Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#1 Bericht door BertG » 16 mei 2021, 22:58

Ik zag laatst dit bericht: aanvragen kenteken 2-takt oldtimerbrommers stopt mogelijk?. Nu wilde ik sowieso nog weer eens een Kreidler opbouwen, en aangezien ik (al minstens 20 jaar) nog een frame zonder kenteken heb liggen leek mij dit een mooie aanleiding. Bouwjaar waarschijnlijk 1978, moet ik nog zien na te gaan. Kijken of ik deze nog kan "redden" van de eeuwige zolder of schroothoop wanneer er inderdaad straks geen kenteken meer voor aangevraagd zou kunnen worden. Plan is om de brommer zoveel mogelijk met onderdelen die ik nog heb liggen op te bouwen. Missende onderdelen kan ik bijkopen. Dit betreft dan vooral kabels, nette set bouten en moeren, slijtageonderdelen die aan vervanging toe zijn, nette buddyseat, nieuw banden en overig klein spul als verkrijgbaar bij kreidlerparts, kreidlerservice e.d. Doel is om daarna naar de RDW te gaan met technisch correct werkend geheel. De brommer wordt niet in concoursstaat, ook niet 100% origineel, maar doel is deze als in in nette gebruikte staat te krijgen. Hieronder enkele foto's.
frame "ergens in de schuur"
frame "ergens in de schuur"
IMG_20210516_142757203.jpg (329.7 KiB) 2304 keer bekeken
Frame schoongemaakt, zit nog redelijk in de verf. Voor mijn doel goed bruikbaar, helemaal wanneer de accubakjes zijn gemonteerd.
frame schoongemaakt en ontvet
frame schoongemaakt en ontvet
framenummers onleesbaar.jpg (111.76 KiB) 2304 keer bekeken
Vervolgens eerste onderdelen opzoeken.
wielen
wielen
IMG_20210516_170736893_HDR.jpg (253.84 KiB) 2304 keer bekeken
voorvork
voorvork
IMG_20210516_170744089_HDR.jpg (259.6 KiB) 2304 keer bekeken
RVS achterspatbord
RVS achterspatbord
IMG_20210516_190335206.jpg (112.85 KiB) 2304 keer bekeken
accessoires
accessoires
IMG_20210516_171229243.jpg (306.63 KiB) 2304 keer bekeken
diverse onderdelen
diverse onderdelen
onderdelen divers.jpg (106.14 KiB) 2304 keer bekeken
Ik ga nu eerst een lijst maken met dingen die ik nog mis. Schijfrem moet ik nog gangbaar zien te maken, moet nog een blokje opzoeken. Zal kijken of ik nog een 4 of 5-bakje met kickstarter heb liggen die geschikt/gangbaar is, er komt een standaard cilinder en 10 of 12 mm carburateur op voor bromfietssnelheid. Had begrepen dat dit maximaal 55 km/uur mag zijn. Ik heb geen mooie uitlaten meer, de meeste die ik heb liggen zijn inmiddels verroest. Dus daar moet ik ook nog een passende voor aanschaffen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik uiteindelijk een motocross stuur (ben ik van oudsher zo gewend op Kreidlers), een M-stuur of een hoog stuur (origineel?) ga plaatsen, maar ik denk de eerste optie.

Het kan even duren wanneer ik weer verder kan gaan, maar wil dit wel voor de zomer zien af te afronden [-o<

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#2 Bericht door RS69 » 16 mei 2021, 23:40

Leuke uitdaging daar, maar nog veel onderdelen zo te zien, succes ermee.
Zo zie je maar wat er nog aan onderdelen ligt in Nederland, op de zolders en in schuren.
Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#3 Bericht door Caspar » 17 mei 2021, 09:11

Goed bezig.
Tip: Neem het kale frame mee naar de RDW voordat je begint aan de verdere opbouw.

