Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JaapII
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 jul 2006, 13:34
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#251 Bericht door JaapII » 30 jan 2007, 19:01

kreidler74 schreef:
jaap wilting schreef:Geen problemen gehad, hierbij mijn kreidlers een TM (gekeurd door RDW)en een SL (via schouwing)
Nog steeds het redbul blikje om de achterbrug?

Tinus
Ja klopt, dat is mijn manier van opvoeren..


Jaap

Gebruikersavatar
rob1
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 aug 2005, 20:59
Locatie: midden v/h land
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#252 Bericht door rob1 » 31 jan 2007, 00:27

Coinoperator schreef:De bekeuring voor het niet verzekeren krijg je volautomatisch thuis, de waarschuwingsbrieven worden vanaf 1-1-2007 niet langer gebruikt.
Is dat zo??

Ik heb ooit eens geen verzekering op mijn auto gehad, was verkeerd gegaan met overschrijven van de ene naar de andere verzekering, en toen kreeg ik een brief van de RDW dat mijn auto niet verzekerd was.
Waarom zouden ze dat bij brommers dan niet doen?

Gebruikersavatar
Gijs Dekker
Berichten: 891
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:09
Locatie: Ruurlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#253 Bericht door Gijs Dekker » 31 jan 2007, 08:48

Je kan met auto's zeker wel boetes krijgen omdat hij niet geschorst is.

Ik ken mensen die binnen 1,5 jaar 2 boetes gehad hebben en mensen die in 6 jaar nog nooit een boete hebben gehad.

Gebruikersavatar
rob1
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 aug 2005, 20:59
Locatie: midden v/h land
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#254 Bericht door rob1 » 31 jan 2007, 10:15

Gijs Dekker schreef:Je kan met auto's zeker wel boetes krijgen omdat hij niet geschorst is.

Ik ken mensen die binnen 1,5 jaar 2 boetes gehad hebben en mensen die in 6 jaar nog nooit een boete hebben gehad.
Dan zullen ze wel kijken hoelang er al geen verzekering (en evt. belasting )betaald is :!:

Zeer terecht dat je dan bekeurd wordt :!:

Ik heb iig voor die paar dagen (per ongeluk) onverzekerd zijn nooit een bekeuring gehad.
Neem dus aan dat dit ook voor brommers geld, maar misschien zit ik ernaast :?

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#255 Bericht door hermanp » 31 jan 2007, 10:23

Met een bromfiets, als die op kenteken staat, geldt de verplichting om hem te verzekeren danwel te schorsen. Is de bromfiets niet geschorst maar ook niet verzekerd, dan loop je het risico automatisch een bekeuring te krijgen. Schorsen kan voor €22,70, een bekeuring zal waarschijnlijk een beetje duurder zijn. Zelfs als je er niet mee rijdt loop je het risico van een boete.
Bij een auto, en motor, gaan ze inderdaad ook naar het eventueel wel of niet betalen van houderschapsbelasting kijken. Het is tegenwoordig houderschaps- i.p.v. wegenbelasting, dus zodra er een motorvoertuig op je naam staat moet je schorsen of voldoen aan alle eisen die ze voor dat motorvoertuig stellen. Houderschapsbelasting, verzekering en eventueel apk. M'n vader kreeg laatst volledig automatisch een bekeuring wegens verlopen apk voor 1 van z'n brandweerwagens, en daar word je niet blij van.

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#256 Bericht door kreidler65 » 31 jan 2007, 18:37

hermanp schreef:Met een bromfiets, als die op kenteken staat, geldt de verplichting om hem te verzekeren danwel te schorsen. Is de bromfiets niet geschorst maar ook niet verzekerd, dan loop je het risico automatisch een bekeuring te krijgen. Schorsen kan voor €22,70, een bekeuring zal waarschijnlijk een beetje duurder zijn. Zelfs als je er niet mee rijdt loop je het risico van een boete.
Bij een auto, en motor, gaan ze inderdaad ook naar het eventueel wel of niet betalen van houderschapsbelasting kijken. Het is tegenwoordig houderschaps- i.p.v. wegenbelasting, dus zodra er een motorvoertuig op je naam staat moet je schorsen of voldoen aan alle eisen die ze voor dat motorvoertuig stellen. Houderschapsbelasting, verzekering en eventueel apk. M'n vader kreeg laatst volledig automatisch een bekeuring wegens verlopen apk voor 1 van z'n brandweerwagens, en daar word je niet blij van.
brommer schorsen is 10 euro

DC00l
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Schouwing.

