Opknappen Florett 1966 tussenmodel
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Bedankt voor de reacties op mijn eerste bericht onder “even voorstellen”.
Hier dan wat foto’s van de ouwe getrouwe. Er moet heel wat gebeuren zoals je ziet.
Conditie lak, chroom en gegalvaniseerde delen is wisselend. De kunststofdelen zien er nog redelijk uit.
Heb nog nieuwe “visjes” liggen, waarvan een met prijskaartje, Hfl. 10,26, toch heel oud dus.
Het idee is om eerst de aandrijving, en wat daar bij hoort, aan te pakken.
Motorblok:
De zuiger is los, dus dat scheelt. Het blok gaat open. Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet. Lagers, keerringen vervangen. De schakelaskeerring lekte al een tijdje dus waarschijnlijk ook een nieuwe schakelaas, tenzij die op de plek van de keerring nog glad is. Koppelingsasdoorvoer controleren op radiale speling. Aanschaf van een meetklok voor de afstelling van de axiale spelingen, pakkingen, koperringen, nieuwe vul-en aftapplug etc. Ik ben er nog niet uit of ik de overmaat cilinder er op wil houden (uitlaatbochtdiameter inw. 28 mm) of de oorspronkelijke cilinder (26 mm uitlaat) terug zet (omdat ik later nog langs de RDW moet is de originele in eerste instantie misschien handiger). Carburateur schoonmaken, oppoetsen en nieuwe pakkingen, luchtfilter en aanzuigbuis schoonspoelen.
Tank:
Lijkt op het eerste gezicht van binnen niet al te roestig behalve op de lassen rond de busjes voor de embleemnagels. Ontroesten volgens het op dit forum vaak genoemde recept (de “gangen van Enzo” noem ik het maar) en coaten.
Uitlaat:
De uitlaat en uitlaatbocht zullen worden vernieuwd. Er is nog een 70 mm sigaar met 28 mm aansluiting, maar die is erg slecht. Het meest flexibel lijkt een 28 mm bocht plus een evt noodzakelijke (ingezaagde) koperen verloopring met 1 mm wanddikte (voor de oorspronkelijke cilinder) en een nieuwe 28 mm sigaar.
Stap 2 is dan het frame.
Daar is in ieder geval (zoals meestal, begrijp ik) de onderbouw doorgezakt. Bijna zeker zullen de lagerbussen moeten worden vervangen (viton of brons?). Verdere inventarisatie moet ik nog doen.
Als het frame netjes en technisch goed is gaat het blok er onder, tank en uitlaat er op, en zien of het wil draaien.
Daarna komen balhoofd, voorvorkvering/-demping en achtertelescopen aan de beurt. Hopelijk kunnen die laatste nog door iemand worden gereviseerd (onderdelen nog te krijgen, iemand als Mink nog beschikbaar, of nieuwe uit Portugal? Ik lees dat veel nieuw in de handel wel veert maar niet dempt). Dan volgen de wielen; velgen, spaken, remmen, lagers en banden.
Parallel aan dit alles zal ik de buddyseat proberen over te laten aan de specialist. Ik ga Herman Blokhuis bellen en vragen of hij dat nog doet en, zo ja, wat ik hem moet aanleveren. De bovenkant van het dek zou ik graag nog gebruiken als dat de deskundige een goed plan lijkt tenminste.
Ik benieuwd wat jullie van deze aanpak vinden, alle adviezen zijn van harte welkom natuurlijk. Wordt vervolgd.
Groet,
Kees Ruitenbeek
Hier dan wat foto’s van de ouwe getrouwe. Er moet heel wat gebeuren zoals je ziet.
Conditie lak, chroom en gegalvaniseerde delen is wisselend. De kunststofdelen zien er nog redelijk uit.
Heb nog nieuwe “visjes” liggen, waarvan een met prijskaartje, Hfl. 10,26, toch heel oud dus.
Het idee is om eerst de aandrijving, en wat daar bij hoort, aan te pakken.
