K53/402 Project

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: K53/402 Project

#76 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 mei 2021, 21:39

vlatro schreef: 12 mei 2021, 21:27
Enzo-tvdzijden schreef:
vlatro schreef: 12 mei 2021, 18:15 Eventueel ook massakabel voorzien. Heb ik er achteraf bij aan gekrompen. Daardoor is mijn kabelboom wat dikker dan voorzien.
Dat regelt DV kabelbomen voor je

Enzo
Er zijn inderdaad professionals op alle vlakken. Ikzelf koos ervoor om zoveel mogelijk zelf te doen. Zelfs revisie motorblok heb ik zelf gedaan. Een expert doet het ongetwijfeld beter, maar voor mij zit in die dingen de grootste voldoening.

Als je je tijd neemt om alles goed uit te zoeken, het juiste gereedschap aan te kopen en dit waardevolle forum af te speuren, kan je echt heel veel zelf én goed doen.
Voor de 74 hebben wij hem ook zelf gemaakt hoor. Binnen half uur klaar met de ori kleuren

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#77 Bericht door Benzlerfahrer » 12 mei 2021, 21:41

Zal bij mij wel wat langer duren als halfuurtje 😂 voor alles is een eerste keer, moet het ooit een keer leren

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: K53/402 Project

#78 Bericht door vlatro » 12 mei 2021, 21:42

Benzlerfahrer schreef:Ja inderdaad, kon het niet beter verwoorden!

Voor mij is het niet zo evident om even langs te gaan bij iemand in de buurt die alles van Kreidler kent en alle tijd heeft. Ik wil vooral zelf alles kunnen leren. Met de restauratie van mijn buffeltje en de opbouw van dit project denk ik voldoende bijgeleerd te gaan hebben over het geheel van de brommer. Alsk dan nog zou leren een blokje te repareren, ben ik volledig zelfstandig mijn hobby aant beoefenen. Het forum en paar goede kennissen zijn inderdaad meer dan genoeg san op verder te kunnen!
Wel even relativeren. Ik heb mijn blok zelf voorzien van nieuwe lagers en keerringen. Schimmen heb ik ook zelf gedaan. Aanpassen cilinder en afvlakken van de kop door LVS. Bronzen bus ook laten vervangen, niet zelf gedaan. Je moet voor jezelf de lijn trekken wat je kan en wat niet.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: K53/402 Project

#79 Bericht door vlatro » 12 mei 2021, 21:43

Benzlerfahrer schreef:Zal bij mij wel wat langer duren als halfuurtje Afbeelding voor alles is een eerste keer, moet het ooit een keer leren
Bij dingen zoals een kabelboom is dat leuk. Je kan het zelfs een keer volledig fout doen en helemaal opnieuw beginnen. Dan nog kom je goedkoper uit dan een klaargemaakte kopen...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: K53/402 Project

#80 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 mei 2021, 21:46

vlatro schreef: 12 mei 2021, 21:43
Benzlerfahrer schreef:Zal bij mij wel wat langer duren als halfuurtje Afbeelding voor alles is een eerste keer, moet het ooit een keer leren
Bij dingen zoals een kabelboom is dat leuk. Je kan het zelfs een keer volledig fout doen en helemaal opnieuw beginnen. Dan nog kom je goedkoper uit dan een klaargemaakte kopen...
Je moet wel spullen hebben en kennis of een voorbeeld.