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#4 Bericht door BertG » 17 mei 2021, 10:12

Tip: Neem het kale frame mee naar de RDW voordat je begint aan de verdere opbouw.
Ik neem aan dat je ervaring hiermee hebt? Kan je aangeven waarom? Ik dacht dat een min of meer complete, en volgens minimale eisen werkende, brommer gekeurd/geschouwd/bekeken moet worden voor kenteken. Had al wel gezien dat dat ook weer verschilt per keuringsstation en keurmeester.
Leuke uitdaging daar, maar nog veel onderdelen zo te zien, succes ermee. Zo zie je maar wat er nog aan onderdelen ligt in Nederland, op de zolders en in schuren.
Ja, onze familie bewaart graag van alles :D Dus heb meeste van mijn Kreidler brommerspul van mijn middelbare schooltijd nog. Toen kenteken inging heb ik brommers ook laten schouwen, maar dit oranje frame is blijven liggen. Is ooit als brommer met schade gekocht voor onderdelen en ik dacht dat er iets mis mee was, maar het frame is wel recht. De voorvork die er toen ooit bij zat was toen wel helemaal krom.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 mei 2021, 10:30

BertG schreef: 17 mei 2021, 10:12
Tip: Neem het kale frame mee naar de RDW voordat je begint aan de verdere opbouw.
Ik neem aan dat je ervaring hiermee hebt? Kan je aangeven waarom? Ik dacht dat een min of meer complete, en volgens minimale eisen werkende, brommer gekeurd/geschouwd/bekeken moet worden voor kenteken. Had al wel gezien dat dat ook weer verschilt per keuringsstation en keurmeester.
Leuke uitdaging daar, maar nog veel onderdelen zo te zien, succes ermee. Zo zie je maar wat er nog aan onderdelen ligt in Nederland, op de zolders en in schuren.
Ja, onze familie bewaart graag van alles :D Dus heb meeste van mijn Kreidler brommerspul van mijn middelbare schooltijd nog. Toen kenteken inging heb ik brommers ook laten schouwen, maar dit oranje frame is blijven liggen. Is ooit als brommer met schade gekocht voor onderdelen en ik dacht dat er iets mis mee was, maar het frame is wel recht. De voorvork die er toen ooit bij zat was toen wel helemaal krom.
Gaat er om als het framenummer al in gebruik is of de brommer als gestolen staat je dat vooraf weet.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
BertG (17 mei 2021, 10:44)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 mei 2021, 10:46

Kreidlermodellen in Nederland werden standaard met Halfhoog stuur afgeleverd vanaf ca 1975.
Jaren daarvoor stokstuur.

Andere modellen sturen waren optie.

En voor de RDW. Bangmakerij voor kenteken afgeven brommers.

Enzo

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 205 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#7 Bericht door adriline » 17 mei 2021, 11:05

Ik ben 3weken terug op keuring geweest en heb navraag gedaan aan de keurmeester. Oude brommers en motors worde gewoon gekeurd volgens maatstaven uit die tijd! Alleen nieuwe brommers en motors worden gekeurd volgens de nieuwe maatstaven. Je kan gewoon langsgaan om te controleren met je framemnr. hoe deze staat geregistreerd. Je hoeft niks mee te nemen. Zo gaat dat in Elsloo bij de rdw. Voorlopig blijft alles bij het oude. Ik kom regelmatig bij de rdw. Succes met het inelkaar zetten.
Gr. Adr

Gebruikersavatar
Fredo
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:42
Locatie: 578 km van Kornwestheim
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren
Contacteer:

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#8 Bericht door Fredo » 18 mei 2021, 21:19

Ik zou hem lekker in elkaar zetten met de onderdelen die je hebt, zo compleet en werkend mogelijk (incl. een bel)
Laten keuren en als je eenmaal een kenteken hebt, de onderdelen zoeken die je wil vervangen of verbeteren.
Dan heb je alle tijd om hem te perfectioneren.
Als je hem eerst helemaal wil restaureren en dan keuren, ben je wel een poosje verder.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#9 Bericht door Caspar » 19 mei 2021, 09:51

@BertG:
De keuring op zich stelt niet veel voor.
Maar de herkomst moet wel kloppen.
Stel: je restaureert deze brommer tiptop.
Vervolgens ga je ermee naar de RDW en blijkt dat het een schadegeval is geweest waarvoor een nieuw frame is afgegeven met hetzelfde nummer.
Of nog erger , het is ooit gestolen geweest.
Waarschijnlijk heb je ook geen factuur of koopovereenkomst van het frame.
Daar sta je dan...
Tip: nu het kale frame meenemen naar de RDW