Motorblok:
De zuiger is los, dus dat scheelt. Het blok gaat open. Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet. Lagers, keerringen vervangen. De schakelaskeerring lekte al een tijdje dus waarschijnlijk ook een nieuwe schakelaas, tenzij die op de plek van de keerring nog glad is. Koppelingsasdoorvoer controleren op radiale speling. Aanschaf van een meetklok voor de afstelling van de axiale spelingen, pakkingen, koperringen, nieuwe vul-en aftapplug etc. Ik ben er nog niet uit of ik de overmaat cilinder er op wil houden (uitlaatbochtdiameter inw. 28 mm) of de oorspronkelijke cilinder (26 mm uitlaat) terug zet (omdat ik later nog langs de RDW moet is de originele in eerste instantie misschien handiger). Carburateur schoonmaken, oppoetsen en nieuwe pakkingen, luchtfilter en aanzuigbuis schoonspoelen.
Tank:
Lijkt op het eerste gezicht van binnen niet al te roestig behalve op de lassen rond de busjes voor de embleemnagels. Ontroesten volgens het op dit forum vaak genoemde recept (de “gangen van Enzo” noem ik het maar) en coaten.
Uitlaat:
De uitlaat en uitlaatbocht zullen worden vernieuwd. Er is nog een 70 mm sigaar met 28 mm aansluiting, maar die is erg slecht. Het meest flexibel lijkt een 28 mm bocht plus een evt noodzakelijke (ingezaagde) koperen verloopring met 1 mm wanddikte (voor de oorspronkelijke cilinder) en een nieuwe 28 mm sigaar.
Stap 2 is dan het frame.
Daar is in ieder geval (zoals meestal, begrijp ik) de onderbouw doorgezakt. Bijna zeker zullen de lagerbussen moeten worden vervangen (viton of brons?). Verdere inventarisatie moet ik nog doen.
Als het frame netjes en technisch goed is gaat het blok er onder, tank en uitlaat er op, en zien of het wil draaien.
Daarna komen balhoofd, voorvorkvering/-demping en achtertelescopen aan de beurt. Hopelijk kunnen die laatste nog door iemand worden gereviseerd (onderdelen nog te krijgen, iemand als Mink nog beschikbaar, of nieuwe uit Portugal? Ik lees dat veel nieuw in de handel wel veert maar niet dempt). Dan volgen de wielen; velgen, spaken, remmen, lagers en banden.
Parallel aan dit alles zal ik de buddyseat proberen over te laten aan de specialist. Ik ga Herman Blokhuis bellen en vragen of hij dat nog doet en, zo ja, wat ik hem moet aanleveren. De bovenkant van het dek zou ik graag nog gebruiken als dat de deskundige een goed plan lijkt tenminste.
Ik benieuwd wat jullie van deze aanpak vinden, alle adviezen zijn van harte welkom natuurlijk. Wordt vervolgd.
Groet,
Kees Ruitenbeek
- Bijlagen
-
- voornaaf R.jpg (90.9 KiB) 8890 keer bekeken
-
- remhevel.jpg (67.21 KiB) 8890 keer bekeken
-
- cilinderkoelkap_spatbordbeugel.jpg (86.72 KiB) 8890 keer bekeken
-
- achterspatbord.jpg (72.92 KiB) 8890 keer bekeken
-
- tank bovenkant.jpg (76.64 KiB) 8890 keer bekeken
-
- frameplaat L.jpg (61.67 KiB) 8890 keer bekeken
-
- Florett_aanzicht LV.jpg (88.83 KiB) 8890 keer bekeken
-
- Florett_aanzicht R.jpg (91.18 KiB) 8890 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Helaas is Mink al enige jaren niet meer onder ons,
maar hier kunnen je dempers ook heen dan krijg je ze als nieuw terug:
http://www.jd-shocks.nl/contact1.htm
maar hier kunnen je dempers ook heen dan krijg je ze als nieuw terug:
http://www.jd-shocks.nl/contact1.htm
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Deze Duitse liefhebber is ook bij Jan Droog geweest. Is weer blijhermanngas schreef: ↑28 feb 2019, 22:05 Helaas is Mink al enige jaren niet meer onder ons,
maar hier kunnen je dempers ook heen dan krijg je ze als nieuw terug:
http://www.jd-shocks.nl/contact1.htm
- Bijlagen
-
- 9AAD4F6D-D507-431E-A861-03909ECEDFF8.png (621.8 KiB) 8818 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Dag Kees,
Geen verkeerde brommer, lekker cleanere en in de rumtummer.
