Ik zal puntsgewijs ingaan op de belangrijkste elementen van de schouwing en keuring t.b.v. het bromfietskenteken.
Heb je nog vragen, opmerkingen of aanvullende info n.a.v. deze FAQ plaats deze dan gerust in het kentekentopic
Hoe gaat het kentekenen in zijn werk en wat is belangrijk voor mij om te weten?
De Schouwer
Bij het schouwen worden je persoonsgegevens genoteerd en van je Kreidler het framenummer, de typegoedkeur en de typeaanduiding.
Belangrijk is dus om voor jezelf te controleren of al deze gegevens makkelijk leesbaar zijn op je frame en zo nodig leesbaar te maken.
Ontbreekt bij je Kreidler van voor 1973 de typegoedkeursticker terwijl je zeker bent dat het een Nederlandse Kreidler betreft, dan ben je verstandiger uit een nieuwe typegoedkeursticker te plaatsen.
Doe je dit namelijk niet dan krijg je een schrijven van het rdw waarin wordt gevraagd info te sturen waaruit blijkt dat jouw Kreidler een (Nederlandse) bromfiets is. Met de vele info op het internet over ons merk is dit niet zo'n probleem, maar het scheelt jezelf weer een hoop onnodige wachttijd.
Ontbreekt je typeplaatje, dan zal je zelf wat moeite moeten doen om te achterhalen welk type je hebt van welk bouwjaar. Dit doe je als volgt; noteer je framenummer en eventuele typegoedkeur vanaf het rechterblokophangpunt. Ga vervolgens naar http://homepage.fsw.vu.nl/ma.dorr/Kreid ... 08-nr.html zoek het framenummer op wat het dichtst in de buurt komt van de jouwe en neem daar het bouwjaar en de typeaanduiding over, aan de hand van je typegoedkeuring kan je in de tabel onderaan deze pagina controleren of het klopt.
Bij veel Kreidlerhandelaars kan je nieuwe typeplaatjes bestellen/halen en deze eventueel gelijk van de gewenste gegevens laten voorzien.
Alle benodigde gegevens staan achter het rechtermotorscherm, makkelijk is dus om alvast voordat je naar een schouwer gaat het motorscherm te demonteren of te zorgen dat je gereedschap bij je hebt (sleutel 10) zodat je deze terplekke eraf kunt halen. Je bent dan ervan verzekerd dat je motorscherm per ongeluk niet beschadigd wordt bij de schouwer.
(nog) Niet alle schouwers zijn bekend waar de nummers zich bevinden op een Kreidler, noteer alvast van te voren alle gegevens op papier en loop hiermee samen met de schouwer langs de bromfiets en wijs hem zonodig zelf aan waar alle (uiteraard in het frame geslagen) nummers te vinden zijn.
Aan het einde van de schouwing krijg je van de schouwer een uitdraai van de gegevens mee waarmee je naar het postkantoor moet.
Het postkantoor
Met het schouwformulier ga je naar het postkantoor voor het aanvragen van een kenteken, de kosten hiervan zijn € 22,50.
Bij het postkantoor moet je een geldig legitimatiebewijs kunnen overleggen, zorg dus dat je deze bij je hebt.
Het kenteken
Na verloop van tijd zal je wanneer alles in orde is een kentekenbewijs ontvangen van het RDW.
Na ontvangst hiervan ben je verplicht z.s.m. een kentekenplaat te laten maken en je Kreidler te verzekeren (of schorsen).
Wanneer er gegevens ontbraken op het schouwformulier zoals bijvoorbeeld een typegoedkeuring dan kan je een schrijven verwachten van het RDW waarin gevraagd wordt of je info wilt toesturen waaruit blijkt dat het gaat om een (Nederlandse) bromfiets.
Waar kan ik het framenummer, de Nederlandse typegoedkeuring, de typeaanduiding en het bloknummer vinden bij een Kreidler?
Bloknummer: Kan je vinden op het schuine gedeelte van het blok rechtsachter, in een uitzonderlijk geval kan hier geen nummer staan het ontbreken hiervan brengt verder geen problemen op voor de kentekening.
framenummer: Kan je vinden op de rechtermotorophanging.
