Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
- DutchMK3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:22
- Gegeven waarderingen: 84 keren
- Ontvangen waarderingen: 59 keren
Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Begin dit jaar aangeschaft. Een originele Zwitserse RS uit 1975.
Moet uiteindelijk een gele RS worden. Veel inspiratie opgedaan met het volgen van het restauratie project van Enzo.
Alles moet gebeuren. Intussen de ontbrekende originele onderdelen gevonden.
Moet uiteindelijk een gele RS worden. Veel inspiratie opgedaan met het volgen van het restauratie project van Enzo.
Alles moet gebeuren. Intussen de ontbrekende originele onderdelen gevonden.
Laatst gewijzigd door DutchMK3 op 23 mei 2022, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
succes, we kijken graag met je meeDutchMK3 schreef: ↑22 mei 2022, 20:41 Begin dit jaar aangeschaft. En originele Zwitserse RS uit 1975.
Moet uiteindelijk een gele RS worden. Veel inspiratie opgedaan met het volgen van het restauratie project van Enzo.
Alles moet gebeuren. Intussen de ontbrekende originele onderdelen gevonden.
RS oranje.jpg
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Dank je. Inderdaad zelfde jaar. Grootste verschil de 18 mm ipv 20 mm en de buddy/bagagerek. Verder gelijk aan mijn RS-B of RSH-B ( hoogstuur)
Enzo
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13637
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Cilinder en uitlaat wijken ook af.Enzo-tvdzijden schreef: ↑22 mei 2022, 21:27 Dank je. Inderdaad zelfde jaar. Grootste verschil de 18 mm ipv 20 mm en de buddy/bagagerek. Verder gelijk aan mijn RS-B of RSH-B ( hoogstuur)
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Uiteraard Caspat dat hoort bij de set. Maar geen uiterlijk verschil wat ik probeerde aan te geven.Caspar schreef: ↑23 mei 2022, 07:47Cilinder en uitlaat wijken ook af.Enzo-tvdzijden schreef: ↑22 mei 2022, 21:27 Dank je. Inderdaad zelfde jaar. Grootste verschil de 18 mm ipv 20 mm en de buddy/bagagerek. Verder gelijk aan mijn RS-B of RSH-B ( hoogstuur)
Enzo
Enzo
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- DutchMK3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:22
- Gegeven waarderingen: 84 keren
- Ontvangen waarderingen: 59 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Na het uit elkaar halen van de RS de balans maar eens opgemaakt.
Veel onderdelen zijn gelukkig nog bruikbaar. Veel echter ook niet.
We gaan proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Zoveel mogelijk onderdelen dus restaureren. Indien dit niet mogelijk is proberen originele vervangende onderdelen te vinden.
Voor de bouten en moeren kies ik ervoor om gelijkwaardig te blijven. Hoeven dus niet van Varma, Verbus of andere destijds gebruikte merken te zijn.
De kabelboom ga ik restaureren en zoveel als mogelijk origineel te houden. Inclusief de stekkers onderlangs voor de knipperlichten.
Voor een aantal zaken kies ik voor nieuwere oplossingen. Maar deze zullen altijd nog te herstellen zijn naar de originele oplossing (niet destructief). Denk hierbij aan WAGO klemmen in plaats van kroonstenen, kettingspanners met ribbel en een dikkere stuurplaat.
In ieder geval moet worden vervangen:
- Onderbouw (gebroken en slecht gelast in het verleden)
- Standaard (doorgezakt en slecht gelast)
- Voorspatbord inclusief beugels (gescheurd)
- Koplamp CEV (lens gecorrodeerd, chromen rand gedeukt)
- Gashendel (draad gaskabel versleten)
- Knipperlichten inclusief beugels (voorbeugel ontbreekt, achter is niet de juiste)
- Velgen en spaken
- Schokbrekers (chroomwerk slecht)
- Bouten en moeren
Gerestaureerd gaat worden
- Nieuwe poten voorvork (chroom te ver aangetast)
- Tank verchromen (stuurinslag en slecht chroom, schoon van binnen)
- Revisie blok
- Cilinder heeft een nieuwe wand nodig
- Opnieuw verzinken van diverse delen (o.a. grondplaten accubakken)
- Lakwerk
- Draadboom
- Cockpit
- Achterlicht (gescheurd en reflector chroom slecht)
- Schakelaar
- Buddyseat
Omdat ik er een RSH-B van wil maken komt er een andere buddyseat op en een ander bagagerek. De gaten in het achterspatbord zitten net iets anders. Door de kortere buddyseat zit het gereedschapsbakje iets verder naar voren. Ik zal dus kiezen voor een tweede achterspatbord (zodat ik er ook nog een Zwitserse uitvoering van kan maken).
Een aantal zaken worden uitbesteed.
