Niet vreemd. zelfs origineel
Wim zijn RS.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Oké, die vreemde tussenplaten dus laten zitten?
En die vreemde fijne tandjes, kom ik op geen tekening tegen bij kreidlerparts bijv. Bak-as heeft uiteraard ook die tandjes.
Wat is dat?
Gr. Wim.
En die vreemde fijne tandjes, kom ik op geen tekening tegen bij kreidlerparts bijv. Bak-as heeft uiteraard ook die tandjes.
Wat is dat?
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Wim zijn RS.
- Bijlagen
-
- 4417D46B-CA37-4625-A4C4-0F34A744AF61.jpeg (142.11 KiB) 2142 keer bekeken
-
- A400089F-8054-4B84-8535-ADEF44823C10.jpeg (83.4 KiB) 2149 keer bekeken
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Ja, idd.
Vanaf '78 ook met die 15.07.99
Klopt ook wel, in mn carterhelften staat 77/43
Is dat ieder geval in orde.
Maf dat er maar 4 platen inzaten.
Ik bestel ieder geval 5 nieuwe zonder staal.
En dan 1 extra tussenplaat.
Gr. Wim.
Vanaf '78 ook met die 15.07.99
Klopt ook wel, in mn carterhelften staat 77/43
Is dat ieder geval in orde.
Maf dat er maar 4 platen inzaten.
Ik bestel ieder geval 5 nieuwe zonder staal.
En dan 1 extra tussenplaat.
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Wim zijn RS.
aber von der Seite sieht man deutlich den Unterschied.
- Links die Decklamelle für die 5 Scheiben Kupplung, diese ist Absolut gemessen 8mm hoch.
- Rechts die Decklamelle für die 4 Scheiben Kupplung, diese ist Absolut gemessen 12mm hoch.
- Bijlagen
-
- AA8D2D6D-7C51-4871-85A5-BB8352AA1B12.jpeg (97.39 KiB) 2129 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
De bovenste schotel met de bolling is bij mijne toch evengoed de 8mm hoge.
Dus de lage uitvoering voor 5 plaats.
En dat met vier platen er in??
Had een vorige eigenaar met vervangen maar 4 platen ipv 5
en zo het hele handeltje gewoon gemonteerd.
Nu ga ik wel twijfelen aan de koppeling drukstift lengte.
Want het blok reed goed en koppeling slipte niet.
Er moet toch iets aangepast zijn in mijn beleving.
Mijn lange stift is 87mm.
Kleine stiftje is 47mm over de volle lengte.
Kogeltje is 6,3mm
Iemand enig idee?
Gr. Wim.
Dus de lage uitvoering voor 5 plaats.
En dat met vier platen er in??
Had een vorige eigenaar met vervangen maar 4 platen ipv 5
en zo het hele handeltje gewoon gemonteerd.
Nu ga ik wel twijfelen aan de koppeling drukstift lengte.
Want het blok reed goed en koppeling slipte niet.
Er moet toch iets aangepast zijn in mijn beleving.
Mijn lange stift is 87mm.
Kleine stiftje is 47mm over de volle lengte.
Kogeltje is 6,3mm
Iemand enig idee?
Gr. Wim.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Vanmiddag even uitgezocht hoe lang de originele lange drukstift moet zijn, dat is 90,5mm.
Mijne is 87mm.
Mijn grote en kleine korf zijn beide voor 5 plaats.
Resp. 15.67.92 en 15.07.99
De dekplaat is de lage, voor 5 plaats.
Ik zie het als volgt,
Een vorige eigenaar heeft om welke reden dan ook de koppeling voorzien van maar 4 platen en heeft daarvoor de lange drukstift korter gemaakt. Het is een idee, het werkte goed.
Ik ga maar weer doen hoe het hoort.
Ik ga dus ook een nieuwe stift bestellen.
Gr. Wim.
Mijne is 87mm.
Mijn grote en kleine korf zijn beide voor 5 plaats.
Resp. 15.67.92 en 15.07.99
De dekplaat is de lage, voor 5 plaats.
Ik zie het als volgt,
Een vorige eigenaar heeft om welke reden dan ook de koppeling voorzien van maar 4 platen en heeft daarvoor de lange drukstift korter gemaakt. Het is een idee, het werkte goed.
Ik ga maar weer doen hoe het hoort.
Ik ga dus ook een nieuwe stift bestellen.
Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 17 dec 2020, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Wim zijn RS.
Ik probeer me te verplaatsen in de denkwijze van de vorige eigenaar.
Het zou kunnen dat hij dacht een 4 plaats korf te hebben.
Het was achteraf makkelijker geweest om er een plaat bij te leggen.
Het zou kunnen dat hij dacht een 4 plaats korf te hebben.
Het was achteraf makkelijker geweest om er een plaat bij te leggen.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Alle nieuwe onderdelen voor de koppeling net binnen gekregen.
Dus nog een keer proberen.
Ik heb ook de uitwendige keerring bij de schakelas in de messing bus.
