Eitank 1962 - 4 gang 5.3
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Hallo Kreidler liefhebbers,
Hierbij een topic voor mijn nieuwe aanwinst:
Een Eitank uit 1962 met een 4 bak i.c.m. 5.3 cilinder en 18mm Bing. Tevens voorzien van mooie 150mm Campagnolo’s en alu velgen. Banden zijn ook prima. Frame nr. Begint met 854 en is voorzien van originele lak.
Tank is wel gespoten.
Hoewel het in basis een hele nette brommer (motor) is heb ik al wat plannen gesmeed
Naast een grondige polijstbeurt wil ik wat andere details aanpakken. O.a. Opfrissen indirect schakelmechanisme en middenbok. Maar wat exact en wanneer zal de tijd leren. We hebben geen haast en genieten van de hobby!
PS sommige zullen deze Eitank/ex eigenaar wel kennen
Plaatjes en tevens een vraag over de zadelkleur. Vraag: welke zadelkleur is correct voor dit type?
De volgende op de voorbeeldfoto?
Hierbij een topic voor mijn nieuwe aanwinst:
Een Eitank uit 1962 met een 4 bak i.c.m. 5.3 cilinder en 18mm Bing. Tevens voorzien van mooie 150mm Campagnolo’s en alu velgen. Banden zijn ook prima. Frame nr. Begint met 854 en is voorzien van originele lak.
Tank is wel gespoten.
Hoewel het in basis een hele nette brommer (motor) is heb ik al wat plannen gesmeed
Naast een grondige polijstbeurt wil ik wat andere details aanpakken. O.a. Opfrissen indirect schakelmechanisme en middenbok. Maar wat exact en wanneer zal de tijd leren. We hebben geen haast en genieten van de hobby!
PS sommige zullen deze Eitank/ex eigenaar wel kennen
Plaatjes en tevens een vraag over de zadelkleur. Vraag: welke zadelkleur is correct voor dit type?
De volgende op de voorbeeldfoto?
Laatst gewijzigd door Stephan Eitank op 27 nov 2021, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- hermanngas
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 230 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Pracht Eitank,
gefeliciteerd en veel plezier ermee!
HermaNN
gefeliciteerd en veel plezier ermee!
HermaNN
- Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
- Stephan Eitank (28 nov 2021, 08:30)
- Waardering: 9.09%
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Ja, zu dem Modell gehört die beige Sitzbank, sh. auch Bilder.Stephan Eitank schreef: ↑27 nov 2021, 20:01 Vraag: welke zadelkleur is correct voor dit type?
De volgende op de voorbeeldfoto?
AB55CAD8-97F7-40DC-AAE1-F96EF4EC3857.jpeg
Der Sitzbankbezug, der bei Dir drauf ist, gehört zu den Super-Modellen, mit dem helleren Tank und den Gummi-Klötzen dran.
Dein Modell sollte ja das "Motorrad" sein, jedenfalls ist der Tank davon und alles andere entspricht dem auch weitgehend (Chromstrebe vorn, Chromfische gehören z. B. nicht dazu).
Original Motorrad CH-Ausführung ist wie auf den ersten beiden Bildern, außer der Ofenlack-Schwinge vorn ...
Die Eitank macht einen guten Eindruck.
Ich persönlich finde die 150mm-Naben bei einer RS gut und gehören auch dazu.
Bei einer filigranen Eitank finde ich sie zu dominant, etwas Effekt heischend und technisch nicht notwendig.
Die dicken Trommeln haben nicht nur Vorteile, sie erhöhen die ungefederten und rotierenden Massen deutlich.
Da ich genug 150mm-Naben habe, hatte ich selbst mal darüber nachgedacht, ob es Sinn macht, mir solch einen Radsatz für die Eitank neu aufzuspeichen.
Hatte aber Abstand davon genommen.
Ich habe bei mir auch einen neu aufgebauten TM-Motor unter der Eitank mit gutem Speed.
Die 116mm Bremsen sind in technisch einwandfreiem Zustand, vorn hatte ich sie manuell eingeschliffen, einwandfreier Druckpunkt.
Die Bremswirkung ist vollkommen ausreichend und ich bekomme das Hinterrad ohne Probleme zum Abheben, so dass es blockiert.
Das Ganze dann mit einer Verzögerung, so dass einem fast schlecht wird.
Also aus meiner Sicht sind die 150mm Trommeln bei einer Eitank eher nur ein optischer Gimmick, erst Recht, wenn man nur mit 1 Person fahren kann.
Aber wenn es Dir gefällt, ist es gut.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Bedankt Carsten! Had al een reactie van jou verwacht als kenner!
Goed te weten dat deze zadelkleur hoort.
En ja de 150 naven zijn wellicht wat overbemeten, maar deze look vind ik persoonlijk erg gaaf!
Een vraag, wat bedoel je met Ofenlack-Schwinge vorn?
Goed te weten dat deze zadelkleur hoort.
En ja de 150 naven zijn wellicht wat overbemeten, maar deze look vind ik persoonlijk erg gaaf!