- Het blok en de cilinder is inmiddels gereviseerd door Hans Bolten in Hilversum
- Tank opnieuw verchroomd door Tolenaar
- Frame ontlakt door Logerij Westland
- Spuitwerk door VKS in Nieuwegein
- Tellers gedaan door Richard van der Kolk
- Nieuwe poten voorvork geperst door Cavemen Parts
- Verzinken door Chromeka in Nieuwegein
Er blijven gelukkig nog genoeg zaken over.
De benodigde onderdelen zijn de afgelopen maanden bij de verschillende leveranciers gevonden. Daarnaast ook op een aantal beurzen gelukkig de niet meer verkrijgbare onderdelen in goede staat gevonden.
Wat me opvalt is dat de diverse leveranciers eigenlijk allemaal wel iets hebben waar ze uniek in zijn. Alles bij 1 leverancier bestellen is dan ook niet mogelijk. Iedereen is zeer behulpzaam en diverse leuke gesprekken over de RS gehad.
Veel onderdelen zijn gelukkig nog bruikbaar. Veel echter ook niet.
We gaan proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Zoveel mogelijk onderdelen dus restaureren. Indien dit niet mogelijk is proberen originele vervangende onderdelen te vinden.
Voor de bouten en moeren kies ik ervoor om gelijkwaardig te blijven. Hoeven dus niet van Varma, Verbus of andere destijds gebruikte merken te zijn.
De kabelboom ga ik restaureren en zoveel als mogelijk origineel te houden. Inclusief de stekkers onderlangs voor de knipperlichten.
Voor een aantal zaken kies ik voor nieuwere oplossingen. Maar deze zullen altijd nog te herstellen zijn naar de originele oplossing (niet destructief). Denk hierbij aan WAGO klemmen in plaats van kroonstenen, kettingspanners met ribbel en een dikkere stuurplaat.
In ieder geval moet worden vervangen:
- Onderbouw (gebroken en slecht gelast in het verleden)
- Standaard (doorgezakt en slecht gelast)
- Voorspatbord inclusief beugels (gescheurd)
- Koplamp CEV (lens gecorrodeerd, chromen rand gedeukt)
- Gashendel (draad gaskabel versleten)
- Knipperlichten inclusief beugels (voorbeugel ontbreekt, achter is niet de juiste)
- Velgen en spaken
- Schokbrekers (chroomwerk slecht)
- Bouten en moeren
Gerestaureerd gaat worden
- Nieuwe poten voorvork (chroom te ver aangetast)
- Tank verchromen (stuurinslag en slecht chroom, schoon van binnen)
- Revisie blok
- Cilinder heeft een nieuwe wand nodig
- Opnieuw verzinken van diverse delen (o.a. grondplaten accubakken)
- Lakwerk
- Draadboom
- Cockpit
- Achterlicht (gescheurd en reflector chroom slecht)
- Schakelaar
- Buddyseat
Omdat ik er een RSH-B van wil maken komt er een andere buddyseat op en een ander bagagerek. De gaten in het achterspatbord zitten net iets anders. Door de kortere buddyseat zit het gereedschapsbakje iets verder naar voren. Ik zal dus kiezen voor een tweede achterspatbord (zodat ik er ook nog een Zwitserse uitvoering van kan maken).
Een aantal zaken worden uitbesteed.
- Het blok en de cilinder is inmiddels gereviseerd door Hans Bolten in Hilversum
- Tank opnieuw verchroomd door Tolenaar
- Frame ontlakt door Logerij Westland
- Spuitwerk door VKS in Nieuwegein
- Tellers gedaan door Richard van der Kolk
- Nieuwe poten voorvork geperst door Cavemen Parts
- Verzinken door Chromeka in Nieuwegein
Er blijven gelukkig nog genoeg zaken over.
De benodigde onderdelen zijn de afgelopen maanden bij de verschillende leveranciers gevonden. Daarnaast ook op een aantal beurzen gelukkig de niet meer verkrijgbare onderdelen in goede staat gevonden.
Wat me opvalt is dat de diverse leveranciers eigenlijk allemaal wel iets hebben waar ze uniek in zijn. Alles bij 1 leverancier bestellen is dan ook niet mogelijk. Iedereen is zeer behulpzaam en diverse leuke gesprekken over de RS gehad.
- Deze gebruikers waarderen DutchMK3 voor dit bericht (totaal 2):
- vlatro (23 mei 2022, 19:57) • Stephan Eitank (23 mei 2022, 20:19)
- Waardering: 18.18%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
- DutchMK3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:22
- Gegeven waarderingen: 84 keren
- Ontvangen waarderingen: 59 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Nee deze gevonden in Duitsland eind vorig jaar. Uiteindelijk begin dit jaar gekocht.
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Gaaf hoor! Kan die CH modellen wel waarderen!
Veel succes en plezier.