Je aanval`s plan ziet er goed uit.
Ik heb nog wel een tip, we zijn geen 18 meer.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... orheftafel
Geen verkeerde brommer, lekker cleanere en in de rumtummer.
Je aanval`s plan ziet er goed uit.
Ik heb nog wel een tip, we zijn geen 18 meer.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... orheftafel
- Bijlagen
-
- Motorlift.JPG (87.4 KiB) 8803 keer bekeken
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Triest dat Mink er niet meer is. Was jaren geleden iedere keer weer verbaasd over hoe hij alles wist aan te pakken en met wat voor resultaat ...
De dempers gereviseerd door Jan Droog zien er prima uit. En met de ervaringen van jullie binnenkort maar eens bellen met Pijnacker dan. Dank!
@ Henk,
Ik had al eerder zitten Googlen op "rumtummer" maar kom dan dus op dit forum terecht. Wat is het ??
De heftafel van HBM is inderdaad wel heel aantrekkelijk maar daar twijfel ik nog over. Ik ben namelijk nog heel erg soepel Eens op Marktplaats kijken,
De dempers gereviseerd door Jan Droog zien er prima uit. En met de ervaringen van jullie binnenkort maar eens bellen met Pijnacker dan. Dank!
@ Henk,
Ik had al eerder zitten Googlen op "rumtummer" maar kom dan dus op dit forum terecht. Wat is het ??
De heftafel van HBM is inderdaad wel heel aantrekkelijk maar daar twijfel ik nog over. Ik ben namelijk nog heel erg soepel Eens op Marktplaats kijken,
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Zoals Henk zegd.
Goud waard zo'n hefbrug.
Voor € 236,- al een nieuwe en voor de rest van je leven niet meer met de knieën op het beton.
Ik ben er al jaren blij mee.
Goud waard zo'n hefbrug.
Voor € 236,- al een nieuwe en voor de rest van je leven niet meer met de knieën op het beton.
Ik ben er al jaren blij mee.
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Kees je moet Henk altijd met een korreltje "Rumtum" nemen
Zet hem maar goed in de wax en het vet tegen roest.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
OK, doe ik, maar alle technische opmerkingen neem ik serieus.
Ik heb nog een pdf (vergroot tot A4, was een beduimelde A5) "Alles over uw bromfiets" over de Florett, uitgave oktober 1963, van Motorvademecum Amsterdam.
Is dat nog interessant voor de afdeling documentatie? Zo ja, waar stuur ik een soft copy naar toe?
Goed weekend!
Ik heb nog een pdf (vergroot tot A4, was een beduimelde A5) "Alles over uw bromfiets" over de Florett, uitgave oktober 1963, van Motorvademecum Amsterdam.
Is dat nog interessant voor de afdeling documentatie? Zo ja, waar stuur ik een soft copy naar toe?
Goed weekend!
- Bijlagen
-
- Omslag voor_bewerkt_verkleind.jpg (137.82 KiB) 8712 keer bekeken
-
- 01-01_Rijwielgedeelte_Alles over uw bromfiets_Kreidler_verkleind.jpg (103.43 KiB) 8712 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Maarten@kreidler.nlKeesR schreef: ↑01 mar 2019, 17:34 OK, doe ik, maar alle technische opmerkingen neem ik serieus.
Ik heb nog een pdf (vergroot tot A4, was een beduimelde A5) "Alles over uw bromfiets" over de Florett, uitgave oktober 1963, van Motorvademecum Amsterdam.
Is dat nog interessant voor de afdeling documentatie? Zo ja, waar stuur ik een soft copy naar toe?
Goed weekend!
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Zo blij met mijn brug. Prijs, geen idee, ben ik weer vergeten.
Binnenkort zou er ook een brug voor auto's moeten komen.
Binnenkort zou er ook een brug voor auto's moeten komen.
- Bijlagen
-
- Hefbrug-2.JPG (137.46 KiB) 8650 keer bekeken
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Zojuist een HBM 100 misgelopen. Louis bood er een aan op Marktplaats, maar ik was niet alert genoeg helaas
Is volgens mij voor ca € 175 weggegaan. Nieuwprijs bij HBM nu € 280, excl verzendkosten (€ 70).
