Hondekop
Hondekop
Hallo,
Vandaag een nieuw project opgehaald. Een mooie oude dame uit 1967 van het type Hondekop. Helemaal origineel en tot 2007 dagelijks gebruikt. Tijd voor een grondige restauratie.
Volgens mij zit er een achterwiel in dat niet de juiste afmeting heeft. Zelfde geldt voor de schokbrekers.
Vraag: hoeveel inch wielen horen er in een Hondekop en wat is de hart afstand van de schokbrekers?
Vandaag een nieuw project opgehaald. Een mooie oude dame uit 1967 van het type Hondekop. Helemaal origineel en tot 2007 dagelijks gebruikt. Tijd voor een grondige restauratie.
Volgens mij zit er een achterwiel in dat niet de juiste afmeting heeft. Zelfde geldt voor de schokbrekers.
Vraag: hoeveel inch wielen horen er in een Hondekop en wat is de hart afstand van de schokbrekers?
- Bijlagen
-
- D7DD5A77-2782-42E5-83AD-DB370329D69D.jpeg (285.01 KiB) 1752 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Hondekop
Honda MB
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Caspar (29 jan 2021, 07:10)
- Waardering: 9.09%
Re: Hondekop
Vandaag carburateur schoongemaakt, nieuwe bougie en verse benzine. 1x trappen en lopen! Rijdt als een zonnetje! Wel erg wennen aan handschakeling en terugtraprem.
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Hondekop
Nou, de oude dame is klaar. Zojuist een mooi stukje gereden en ze snort als een naaimachine. Op naar het volgende project.
- Bijlagen
-
- 63B68786-9237-4D35-9D70-8B217A307BCC.jpeg (343.2 KiB) 1274 keer bekeken
-
- DD8C8F27-7E9C-48ED-AD5D-B8D1EC71B892.jpeg (390.46 KiB) 1274 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Hondekop
rene albers 2takt schreef: ↑30 jan 2021, 09:31
Hele mooie, ik zou hem zo laten. technisch klaarmaken en lekker toeren
Daar is ieder geval geen gehoor aan gegeven. Haha.
Ik vind m zo ook erg mooi geworden.
Gr. Wim.
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Zolenheuvel
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 34 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: Hondekop
Zeker netjes geworden, hoewel ik -kijkend naar het de basis- waarschijnlijk voor 'poetsen' en technisch in orde maken zou hebben gekozen.
Verder zie ik een paar kleine puntjes. Aan de ene kant is dit natuurlijk smaak, aan de andere kant is er ook wel sprake van opmerkelijke keuzes.
-Inbusboutjes (als ik het goed zie) bij het rechter zijscherm snap ik niet goed.
-De wijze waarop de wielen zijn gespaakt
-De chroombussen van de schokdempers. Recht, mooier vind ik aan de onderkant iets conisch.
-Wat ik ronduit jammer vind is het gat in de kap van de voorvork.
Bij een Hondekop zit hierin geen gat. Maar dit type is niet meer te koop.
De gebruikte kap is van een Buffel, met het gat voor de doorvoer van de tellerkabel. Bij de Hondekop is de loop van de kabel anders, waardoor dit gat overbodig is. Voor het spuiten had dit gat op eenvoudige wijze dicht gemaakt kunnen worden.
Ik vind dit een gemiste kans
-Het achterwiel raakt de grond, wat wordt veroorzaakt door een te korte standaard, of te korte schokbrekers.
Dit moet oplosbaar zijn.
Groet Kees
Verder zie ik een paar kleine puntjes. Aan de ene kant is dit natuurlijk smaak, aan de andere kant is er ook wel sprake van opmerkelijke keuzes.
-Inbusboutjes (als ik het goed zie) bij het rechter zijscherm snap ik niet goed.
-De wijze waarop de wielen zijn gespaakt
-De chroombussen van de schokdempers. Recht, mooier vind ik aan de onderkant iets conisch.
-Wat ik ronduit jammer vind is het gat in de kap van de voorvork.
Bij een Hondekop zit hierin geen gat. Maar dit type is niet meer te koop.
De gebruikte kap is van een Buffel, met het gat voor de doorvoer van de tellerkabel. Bij de Hondekop is de loop van de kabel anders, waardoor dit gat overbodig is. Voor het spuiten had dit gat op eenvoudige wijze dicht gemaakt kunnen worden.