Nederlandse (nationale) typegoedkeuring: Vanaf 1972/1973 is deze ingeslagen onder het framenummer op de rechtermotorophanging (zie foto boven). Voor die tijd werden er stickertjes gebruikt waarop de typegoedkeuring werd vermeld, wanneer deze nog aanwezig is dan behoor je deze onder het typeplaatje te vinden.
Typeaanduiding: Deze kan je vinden op het typeplaatje, welke bij de eitankjes gemonteerd zat rechtsonder de tank en bij de latere types rechtsonder het zadel. De typeaanduiding begint met K../..
Tevens staat op dit typeplaatje nogmaals het framenummer, deze mag echter niet daar uitgelezen worden voor de schouwing dit hoort te gebeuren vanaf het ingeslagen nummer op de rechtermotorophanging, belangrijk is uiteraard wel dat beide nummers hetzelfde zijn.
In welke gevallen moet ik mijn Kreidler laten schouwen en in welke gevallen moet ik deze aanbieden voor een keuring bij het RDW?
Is je Kreidler van voor 1974 dan kan je deze ten alle tijden laten schouwen en is het van geen enkel belang of het een Nederlandse of buitenlandse bromfiets is.
Voor Kreidlers vanaf 1974 geldt dat wanneer deze van een Nederlandse typegoedkeuring is voorzien (voor een Europese typegoedkeuring is een Kreidler te oud, die kwam pas na 1999) je gewoon de gang naar de schouwer kan maken, heb je een Buitenlandse Kreider vanaf 1974 dan zal je deze moeten aanmelden voor een bromfietskenteken keuring met dien verstande dat je er wel papieren bij moet hebben.
Heb je een orginele Kreidler motorfiets dan heeft het geen zin een aanvraag voor een bromfietskenteken te doen, je zal deze moeten laten keuren als motorfiets om legaal op de weg te mogen rijden.
Hoe kan ik zien of ik een Buitenlandse of Nederlandse bromfiets in mijn bezit heb?
Bij een originele Nederlandse Kreidler optisch aan het witte gedeelte bij het achterspatbord, het gele plaatje op het voorspatbord en het blok met de trappers m.u.v. de latere John Bos Kreidler waarbij het niet meer verplicht was trappers te hebben (vanaf medio 1982).
Belangrijker is echter naar de gegevens op het frame te kijken, daar er eventueel ooit verbouwingen aan de Kreidler hebben kunnen plaatsgevonden waardoor op het oog niet meer te zien is of het een Nederlandse Kreidler is.
Aan de navolgende gegevens op het frame kan je zien of het een Nederlandse bromfiets betreft;
* Het framenummer: Bij Kreidlers vanaf 1964 begint het framenummer van een Nederlandse Kreidler ten alle tijden met een 1 en de serie 1962 - 1963 met een 8. Verder zijn er nog in beginperiode 1951 - 1955 Nederlandse Kreidler bromfietsen geweest waarvan de framenummerserie mij onbekend is, tussen 1955 en 1962 zijn er geen (Nederlandse) Kreidler bromfietsen geïmporteerd.
* Aan de typeaanduiding op het typeplaatje, zie de tabel onderaan deze pagina.
* Aan de typegoedkeuring (indien aanwezig, want bij een Kreidler van voor 1973 kan de sticker met de typegoedkeuring verdwenen zijn), zie wederom de tabel onderaan deze pagina.
Ik heb een Buitenlandse Kreidler, geeft dit problemen en krijg ik wel een kenteken?
Er zijn 4 verschillende situaties te schetsen m.b.t. een buitenlandse Kreidler;
1) De Kreidler is een KKR (Klein Kraft Rad) en is dus in principe een lichte motorfiets (denk daarbij aan een RS, TM, GT, Super TS of een Eitank Super).
* Alleen bromfietsen komen in aanmerking voor een bromfietskenteken, dus begrijperlijkerwijs zal je een Kreidler van dit type moeten laten keuren als motorfiets om legaal op de weg te mogen rijden en heeft het geen zin deze te laten schouwen of keuren voor een bromfietskenteken (dit geldt voor alle bouwjaren).