Is volgens mij voor ca € 175 weggegaan. Nieuwprijs bij HBM nu € 280, excl verzendkosten (€ 70).
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Rumtummer is voor mij een verzamelnaam voor wax, geen specifieke wax maar gewoon wax.Ik had al eerder zitten Googlen op "rumtummer" maar kom dan dus op dit forum terecht. Wat is het ??
Je brommer verkeerd in een prima staat zo te zien, een beetje bij punten op kleur is voldoende, bijvoorbeeld het wit op je achterspatbord met ral 9016 (verkeerswit)
Wel eerst alles cleanere.
Kijk Kees, in tegenstelling tot de meeste op dit forum heeft jou Kreidler Florett een ziel en een verhaal.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Ja, genau, ein schönes Moped mit einer interessanten Geschichte und authentischem Zustand.
Nur techn. überholen und behutsam aufarbeiten, wie schon beschrieben wurde.
Das habe ich mit meiner Eiertank auch so gemacht, da ist kein Teil dran neu lackiert, war auch nicht nötig, Felgen, Speichen, alles original.
1965er Eiertank
Hatte das Moped in den 80er Jahren als 3-Gang-Handschalter gegen ein Zündapp-Moped eingetauscht, welches ich kurz zuvor für 50,- Mark oder eine ähnliche Summe gekauft hatte. Die Kreidler hatte ein damaliger Freund von seinem Opa bekommen, der sie im März 1965 neu gekauft hatte und damit täglich zum Stahlwerk fuhr.
Der Freund hatte nur Zündapp, ich nur Kreidler, deswegen hatten wir getauscht ... so war das damals.
Der Mann hatte das Moped immer gut gepflegt und ich habe noch alle Unterlagen dafür (Garantiekarte, Scheckheft, usw.), eigentlich wurde die Kreidler schon Ende 1964 gebaut, aber auf dem Typenschild stand 1965 und wurde ja auch erst im März 1965 verkauft.
Schon in den 80er Jahren hatte ich das Moped dann auf 5-Gang und 5,3PS umgebaut, da ich Kreidler RS gewohnt war. Ich bin dann in den 80er Jahren noch etwas damit gefahren und habe die Florett dann erst 2012 wieder "ausgegraben", ähnlich wie bei Dir ...
Habe dann technisch alles neu gemacht, was nötig war und auch als Kleinkraftrad (Super5) angemeldet, damit das alles legal ist, mit dem stärkeren Motor.
War auf jeden Fall eine gute Entscheidung, denn das Hobby und das Fahren machen schon viel Spaß.
Wünsche Dir ebenso viel Freude und gutes Gelingen beim Aufbau.
Gruß
Carsten
Nur techn. überholen und behutsam aufarbeiten, wie schon beschrieben wurde.
Das habe ich mit meiner Eiertank auch so gemacht, da ist kein Teil dran neu lackiert, war auch nicht nötig, Felgen, Speichen, alles original.
1965er Eiertank
Hatte das Moped in den 80er Jahren als 3-Gang-Handschalter gegen ein Zündapp-Moped eingetauscht, welches ich kurz zuvor für 50,- Mark oder eine ähnliche Summe gekauft hatte. Die Kreidler hatte ein damaliger Freund von seinem Opa bekommen, der sie im März 1965 neu gekauft hatte und damit täglich zum Stahlwerk fuhr.
Der Freund hatte nur Zündapp, ich nur Kreidler, deswegen hatten wir getauscht ... so war das damals.
Der Mann hatte das Moped immer gut gepflegt und ich habe noch alle Unterlagen dafür (Garantiekarte, Scheckheft, usw.), eigentlich wurde die Kreidler schon Ende 1964 gebaut, aber auf dem Typenschild stand 1965 und wurde ja auch erst im März 1965 verkauft.
Schon in den 80er Jahren hatte ich das Moped dann auf 5-Gang und 5,3PS umgebaut, da ich Kreidler RS gewohnt war. Ich bin dann in den 80er Jahren noch etwas damit gefahren und habe die Florett dann erst 2012 wieder "ausgegraben", ähnlich wie bei Dir ...
Habe dann technisch alles neu gemacht, was nötig war und auch als Kleinkraftrad (Super5) angemeldet, damit das alles legal ist, mit dem stärkeren Motor.