Ik vind dit een gemiste kans
-Het achterwiel raakt de grond, wat wordt veroorzaakt door een te korte standaard, of te korte schokbrekers.
Dit moet oplosbaar zijn.
Groet Kees
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Hondekop
Een voor en achterwiel anders spaken weet je zeker dat je er één verkeerd hebt gedaan
Enzo
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Hondekop
Ik zou wel kunnen leven met het (eind) resultaat.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat er altijd wel wat te wensen valt na het restaureren.
Zeg maar optische verbeteringen, uiteraard indien gewenst.
Wat Kees (Zolenheuvel) al aangaf de complete achter schokkers vervangen voor de originele en geschikt voor de Nederlandse uitvoering met zijn 19 inch wielen.
De bagagedrager is ook zo een dingetje, de huidige is van, ja waar is die van? In ieder geval niet behorende tot het model 1967.
Model 1967 behoord tot het bijzondere oeuvre uit Kornwestheim, de opkomst van de geest verruimde middelen doet mij vermoeden dat de ontwerp afdeling iet te lang aan de waterpijp heeft gehangen. Bij de huidige eigenaren, en in gesprek, is altijd het eerste wat benoemt wordt de Kreidler mis peer van 1967.
En dat laatste maakt dit model anno nu tot iets bijzonders.
Veel plezier met de beleving van een uniek exemplaar uit de Kreidler stal.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat er altijd wel wat te wensen valt na het restaureren.
Zeg maar optische verbeteringen, uiteraard indien gewenst.
Wat Kees (Zolenheuvel) al aangaf de complete achter schokkers vervangen voor de originele en geschikt voor de Nederlandse uitvoering met zijn 19 inch wielen.
De bagagedrager is ook zo een dingetje, de huidige is van, ja waar is die van? In ieder geval niet behorende tot het model 1967.
Model 1967 behoord tot het bijzondere oeuvre uit Kornwestheim, de opkomst van de geest verruimde middelen doet mij vermoeden dat de ontwerp afdeling iet te lang aan de waterpijp heeft gehangen. Bij de huidige eigenaren, en in gesprek, is altijd het eerste wat benoemt wordt de Kreidler mis peer van 1967.
En dat laatste maakt dit model anno nu tot iets bijzonders.
Veel plezier met de beleving van een uniek exemplaar uit de Kreidler stal.
Re: Hondekop
Tja, weet je mannen. Ik schep er genoegen uit als ik met een exemplaar als deze rondrij en mensen hun duim opsteken en me aanspreken bij het stoplicht om hun compliment te geven. Zeker zal er wel iets niet kloppen - bijv. Het kapje van de voorvork die gewoon niet meer te verkrijgen is - maar ik ben een hobbyist en geen Kreidler engineer. Alle niet versleten originele onderdelen zijn hergebruikt, dus ook buddy, schokbrekers. Verder even goed kijken en dan zie je dat ie op een plankje staat en dat daardoor het achterwiel de grond niet raakt. Ik vind m prachtig gelukt en ga er vele ritjes mee maken. En dan is er ook nog zoiets van stuurlui en de wal…
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Hondekop
Je bent me voor omdat ik hetzelfde dacht.
Begrijp niet wat hij daar mee bedoelt.
Misschien iets anders dan wij denken ?
Hoop het maar.
Enzo
- Zolenheuvel
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 34 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: Hondekop
Mee eens.
Ik voel in de reactie een licht geraaktheid, die niet terecht is na de positieve kijk op het geheel.
Het kan lastig zijn, als je in betrekkelijk korte tijd dit moois hebt gebouwd en er worden aanvullingen op de samenstelling van het geheel gegeven.
Maar ik lees slechts lovende commentaren en kanttekeningen bij keuzes die zijn gemaakt en dingen die opvallen.
Er is niemand die iets afkraakt of af wil doen aan het resultaat.
En natuurlijk is het een genot om er op te rijden en dat je veel bekijks hebt weet ik ook uit eigen ervaring.
Vat het op als een compliment en laat je niet zo gemakkelijk raken, dat is nergens voor nodig.
Groet Kees
- b.bonk
- Berichten: 3691
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Hondekop
zit weer een beetje te neuzen.
dat witte aspatbord stukje moet volgens mij ff wat groter . zie foto 1.
as je het doet , dan denk ik , ff meten .
verder een plaatje.
dat witte aspatbord stukje moet volgens mij ff wat groter . zie foto 1.
as je het doet , dan denk ik , ff meten .
verder een plaatje.