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#81 Bericht door Benzlerfahrer » 12 mei 2021, 21:48

Ja klopt, heeft geen nut machines aan te kopen voor je eigen blokje om de x aantal tijd te gaan reviseren, maar het zelf kunnen reviseren na vastlopers of weet ik veel. Überhaupt al de kennis hebben waar alles hoort, is voor mij al heel wat. Vee mensen op het forum vinden mijn manier van werken misschien niks, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ik ben alleszins trots op mezelf dat ik zo’n ding in mekaar krijg 😁 voor de ene de normaalste zaal van de wereld, voor de andere is het weer wat nieuws. Maar leergierigheid is een gezonde eigenschap, als iedereen alles wist was de wereld nou al lang corona vrij 😁

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#82 Bericht door Benzlerfahrer » 12 mei 2021, 21:51

Ik kijk er alleszins naar uit dit ding de baan op te brengen, gekke plekken te ontdekken (mooi rijmseltje derbij 🥳) en weer talloze gesprekken te hebben met mensen die vroeger zo’n ding hadden en bij hoog en laag zweren dat de hunne makkelijk 100 liep. Zalig 😁

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: K53/402 Project

#83 Bericht door hermanngas » 12 mei 2021, 23:17

Benzlerfahrer schreef: 12 mei 2021, 18:07 Ben benieuwd hoe de Kreidler uiteindelijk gaat lopen.
Ori 4.2 pk mahle cilinder met bijbehorende kop, Bing 1/16/59 en juiste sproeistuk. Komt dan nog 28mm uitlaat op, gesloten met pijpje. Heb alles zo goed als correct mogelijk aangekocht. Enkel de uitlaat is natuurlijk imi.
Op de buffel hadk vroeger dezelfde setup. Dan wel met 32 mm uitlaat en imi 17mm. Liep niet echt lekker maar tikte wel de 75. Ik zou al heel blij zijn met 65 en lekker wat koppel
die 65 km/h moet ie met gemak gaan halen, en met behoorlijk koppel!
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
Benzlerfahrer (12 mei 2021, 23:51)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#84 Bericht door Benzlerfahrer » 12 mei 2021, 23:50

Ook in combo met de 3 bak? Heb wel uiteindelijk liefst een 4bak direct met kickstart eronder, maar de 3bak moet ik het voorlopig mee doen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: K53/402 Project

#85 Bericht door Caspar » 13 mei 2021, 08:42

3 bak met 4,2pk is een heerlijke combinatie.
Vergeet die 4 bak

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#86 Bericht door Benzlerfahrer » 13 mei 2021, 15:03

Ik weet niet, altijd handig een 4 bak te hebben liggen hha

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: K53/402 Project

#87 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mei 2021, 15:51

Benzlerfahrer schreef: 13 mei 2021, 15:03 Ik weet niet, altijd handig een 4 bak te hebben liggen hha
650 euro kaal ongereviseerd.

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#88 Bericht door Benzlerfahrer » 13 mei 2021, 16:28

Enzo-tvdzijden schreef: 13 mei 2021, 15:51
Benzlerfahrer schreef: 13 mei 2021, 15:03 Ik weet niet, altijd handig een 4 bak te hebben liggen hha
650 euro kaal ongereviseerd.

Enzo
Thanks Tjerry, heb helaas al ergens eentje liggen. Alleen moet hij nog in orde gemaakt worden. Toch bedankt!

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#89 Bericht door Benzlerfahrer » 16 mei 2021, 21:51

Zo, daar zijn we weer.

Heb ondertussen het blokje afgewerkt! Setup is als volgend;
-Mahle 4.2 Pk (met smeerpuntjes)
-1/16/59 Bing
-Sproeier 78 of 76
(weet niet meer uit het hoofd, is alleszins volgens fabrieksafstelling erin gezet! Heb er toen de gegevens even bijgehaald)
-28mm Jamarcol met 28mm bocht
(heb nog een ori bocht en uitlaat liggen, maar die zou opnieuw verchroomd moeten worden. Word mijn portefeuille niet blij van :lol: )
-Originele Bosch Super W7A
(Deze heb ik er eens een paar van gekocht op een markt, heb ze in al mijn Kreidlers steken)
-Tandwielverhouding 13-36 (420, motorfiets)
-Wipperman ketting in zelfde maat

Ik heb ondertussen ook alle moertjes en boutjes afgedekt met zwarte kunstof boutkapjes. Heeft niet echt een meerwaarde, maar vind het mooiere afwerking hebben.

