaat ben je dan ook kwijt.
iedereen weet toch dat framenummer beginnend met X een motorfiets is (klein voorbeeld)
en ome agent kan ook gewoon je kenteken invorderen als er iets niet klopt.
en zeg niet dat die het niet weten want ook zij krijgen steeds meer info.
Laatst gewijzigd door zundapp65 op 21 okt 2005, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#1357 Bericht door Melvin » 21 okt 2005, 15:09

dat weet de rdw waarschijnlijk ook wel (alle motorfietsen beginnen met een 5)
Maar dat een frame met een 3 beginnend een duitser is weten ze wss niet eens, of kijken ze niet naar.

Gebruikersavatar
zundapp65
Berichten: 139
Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1358 Bericht door zundapp65 » 21 okt 2005, 15:16

is het niet mogelijk om een uitdraai van een abe op te vragen in duitsland
die abe nummers staan op kr museum erbij vermeld bij de meeste type's.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1359 Bericht door Robert1 » 21 okt 2005, 15:34

@ martijn

tsja ik moest wel aangezien ik nog geen 18 ben en dus niet als motor kan laten keuren, en als ik een nederlands frame had gekocht was ik toch ongeveer net zo duur uitgeweest (kopen, spuiten, schouwen)

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#1360 Bericht door Martijn Koert » 21 okt 2005, 15:37

nah je kan iig met een gerust hart rond rijden he

Gebruikersavatar
Twan v/d Weijst
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 mei 2005, 11:54
Locatie: st.hubert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1361 Bericht door Twan v/d Weijst » 21 okt 2005, 18:10

maar ik heb dit op marktplaats gelezen,

even over het kenteken aanvraag iedereen die denkt dat ie na het schouwen effe snel een kenteken krijgt heeft het goed mis je gaat met het papiertje naar postkantoor betaalt nog even €22,50,- heb ik ook ook gedaan maar na ongeveer 2 weken krijg je effe te horen via een brief dat je geen kenteken krijgt omdat volgens het rdw de brommer niet gereden heeft in nederland en dat je zelf moet bewijzen dat de brommer heeft gereden in nederland middels aankoopbon, nl plaatje op frame of foto van brommer dat die in nederland heeft gereden ik weet dit omdat ik en brommer winkel kan die heeft 150 aanvragen ingestuurd waarvan 70 oldtimers en 50 stuks werden er afgewezen
dus geld van schouwing weg geld van kenteken aanvraag weg en dus geen goed keur waar gaan we heen ik dit land
het is de tegengestelde bewijsvorming jij moet bewijzen dat die brommer in nederland heeft gereden ik schrijf dit omdat ik steeds vaker op marktplaats zie staan kenteken is onderweg maar
koop de brommer alleen als kenteken in zijn geheel aanwezig is
en als de schouwer een steekproef krijgt weet de keur meester niet eens waar ie naar moet kijken wat ik wel weet is dat een brommer uit 5 componenten moet bestaan te weten een voorvork met stuur,motorblok,2 wielen en tank waneer worden we eens wakker in nederland
groetjes frank
ps italianen hebben de meeste problemen
ik wil jullie bedanken voor alle reakties maar er zijn mensen die tegen beter weten in zeggen dat het fout is wat ik schrijf en dat de rdw gelijk heeft nou geloof me het tegen deel is waar maar kleine tip koop een sloop brommer voor weinig mee nl goedkeur het liefst zelfde merk mag ook ander merk zijn hoor laat die schouwen gebruik het nummer op je oldtimer en plak een klein stikkertje op je zij kap of iets dergelijks van geschouwde brommer en niemand maakt je wat oja vergeet niet dat op het moment je brommer geschouwd is dat je deze ook verplicht moet verzekeren doe je dat niet heb je bekeuring te pakken of laten schorsen kosten zijn dan €15,- per brommer van 15 jaar of ouder
---

en als ik dat zo lees is het nog maar de vraag of je na al die moeite wel een kenteken krijgt,

iemand meer ervaringen daarmee? of word het hier gewoon heel erg overdreven vertelt?

