Opknappen Florett 1966 tussenmodel
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Ha Ron,
Uiteindelijk zijn het de slooporen/Bertus geworden zag ik. Dat hadden jullie vlot voor elkaar en het resultaat mag er zijn!
Uiteindelijk zijn het de slooporen/Bertus geworden zag ik. Dat hadden jullie vlot voor elkaar en het resultaat mag er zijn!
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Goedemorgen allemaal,
Ik heb even een vraag. Voor de bevestiging van het achterspatbord is er een M6 klink-of lasmoer maar ook een gat daar linksonder van op de foto. In mijn onderdelenboek zie ik niet wat daar in komt: welke boutlengte, welke sluit- en/of carrosseriering, dichtring 00.70.07 ?, welke borgring (veer- of golf- of getand ?), steekrichting (van boven naar onderen of andersom?).
En de tweede vraag is of de beschermstrip met de brede kant aan de binnenzijde zo goed zit?
Groet,
KeesR
Ik heb even een vraag. Voor de bevestiging van het achterspatbord is er een M6 klink-of lasmoer maar ook een gat daar linksonder van op de foto. In mijn onderdelenboek zie ik niet wat daar in komt: welke boutlengte, welke sluit- en/of carrosseriering, dichtring 00.70.07 ?, welke borgring (veer- of golf- of getand ?), steekrichting (van boven naar onderen of andersom?).
En de tweede vraag is of de beschermstrip met de brede kant aan de binnenzijde zo goed zit?
Groet,
KeesR
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Bei der seitlichen Befestigung würde ich von innen eine große Karosseriescheibe (27) direkt auf das Schutzblech legen, so habe ich es auch gemacht, damit das Schutzblech nicht reißt (große Auflagefläche).
Den Dichtring (28) (flach, Form A) würde ich von außen direkt auf das Schutzblech legen, soll wohl dafür sorgen, dass da kein Dreck und Wasser raussuppt, würde ich aber auch nicht so eng sehen.
John Bos zeigt da einen fachen Ring aus Alu.
Den Dichtring (28) von innen in das Schutzblech zu legen, macht keinen Sinn, denn sonst könntest Du Dir die große Scheibe innen sparen.
Am Bügel hinten unten ist der Dichtring (37) auch von außen aufgelegt.
Auf den Dichtring (28) dann "je nach Bedarf" (n.B.) Unterlegscheiben (29) legen, so dass der Bügel richtig sitzt (passender Abstand zum Schutzblech).
Die Zahnscheibe (34) würde ich nicht nehmen, statt dessen auch eine große Karosseriescheibe.
Die Zahnscheibe, wenn sie da aus elektrischen Gründen (Masse) sitzen soll, müßte anders als in der Zeichnung, direkt auf dem Schutzblech liegen.
Da Du die Schraube aber in eine Schweißmutter vom Rahmen schraubst, ist dort aus meiner Sicht keine Zahnscheibe erforderlich, die den Lack durchstößt (Masseverbindung).
Beim Rücklicht sieht das anders aus, da soll oben die Zahnscheibe direkt auf das Schutzblech kommen. Da schraubt man dann auch nur ins Rücklicht auf einer Gummiunterlage (sh. drittletztes Bild).
Das Schutzblech wird bei der Eitank nur mit 3 Schrauben am Rahmen befestigt, 2 an der Seite zusammen mit dem Bügel und eine oben in den Rahmen.
Steht ja auch so in der ET-Liste.
Gruß
Carsten
Den Dichtring (28) (flach, Form A) würde ich von außen direkt auf das Schutzblech legen, soll wohl dafür sorgen, dass da kein Dreck und Wasser raussuppt, würde ich aber auch nicht so eng sehen.
John Bos zeigt da einen fachen Ring aus Alu.
Den Dichtring (28) von innen in das Schutzblech zu legen, macht keinen Sinn, denn sonst könntest Du Dir die große Scheibe innen sparen.
Am Bügel hinten unten ist der Dichtring (37) auch von außen aufgelegt.
Auf den Dichtring (28) dann "je nach Bedarf" (n.B.) Unterlegscheiben (29) legen, so dass der Bügel richtig sitzt (passender Abstand zum Schutzblech).
Die Zahnscheibe (34) würde ich nicht nehmen, statt dessen auch eine große Karosseriescheibe.
Die Zahnscheibe, wenn sie da aus elektrischen Gründen (Masse) sitzen soll, müßte anders als in der Zeichnung, direkt auf dem Schutzblech liegen.
Da Du die Schraube aber in eine Schweißmutter vom Rahmen schraubst, ist dort aus meiner Sicht keine Zahnscheibe erforderlich, die den Lack durchstößt (Masseverbindung).