#257 Bericht door DC00l » 16 aug 2007, 15:51

Hallo, ik wil een scooter gaan kopen die is geschouwd op 1-11-2006.
Ik zou graag willen weten of deze schouwing nog geldig is of dat ik het overnieuw moet doen?

Help me hier mee aub

Gebruikersavatar
RM74
Berichten: 582
Lid geworden op: 02 sep 2003, 14:51
Locatie: Sneek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#258 Bericht door RM74 » 16 aug 2007, 16:34

gauw naar www.rdw.nl

pssst: Een schouwing is alleen geldig als je vóór november 2006 een kenteken aanvraagt. Hij moet nu dus gekeurd worden.

Gebruikersavatar
Royrmc
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:24
Locatie: Achterveld
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#259 Bericht door Royrmc » 18 feb 2008, 16:07

Ik heb een vraagje, ik heb hier nog een kreidler frame liggen die ik wil gaan opbouwen maar er zit geen kenteken bij. is het mogelijk om hier een kenteken op te krijgen door te keuren bij rdw ofzo :?:

als je de frame nummers wil weten moet je het even zeggen ik weet niet of ik dat hier zo openbaar neer kan zetten ofzo? :oops:

Roy

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#260 Bericht door pimvandongen » 18 feb 2008, 16:12

Nee kan niet...


nee zonder gein, je zit al in de goede sectie, nu nog even lezen en je bent al een heel eind!

Gebruikersavatar
dennisrmc
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:02
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#261 Bericht door dennisrmc » 24 feb 2008, 15:40

ik heb een piaggio ape50 met een schouwingsformulier uit 2006.
maar ik kwam op het postkantoor maar ze doen er niks meer aan nu moet je naar de RDW maar is een schouwingspapier genoeg :?:

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#262 Bericht door papabrolli » 24 feb 2008, 17:09

dennisrmc schreef:ik heb een piaggio ape50 met een schouwingsformulier uit 2006.
maar ik kwam op het postkantoor maar ze doen er niks meer aan nu moet je naar de RDW maar is een schouwingspapier genoeg :?:
Nee!

Gebruikersavatar
dennisrmc
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:02
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#263 Bericht door dennisrmc » 24 feb 2008, 17:12

wat is er allemaal bij nodig?
want ik wil hem wel graag laten keuren

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5509
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#264 Bericht door kreidler844 » 24 feb 2008, 17:32

viewtopic.php?t=23183

Kijk hier maar effe

reinder1983
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 apr 2008, 18:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

wat voor model en type heb ik

#265 Bericht door reinder1983 » 13 apr 2008, 18:59

hallo ik heb een kreidler gekocht met het frame nummer k53/403 ik kan helaas het nl nummer niet goed lezen kan iemand mij helpen aan het type en het nl nummer groeten reinder

Gebruikersavatar
kreidler rmx
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
Locatie: In de tank van mijn dappie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#266 Bericht door kreidler rmx » 07 sep 2009, 12:43

will33 schreef:Hallo

Dat bedoel ik ja, het is gemaakt van RVS plaat van 1 mm dik wat daarna gepolijst is. De paat is aan drie kanten gekant waarna de plaat er klem ingeschoven is, en vervolgens zijn de twee kleine kanten aan de boven zijde omgeslagen. De boutjes en de steun aan de achterzijde zijn er van te voren aangelast (TIG). Het plaatje op het zadel is nog niet gepolijst en moet nog iets verder doorgezet worden.

haha het kant en klaare plaatje kost bij S&S 8 euro 50

groeten

Memesa
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2011, 20:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#267 Bericht door Memesa » 15 jul 2011, 20:19

Het is best een oud topic, maar toch denk ik dat deze vraag hier wel thuis hoort namelijk:

Ik heb gisteren mijn Kreidler verkocht die vanaf 2003 of 2004 in mijn bezit was. Echter merkte de koper op dat het framenummer niet overeenkomt met kentekenbewijs, hij is namelijk geregistreerd onder het nummer 127xxxx in plaats van de in het frame vermelde 117xxxx. Tevens heb ik uit 2005 nog verzekeringspapieren waarin wel het juiste framenummer is vermeld. Kortom, er is dus een fout gemaakt toen ik de brommer heb laten schouwen.

Ik zal morgen even langsgaan bij de firma die de brommer heeft geschouwd om te vragen hoe dit opgelost moet worden, heeft iemand anders hier ervaring mee en zo ja hoe dit verholpen moet worden?