2) Het is een Buitenlandse Kreidler van het type bromfiets met een bouwjaar tot 1974.
* Geen probleem; Gewoon de brommer laten schouwen en de gang naar het postkantoor maken. U krijgt na verloop van tijd vanwege het ontbreken van een typegoedkeur een schrijven van het RDW waarin zij u vragen informatie te sturen waaruit blijkt dat uw Kreidler een bromfiets is.
Belangrijk is dus om alvast vantevoren wat huiswerk te doen voor het schouwen en de betreffende informatie op papier uit te draaien zodat u direct kan reageren op de oproep van de RDW voor info (u heeft namelijk slechts 10 dagen de tijd om de informatie toe te sturen).
3) Het is een Buitenlandse Kreidler van het type bromfiets met een bouwjaar vanaf 1974 met originele papieren.
* Geen probleem; U dient alleen vanwege het ontbreken van een typegoedkeur de bromfiets te laten keuren bij het RDW waarbij er aan de hand van de bij de bromfiets behorende papieren wordt gecontroleerd of de Kreidler origineel een bromfiets is.
Bij de keuring worden alle technische aspecten bekeken dus belangrijk is dat de Kreidler in goede technische staat is, in geen geval te hard loopt (rollerbank keuring) en niet teveel lawaai maakt (geluidsmeting).
4) Het is een Buitenlandse Kreidler van het type bromfiets met een bouwjaar vanaf 1974 zonder papieren.
* Dit is een probleemgeval omdat de RDW geen bromfietsen keurt zonder papieren. Oplossingen hiervoor zijn nieuwe papieren op te vragen bij http://www.ruscheido.de/ of de Kreidler in zijn geheel over te bouwen naar een ander frame (met papieren of Nederlands).
Ik heb een Kreidler van voor 1974 zonder typegoedkeuring maar heb totaal geen documentatie in huis om aan de RDW te sturen, wat nu?
Geen paniek, er is genoeg van deze informatie via het internet te verkrijgen waar het RDW genoegen mee neemt.
* Op http://www.kreidler-museum.de/ kunt u zeer veel info vinden over alle types van Kreidler.
* Tevens heeft ons forumlid Maloud zelf de website www.kreidlerpagina.nl waar u na registratie van uw Kreidler een schitterende PDF toegestuurd (via email) krijgt met alle relevante informatie m.b.t. uw Kreidler welke u eenvoudig kunt uitprinten om toe te sturen naar het RDW, bent u al geregistreerd dan voldoet een mail naar hem om (nogmaals) de PDF gegevens toegestuurd te krijgen. Het registratieformulier kunt u op de navolgende link vinden; http://homepage.fsw.vu.nl/ma.dorr/Kreid ... -form.html
* Maak in ieder geval een foto van uw typeplaatje en stuur deze tegelijk met de op papier uitgedraaide informatie mee zodat de RDW direct kan zien dat uw Kreidler gelijk is aan de meegestuurde informatie.
Hardstikke leuk, die grappenmakerij van het RDW maar wat belet mij te pogen een bromfietskenteken te bemachtigen op een illegale wijze, bijvoorbeeld door het plakken of inslaan van een typegoedkeur, het aanpassen van een typeplaatje etc. bij een Buitenlandse Kreidler?
Niets, maar in principe is het helemaal niet nodig onnodige risico's te nemen daar de meeste Kreidlers zonder problemen een bromfietskenteken kunnen krijgen.
Daarbij komt ook nog eens het feit dat wanneer het RDW er naderhand achter komt dat bepaalde gegevens niet met elkaar overeenkomen en dus uw typegoedkeuring niet klopt, u uw kenteken gewoon weer kunt inleveren (op straffe van 2 maanden cel of € 2.250,- wanneer u dit niet doet), dit is al bij een aantal brom / motorfiets bezitters gebeurt (invordering kenteken).