Ook heb ik er fotos bij gezet van de RVS steekas die ik eronder heb staan. Alsook holle bos. Deze vind ik persoonlijk wel een duidelijk meerwaarde, ivm kapot draaien van de schroefdraad. Heb ik al eens problemen me gehad met een oudere holle bus. Dit duurt nog wel een tijdje voordat dat weer voorvalt.

Verder heb ik toch besloten een Ulo licht op voetstuk erop te zetten en toch een beetje richting het origineel te gaan. Vooral omdat de gaten niet erg mooi uitkwamen. Op de bouten van het voetstuk kan ik dan ook mijn plaatje monteren.

Volgend weekend gaan we de elektra leggen, en waarschijnlijk ook de bekabeling! En hoe laat het ook word, de kappen enzo gaan ook volgen! Normalerwijs zal hij binnen de 2 weken af zijn. Dan is het een kwestie van de papieren aan te vragen natuurlijk.

Laterz
Bijlagen
19A9E109-7D0F-4620-B79B-2F0E4275F2C9.jpeg
19A9E109-7D0F-4620-B79B-2F0E4275F2C9.jpeg (94.85 KiB) 770 keer bekeken
DF1E3BC8-21DC-42CE-9E16-984473E6E9A0.jpeg
DF1E3BC8-21DC-42CE-9E16-984473E6E9A0.jpeg (108.23 KiB) 770 keer bekeken
64068A33-4BB4-4FBC-9DCB-82C3F4256998.jpeg
64068A33-4BB4-4FBC-9DCB-82C3F4256998.jpeg (78.53 KiB) 770 keer bekeken
5D78FF9C-8707-419C-AE39-6A9E8116277A.jpeg
5D78FF9C-8707-419C-AE39-6A9E8116277A.jpeg (102.59 KiB) 770 keer bekeken
7784BF9A-E511-49EC-82F9-D420E7E17A8E.jpeg
7784BF9A-E511-49EC-82F9-D420E7E17A8E.jpeg (107.41 KiB) 770 keer bekeken
64474D93-AEF7-4A80-A4E7-37DF0A5DCC79.jpeg
64474D93-AEF7-4A80-A4E7-37DF0A5DCC79.jpeg (106.89 KiB) 770 keer bekeken
E807EC2B-C3F0-42A0-8C78-5DE3359794AD.jpeg
E807EC2B-C3F0-42A0-8C78-5DE3359794AD.jpeg (69.63 KiB) 770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: K53/402 Project

#90 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2021, 21:54

W7 is standaard brommertje.
Zou eerder wat kouder gaan.

Enzo

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#91 Bericht door Benzlerfahrer » 16 mei 2021, 21:57

Enzo, jij bent lekker snel 😂

Kouder zeg je, welk type bedoel je dan? En wat is precies de werking dan?

Puur uit nieuwsgierigheid, ik gebruikte altijd deze omdat ik totaal geen benul van heb😂

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: K53/402 Project

#92 Bericht door Caspar » 16 mei 2021, 22:20

tip: rechtse kettingspanner even omdraaien

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: K53/402 Project

#93 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2021, 22:28

Tip rechter afstandbus moet op de M8 bout van de motorophanging.

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#94 Bericht door Benzlerfahrer » 16 mei 2021, 22:29

Caspar schreef: 16 mei 2021, 22:20 tip: rechtse kettingspanner even omdraaien
Dus naar boven met de uitsparing?

Gr

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#95 Bericht door Benzlerfahrer » 16 mei 2021, 22:29

Enzo-tvdzijden schreef: 16 mei 2021, 22:28 Tip rechter afstandbus moet op de M8 bout van de motorophanging.
Thanks!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: K53/402 Project

#96 Bericht door Caspar » 17 mei 2021, 09:01

Benzlerfahrer schreef: 16 mei 2021, 22:29
Caspar schreef: 16 mei 2021, 22:20 tip: rechtse kettingspanner even omdraaien
Dus naar boven met de uitsparing?