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#10 Bericht door BertG » 19 mei 2021, 11:40

De keuring op zich stelt niet veel voor. Maar de herkomst moet wel kloppen. Stel: je restaureert deze brommer tiptop. Vervolgens ga je ermee naar de RDW en blijkt dat het een schadegeval is geweest waarvoor een nieuw frame is afgegeven met hetzelfde nummer. Of nog erger , het is ooit gestolen geweest. Waarschijnlijk heb je ook geen factuur of koopovereenkomst van het frame. Daar sta je dan... Tip: nu het kale frame meenemen naar de RDW
Dat ga ik zeker even van te voren doen, ook dank voor deze tip en toelichting. Ik heb deze ooit voor de onderdelen als complete brommer (met kapotte voorvork en volgens mij ook wat schade aan tank) gekocht. Maar destijds deden we nog niet zo aan facturen, koopovereenkomsten en kentekens. Dat is nu veel meer van belang.
Ik zou hem lekker in elkaar zetten met de onderdelen die je hebt, zo compleet en werkend mogelijk (incl. een bel) Laten keuren en als je eenmaal een kenteken hebt, de onderdelen zoeken die je wil vervangen of verbeteren. Dan heb je alle tijd om hem te perfectioneren. Als je hem eerst helemaal wil restaureren en dan keuren, ben je wel een poosje verder
Dat is ook eerst mijn plan (nadat ik voor de zekerheid framenummer even laat checken bij RDW op mogelijke dubbeling). Heb gisteravond nog wat onderdelen opgediept en bouten en moeren verzameld. Ik heb nu: frame met accubakjes in oranje, ongeveer alle bouten en moeren voor montage onderdelen, benzinetank, achterbrug, achterveren, voorvork, schijfremklauw met onderdelen, voor- en achterwiel, RVS voor- en achterspatbord, sportbeugel voor achterspatbord, koplamp (rond of vierkant), achterlicht, nette cockpit, onderbouw met voetsteunen en zijstandaard, kettingrand, plastic gereedschapsbakje voor onder buddyseat, Franchorchamps buddy, stuur (ga toch eerst voor origineel halfhoog stuur), direct geschakelde 4-bak met kickstarter (moet ik nog even van binnen bekijken maar kan wel door versnellingen schakelen), cilinder/zuiger/kop, 12 mm Bing, puntenontsteking en motorkappen. Ook zet ik er eerst nog de meest redelijke, niet zo erg verroeste, uitlaat op.

Omdat ik geen nette kabelboom meer heb (vroeger gebruikte ik gewoon oude snoeren en kroonsteentjes om het licht werkend te krijgen) koop ik waarschijnlijk een nieuwe. Ik heb te weinig geduld om nette kabelboom met juiste kabelschoentjes etc. in elkaar te zetten. Daarnaast nog nieuwe koppelingskabel, gaskabel en achterremkabel en mogelijk nieuwe slang naar voorrem, set nieuwe handvaten op stuur. Voor later overweeg ik om buddyseat opnieuw te laten bekleden (nu eerst een replica erop).

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#11 Bericht door Kreidler@D43 » 19 mei 2021, 12:19

Ik heb ook eerst mijn '78 Kreidler helemaal technisch goed opgebouwd en laten keuren bij het RDW.
Helaas mocht ik in Arnhem niet bij het keuren aanwezig zijn, maar ik moest wel aan kunnen tonen waar ik deze Kreidler gekocht had.
Zover ik weet zijn dit wel de belangrijkste punten waar ze naar kijken: framenummer moet goed te lezen zijn, incl. de NL typegoedkeuring. Verder controleren ze de verlichting, remmen, bel aanwezig, staat van banden, ketting + kettingwielen, speling op balhoofd, snelheid (max. 55 km/h). Alles wat erop zit moet gewoon goed functioneren.
Nu ik het kenteken heb is de Kreidler weer helemaal uit elkaar gegaan en zijn diverse delen weggebracht voor spuiten, poedercoaten en op verchromen.
Ik hoop in september weer verder te kunnen gaan met opbouwen. Dan krijg ik alle chroomdelen weer terug (zo'n 18 weken levertijd).