Maar doe ik dan evengoed de o-ring ook om de schakelas??
Soort dubbele veiligheid tegen lekken.
Of gaat het allemaal te zwaar schakelen straks.
Gr. Wim.
Dus nog een keer proberen.
Ik heb ook de uitwendige keerring bij de schakelas in de messing bus.
Maar doe ik dan evengoed de o-ring ook om de schakelas??
Soort dubbele veiligheid tegen lekken.
Of gaat het allemaal te zwaar schakelen straks.
Gr. Wim.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Nou, na een korte zoektocht op het forum een topic gevonden met de zelfde vraag van een medeforummer.
Trouwens niet of de o-ring toch ook er bij gemonteerd moet.
Maar de seegerring komt nu dus te vervallen.
Met uitvullen der assen merk ik wel veel axiale speling bij het schakelasje op.
Normaal trek je hem naar buiten, seegerring er op klaar, en weg is de speling.
Nu de seegerring komt te vervallen blijft die speling aanwezig en het vlak op de schakelas waar de nieuwe keerring zijn werk moet doen is erg kort,
echter kan je de as op dat moment nog naar binnen drukken en komt het werkgedeelte van de keerring wel/niet op het dunnere deel van de schakelas.
Dus in het andere topic staat, schakel as opvullen met vulringen, dus tussen kickstart as en schakel as komen de vulringen.
Zodat alleen de schakel as iets naar buiten komt.
Dat ga ik dus doen.
Het oude principe met de O-ring laat ik maar weg, ben bang dat het te zwaar gaat, en de pook steeds niet terugkomt.
Gr. Wim.
Trouwens niet of de o-ring toch ook er bij gemonteerd moet.
Maar de seegerring komt nu dus te vervallen.
Met uitvullen der assen merk ik wel veel axiale speling bij het schakelasje op.
Normaal trek je hem naar buiten, seegerring er op klaar, en weg is de speling.
Nu de seegerring komt te vervallen blijft die speling aanwezig en het vlak op de schakelas waar de nieuwe keerring zijn werk moet doen is erg kort,
echter kan je de as op dat moment nog naar binnen drukken en komt het werkgedeelte van de keerring wel/niet op het dunnere deel van de schakelas.
Dus in het andere topic staat, schakel as opvullen met vulringen, dus tussen kickstart as en schakel as komen de vulringen.
Zodat alleen de schakel as iets naar buiten komt.
Dat ga ik dus doen.
Het oude principe met de O-ring laat ik maar weg, ben bang dat het te zwaar gaat, en de pook steeds niet terugkomt.
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Wim zijn RS.
natuurlijk kan je hem nog steeds shimmen aan de binnenkant.
Ik heb de lange as gepakt. Dan kan je nog steeds de seegerring kwijt. Ook de O-ring geplaatst. Klikt als een tierelier.
Enzo
Ik heb de lange as gepakt. Dan kan je nog steeds de seegerring kwijt. Ook de O-ring geplaatst. Klikt als een tierelier.
Enzo
- Bijlagen
-
- 51DC946E-09DD-4256-9B6F-B493136E568C.jpeg (135.95 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 7771AC3C-B551-4BBB-B4BA-44DEB8F6D348.jpeg (134.54 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 35E17CBB-F79B-40D4-B4DD-40715239E940.jpeg (122.59 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 6E2A4569-2960-433A-BF2B-AB307512C288.jpeg (103.42 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 51429CF0-FDA4-40E9-B08A-F2F20338E2A8.jpeg (79.09 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 99E7353F-94C5-4835-918E-EC8B9BF387DF.jpeg (140.37 KiB) 1790 keer bekeken
-
- 0F545E5A-52E3-445E-8856-38049C999392.jpeg (144.93 KiB) 1790 keer bekeken
-
- CC2D9530-8D22-42B5-8310-B9ADD1418516.jpeg (116.85 KiB) 1790 keer bekeken
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Huh? Mijn seegerring zit veel meer naar binnen.
Die zou(ik laat m weg) onder de keerring uitkomen.
Jij hebt zeker een bewerkte as of iets anders dan een standaard blokje als de mijne.
Gr. Wim.
Die zou(ik laat m weg) onder de keerring uitkomen.
Jij hebt zeker een bewerkte as of iets anders dan een standaard blokje als de mijne.
Gr. Wim.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Wim zijn RS.
Zijn aangepaste assen te koop voor uitwendige keerring.
Marcel en ik hebben het er samen in gemaakt. Ging perfect.
Enzo
Marcel en ik hebben het er samen in gemaakt. Ging perfect.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Wim zijn RS.
Maar kan ook zonder. Zo maakt Arnold de Specialist het.
Zit er strak in zonder speling !
Zit er strak in zonder speling !
- Bijlagen
-
- 81E84046-86DC-458F-A514-F9AF19A0E340.jpeg (100.96 KiB) 1778 keer bekeken
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
De keerring zo er in is het mooist inderdaad.
Maar goed, ik heb mn busje en keerring al.
