Eitank Super4 1964 op motorkenteken

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#376 Bericht door gijsvanzanten » 07 mar 2013, 15:49

Zo repareer ik lekkage aan mijn motorscherm :D :D :D
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (53.83 KiB) 9566 keer bekeken

motorhan
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 jul 2010, 11:23
Locatie: Budel Noord Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#377 Bericht door motorhan » 09 mar 2013, 12:41

gijsvanzanten schreef:Ook wat ervaring opgedaan met montage van de schokbrekerdoppen.
Weer € 40,00 schade.
De witte, geleverd door de gerenomeerde Kreidler leveranciers deugen niet.
Ze zijn niet te monteren.
Omdat zij veel te verhard zijn.
Dus mocht je doppen nodig hebben raad ik deze zowiezo af.
Welke zijn dan wel bruikbaar.. die van Jaap Janissen, een blauwe uitvoering, zie ook de foto, die zitten er wel netjes in.
Die zijn ongeveer net zo duur.
Ook krijg je er een montagebeschtijving bij.
Ik heb voor de witte dezelfde montage procedure gevolgd maar je krijgt ze er niet fatsoenlijk in.

Soms denk je dat je alles onthoud en dan slaat de twijfel toe. Ik heb de eitank al weer lang geleden gedemonteerd, en vond dat het nu tijd werd hem weer in elkaar te zetten.
Ik werd ook wel geïnspireerd door Gijs en Henk die beide een mooi resultaat hebben behaald.

Nu weet ik niet meer de volgorde van het in elkaar zetten van de schokdempers van de voorvork.

Sorry als ik een domme vraag stel maar geef dan maar een intelligente reactie.

Ik zie bv bij Henk dat afdekkapje helemaal niet zitten op zijn voorvork. (kan best aan mij liggen natuurlijk)

Ik zie ook dat hij een spanstift door de kunststof bus heeft getikt bij mij zat daar een boutje M5 .

En Gijs jij had het over een werkinstructie om die kunststof busjes te monteren. Wat is de juiste manier.


Afbeelding


Afbeelding

Ik heb hier het afdekkapje even op een oude maar wel zelfde vork gezet hoort dat.

Afbeelding

Is dit de juiste volgorde ?

Afbeelding

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#378 Bericht door gijsvanzanten » 09 mar 2013, 13:36

Hoi,

Deze voorvork is van een wat jonger type.
De enigste spanstift die jij gebruikt is om de kop op je schokbrekerstang vast te zetten.
Dus eerst gaat het stootrubber er op over de stang heen, dan het veerelement, dan de verchroomde schokbrekerbus.
Dan zet je de schokbrekerbus met veer onder spanning, zo ver dat het gaatje in de schokbrekerstang voldoende vrij is om
de kogelkop er op te plaatsen en het kleine spanstiftje er in te tikken.
Dan zit je schokbreker in elkaar.
En is de volgorde van opbouw zoals aangegeven op de tekening.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, mocht je er niet uitkomen dan kom je maar bij me aan.
Gijs.

motorhan
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 jul 2010, 11:23
Locatie: Budel Noord Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#379 Bericht door motorhan » 09 mar 2013, 18:47

Afbeelding

Hoe moeten de veren gemonteerd worden zoals links of zoals rechts. dus wat is de onderkant van de veer





Met vr gr
Han

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#380 Bericht door gijsvanzanten » 09 mar 2013, 19:31

Hoi Han,

Volgens mij maakt het niet zo heel erg veel uit maar als ik mij goed herinner is de manier van de linker veer de goede.
Dus de zware wikkeling onderin.
Als ze alletwee maar gelijk zitten.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#381 Bericht door danahi » 09 mar 2013, 20:23

Volgens mij maakt het niet uit hoe om ze zitten.

Mooi kreidlertje geworden Gijs :clap

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#382 Bericht door cdraaisma » 09 mar 2013, 20:59

Hoi Han.
Linker veer is goed dan spreekt de vering eerst soepel aan door grotere windingen en word dan steeds stugger.Dit zijn Progressieve veren of tewel twee veren in één.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#383 Bericht door danahi » 09 mar 2013, 21:03

Kees, leg eens uit waarom dat is. Ik begrijp het niet...