Des te meer Kreidlers een schouwing of keuring achter de rug hebben des te groter zal de database van het RDW worden met welke framenummers er bij welke typegoedkeuringen horen en welke framenummers er bij een Buitenlandse Kreidler horen, een nacontrole op uitgegeven kentekens door het computersysteem is dan heel eenvoudig te verwezelijken.
Ook bestaat er kans dat er bijvoorbeeld bij een politiecontrole wordt ontdekt dat bepaalde gegevens op het kenteken niet overeenkomen met degene op het frame en eventueel zowel het kenteken als het voertuig in beslag wordt genomen.
Ander groot nadeel kan zijn dat wanneer u de Kreidler wilt verkopen, iemand niet gauw een Kreidler zal willen kopen waarmee gerommeld is.
Ziet de koper het niet en deze krijgt later last dan zal u ongetwijfeld een boze koper aan de deur krijgen die u aansprakelijk zal stellen voor de geleden schade.
Het is geenszins mijn bedoeling uw bang te maken met bovenstaande, het is slechts een waarschuwing om u te behoeden voor een hoop gezeur en trammelant achteraf, een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee.
----------------------------------------------------------------------------------
Tot slot nog een aantal quotes van leden met een Buitenlandse Kreidler welke zonder problemen door de kentekening zijn gekomen en een tabel van de Nederlandse Kreidlers, de bijbehorende typegoedkeuring en verwijzing naar documentatie m.b.t. deze modellen;
Robert1 schreef:Zo mensen, ik ben net terug uit Zwolle voor een importkeuring van mijn Duitse rmc
Ik was de eerste die een bromfiets kwam keuren en die mensen moesten nog allemaal gaan uitvinden wat ze allemaal moesten controleren.
Maarja, eerst even een praatje gemaakt met de keurmeester, daarna brommer op de heftafel gezet en ze het ABE gegeven.
De keurmeester noteerde het framenummer, motornummer, bouwjaar, wielbasis en keek of er europese goedkeuringsnummers op de verlichting staan. Intussen kwamen er al meerdere keurmeesters een kijkje nemen(nu weet ik waarom je de RDW nooit kunt bereiken), zoals verwacht kwamen de verhalen van vroeger weer los.
Daarna controleerde de keurmeester de achterbrug en voorvork op speling
Hij deed alleen beetje moeilijk over dat ik alleen dimlicht had maar alles was verder in orde.
Nog even op de weegbrug, ze hebben gewoon 80-87 kg opgeschreven, gewoon wat er ook op het ABE staat, en daar rekenen ze 17 euro voor, afzetters.
Op naar de rollerbank, fijn alle dingen aansluiten, computers e.d., en gassen maar, mijn brommer reed maarliefst 32 km/uur maarja wat wil je als je de dag ervoor heel je uitlaat dichtmaakt. De snelheid was dus ook prima in orde.
Brommer daarna naar buiten in het officiele geluidsmeting vak, decibelmeter erachter en volgas in zijn vrij maarja 3x iets over de toegestane 95 decibel, en dat snap ik niet, ik heb een originele uitlaat er is niets aan veranderd alleen dichtgestopt maar toch net op het randje
Die knakker daarna even een rondje rijden om de remmen te testen, blijkt het dat mijn achterrempedaal op de uitlaatbocht komt, was niet goed dus, maarja omdat ik de eerste was vooruit.
Daarna nog even een praatje gemaakt met de chef van het RDW gebeuren daar, hij vond het wel een mooie brommer.
Me pa vroeg nog aan hem of we het ABE mochten houden, eigenlijk moesten ze het zelf hebben maar na enig aandringen kon ik de papieren houden. Brommer weer ingeladen op het karretje, nee ik mocht niet rijdend komen omdat dat niet legaal was.
Toen het leukste deel, het afrekenen
€ 107,- voor het keuren
€ 17,50 voor het wegen
€ 10,25 voor de tenaamstelling
€ 134,75 euro lichter weer naar huis
nu maar even wachten tot de papieren in huis komen en dan een kenteken laten maken, ik hoef dus niet meer naar het postkantoor toe, valt dat even mee.