Veel succes en plezier met opbouwen.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#12 Bericht door BertG » 19 mei 2021, 12:45

@Hans, met spuiten en verchromen etc. pak je het een stuk grondiger aan dan ik. Maar dat is wel het mooiste natuurlijk. Ik heb onlangs een kaal frame met kenteken verkocht, zodat ik wat geld heb om deze op te knappen en op kenteken te krijgen. Daar kom ik een heel eind mee, maar spuiten en verchromen is dan net boven dat budget vermoed ik :) .

Heb trouwens net even de RDW gebeld en nagevraagd of er al een kenteken op dit framenummer bekend is, dat blijkt niet het geval dus dat scheelt alweer. Of de brommer ooit als gestolen is opgegeven konden ze me niet zo vertellen, dat volgt uit een internationale database op het moment dat er daadwerkelijk na de keuring een kenteken wordt aangevraagd.

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#13 Bericht door Kreidler@D43 » 19 mei 2021, 13:00

BertG schreef: 19 mei 2021, 12:45
Heb trouwens net even de RDW gebeld en nagevraagd of er al een kenteken op dit framenummer bekend is, dat blijkt niet het geval dus dat scheelt alweer. Of de brommer ooit als gestolen is opgegeven konden ze me niet zo vertellen, dat volgt uit een internationale database op het moment dat er daadwerkelijk na de keuring een kenteken wordt aangevraagd.
Je zou je framenummer eens kunnen checken op deze site: https://www.stopheling.nl/nl

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#14 Bericht door BertG » 19 mei 2021, 13:24

Je zou je framenummer eens kunnen checken op deze site: https://www.stopheling.nl/nl
Dank voor de tip, hier is het nummer ook niet bekend. Ik verwacht niet dat ik problemen krijg met het frame op dit vlak, aanzien ik het al meer dan 20 jaar heb.

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#15 Bericht door BertG » 27 mei 2021, 16:17

Versnellingsbak even schoner gemaakt en even binnenkant bekeken, ziet er nog netjes en bruikbaar uit. Geen roest en rommel, lagers en tandwielen lijken mij zodanig dat revisie niet direct nodig is. Koppeling werkt naar behoren en platen lijken op het oog nog goed, ik kan door de 4 versnellingen schakelen, kickstarter werkt. Heb even nieuwe pakking tussen de helften geplaatst (ook die had ik nog) en blokje weer in elkaar gezet. Bij eindmontage onder brommer zal ik er nieuwe olie ingooien.
blokje
blokje
IMG_20210524_195714308_HDR.jpg (269.47 KiB) 1775 keer bekeken
koppeling
koppeling
IMG_20210524_200741850.jpg (276.21 KiB) 1775 keer bekeken
binnenkant
binnenkant
IMG_20210525_201447739.jpg (309.53 KiB) 1775 keer bekeken
N.B. voor de goede orde die "dikke hamer" op de foto gebruik ik met beleid en een blokje hout 8). Maar het blokje ging soepel in en uit elkaar, alleen even een bemoedigend klopje nodig om verkleefde carterpakking wakker te schudden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#16 Bericht door Caspar » 27 mei 2021, 16:46

tja , zo kan het ook.
Persoonlijk had ik op zijn minst de keerringen en O-ringen preventief vervangen.
En misschien ook de lagers , inclusief big-end lager

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#17 Bericht door BertG » 27 mei 2021, 18:10

Caspar schreef: 27 mei 2021, 16:46 tja , zo kan het ook.
Persoonlijk had ik op zijn minst de keerringen en O-ringen preventief vervangen.
En misschien ook de lagers , inclusief big-end lager
Ja, maar dat kan altijd nog als het nodig is. Blokje is er zo weer onder weg en zoveel werk is dat vervolgens niet, en ik had geen lagers meer liggen.