Wel het soepel inkomen enzo, maar waarom maakt het verschil of ze zo of andersom zitten.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#384 Bericht door cdraaisma » 09 mar 2013, 21:16

danahi schreef:Kees, leg eens uit waarom dat is. Ik begrijp het niet...

Wel het soepel inkomen enzo, maar waarom maakt het verschil of ze zo of andersom zitten.
Hoi danahi
Omdat de windingen eerst ver uitelkaar liggen veren gaan dan gemakkellijk in elkaar(soepel)Als de vering verder inelkaar gaat,windingen kommen dichter opelkaar te liggen word vering stugger.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#385 Bericht door danahi » 09 mar 2013, 21:19

Kees

Dat begrijp ik wel, maar zou het verschil maken als ze zo of op z'n kop zitten? Ik denk namelijk van niet.

Ik denk trouwens dat het geen progressieve maar dual rate veren zijn.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#386 Bericht door cdraaisma » 09 mar 2013, 21:25

Hoi Danahi
Volgens mij maakt het ook niet veel uit,maar ze worden altijd met de grootste windingen naar boven geplaatst.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#387 Bericht door gijsvanzanten » 09 mar 2013, 21:31

ik ben een keer bij de Hagon leverancier geweest en hij had er een theorie nover.
Alleen ik weet niet meer welke.
Maar er is wel een verschil. :?:

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#388 Bericht door danahi » 09 mar 2013, 21:35

zou die theorie graag willen horen...

motorhan
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 jul 2010, 11:23
Locatie: Budel Noord Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#389 Bericht door motorhan » 10 mar 2013, 10:11

Bedankt voor jullie reacties, de uitleg van Cees lijkt me het meest voor de hand liggend. Ik had er natuurlijk op moeten letten bij het demonteren, maar toen dacht ik nog dat onthoud ik wel!
Inmiddels ben ik er achter dat het geheugen soms op bepaalde gebieden minder wordt.

Een andere vraag, ik heb een keer gezien op het Forum dat iemand deze voorschokdempers uit elkaar had geghaald/gedemonteerd. di had er ook een hulpstukje voor gemaakt. dat zal me ook wel lukken maar dat draadje kan ik niet meer vinden,
de zoekfunctie geeft mij niet het gewenste resultaat.
Misschien iemand die beter kan zoeken of het nog weet.

Bedankt weer voor juliie reacties.

Met vr gr
Han

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#390 Bericht door dolle aad » 10 mar 2013, 10:53

:roll:
:shock: [-X

De windingen die kort bij elkaar liggen horen boven .
het eerste gedeelte (zeg maar " uit "elkaar ) zijn slapper oftewel minder stug


Heet ook wel "progressieve veer "

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#391 Bericht door danahi » 10 mar 2013, 11:08

dolle aad schreef::roll:
:shock: [-X

De windingen die kort bij elkaar liggen horen boven .
het eerste gedeelte (zeg maar " uit "elkaar ) zijn slapper oftewel minder stug


Heet ook wel "progressieve veer "

Dit zijn geen progressieve veren... en het maakt ook niks uit hoe je ze monteert. Het enige verschil is dan dat je het gewicht van het stuk veer met de windingen dichter op elkaar extra op het andere deel hebt, maar dat gaat niemand merken zul je begrijpen.

oh en Aad, juist het deel waar de windingen dichter op elkaar zitten is slapper...

Maargoed iedereen heeft zijn of haar mening over het monteren van veren, dus doe vooral wat je zelf het beste lijkt. Dan voelt het in ieder geval goed :D

nu maar weer ontopic denk ik?

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#392 Bericht door cdraaisma » 10 mar 2013, 21:15

motorhan schreef:Bedankt voor jullie reacties, de uitleg van Cees lijkt me het meest voor de hand liggend. Ik had er natuurlijk op moeten letten bij het demonteren, maar toen dacht ik nog dat onthoud ik wel!
Inmiddels ben ik er achter dat het geheugen soms op bepaalde gebieden minder wordt.