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1362 Bericht door Flacko » 21 okt 2005, 18:29

De website hetisgeenplaatje.nl is online.


http://www.hetisgeenplaatje.nl/

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
tomosbroeser
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:11
Locatie: Tweede Exloermond
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

#1363 Bericht door tomosbroeser » 21 okt 2005, 18:46

ik vind deze op kenteken zetten van de brommers allemaal maar flauwekul.
voor een paar jaar terug moesten opeens alle aanhangers van auto's ook een eigen kenteken. opdat dan het diefstal minder zou worden. nou veel heeft dat ook niet uit gehaald.
Laatst was nog op televisie, Opsporing Verzocht. een overval, waarbij ze een auto gebruikt hebben, die anderhalf jaar eerder gestolen was. (auto is ook op kenteken toch?? waarom vinden ze die dan niet terug???. daar is dat kenteken toch voor , beweren zij!!!!)
en dan nou het aantal afwijzingen van brommers, ja. wat al zovaak gezegd is. waar moet je een aakoopbon vinden van een brommer die al meer dan 25 jaar oud is en weet ik al niet hoevaak van eigenaar is gewisseld.
Als ze de brommers en snorfietsen dan toch zo graag op kenteken willen hebben. laat alles dan schouwen, registreer alles wat geschouwd wordt, geef een kenteken af. en zorg dan dat gestolen goederen weer terug komen.
Maar laat ze niet alles afwijzen. dan is er geen lol meer aan te beleven.

ik kreeg voor een jaar of 2 terug men eerste brommer. en verheugde me op mn 16 dat ik eindelijk legaal mocht toeren. maar dat wordt zo wel mooi verziekt. (zal ik nog niet veel last van hebben met mn tomos en kreidler) maar er zullen zat liefhebbers zijn die graag toeren en hun speciale oldtimer nog graag op de weg zullen zien.

bedankt heren RDW

Mark

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#1364 Bericht door Dimage » 21 okt 2005, 18:47

@ Twan, beetje een vaag verhaal waarschijnlijk afkomstig van iemand die nog z'n school moet afmaken aan de schrijftaal te zien.

Waarschijnlijk heeft deze persoon gewoon niet goed de vele info doorgenomen die op het internet te vinden is over de kentekening en probeert nu de frustratie van zich af te schrijven dat zijn brom niet (direct) door de keuring is gekomen.
Dat de brommer in Nederland gereden moet hebben is namelijk onzin, het gaat er alleen maar om dat er bewezen moet worden dat de bromfiets ook daadwerkelijk origineel aan de definitie bromfiets voldoet.

@ Mark; Je hebt helemaal geen aankoop nota nodig, je kan deze eventueel gebruiken als bewijsmateriaal maar dat is geen must.
Je kan vele andere dingen ook toesturen.
Het bouwjaar, de cilinderinhoud en de maximumconstructiesnelheid kunnen bijvoorbeeld aannemelijk gemaakt worden met een verklaring die is afgeven door de importeur of fabrikant, een aankoopnota, officiële fabricagelijsten, een foto van het typeplaatje, een handleiding, uit het framenummer of een verklaring afgegeven door de FEHAC (www.fehac.nl).

En dat van die aanhangers geldt alleen voor een dubbelasser. :wink:

Gebruikersavatar
zundapp65
Berichten: 139
Lid geworden op: 16 sep 2005, 11:05
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1365 Bericht door zundapp65 » 21 okt 2005, 20:18

dat is zeker het grootste probleem de mensen lezen niet wat er staat
want het is echt niet zo moeilijk zoals er geschreeuwd word.
de meesten die een brief krijgen zeggen gelijk dat ze geen kenteken
krijgen , als ze nu eerst eens goed lezen wat er in de brief staat.
achteraf zeggen de meesten die meer info hebben opgestuurd dat het toch wel meeviel.

Gebruikersavatar
tomosbroeser
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:11
Locatie: Tweede Exloermond
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

#1366 Bericht door tomosbroeser » 21 okt 2005, 20:46

ja, dat kan ook wel wezen dat het mee valt. toch hoor je van veel mensen dat het niet helemaal gaat zoals het hoort te gaan.

waar het mij eigenlijk om gaat is dat je weer 50 tot 60 euro's moet neer tellen(ook mensen meer als 100 euro voor keuring) voor iets wat toch niet gaat helpen. en dat er zodoende wel mensen zijn die er de dupe van worden

ik snap best dat je ook andere gegevens van je brom op kunt sturen.
maar zoals bij die bromfietsen van voor 73 is er vast niet veel te achterhalen? of valt dat ook nog mee?