Beim Rücklicht sieht das anders aus, da soll oben die Zahnscheibe direkt auf das Schutzblech kommen. Da schraubt man dann auch nur ins Rücklicht auf einer Gummiunterlage (sh. drittletztes Bild).
Das Schutzblech wird bei der Eitank nur mit 3 Schrauben am Rahmen befestigt, 2 an der Seite zusammen mit dem Bügel und eine oben in den Rahmen.
Steht ja auch so in der ET-Liste.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Danke Carsten,
Ich werde es dann so machen.
Bleibt die Frage was man mit dem "leeren Loch" links unter die Schweissmutter anfangen soll. Wozu hatte den dann bevor 1966 gedient? Man erkantt den auf der Skizze der ET-Liste auch nicht. Ich meine Kombination Dichtringe bei den Bolzverbindungen und Loch am Obenseite ist doch Quatsch, oder? Ich denke Ich mach das zu mit M6 x12, Karosseriescheibe, am Frame Dichtringe, Scheibe, Mutter DIN 985.
Ueberigens, die Bügel gibts beim 1966 Moped Holland nicht
Groet, KeesR
Ich werde es dann so machen.
Bleibt die Frage was man mit dem "leeren Loch" links unter die Schweissmutter anfangen soll. Wozu hatte den dann bevor 1966 gedient? Man erkantt den auf der Skizze der ET-Liste auch nicht. Ich meine Kombination Dichtringe bei den Bolzverbindungen und Loch am Obenseite ist doch Quatsch, oder? Ich denke Ich mach das zu mit M6 x12, Karosseriescheibe, am Frame Dichtringe, Scheibe, Mutter DIN 985.
Ueberigens, die Bügel gibts beim 1966 Moped Holland nicht
Groet, KeesR
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Dein Bild ist leider extrem klein, so dass man es kaum erkennen kann.
Möglicherweise ist das Loch nicht original, oder es ist ein durch die Produktion bedingtes Loch. Ich kann mir die Tage mal einen alten Eitankrahmen anschauen, ob ich dort ein Loch sehe.
Gruß
Carsten
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Sicher ... ?
Ich finde die Löcher in Schutzblech und Rahmen sehen seltsam aus, insbesondere dieses ausgebeulte Ei im Schutzblech.
Wüßte auch nicht, wozu die gut sein sollen.
Hat bestimmt jemand nachträglich da rein gemacht, wozu ?
Könnte es viele Möglichkeiten geben, die Leute sind erfinderisch ...
Das Bild unten zeigt ein NOS-Schutzblech von einer 1966er TS, erkennbar an dem anderen Lochbild für Gepäckträger und Werkzeugfach, welches die Eitank unter dem Tank hat.
Da ist vorn nicht so ein seltsames Loch im Schutzblech.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Sicher, Ich habe das Moped am siebten juni 1966 beim Händler Hozee, Leyweg 1064 in Den Haag abgeholt.
Keiner hat sich seitdem um dem Schützblech gekummert oder war damit beschäftigt gewesen bis Ich selber vor vielen Jahren das Ding demontiert hatte. Leider war Ich damals so stumm und dumm entweder eine Foto zu machen oder die entfernte Befestigungsmaterialen ordentlich auf zu bewahren. Aber es wird zurecht kommen.
Keiner hat sich seitdem um dem Schützblech gekummert oder war damit beschäftigt gewesen bis Ich selber vor vielen Jahren das Ding demontiert hatte. Leider war Ich damals so stumm und dumm entweder eine Foto zu machen oder die entfernte Befestigungsmaterialen ordentlich auf zu bewahren. Aber es wird zurecht kommen.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Mag ook in het Nederlands hoor Kees, aangezien zeer gewaardeerd forumlid Carsten het best goed kan volgen in het Nederlands.
En dit is een Nederlands forum toch.
En dit is een Nederlands forum toch.
- Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 2):
- Enzo-tvdzijden (16 dec 2021, 16:30) • Flocke (16 dec 2021, 16:35)
- Waardering: 18.18%
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Hast Du es in den vielen Jahren vielleicht vergessen, dass Du oder jemand anderes das Loch angebracht hat ... ?
Ist ja aber auch egal, ich würde es einfach dicht machen, wenn Du für das Loch keine Verwendung mehr hast.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
De tank is klaar.
Nieuwe silent blocs in de liggende voorvork volgens de methode “binnenbus uittikken, oude buitenbus met junior zaagbeugel inzagen en eveneens uittikken”. Voorvork klaar voor montage. De nieuwe grijze u-strip is breder dan het origineel dacht ik.
NOS koplampreflector in ongeopende OVP maar helaas niet helemaal gaaf. Wel beter dan mijn oude maar die is nu bij ReflektorKlinik in Ilsede DE Wordt vervolgd.