Een andere vraag, ik heb een keer gezien op het Forum dat iemand deze voorschokdempers uit elkaar had geghaald/gedemonteerd. di had er ook een hulpstukje voor gemaakt. dat zal me ook wel lukken maar dat draadje kan ik niet meer vinden,
de zoekfunctie geeft mij niet het gewenste resultaat.
Misschien iemand die beter kan zoeken of het nog weet.

Bedankt weer voor juliie reacties.

Met vr gr
Han
Hoi Han.
Hier staat de foto bij hoe ik het gedaan heb met de veer.
viewtopic.php?f=4&t=39241
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#393 Bericht door Henk 3bakvoet » 23 mar 2013, 18:07

Hoe is het met de eitank super4 Gijs? staat jou exceptionele Kreidler Florett Super4 in de PiPP stand?

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#394 Bericht door gijsvanzanten » 23 mar 2013, 23:27

Nou Henk ik zit heerlijk in mijn verwarmde werkplaats bij mijn Supertje te genieten en
te wachten op mooi weer. :wink:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#395 Bericht door gijsvanzanten » 27 mar 2013, 15:45

Gloeiende, gloeiende, gloeiende, gisteren telefoontje gehad; uw uitlaat is klaar meneer, verchroomd.
Moeten we hem opsturen of komt u hem ophalen?
Nee, ik wil hem graag hebben, ik haal hem wel op.

Wat is er goed, het achterpotje en de bocht.
De uitlaat op zich daar was van afgesproken, dat er een minuscuul klein gaatje cq deukje en nog een klein deukje gerepareerd moest worden.
Dus ik haal het spul op, en wat denk je..... uitlaat verchroomd met deuken en gaatje er nog in.
225km gereden, ja..sorry Meneer, dan doen we het wel weer opnieuw, verdien ik er ook niets meer aan.
Maar....gloeiende, gloeiende, wiens stommiteit is dit nou...?
Dit is de 3e verchromer die ik probeer, het is allemaal 1 pot nat.
'T is om te janken. :evil: :evil: :evil: :evil:
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (63.99 KiB) 9050 keer bekeken

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#396 Bericht door peterria » 27 mar 2013, 16:02

.ja gijs ze zijn er met hun gedachten maar half bij
alles moet maar vlug en ..halve.bak
gr peterria

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#397 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 mar 2013, 16:56

Zo die bocht is behoorlijk ingezaagd voor de klem.
Kan je nog niks definitief monteren. :twisted:
Maar op zich weer waardeloos dat mensen zich niet aan de afspraak kunnen houden.

Enzo

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#398 Bericht door gijsvanzanten » 27 mar 2013, 17:13

Enzo-tvdzijden schreef:Zo die bocht is behoorlijk ingezaagd voor de klem.
Kan je nog niks definitief monteren. :twisted:
Maar op zich weer waardeloos dat mensen zich niet aan de afspraak kunnen houden.

Enzo
Hoezo te ver ingezaagd?
Hoever moet hij volgens jou ingezaagd zijn?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#399 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 mar 2013, 17:22

11 tot 13 mm en op het oog minder breed Gijs.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#400 Bericht door Henk 3bakvoet » 27 mar 2013, 17:35

Er wordt een werkopdracht gemaakt en een werknummer aangemaakt lijkt mij. Waar gaat zo iets nou fout, heb je dat niet gevraagd?

Uiteindelijk zal alles wel goed komen, ik hoop alleen niet dat je nu weer acht weken moet wachten.

Die pijp moet er natuurlijk wel onder als we 30 juni de kreidler eitank Concours d'Elegance gaan rijden.

@Tjerry

De tuit van de cilinder is 2 cm lang, de aanslag in de bocht bij een origineel zit ook op 2 cm, je moet het wel samen kunnen knijpen.

Plaats reactie