(het geldt voor aanhangers boven 750 kg. laadvermogen :wink: )


Mark

Gebruikersavatar
speedypro
Berichten: 520
Lid geworden op: 01 dec 2004, 00:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1367 Bericht door speedypro » 23 okt 2005, 21:52

Morgen worden mijn twee Duitse mokicks van 1979 en 1980 bij de RDW gekeurd voor het bromfiets kenteken. Ik wil tijdens de keuring foto's maken, mits ze dit goed vinden, van de diverse punten waarop gekeurd wordt. Misschien is dit handig voor een ieder die zijn brommer ook ter keuring moet aanbieden. Ik heb goede hoop voor mijn keuringen van de mokicks, ze staan er precies bij als op de Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) beschreven, alleen hoeveel herrie is 95 decibel? Mijn uitlaten zijn vrij stil maar 95 db daar zit je toch snel aan volgens mij. Maandag zal ik hopelijk met goede afloop in dit topic mijn bevindingen vertellen.

Speedypro

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1368 Bericht door Robert1 » 23 okt 2005, 21:57

speedypro schreef:Morgen worden mijn twee Duitse mokicks van 1979 en 1980 bij de RDW gekeurd voor het bromfiets kenteken. Ik wil tijdens de keuring foto's maken, mits ze dit goed vinden, van de diverse punten waarop gekeurd wordt. Misschien is dit handig voor een ieder die zijn brommer ook ter keuring moet aanbieden. Ik heb goede hoop voor mijn keuringen van de mokicks, ze staan er precies bij als op de Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) beschreven, alleen hoeveel herrie is 95 decibel? Mijn uitlaten zijn vrij stil maar 95 db daar zit je toch snel aan volgens mij. Maandag zal ik hopelijk met goede afloop in dit topic mijn bevindingen vertellen.

Speedypro
Ik was mijn fototoestel vergeten, ik wilde namelijk ook foto's maken.
Maar ik denk dat het wel goedkomt met je mokicks, als ze er gewoon goed uitzien en aan de eisen voldoen is het echt geen probleem

robert

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1369 Bericht door pluisje » 24 okt 2005, 11:13

Bij de 'normale' bromfiets keuring bij de Halfords (goedkoopste denk ik) blijft het ook huilen...
"ik wil graag me brommert laten schouwen"
"Da's goed, maken we een afspraak voor 14 november"
"oooh?"

nu heb ik wat rond gebeld, maar geen enkele fietsenboer kan je direct terecht (te druk) ongeacht of ze goedkoop zijn of niet...
en een afspraak maken voor het eind van de week (vrijdag) is zelfs al een probleem...

is dat in andere steden ook zo?
is het echt zo druk bij de shouwing in het land, of zit ik gewoon in een gebied met een hoop tenalady-spartamets ofzo??

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1370 Bericht door Flip Oude Weernink » 24 okt 2005, 11:31

Ik wandel zo bij de schouwer naar binnen (in wijhe dan), geen probleem.

Maargoed, in het westen zal het sowieso drukker zijn.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#1371 Bericht door Dimage » 24 okt 2005, 11:45

Ik wandel hier ook zo naar binnen.
Als er dan nog eens de mazzel is dat de rdw-pc normaal werkt, dan kan er nog geschouwd worden ook :roll:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1372 Bericht door Robert1 » 24 okt 2005, 13:36

@ pluisje

voor de nederlandse rmc moest ik ook een afspraak maken, kon niet meteen, dus dat zal inderdaad wel gewoon per plek verschillen.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1373 Bericht door pluisje » 24 okt 2005, 13:39

hmmm, zal ik toch eens buiten mijn gebied rond gaan bellen,
rij liever een uurtje ergens heen (maassluis) dan dat ik nog langer ga
zitten wachten.....

Gebruikersavatar
woah
Berichten: 1459
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:54
Locatie: Beltrum (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1374 Bericht door woah » 24 okt 2005, 13:56

bij ons in de achterhoek wandel je ook gwoon naar binnen..
met een kwartiertje zit je weer vrolijk op je kreid ;)

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#1375 Bericht door Dimage » 24 okt 2005, 14:25

pluisje schreef:hmmm, zal ik toch eens buiten mijn gebied rond gaan bellen,
rij liever een uurtje ergens heen (maassluis) dan dat ik nog langer ga
zitten wachten.....
http://www.autoservicevanderkooij.nl/home.htm

Elke dinsdag en donderdag schouwen ze tot 16:00u (ivm een eventuele steekproef).
Wel even bellen vantevoren of de RDW computer weer eens niet problemen heeft en of ze tijd hebben, 9 van de 10 x kan je er zo terecht iig.

Gesloten