Gr
Yep

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: K53/402 Project

#97 Bericht door Caspar » 17 mei 2021, 09:04

Enzo-tvdzijden schreef: 16 mei 2021, 22:28 Tip rechter afstandbus moet op de M8 bout van de motorophanging.
Goed opgemerkt. Vroeg wakker ? ;-)
Anders past het rechtse motorscherm niet lekker

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: K53/402 Project

#98 Bericht door Flocke » 17 mei 2021, 11:15

Benzlerfahrer schreef: 16 mei 2021, 21:57 Kouder zeg je, welk type bedoel je dan? En wat is precies de werking dan?

Puur uit nieuwsgierigheid, ik gebruikte altijd deze omdat ik totaal geen benul van heb😂
Die Kerze wird bei Deinem Setup wahrscheinlich zu heiß und könnte schmelzen, ein Motorschaden könnte die Folge sein.
Von daher sollte man da nicht irgendeine Zündkerze reinschrauben, ohne zu wissen, was man tut.

Die "kälteren" Kerzen haben einen kürzeren Isolator in der Mitte und so hat die Mittelelektrode mehr Kontakt zum Zylinderkopf, kannst Du in der Schnittzeichnung von links nach rechts erkennen.
So kann die Kerze die Hitze besser an den Zylinderkopf abgeben und wird nicht so heiß, bzw. eben nur passend heiß, so dass sie die Selbstreinigungs-Temperatur erreicht.

Du brauchst für Dein 4,2PS-Setup wahrscheinlich eine W5AC, sh. Tabelle.

Gruß

Carsten



Bildquelle: https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... kerzen.htm

Bildschirmfoto 2020-06-30 um 16.04.14.jpg
Bildschirmfoto 2020-06-30 um 16.04.14.jpg (133.34 KiB) 734 keer bekeken
Zündkerzen 2.png
Zündkerzen 2.png (98.66 KiB) 734 keer bekeken

Gebruikersavatar
Benzlerfahrer
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: K53/402 Project

#99 Bericht door Benzlerfahrer » 17 mei 2021, 13:28

Flocke schreef: 17 mei 2021, 11:15
Benzlerfahrer schreef: 16 mei 2021, 21:57 Kouder zeg je, welk type bedoel je dan? En wat is precies de werking dan?

Puur uit nieuwsgierigheid, ik gebruikte altijd deze omdat ik totaal geen benul van heb😂
Die Kerze wird bei Deinem Setup wahrscheinlich zu heiß und könnte schmelzen, ein Motorschaden könnte die Folge sein.
Von daher sollte man da nicht irgendeine Zündkerze reinschrauben, ohne zu wissen, was man tut.

Die "kälteren" Kerzen haben einen kürzeren Isolator in der Mitte und so hat die Mittelelektrode mehr Kontakt zum Zylinderkopf, kannst Du in der Schnittzeichnung von links nach rechts erkennen.
So kann die Kerze die Hitze besser an den Zylinderkopf abgeben und wird nicht so heiß, bzw. eben nur passend heiß, so dass sie die Selbstreinigungs-Temperatur erreicht.

Du brauchst für Dein 4,2PS-Setup wahrscheinlich eine W5AC, sh. Tabelle.

Gruß

Carsten



Bildquelle: https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... kerzen.htm


Bildschirmfoto 2020-06-30 um 16.04.14.jpg

Zündkerzen 2.png
Danke!!

Ik zorg meteen voor de juiste bougie!

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: K53/402 Project

#100 Bericht door b.bonk » 17 mei 2021, 14:24

het verwarrende is dat een bosch met een lager getal kouder wordt ,
en een ngk met een steeds hoger getal.

Plaats reactie