Groet,
KeesR
Binnenkant tankdop behandeld met Brunox en daarna BisonKombiMetaal met wapening van RVS-gaas. Recente Cawi dop gebruikt als "vormmal". WD40 via vent-gat. Niet als nieuw maar met nieuwe kurkpakking weer bruikbaar.
De voorveren zijn gereviseerd. Nieuwe aanslagrubbers 57.02.43 bleken ruim 2 cm korter dan het origineel. De originelen met een laagje vaseline weer gemonteerd. ook de originele afstandsbusjes in de ogen weer gebruikt in plaats van de uit plaat gewalste exemplaren die met de nieuwe volkallonbussen werden geleverd. Voorveren gemonteerd met Molykote 33 Medium Originele harmonicarubbers zijn nog in goede staat.
Nieuwe silent blocs in de liggende voorvork volgens de methode “binnenbus uittikken, oude buitenbus met junior zaagbeugel inzagen en eveneens uittikken”. Voorvork klaar voor montage. De nieuwe grijze u-strip is breder dan het origineel dacht ik.
NOS koplampreflector in ongeopende OVP maar helaas niet helemaal gaaf. Wel beter dan mijn oude maar die is nu bij ReflektorKlinik in Ilsede DE Wordt vervolgd.
Groet,
KeesR
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Vergeet zowaar het "zichtdeel"van de tankdop. Wel een paar pikkeltjes roest maar buiten de foto niet echt zichtbaar. Goed in de was houden of alleen met mooi weer rijden (maar dat duurt nog wel even).
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Je pakt het serieus aan. Goed bezig.
Nog niet eerder gezien dat iemand een gare tankdop zo mooi opgeknapt heeft
Nog niet eerder gezien dat iemand een gare tankdop zo mooi opgeknapt heeft
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Dank je Caspar, hopelijk is de epoxy bestand tegen de moderne brandstoffen en gaat ie weer een poosje mee. In eerste instantie toch zelf maar E5 mengen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Ik zou de speciaal voor brom en motor fietsen Ecomaxx kiezen ipv bladblazers en kettingzagen brandstof.
Enzo
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- KJ (17 dec 2021, 17:48)
- Waardering: 9.09%
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Ordentliche Arbeit, gefällt mir !
Gruß
Carsten
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Spanbandjes frame: volgens onderdelenboek type 1966: 37.71.06 (t/m type 1965: 37.21.06) maar die zijn iets te wijd.
Dus ook voor type 1966 (tussenmodel!) 37.21.06 - Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Rubber spanbandjes gaan tegenwoordig niet lang mee.
Wegmikken en bij de Gamma tweezijdig klittenband van Tesa halen.
Wegmikken en bij de Gamma tweezijdig klittenband van Tesa halen.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Dan wisten ze 55 jaar geleden beter hoe het moest; ik kreeg er nog één heel af. Ik durfde em er niet weer op te trekken, bang dat ie zou scheuren
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
- Locatie: Hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 59 keren
- Ontvangen waarderingen: 42 keren
Re: Opknappen Florett 1966 tussenmodel
Benzinekraan "gereviseerd" met onderdelen van Klaus Faak. Aanzuigbuisje wel iets moeten inkorten.
Binnenkant ook opgeknapt en versleten pakkingring vervangen door uit pakkingpapier, met holpijpen, gestanst exemplaar. Concentriciteit was wel even een uitdaging.
Het probleem: de M16x1 moer (L aan tankzijde, R aan slangzijde) wil echt niet los. Ofwel met, op dikte aangepaste, pakkingring(en) 00.70.04 in de juiste stand krijgen ofwel de moer vaan twee kanten met Dremelschijfje insnijden (met als risico dat je de schroefdraad van de kraan beschadigt of de twee helften door vreten koudgelast blijken te zitten). Dus met de eerste optie moet het lukken.
Zag later dat je koperen benzinegaas van de rol kunt kopen bij o.a. Metaalwinkel BV (komt ook het RVS-gaas voor de tankdop vandaan). Zelf op de juiste maat solderen was beter geweest.Binnenkant ook opgeknapt en versleten pakkingring vervangen door uit pakkingpapier, met holpijpen, gestanst exemplaar. Concentriciteit was wel even een uitdaging.
Het probleem: de M16x1 moer (L aan tankzijde, R aan slangzijde) wil echt niet los. Ofwel met, op dikte aangepaste, pakkingring(en) 00.70.04 in de juiste stand krijgen ofwel de moer vaan twee kanten met Dremelschijfje insnijden (met als risico dat je de schroefdraad van de kraan beschadigt of de twee helften door vreten koudgelast blijken te zitten). Dus met de eerste optie moet het lukken.