Bij voorbaat dank,
Erwin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#268 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jul 2011, 21:31

Memesa schreef:Het is best een oud topic, maar toch denk ik dat deze vraag hier wel thuis hoort namelijk:

Ik heb gisteren mijn Kreidler verkocht die vanaf 2003 of 2004 in mijn bezit was. Echter merkte de koper op dat het framenummer niet overeenkomt met kentekenbewijs, hij is namelijk geregistreerd onder het nummer 127xxxx in plaats van de in het frame vermelde 117xxxx. Tevens heb ik uit 2005 nog verzekeringspapieren waarin wel het juiste framenummer is vermeld. Kortom, er is dus een fout gemaakt toen ik de brommer heb laten schouwen.

Ik zal morgen even langsgaan bij de firma die de brommer heeft geschouwd om te vragen hoe dit opgelost moet worden, heeft iemand anders hier ervaring mee en zo ja hoe dit verholpen moet worden?

Bij voorbaat dank,
Erwin
Contact opnemen met de RDW. Schouwen is al een paar jaar verleden tijd. De koper heeft goed opgelet :thumbleft . Jij niet helaas bij de afgifte van het kenteken.
Ik heb ook wel eens een auto nieuw gekocht waar verkeerde kentekenplaten op zaten. Wel door mij opgemerkt tijdens de aflevering. Een foutje is zo gemaakt.

Enzo

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#269 Bericht door Gps » 04 jun 2023, 17:28

Ik vind net op een pagina, dat een brommer 4kw mag hebben. :shock:

Dan zou je een Kreidler met een smalle tap rs cilinder op brommer kenteken moeten kunnen krijgen ? (5,2pk)
Ik snap best dat het antwoord daarop nee is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-brommer
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
het maximale motorvermogen is 4 kW;
Samenvattend snap ik die 4 kw niet. 4kw = 5,4 pk. Typ foutje ?

Iemand die weet hoe dat zit ? Vroeger mochten brommers maar iets van 1,4 kw hebben.

Edit: Misschien dat dit met die brommobielen te maken heeft.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#270 Bericht door hermanp » 04 jun 2023, 20:29

Gps schreef: 04 jun 2023, 17:28 Ik vind net op een pagina, dat een brommer 4kw mag hebben. :shock:

Dan zou je een Kreidler met een smalle tap rs cilinder op brommer kenteken moeten kunnen krijgen ? (5,2pk)
Ik snap best dat het antwoord daarop nee is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-brommer
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
het maximale motorvermogen is 4 kW;
Samenvattend snap ik die 4 kw niet. 4kw = 5,4 pk. Typ foutje ?

Iemand die weet hoe dat zit ? Vroeger mochten brommers maar iets van 1,4 kw hebben.

Edit: Misschien dat dit met die brommobielen te maken heeft.
Bij mijn weten controleren ze, als ze überhaupt controleren, alleen maar op snelheid. Vermogen is niet meer belangrijk.
In het begin van het schouwen werd wel eens gezegd dat ze gingen controleren of de betreffende bromfiets voldoet aan de eisen die gesteld werden aan de bromfiets ten tijde van het op de markt brengen. Een Kreidler zou dan dus niet harder mogen kunnen dan 40 km/u en ook (bijvoorbeeld) geen andere tandwielverhouding mogen hebben dan ze af fabriek hadden.
De rollenbank was weer een ander verhaal; als je meer dan 1,4 kw op de rollen bracht, was het exit bromfiets. Ik meen dat 0,4 mocht en boven 0,5 (?) reden was om te bekeuren.
Deze gebruikers waarderen hermanp voor dit bericht:
Gps (04 jun 2023, 20:48)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#271 Bericht door Gps » 04 jun 2023, 21:07

Bedankt.

Het is lang geleden waardoor we daar nu niets meer aan hebben.

Ik heb echter ooit een boete gehad omdat ik op de rollenbank net een categorie te hoog zat.
Dat ging dus om het vermogen. Ik heb echter op tv en you tube genoeg filmpjes gezien van rollenbanken die de snelheid meten, dus ik weet het niet meer.
De boete was 50 gulden, wat genoeg zegt over hoe lang dat geleden is. Ik had meer als 1,4 kw.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#272 Bericht door hermanp » 04 jun 2023, 21:23

Gps schreef: 04 jun 2023, 21:07 Bedankt.

Het is lang geleden waardoor we daar nu niets meer aan hebben.