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#18 Bericht door BertG » 30 mei 2021, 22:38

Even kleine update. Ik heb achterspatbord klaargemaakt en gemonteerd. Uit twee achterlichten (ULO) heb ik een goede samengesteld. Omdat achterspatbord aan de achterkant niet zo netjes meer was qua gaten en ook een deukje, heb ik een nieuw wit kunststof stuk gemonteerd. Dit is als het goed is toch origineel in NL. Sportbeugel had ik nog liggen en vind ik wel mooi staan. Voor de foto heb ik buddyseat er opgelegd en accubakje er even aangehangen. Ook twee nieuwe rubber bandjes gemonteerd zodat ik de voorvork er weer aan kon zetten. Had deze van de week al eerder gemonteerd, voordat mijn bestelling onderdelen binnen was. Maar dan wordt het lastig om die bandjes te monteren #-o .
frame
frame
IMG_20210530_202137864 zndr framenr.jpg (113.31 KiB) 1647 keer bekeken
De buddyseat na even opgepoetst en schoongemaakt te hebben nog redelijk netjes, ik weet niet of dit een originele of oudere reproductie is. Hij past wel goed, de beschadigingen vallen wel mee. Aan de andere kant zitten nog twee gaatjes die wel dichtgeplakt kunnen worden. Het gereedschapsbakje was ooit van een spatbord afgezaagd, de resten van de boutjes zaten er nog in. Deze zat op slot maar ik had er geen sleutel bij. Was even prutsen om klepje open te krijgen, daarna nieuw bestelde slotje gemonteerd. Echt fijn dat deze onderdelen weer te krijgen zijn.
gereedschapsbakje met nieuw slotje
gereedschapsbakje met nieuw slotje
IMG_20210530_201145691.jpg (261.65 KiB) 1624 keer bekeken
Verder nog achterwiel wat opgepoetst. De oude banden zijn allemaal verouderd en met droogtescheurtjes. Daar houden ze vast niet van bij de keuring, dus er komen ook nieuwe banden onder.
achterwiel voor oppoetsen
achterwiel voor oppoetsen
IMG_20210530_203745636.jpg (285.63 KiB) 1624 keer bekeken
Band eraf, oppoetsen met oude lap en bus WD40 :) .
opgepoetst
opgepoetst
IMG_20210530_205316762.jpg (269.99 KiB) 1624 keer bekeken
Nieuwe band gemonteerd, nu voorwiel nog.
met nieuwe band
met nieuwe band
IMG_20210530_212442808.jpg (241.17 KiB) 1624 keer bekeken

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#19 Bericht door BertG » 14 jun 2021, 22:10

Afgelopen tijd af en toe weer wat aan de Kreidler gedaan 's avonds. Nog wat onderdelen opzocht en wat nieuwe, vervangende onderdelen gekocht. Eerst schijfrem opgebouwd op basis van twee andere en revisieset.
ouwe rommel
ouwe rommel
IMG_20210522_205747499.jpg (131.92 KiB) 1494 keer bekeken
verroest
verroest
IMG_20210522_210036140.jpg (122.89 KiB) 1494 keer bekeken
gedemonteerd
gedemonteerd
IMG_20210523_171241112.jpg (315.64 KiB) 1494 keer bekeken
De andere remklauw was wat netter, deze heb ik schoongemaakt even zwarter gespoten.
weer zwart
weer zwart
IMG_20210524_144629810.jpg (313.41 KiB) 1494 keer bekeken
En vervolgens nieuwe remcilinder en rubber onderdelen gemonteerd.
nieuwe rubber delen
nieuwe rubber delen
IMG_20210605_161144275.jpg (254.9 KiB) 1494 keer bekeken
Geleiders ontroest en de remklauw met nieuwe remblokken weer in elkaar gezet.
ontroest
ontroest
IMG_20210605_162626796.jpg (300.22 KiB) 1494 keer bekeken
klaar voor zover
klaar voor zover
IMG_20210605_164639585.jpg (260.42 KiB) 1494 keer bekeken
Bijlagen
met nieuwe remcilinder
met nieuwe remcilinder
IMG_20210605_161144275.jpg (254.9 KiB) 1494 keer bekeken

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#20 Bericht door BertG » 14 jun 2021, 22:29