War auf jeden Fall eine gute Entscheidung, denn das Hobby und das Fahren machen schon viel Spaß.
Wünsche Dir ebenso viel Freude und gutes Gelingen beim Aufbau.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
@Henk
Ik ga eerst eens voorzichtig met Commandant aan de slag inderdaad. Alles zonder meer (laten) spuiten is zeker niet de bedoeling, het rood komt sowieso wel goed. Ik heb wel m'n twijfels over de silberfisch-schwarze delen (in het achterspatbord zit een scheur b.v.) maar dat is iets voor een latere fase, eerst de techniek. Hoewel het chroom redelijk aangetast is heb ik dat met staalwol en cleaner behoorlijk kunnen opknappen en met een goede was blijft dat van een afstandje denk ik wel netjes. Weet alleen niet of ik de spaken nog wat kan "opkalefateren" maar dat komt ook later aan de orde.
Hoewel ik de radiale speling van de koppelingsas niet met de meetklok heb gemeten (die moet ik vandaag bestellen) voel ik al wel dat ik die daarvoor niet nodig heb. Jij hebt daarover ook een duidelijke mening dacht ik in andere topic gezien te hebben. Bronzen bus? Ik zal dat moeten uitbesteden, advies aan wie?
@Carsten
Ik begrijp dat Nederlands lezen voor jou geen probleem is ? Geef maar aan als dat wel zo is dan antwoord ik de volgende keer in Deutsch.
Dat ziet er erg goed uit en wat een mooi verhaal. Onderhoudsregistratiedocumenten en/of -kaarten, zoals op jouw foto's, heb ik nooit gehad. Ik weet niet of dat eigenlijk wel had gemoeten. Het enige was een "Instructieboekje". Dat kostte officieel Fl. 1,25 maar op pag. 1 is vermeld: "N.B .Dit boekje wordt bij aflevering van het nieuwe voertuig gratis meegeleverd" en dat heb ik ook nog.
Jouw Florett ziet erg goed uit en de fotoserie van de motor, zowel gemonteerd als gedemonteerd, zijn voor mij erg nuttig en precies zoals ik vind dat die van mij er uit moet gaan zien. Hoop dat dat gaat lukken.
Wordt vervolgd.
Groeten, KeesR
Ik ga eerst eens voorzichtig met Commandant aan de slag inderdaad. Alles zonder meer (laten) spuiten is zeker niet de bedoeling, het rood komt sowieso wel goed. Ik heb wel m'n twijfels over de silberfisch-schwarze delen (in het achterspatbord zit een scheur b.v.) maar dat is iets voor een latere fase, eerst de techniek. Hoewel het chroom redelijk aangetast is heb ik dat met staalwol en cleaner behoorlijk kunnen opknappen en met een goede was blijft dat van een afstandje denk ik wel netjes. Weet alleen niet of ik de spaken nog wat kan "opkalefateren" maar dat komt ook later aan de orde.
Hoewel ik de radiale speling van de koppelingsas niet met de meetklok heb gemeten (die moet ik vandaag bestellen) voel ik al wel dat ik die daarvoor niet nodig heb. Jij hebt daarover ook een duidelijke mening dacht ik in andere topic gezien te hebben. Bronzen bus? Ik zal dat moeten uitbesteden, advies aan wie?
@Carsten
Ik begrijp dat Nederlands lezen voor jou geen probleem is ? Geef maar aan als dat wel zo is dan antwoord ik de volgende keer in Deutsch.
Dat ziet er erg goed uit en wat een mooi verhaal. Onderhoudsregistratiedocumenten en/of -kaarten, zoals op jouw foto's, heb ik nooit gehad. Ik weet niet of dat eigenlijk wel had gemoeten. Het enige was een "Instructieboekje". Dat kostte officieel Fl. 1,25 maar op pag. 1 is vermeld: "N.B .Dit boekje wordt bij aflevering van het nieuwe voertuig gratis meegeleverd" en dat heb ik ook nog.
Jouw Florett ziet erg goed uit en de fotoserie van de motor, zowel gemonteerd als gedemonteerd, zijn voor mij erg nuttig en precies zoals ik vind dat die van mij er uit moet gaan zien. Hoop dat dat gaat lukken.
Wordt vervolgd.