Veel succes en plezier.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Wordt nu DuitsStephan Eitank schreef: ↑23 mei 2022, 21:32 Gaaf hoor! Kan die CH modellen wel waarderen!
Veel succes en plezier.
Enzo
- DutchMK3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:22
- Gegeven waarderingen: 84 keren
- Ontvangen waarderingen: 59 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
In verband met de lange wachttijden als eerste de tank naar Tolenaar gebracht in Rotterdam.
De tank zat slecht in het chroom en de gebruikelijke deuken van stuurinslag. Van binnen was de tank gelukkig schoon.
De tank half januari afgegeven. Eind maart werd ik gelukkig al gebeld dat de tank klaar was.
Er voor gekozen de tank te sealen in verband met de kwetsbaarheid van een A-tank.
Zie hieronder het resultaat voor en na.
De tank zat slecht in het chroom en de gebruikelijke deuken van stuurinslag. Van binnen was de tank gelukkig schoon.
De tank half januari afgegeven. Eind maart werd ik gelukkig al gebeld dat de tank klaar was.
Er voor gekozen de tank te sealen in verband met de kwetsbaarheid van een A-tank.
Zie hieronder het resultaat voor en na.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Tank is prachtig. Ook de transfersDutchMK3 schreef: ↑24 mei 2022, 18:55 In verband met de lange wachttijden als eerste de tank naar Tolenaar gebracht in Rotterdam.
De tank zat slecht in het chroom en de gebruikelijke deuken van stuurinslag. Van binnen was de tank gelukkig schoon.
De tank half januari afgegeven. Eind maart werd ik gelukkig al gebeld dat de tank klaar was.
Er voor gekozen de tank te sealen in verband met de kwetsbaarheid van een A-tank.
Zie hieronder het resultaat voor en na.
Tank RS oud 1.jpg
Tank RS oud 2.jpg
Tank RS oud 3.jpg
Tank RS nieuw 1.jpg
Tank RS nieuw 3.jpg
Tank RS nieuw 2.jpg
De dop is niet juiste. Maar dat zal je weten.
Enzo
- Bijlagen
-
- B1CE7496-ED33-4AB1-B05F-BC1CB8E612CB.jpeg (136.35 KiB) 2959 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- DutchMK3 (24 mei 2022, 22:33)
- Waardering: 9.09%
- DutchMK3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:22
- Gegeven waarderingen: 84 keren
- Ontvangen waarderingen: 59 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Ik weet het. Maar ik heb helaas niet zo'n voorraad op zolder met allemaal moeilijk vindbare onderdelen. . Is in ieder geval een cawi die hopelijk niet lekt.Enzo-tvdzijden schreef: ↑24 mei 2022, 21:23Tank is prachtig. Ook de transfersDutchMK3 schreef: ↑24 mei 2022, 18:55 In verband met de lange wachttijden als eerste de tank naar Tolenaar gebracht in Rotterdam.
De tank zat slecht in het chroom en de gebruikelijke deuken van stuurinslag. Van binnen was de tank gelukkig schoon.
De tank half januari afgegeven. Eind maart werd ik gelukkig al gebeld dat de tank klaar was.
Er voor gekozen de tank te sealen in verband met de kwetsbaarheid van een A-tank.
Zie hieronder het resultaat voor en na.
Tank RS oud 1.jpg
Tank RS oud 2.jpg
Tank RS oud 3.jpg
Tank RS nieuw 1.jpg
Tank RS nieuw 3.jpg
Tank RS nieuw 2.jpg
De dop is niet juiste. Maar dat zal je weten.
Enzo
De benzine kraan die erop komt is ook niet helemaal periode correct. Maar is wel een Karcoma waar zelfs nog Made in W-Germany op staat. Voor sommige onderdelen is het echt zoeken in een hooiberg.
Laatst gewijzigd door DutchMK3 op 24 mei 2022, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Zou ik deze Karcoma monteren met grotere reserve en extra filter in de uitloop.
https://www.kreidlerparts.com/parts/77. ... -origineel
Enzo
https://www.kreidlerparts.com/parts/77. ... -origineel
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- DutchMK3 (24 mei 2022, 22:33)
- Waardering: 9.09%
- Zolenheuvel
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 34 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: Restauratie RS Luxus (K 54/511 CH) - 1975
Is in ieder geval een cawi die hopenlijk niet lekt.
Vervang de rubber pakking voor een pakking
van kurk, dan lekt een goede Cawi niet.
Groet Kees
Vervang de rubber pakking voor een pakking
van kurk, dan lekt een goede Cawi niet.
Groet Kees
- Deze gebruikers waarderen Zolenheuvel voor dit bericht (totaal 2):
- vlatro (24 mei 2022, 22:25) • DutchMK3 (24 mei 2022, 22:33)
- Waardering: 18.18%