Ook voorwiel inmiddels opgepoetst (leve WD40 :clap ) en voorzien van een nieuwe band. Hieronder even een voor/na foto met een vergelijkbaar wiel uit mijn wielenvoorraad.
voorwielen
voorwielen
IMG_20210603_210718404.jpg (160.76 KiB) 1491 keer bekeken
Nog een RVS Van Veen voorspatbord gevonden in een doos, deze past mooi bij het achterspatbord. Hiervoor wel nieuwe spatbordbeugels gekocht, dat ziet er net weer wat mooier uit.
oude verroeste beugels eraf
oude verroeste beugels eraf
IMG_20210603_212801316.jpg (218.83 KiB) 1491 keer bekeken
even flink poetsen, is weer blinkend
even flink poetsen, is weer blinkend
IMG_20210613_172346493.jpg (114.1 KiB) 1491 keer bekeken
Voorwiel met nieuwe band, gereviseerde remklauw en voorspatbord gemonteerd. Het begint weer op een Kreidler te lijken zo.
complete voorvork weer
complete voorvork weer
IMG_20210614_201049538.jpg (250.51 KiB) 1491 keer bekeken
andere kant
andere kant
IMG_20210614_201010143.jpg (245.14 KiB) 1491 keer bekeken
Ik probeer de brommer zo origineel mogelijk op te bouwen. Ik heb de meest onderdelen nog in veelvoud liggen, maar nieuwe onderdelen als de spatbordbeugels maken hem net wat meer af. En ik heb wel een doos remklauwen, maar zonder zo'n revisiesetje of nieuwe remcilinder is het een stuk lastiger daar weer iets moois uit op te bouwen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 jun 2021, 22:37

Spatbord is er weer 1 verkeerd gemonteerd en dan gaten boren voor de gele plaat :?

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#22 Bericht door BertG » 14 jun 2021, 22:45

De gele plaat zat er nog op, dus kan deze niet anders monteren. Of moet er iets anders anders? Kan hem zo weer los halen.

Edit:
Spatbord is er weer 1 verkeerd gemonteerd en dan gaten boren voor de gele plaat
Zoals ik het nu nog eens lees, bedoel je dat in het verleden het spatbord verkeerd is gemonteerd voordat de gele plaat erop is gezet. Dat kan ik helaas niet meer herstellen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 jun 2021, 23:02

BertG schreef: 14 jun 2021, 22:45 De gele plaat zat er nog op, dus kan deze niet anders monteren. Of moet er iets anders anders? Kan hem zo weer los halen.

Edit:
Spatbord is er weer 1 verkeerd gemonteerd en dan gaten boren voor de gele plaat
Zoals ik het nu nog eens lees, bedoel je dat in het verleden het spatbord verkeerd is gemonteerd voordat de gele plaat erop is gezet. Dat kan ik helaas niet meer herstellen.
Je kan het checken aan de vorm gaten.
En ook dat de gele plaat er lullig ver naar voren op staat.
Ori zit er rond gat en sleufje breed.

Ook door de beugels kan het beeld sterk veranderen. In principe komt smalle deel voor en lange deel achter.
Deze staat heel ver door naar achter.

Tis ook hoe de foto wordt gemaakt. Achterste beugels horen zo goed als horizontaal te liggen.

Kan dus meevallen en aan vast houden. :clap

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
BertG (15 jun 2021, 08:25)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
BertG
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jun 2003, 18:30
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#24 Bericht door BertG » 15 jun 2021, 08:28

Dank voor de toelichting, als de Kreidler recht staat dan is achterste beugel vrijwel horizontaal. Het Van Veen logo op het spatbord is aan de onderzijde, net zoals bij het Van Veen logo in het achterspatbord. Het gele plaatje zit muurvast. Ik denk dat het wel meevalt, kan als brommer in elkaar zit eventueel nog wel beetje het spatbord aanpassen indien nodig. Maar veel stelruimte is er niet.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Opbouwen oranje RMC K53-402 voor kenteken

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jun 2021, 10:19

BertG schreef: 15 jun 2021, 08:28 Dank voor de toelichting, als de Kreidler recht staat dan is achterste beugel vrijwel horizontaal. Het Van Veen logo op het spatbord is aan de onderzijde, net zoals bij het Van Veen logo in het achterspatbord. Het gele plaatje zit muurvast. Ik denk dat het wel meevalt, kan als brommer in elkaar zit eventueel nog wel beetje het spatbord aanpassen indien nodig. Maar veel stelruimte is er niet.
Van Veen spatborden zijn anders. Vandaar de uiterlijke opmerking.

Lekker verder

Enzo

Plaats reactie