Een vraag, wat bedoel je met Ofenlack-Schwinge vorn?
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Ganz einfach:
Die ansonsten schön originale Schweizer Eitank aus meinem Bildbeispiel hat vorn eine häßlich in Schwarz gestrichene Schwinge, wie offensichtlich auch der Ständer.
Sieht aus, als wenn der Vorbesitzer die Schwinge mit gemeinem Ofenlack bepinselt hätte ... pragmatisch halt, wahrscheinlich geschehen, als die Eitank noch als tägliches Arbeitstier genutzt wurde.
Gruß
Carsten
Bildquelle: https://www.hellweg.de/wohnen/Kaminzube ... allic.html
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Even iets over de remmen, ik heb er ook 150mm ingezet (vooraan en achteraan)en dit geeft een beter/ veiliger gevoel als ik met mijn eitank tegen 90km/u plots moet (af)remmen…
25% meer remkracht ten opzichte van de ori..
En ja dit grote campagnolo’s staan best stoer onder een eitank. Het lijkt wel alsof je er Oldani’s of Fontana’s hebt insteken.
25% meer remkracht ten opzichte van de ori..
En ja dit grote campagnolo’s staan best stoer onder een eitank. Het lijkt wel alsof je er Oldani’s of Fontana’s hebt insteken.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Wenn Du wie beschrieben mit den kleinen Bremsen das Hinterrad beim scharfen Abbremsen soweit entlasten kannst, dass es blockiert, dann kannst Du auch mit Deinen größeren Trommeln nicht mehr Verzögerung ("25% meer") umsetzen.
Das Problem ist heutzutage wahrscheinlich, dass die meisten Bremsen gar nicht mehr so gut sind, wie sie mal waren.
Aufgrund ungenügender Wartung, Nachbauteilen, schlechten Belägen, schlechtem Tragbild usw.
Bevor ich zum Beispiel die Bremse vorn manuell eingeschliffen hatte, waren Tragbild, Druckpunkt und Bremswirkung auch nicht gut.
Die Arbeit hatte dann einen Unterschied wie Tag und Nacht ausgemacht ...
Bremsbacken einschleifen
Also bevor man über größere Trommeln nachdenkt, wegen besserer Bremswirkung und nicht der Optik, sollte man erstmal das Potential der "kleinen" Bremsen ausgenutzt haben.
Die Kleinkrafträder bei Kreidler ("90km/h") hatten auch noch zum Teil die kleinen Trommeln, zum Beispiel auch die Mustang als Einsitzer, und wer fährt heute noch zu zweit, vielleicht Gewicht x2 ...
Unabhängig davon waren die Bremsen (und deren Größe) damals auch ein Marketing-Argument ...
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Iemand trouwens een adresje voor de crème sierlijsten voor de motorschermen?
Mocht iemand origineel setje hebben liggen houd ik me uiteraard aanbevolen
Mocht iemand origineel setje hebben liggen houd ik me uiteraard aanbevolen
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
- Andy
- Berichten: 10341
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Vond de chromen lijsten leuker staan, de grote naven had ik nog liggen en vond het wel leuk staan. Zo heeft een ieder weer een ander smaak...
Andy,
Andy,
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Leuke Eitank.
Het is dezelfde uitvoering welke ik ook heb, kijk alleen even vreemd tegen de voorste schokdempers aan ik dacht dat daar een aluminium kap op hoort.
Voornaaf vind ik niet mooi maar als je een beetje wilt remmen dan snap ik het wel hoewel de kleine naaf ruim voldoende is voor de standaard setup.
Het is dezelfde uitvoering welke ik ook heb, kijk alleen even vreemd tegen de voorste schokdempers aan ik dacht dat daar een aluminium kap op hoort.
Voornaaf vind ik niet mooi maar als je een beetje wilt remmen dan snap ik het wel hoewel de kleine naaf ruim voldoende is voor de standaard setup.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Jaap Janissen heeft ze ook nog wel denk ik.Stephan Eitank schreef: ↑28 nov 2021, 19:30 Iemand trouwens een adresje voor de crème sierlijsten voor de motorschermen?
Mocht iemand origineel setje hebben liggen houd ik me uiteraard aanbevolen
- Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
- Stephan Eitank (29 nov 2021, 23:18)
- Waardering: 9.09%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Zal gewoon universeel zijn en op rol kunnen kopen bij leveranciers van deurrubberskreidler844 schreef: ↑29 nov 2021, 08:06Jaap Janissen heeft ze ook nog wel denk ik.Stephan Eitank schreef: ↑28 nov 2021, 19:30 Iemand trouwens een adresje voor de crème sierlijsten voor de motorschermen?
Mocht iemand origineel setje hebben liggen houd ik me uiteraard aanbevolen
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Stephan Eitank (29 nov 2021, 18:58)
- Waardering: 9.09%
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Grote naven maken de looks inderdaad juist zo gaaf. Vooral in combinatie met t korte zadel en dikke voorvork oogt ie mooi sportief
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Erinnert mich bei Dir vorn an was ganz Modernes ...Stephan Eitank schreef: ↑29 nov 2021, 19:00Grote naven maken de looks inderdaad juist zo gaaf. Vooral in combinatie met t korte zadel en dikke voorvork oogt ie mooi sportief
Das wär was, kleiner Frontantriebs-Booster ... da würde ich den Hut ziehen.