Groeten, KeesR
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Hallo Kees,
danke für die guten Worte, und ja, ich kann das Niederländisch mittlerweile ganz gut verstehen, da ich ja auch im Thema stecke, also das ist so vollkommen in Ordnung.
Du hast sicher einen Motor mit 3-Gang Hand- oder Fuß-Schaltung verbaut, die sehen vom Innenleben her komplett anders aus als der Motor von mir, da kannst Du nur begrenzt etwas von meinem Motor an Erkenntnissen übernehmen.
Die 3-Gang Motoren sollen auch nicht so einfach zu überholen sein, insbesondere was die Schaltung betrifft, aber auch über den Motor gibt es genügend Material und Leute, die sich damit auskennen, also an sich ist das alles kein Problem, nur eine Frage des Aufwandes.
Bin gespannt, wie es mit Deiner Florett weitergeht.
Gruß
Carsten
danke für die guten Worte, und ja, ich kann das Niederländisch mittlerweile ganz gut verstehen, da ich ja auch im Thema stecke, also das ist so vollkommen in Ordnung.
Du hast sicher einen Motor mit 3-Gang Hand- oder Fuß-Schaltung verbaut, die sehen vom Innenleben her komplett anders aus als der Motor von mir, da kannst Du nur begrenzt etwas von meinem Motor an Erkenntnissen übernehmen.
Die 3-Gang Motoren sollen auch nicht so einfach zu überholen sein, insbesondere was die Schaltung betrifft, aber auch über den Motor gibt es genügend Material und Leute, die sich damit auskennen, also an sich ist das alles kein Problem, nur eine Frage des Aufwandes.
Bin gespannt, wie es mit Deiner Florett weitergeht.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Beste allemaal,
Korte update. Even druk geweest met scannen en bewerken van een tweetal documenten die Maarten inmiddels heeft geplaatst. De lijst met benodigde onderdelen voor het blok is min of meer compleet. Dus volgende week naar Leimuiden. Meetklok, montagehulzen, verwarmingsplaat zijn besteld en onderweg; verwacht ik volgende week.
Volgende week het blok er onder uit, schoonmaken, huidige spelingen meten (niet echt relevant maar gewoon nieuwsgierig), carterdeksels demonteren en zien wat we aantreffen. Daarna komen er vast wel wat vragen. Oh ja, even Googlen op SAE 80 versnellingsbak-olie en vond Kroon-oil Classic. Zou uitermate geschikt zijn. Of moet ik een “moderne” olie nemen?
Goed weekend en groet,
KeesR
Korte update. Even druk geweest met scannen en bewerken van een tweetal documenten die Maarten inmiddels heeft geplaatst. De lijst met benodigde onderdelen voor het blok is min of meer compleet. Dus volgende week naar Leimuiden. Meetklok, montagehulzen, verwarmingsplaat zijn besteld en onderweg; verwacht ik volgende week.
Volgende week het blok er onder uit, schoonmaken, huidige spelingen meten (niet echt relevant maar gewoon nieuwsgierig), carterdeksels demonteren en zien wat we aantreffen. Daarna komen er vast wel wat vragen. Oh ja, even Googlen op SAE 80 versnellingsbak-olie en vond Kroon-oil Classic. Zou uitermate geschikt zijn. Of moet ik een “moderne” olie nemen?
Goed weekend en groet,
KeesR
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
De link naar de genoemde transmissie-olie
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... p-80/1144/
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... p-80/1144/
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Niks mis meeKeesR schreef: ↑08 mar 2019, 22:51 De link naar de genoemde transmissie-olie
https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... p-80/1144/
Deze zal op zeker hetzelfde zijn https://www.kreidlerparts.com/parts/99. ... acon-500ml
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Even een update (en vraag).
Het blok is er onderuit en is, hangend in de stand van Harrie uit Doetinchem, redelijk schoon.
Nu blijkt de mate waarin de onderbouw is doorgezakt serieuzer dan gedacht; de standaard zit er nu voor spek en bonen onder, prio 1 dus nu even.