Zometeen maar even de uitlaat legen en mijn andere spruitstuk monteren en dan hebben we het RDW-feest ook weer gehad.
Groeten Robert
speedypro schreef:Vanmorgen bij de RDW twee duitse mokicks laten keuren, beide goedgekeurd , dus kenteken over een dag of vier in de brievenbus volgens de keurmeester. De keuring bestond uit het kontroleren van de ABE (orginele duitse papieren) frame- en motornummer ,werking verlichting en meten van de snelheid remmen en aantal decibels bij volgas, ik mocht bij de geluidsmeting zelf gas geven de keurmeester schuin achter de uitlaat op ongeveer 50cm met de decibelmeter en gassen maar . Ik kon het display van de dbmeter duidelijk zien dus bij 90 decibel stoppen met volgas geven ,je mag maximaal 95 decibel produceren met een uitloop tot 98 decibel, daarboven volgt waarschijnlijk een afkeuring.De werking van de remmen werd binnen handmatig getest keurmeester op de brommer zitten en probeerde met ingetrokken rem de brommer van zijn plek te krijgen, wat uiteraard niet lukte.De remmen test werd niet buiten uigevoerd omdat het hard regende en nat worden doen ze liever niet bij de RDW. Ook werd er op speling van de wielen voorvork en achterbrug getest maar speling heeft een kreidler natuurlijk niet . Verder volgde nog het wegen van de kreidler ,wat buiten op een groot weegplateau plaatsvind en waar je dan 17,50 euro per brommer voor moet betalen , op mijn vraag of ze wel allebei gewogen moesten worden zei de keurmeester : we moeten dat doen voor het afgeven van een kenteken daar mogen we niet mee schipperen. Al met al is het toch een echte, best grondige keuring, waarbij gewoon alles in orde moet zijn, dus ga nu niet met een brommer die met touwtjes aan elkaar zit naar de RDW want dat is vragen om problemen. Als je ervoor zorgt dat de orginele papieren, zoveel mogelijk documemtatie over jouw type brommer wat je van internet kan afhalen en uitprinten, erbij zitten dan moet het goedkomen. Wat ik ook nog wil zeggen is dat ze voor het meten van de topsnelheid nieuwe testbanken hebben van 7000 euro per stuk waarop je kreidler word vastgesnoerd en door de keurmeester de brommer word bediend . Bij de eerste meting was de kreidler echt vastgesnoerd, goed in de vering getrokken door de keurmeester, waardoor de top niet hoger kwam dan 35 km p/u, maar ik hoorde dat door de onstane weerstand de kreidler niet op top vermogen kwam, ik vond dit geen probleem want 35km is een mooie testwaarde in dit geval . Bij de andere kreidler werd hij ook goed strak vast gesnoerd op de testbank, dit is een 5bak en in zijn vijf trok de kreidler het niet meer, waarop de keurmeester die spanbanden loste en toen de meting uitvoerde en nu liep ie wel door in zijn vijf naar precies 40 km p/u ,dus het maakt een hoop uit hoe vast de brommer op de tetstbank wordt vast gezet. Het was al met al een interessante ochtend bij de RDW met ,wat toch het belangrijkste is, twee goedgekeurde Duitse mokicks van 1979 en 1980 ,dus kan ik zonder poblemen straks op mijn kreidlers toeren
De gemaakte kosten zijn 1x keuringbromfiets-import binnen EU 107 euro
1x tarief tenaamstellingsbewijs 10.25 euro
1x weegkosten <3500 KG 17.50 euro
_____________
per brommer 134.75 euro
Ik hoop dat het voor iedereen duidelijk is hoe ik mijn bevindingen van vandaag heb op geschreven, en allemaal sucses bij jullie schouwingen en of importkeuringen in de toekomst
Speedypro
Huub van Velsen schreef:Hallo,
dankzij de sympathieke leerzame contacten met Frans (Dimage), dit medium en de tip van ???? kijk voor Kreidler info (type nummers, technische gegevens e.d.) op: http://www.kreidler-museum.de/1964mok.htm, heb ik de RD kunnen overtuigen van mijn "Duitser".
Allen, ga zo door.