Ik heb echter ooit een boete gehad omdat ik op de rollenbank net een categorie te hoog zat.
Dat ging dus om het vermogen. Ik heb echter op tv en you tube genoeg filmpjes gezien van rollenbanken die de snelheid meten, dus ik weet het niet meer.
De boete was 50 gulden, wat genoeg zegt over hoe lang dat geleden is. Ik had meer als 1,4 kw.
Vroeger was alles anders. Toen, ik meen in 1997, de Gilera Runner op de markt kwam, had deze standaard 8 pk, maar was afgeregeld op 45 km/u.
Een jaar of tien daarvoor, het was mei 1989, moest ik met de Kreidler op de rollenbank. De meter aan de zijkant had een schaalverdeling tot 2,0 kW. Toen mijn brommertje aan de beurt was ging die er ruimschoots overheen. Om toch maar iets op papier te zetten hebben ze er 1,857 van gemaakt.
Deze gebruikers waarderen hermanp voor dit bericht:
Gps (04 jun 2023, 23:53)
Waardering: 9.09%

RKNL
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jun 2023, 03:52
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#273 Bericht door RKNL » 06 jun 2023, 21:25

Het oude type rollenbank van de politie meet geen motorvermogen in kW's. Deze bank heeft een eigen, compleet van het motorvermogen onafhankelijke schaal. Dit kan je zien aan het feit dat de meter oploopt met de snelheid, ongeacht de acceleratie. Er wordt dus geen vermogen gemeten, maar puur de eindsnelheid van de rol.

De rol zit waarschijnlijk aan een dynamo en die hebben ze aan een bepaalde meter geknoopt met een schaal in kW. Hoe sneller de rol, hoe meer stroom, hoe verder de meter uitslaat. Een echte dyno meet het koppel (Hoe snel je de rol in beweging zet) en zet dat af tegen de rotatiesnelheid van de motor. Dat laatste wordt door een politiebank niet eens gemeten.

Een brommer met 1,5 echte kW (2 PK) gaat echt geen 72 kilometer per uur, zoals de omrekentabel aangeeft. Om dit te snappen hoef je alleen maar te kijken naar de originele 6.25 PK Kreidler motorfietsen. Die zouden met 4.66 kW, als je die oude tabellen doorrekent, uitkomen op 198 kilometer per uur. Nou zijn Kreidlers snel, maar das wel wat hoog gegrepen.

Om het nog verder het absurde in te trekken: Mijn Kawasaki ZXR 400 zou met z'n 47,4 kW een topsnelheid hebben van mach 1.6 #-o
Deze gebruikers waarderen RKNL voor dit bericht:
Gps (06 jun 2023, 22:18)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#274 Bericht door Gps » 06 jun 2023, 22:48

Lol om mach 1.6 :lol:

Toen me Kreidler in Hilversum op de rollenbank ging zat er een origine W5 op met 17mm carburateur. (iets van 5.2 pk dus)

Door een truc met de choke had ik op de rollenbank minder vermogen / snelheid.

Ik had gewoon mazzel die dag, misschien omdat het een motor agente was ?

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kentekening bromfietsen 1 september 2005 - deel 2

#275 Bericht door hermanp » 07 jun 2023, 00:16

RKNL schreef: 06 jun 2023, 21:25 Het oude type rollenbank van de politie meet geen motorvermogen in kW's. Deze bank heeft een eigen, compleet van het motorvermogen onafhankelijke schaal. Dit kan je zien aan het feit dat de meter oploopt met de snelheid, ongeacht de acceleratie. Er wordt dus geen vermogen gemeten, maar puur de eindsnelheid van de rol.

De rol zit waarschijnlijk aan een dynamo en die hebben ze aan een bepaalde meter geknoopt met een schaal in kW. Hoe sneller de rol, hoe meer stroom, hoe verder de meter uitslaat. Een echte dyno meet het koppel (Hoe snel je de rol in beweging zet) en zet dat af tegen de rotatiesnelheid van de motor. Dat laatste wordt door een politiebank niet eens gemeten.

Een brommer met 1,5 echte kW (2 PK) gaat echt geen 72 kilometer per uur, zoals de omrekentabel aangeeft. Om dit te snappen hoef je alleen maar te kijken naar de originele 6.25 PK Kreidler motorfietsen. Die zouden met 4.66 kW, als je die oude tabellen doorrekent, uitkomen op 198 kilometer per uur. Nou zijn Kreidlers snel, maar das wel wat hoog gegrepen.

Om het nog verder het absurde in te trekken: Mijn Kawasaki ZXR 400 zou met z'n 47,4 kW een topsnelheid hebben van mach 1.6 #-o
Ben benieuwd hoe je dit be- of verrekend??

Plaats reactie