Na de eerste grove schoonmaak zie ik dingen die me bijzonder verbazen: het lijkt alsof de rechter-onderwang van het frame is afgebroken (nou ja, lijkt …., hij zit er niet). Links was bovendien het M6x15 boutje verdwenen. Het gat, tpv het M6 boutje waarmee de onderbouw centraal/achter is bevestigd (boutje zit los), is behoorlijk uitgelubberd. Alles ziet er uit alsof er met een hamer op getimmerd is. Nou was ik vroeger wat nonchalanter dan heden ten dage maar hier kan ik me echt niets bij voorstellen.
Het tweede probleem: de standaardbout M8x100 lijkt vastgelast te zijn aan de standaard. Flink tikken met de hamer op een stukje kops hardhout levert niets op. "Vastgeroest" aan de afstandsbus? Bovendien zijn de gaten in de onderbouw voor de standaardbout ook redelijk "geruimd". Doe ik iets niet goed of maak ik de meeste kans met kruipolie en föhn?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet,
KeesR
Het blok is er onderuit en is, hangend in de stand van Harrie uit Doetinchem, redelijk schoon.
Nu blijkt de mate waarin de onderbouw is doorgezakt serieuzer dan gedacht; de standaard zit er nu voor spek en bonen onder, prio 1 dus nu even.
Na de eerste grove schoonmaak zie ik dingen die me bijzonder verbazen: het lijkt alsof de rechter-onderwang van het frame is afgebroken (nou ja, lijkt …., hij zit er niet). Links was bovendien het M6x15 boutje verdwenen. Het gat, tpv het M6 boutje waarmee de onderbouw centraal/achter is bevestigd (boutje zit los), is behoorlijk uitgelubberd. Alles ziet er uit alsof er met een hamer op getimmerd is. Nou was ik vroeger wat nonchalanter dan heden ten dage maar hier kan ik me echt niets bij voorstellen.
Het tweede probleem: de standaardbout M8x100 lijkt vastgelast te zijn aan de standaard. Flink tikken met de hamer op een stukje kops hardhout levert niets op. "Vastgeroest" aan de afstandsbus? Bovendien zijn de gaten in de onderbouw voor de standaardbout ook redelijk "geruimd". Doe ik iets niet goed of maak ik de meeste kans met kruipolie en föhn?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet,
KeesR
- Bijlagen
-
- frame onderbouw midden_2.jpg (131.9 KiB) 8255 keer bekeken
-
- frame onderbouw midden.jpg (122.89 KiB) 8255 keer bekeken
-
- frame onder rechts.jpg (104.29 KiB) 8255 keer bekeken
-
- frame onder links.jpg (74.79 KiB) 8255 keer bekeken
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Wel herinner ik me een val op glad ijs; dat moet dan een flinke klap op de standaard geweest zijn. Maar bijzonder dat me daarna niets bijzonders is opgevallen.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Hm, das sieht nicht so schön aus ...
Das muß wieder richtig hergestellt werden, also neue Teile anschweißen, für einen Schweißer, der auch mit Blech umgehen kann, sollte das kein Problem sein, dann kann man ggf. auch die ausgeleierten Löcher mit reparieren.
Vielleicht hat auch noch jemand den unteren Teil eines Schrottrahmens, so dass man das davon übernehmen könnte, ich behalte alte Schrottrahmen für sowas, irgendwelche Anpassungsarbeiten oder einfach als Muster immer.
Das Ständerrohr würde ich richtig heiß machen, mit einem Heißluftfön oder einer Flamme, der Ständer muß ggf. ohnehin ersetzt werden. Also schön heiß machen, damit Du nicht so stark schlagen mußt und Dir den Rahmen weiter beschädigst.
Gruß
Carsten
Das muß wieder richtig hergestellt werden, also neue Teile anschweißen, für einen Schweißer, der auch mit Blech umgehen kann, sollte das kein Problem sein, dann kann man ggf. auch die ausgeleierten Löcher mit reparieren.
Vielleicht hat auch noch jemand den unteren Teil eines Schrottrahmens, so dass man das davon übernehmen könnte, ich behalte alte Schrottrahmen für sowas, irgendwelche Anpassungsarbeiten oder einfach als Muster immer.
Das Ständerrohr würde ich richtig heiß machen, mit einem Heißluftfön oder einer Flamme, der Ständer muß ggf. ohnehin ersetzt werden. Also schön heiß machen, damit Du nicht so stark schlagen mußt und Dir den Rahmen weiter beschädigst.
Gruß
Carsten