Morgen verder knutselen.
Doe ik de nieuwe O-ring er toch ook maar bij in.
Gr. Wim.
Maar goed, ik heb mn busje en keerring al.
Morgen verder knutselen.
Doe ik de nieuwe O-ring er toch ook maar bij in.
Gr. Wim.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Vandaag heb ik weer aan het blokje gewerkt.
Schakel as uitgevuld. Speling was 2,1.
1,8 aan vulringen tussen kickstartas en schakelas gedaan , 0,3mm is er nu over, vindt ik net mooi.
De O-ring om de schakelas nu dus weer wel gemonteerd, alles met een beetje molykote.
Blokje dicht gemaakt, en alles lijkt perfect.
Schakelt soepel, waar ik bang voor was dat het zwaar zou gaan met O-ring én keerring samen. Enzo zei het al dat het wel kon.
Trauma van 21 jaar geleden, toen een '72 RS gerestaureerd, direct blokje had ik er extra bij gescoord, die even reviseren en daarmee gaan rijden.
Lekte natuurlijk al langs kick en schakelas, ik dacht toen, laat ik op kickas en schakelas allebei een groef er bij steken bij de plaatselijke draaier.
Beide een extra O-ring. Vier O-ringen! Zo zeg. Die ging zo zwaar! Ik dacht, dat moet even soepel worden, klopt, dat duurde wel 3 maanden, maar lekte nooit
Morgen weer verder met de koppelingskant.
Gr. Wim.
Schakel as uitgevuld. Speling was 2,1.
1,8 aan vulringen tussen kickstartas en schakelas gedaan , 0,3mm is er nu over, vindt ik net mooi.
De O-ring om de schakelas nu dus weer wel gemonteerd, alles met een beetje molykote.
Blokje dicht gemaakt, en alles lijkt perfect.
Schakelt soepel, waar ik bang voor was dat het zwaar zou gaan met O-ring én keerring samen. Enzo zei het al dat het wel kon.
Trauma van 21 jaar geleden, toen een '72 RS gerestaureerd, direct blokje had ik er extra bij gescoord, die even reviseren en daarmee gaan rijden.
Lekte natuurlijk al langs kick en schakelas, ik dacht toen, laat ik op kickas en schakelas allebei een groef er bij steken bij de plaatselijke draaier.
Beide een extra O-ring. Vier O-ringen! Zo zeg. Die ging zo zwaar! Ik dacht, dat moet even soepel worden, klopt, dat duurde wel 3 maanden, maar lekte nooit
Morgen weer verder met de koppelingskant.
Gr. Wim.
- wimv8
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 75 keren
Re: Wim zijn RS.
Vanmiddag weer aan het blok gewerkt.
Koppeling gemonteerd en carterdeksel.
De nieuwe koppeling stift en kogel waren al vanaf de andere kant gemonteerd natuurlijk.
Nu dus de vijf nieuwe platen, het korte stiftje, drukplaat, veer en alles gemonteerd, ruimte op het stiftje naar drukplaat aangevuld met vulringetjes, hele kleine speling gehouden.
Perfect nu.
Ik had ook een nieuwe cilinder gehaald, zuiger en kop.
60cc met 4 spoelpoorten.
Ook al gemonteerd.
Nieuwe Kokusan ontsteking had ik ook gekocht.
Ook gemonteerd.
Ik dacht, hup vliegwiel meteen maar monteren.
Vliegwielmoer zat er niet bij.
Ik heb nog een mooi 3bakje voet kickstarter liggen,
pak ik van die de moer wel even.
Past niet!
Is toch allemaal M10 x 1,0 (fijn) links??
Moer is perfect, schroefdraad op de krukas van mijn directe blok is goed en mooi, beide onbeschadigd, maar ik durf hem er niet op te draaien.
Morgen verder. Doe ik er wat foto's bij.
Gr. Wim.
Koppeling gemonteerd en carterdeksel.
De nieuwe koppeling stift en kogel waren al vanaf de andere kant gemonteerd natuurlijk.
Nu dus de vijf nieuwe platen, het korte stiftje, drukplaat, veer en alles gemonteerd, ruimte op het stiftje naar drukplaat aangevuld met vulringetjes, hele kleine speling gehouden.
Perfect nu.
Ik had ook een nieuwe cilinder gehaald, zuiger en kop.
60cc met 4 spoelpoorten.
Ook al gemonteerd.
Nieuwe Kokusan ontsteking had ik ook gekocht.
Ook gemonteerd.
Ik dacht, hup vliegwiel meteen maar monteren.
Vliegwielmoer zat er niet bij.
Ik heb nog een mooi 3bakje voet kickstarter liggen,
pak ik van die de moer wel even.
Past niet!
Is toch allemaal M10 x 1,0 (fijn) links??
Moer is perfect, schroefdraad op de krukas van mijn directe blok is goed en mooi, beide onbeschadigd, maar ik durf hem er niet op te draaien.
Morgen verder. Doe ik er wat foto's bij.
Gr. Wim.