Grote Nav
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Lieber Carsten,Flocke schreef: ↑28 nov 2021, 18:26Wenn Du wie beschrieben mit den kleinen Bremsen das Hinterrad beim scharfen Abbremsen soweit entlasten kannst, dass es blockiert, dann kannst Du auch mit Deinen größeren Trommeln nicht mehr Verzögerung ("25% meer") umsetzen.
Das Problem ist heutzutage wahrscheinlich, dass die meisten Bremsen gar nicht mehr so gut sind, wie sie mal waren.
Aufgrund ungenügender Wartung, Nachbauteilen, schlechten Belägen, schlechtem Tragbild usw.
Bevor ich zum Beispiel die Bremse vorn manuell eingeschliffen hatte, waren Tragbild, Druckpunkt und Bremswirkung auch nicht gut.
Die Arbeit hatte dann einen Unterschied wie Tag und Nacht ausgemacht ...
Bremsbacken einschleifen
Also bevor man über größere Trommeln nachdenkt, wegen besserer Bremswirkung und nicht der Optik, sollte man erstmal das Potential der "kleinen" Bremsen ausgenutzt haben.
Die Kleinkrafträder bei Kreidler ("90km/h") hatten auch noch zum Teil die kleinen Trommeln, zum Beispiel auch die Mustang als Einsitzer, und wer fährt heute noch zu zweit, vielleicht Gewicht x2 ...
Unabhängig davon waren die Bremsen (und deren Größe) damals auch ein Marketing-Argument ...
Gruß
Carsten
Vielen Dank für Ihren Rat bezüglich des Sandpapierwagens.
Ich werde es auf jeden Fall ausprobieren.
Gruß
Guy
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Gerne, freut mich.
Ich hatte den Tipp auch nur im deutschen Forum gelesen.
War mit der Bremse an meiner Eitank vorn auch sehr unzufrieden, hinten war von Anfang an mit neuen Belägen ok.
Vorn hatte ich auch neue Beläge eingebaut, aber selbst nach 5.000km hatte ich keinen richtigen Druckpunkt, konnte den Hebel immer weiter ziehen, war irgendwie elastisch.
Auch der Mann beim TÜV schaute etwas skeptisch drein, machte dann aber doch den Aufkleber aufs Nummernschild ...
Hatte angenommen, dass die Trommel schon zu groß wäre (Verschleiß) und wollte schon ein neues Rad aufspeichen.
Dann hatte ich den Tipp gelesen, stammt von einem Kreidler-Kollegen, der gute und ordentliche Arbeit macht (sh. Bilder) und auf dessen Aussagen man sich verlassen kann.
Also hatte ich das auch mal ausprobiert.
Und was kann ich sagen:
Ich war total überrascht. Auf einmal war die Bremse wie neu, wie man es von einer neuen und guten Bremse erwartet.
Harter Druckpunkt und eine sehr gute Bremswirkung.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Even een detail vraag:
Wat mij opvalt is dat sommige geforceerde koelingskappen zijn voorzien heel fijn gaas. Meest voorkomend is het grove gaas.
De Eitank was voorzien van fijn gaas (zie allereerste foto bovenaan pagina), maar heb er een grove ingedaan die ik nog had liggen (zie tweede foto).
Vroeg me gewoon af hoe dit zit. Zie het als een 'mierenneuk' vraag
Wat mij opvalt is dat sommige geforceerde koelingskappen zijn voorzien heel fijn gaas. Meest voorkomend is het grove gaas.
De Eitank was voorzien van fijn gaas (zie allereerste foto bovenaan pagina), maar heb er een grove ingedaan die ik nog had liggen (zie tweede foto).
Vroeg me gewoon af hoe dit zit. Zie het als een 'mierenneuk' vraag
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Nachbaukram, kann ja jeder letzten Endes im Laufe der Jahrzehnte eingebaut haben, was er will oder irgendwo gefunden hatte ...Stephan Eitank schreef: ↑01 dec 2021, 15:04 Wat mij opvalt is dat sommige geforceerde koelingskappen zijn voorzien heel fijn gaas.
Aus meiner Sicht sollte das wie auf den Prospektfotos aussehen, grobes Netz, die Rauten senkrecht orientiert, so habe ich es bei mir auch.
Es gab damals sogar Komplett-Teile aus Kunststoff im Zubehör, die sich selbst als gute und innovative Sache gefeiert hatten ...
Gab es auch noch in Rot und Weiß.
Wäre das rote was für Dich ... ?
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 262 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Re: Eitank 1962 - 4 gang 5.3
Bedankt weer! Duidelijker kan niet
Ik ga ze bij alle Kreidlers ff kwart slag draaien.
Ik ga ze bij alle Kreidlers ff kwart slag draaien.