Ik heb hier al heel veel gelezen en uren genoten van juliie.
Bedankt.
Groet,
Huub van Velsen
dirk schreef:Ik heb mijn kenteken binnen gekregen vandaag van mijn Duitse eitank bouwjaar 1965.
Na schouwen moest ik aantonen, datbouwjaar voor 1976 lag en dathet een bromfiets met Europeese goedkeuringis.
Ik heb een foto van typeplaatje, bromfiets en verwijzing naar Kreidler-museum.de met framenummer, en uitdraai hiervan opgestuurd naar RDW en ik heb het kenteken binnen.
--------------------------------------------------------------------------------brommerrieder schreef:eindelijk maar toch:
gisteren in de bus , het kenteken voor mijn duitse kreidler
K 54/42 D van 1972.
laten schouwen op 5 sept , en op 27 sept de bekende brief met
het verzoek om nadere info in de bus,
dus maar wat bij elkaar gezocht
en opgestuurd op 3 okt en op 13 okt viel het kenteken in de bus.
tegelijk met het kenteken van mijn TRS van 1970 , die ook geen type
goedkeur goed leesbaar op het frame had , maar ook bij deze even wat info bij elkaar gezocht en opgestuurd , tegelijkertijd met die duitser , en dan 10 dagen later toch het kenteken
dus dat valt me toch wel weer mee
nu nog even alles goed op de verzamelpolis , anders krijgen we nog
meer post van de RDW
Handelsbenaming Type Goedkeur Bouwjaren documentatielink Kreidler K 50 K 50 - 1951 - 1952 artikel - folder - anders Kreidler K 50 - K 51 K 50 - K 51 - 1954 - 1956 artikel - folder - anders Kreidler J 50 - J 51 J 50 - J 51 - 1954 - 1956 artikel - folder - anders Kreidler R 50 R 50 - 1954 - 1956 artikel - folder - anders 1 2 Kreidler Florett (eitank) K53/1NL B 2003 1962 - 1965 artikel 1 2 - folder - anders Kreidler Florett (tussenmodel) K53/1NL B 2003 1966 artikel - folder - anders Kreidler Florett GT K53/1NL B 2003 1967 artikel - folder - anders Kreidler Florett Sport K53/1NL B 2003 1968 artikel - folder - anders Kreidler Florett Sport K53/3NL B 8128 1969 artikel - folder - anders Kreidler Florett SL K53/2NL B 8128 1968 - 1972 artikel - folder - anders Kreidler Florett SL K53/311 - K53/301 B 8128 1973 artikel - folder - anders Kreidler Florett TRS K53/21 NL B 0134 1970 - 1973 artikel - folder - anders 1 2 Kreidler Florett RM Grand Prix K53/42 NL B 1134 1972 artikel - folder - anders Kreidler Florett RM Grand Prix K53/401 - K53/402 B 1134 1973 - 1974 artikel - folder - anders Kreidler Automatic MP 4 NL B 9122 1969 - 1972 artikel - folder - anders Kreidler Automatic MP 3 B 9122 1972 - ? artikel - folder - anders Kreidler Florett SL (LH) K53/301 B 1316 1974 artikel - folder - anders Kreidler Florett SL (LF) K53/311 B 1316 1974 artikel - folder - anders Kreidler Florett RM K53/401 B 1134 1975 - 1976 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett RM Touring K53/401 B 1134 1977 artikel - folder - anders Kreidler Florett RM Super cockpit K53/402 B 1134 1975 - 1977 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett RM Super Star K53/402 B 1134 1975 - 1977 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett RM Cross K53/409 B 1134 1975 - 1977 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett LH K53/301 B 1316 1975 – 1976 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett LF K53/311 B 1316 1975 – 1976 artikel - folder 1 2 - anders Kreidler Florett LFC K53/311 B 1507 1975 – 1977 artikel - folder 1 2 3 - anders Kreidler Florett RM(C) serie K53/402 NL A 0023 1978 - 1982 artikel - folder - anders Kreidler John Bos RMC serie K53/502 K 0073 1997 - heden artikel - folder - anders