Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Het gekke ding houdt me van de straat. Er moet nog veel gebeuren en er zitten nog wat uitdagingen aan te komen
- afstelling,
- koeling,
- accu,
- achterbrug spelingvrij maken,
- rem/schakelsets maken of kopen,
- goede uitlaat,
- 80cc????? Ooit,
- kenteken ooit ????
2020 klaar
- afstelling,
- koeling,
- accu,
- achterbrug spelingvrij maken,
- rem/schakelsets maken of kopen,
- goede uitlaat,
- 80cc????? Ooit,
- kenteken ooit ????
2020 klaar
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Op de sloop lukraak wat slangetjes uit auto's gehaald en uit een VW Transporter T4 een kachelpomp gehaald. Thuis de boel aangekeken en gekomen tot deze opstelling. Er zullen ongetwijfeld bezwaren zijn tegen deze stromingsrichting maar ik gok dat het koel genoeg blijft en het oog wil ook wat.
Heeft iemand de parate kennis voor de pomp of de bruin of de zwart/groene draad aan de accu moet. Ik gok dat bruin massa is maar weet het niet zeker. Ik kan de aansluiting en daarmee draairichting wel testen met een emmer water maar ik wil eigenlijk het systeem nu afvullen met water en testen op de brommer. De slangen gaan er zo zwaar op dat ik het geen keer extra uit elkaar wil hoeven halen.
Groetjes,
Eric
Heeft iemand de parate kennis voor de pomp of de bruin of de zwart/groene draad aan de accu moet. Ik gok dat bruin massa is maar weet het niet zeker. Ik kan de aansluiting en daarmee draairichting wel testen met een emmer water maar ik wil eigenlijk het systeem nu afvullen met water en testen op de brommer. De slangen gaan er zo zwaar op dat ik het geen keer extra uit elkaar wil hoeven halen.
Groetjes,
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Hee Erik, daar zou ik hem niet zetten, liever in de slang vanaf de radiateur.
Denk om een doorlaat van 8 mm..
Denk om een doorlaat van 8 mm..
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
je zuigt zo als het ware een onderdruk in je cilinder en dat wil je niet, overdruk is beter.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Misschien probeer ik nog wel de pomp om te draaien maar.... Sorry voor diegenen die het zo hebben maar ik vind de pomp op een lage plek buiten het frame nogal lomp. Liever houd ik het geheel zo slank mogelijk. Als de pomp hier kan blijven zitten (desnoods andersom) en met een matzwarte schutkleur zo onder de tank dan heb ik mijn doel bereikt.
Wat bedoel je met 8mm doorlaat Wietse?
Eric
Wat bedoel je met 8mm doorlaat Wietse?
Eric
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
kreidler844 schreef:je zuigt zo als het ware een onderdruk in je cilinder en dat wil je niet, overdruk is beter.
Klopt Wietse ,
De zuig van de pomp aan de radiator en met de pompdruk door de cilinder .
Johan
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
in principe gaat je hete water van boven uit de cilinderkop boven in de radiateur, dit is er voor om te zorgen dat de capaciteit van de radiateur volledig benut wordt, laat je het water de andere kant op stromen dan scheelt dat zo maar de helft van de capaciteit. dat heeft te maken met de temperatuurverschillen in de radiateur.jamojamo schreef:Misschien probeer ik nog wel de pomp om te draaien maar.... Sorry voor diegenen die het zo hebben maar ik vind de pomp op een lage plek buiten het frame nogal lomp. Liever houd ik het geheel zo slank mogelijk. Als de pomp hier kan blijven zitten (desnoods andersom) en met een matzwarte schutkleur zo onder de tank dan heb ik mijn doel bereikt.
Wat bedoel je met 8mm doorlaat Wietse?
Eric
De 8 mm doorlaat zorgt er voor dat het water niet te snel door je systeem stroomt, in principe is de capaciteit van de pomp te groot. Het water heeft ook tijd nodig warmte op te nemen uit de cilinder en af te geven in de radiateur, doe je dit niet dan is de capaciteit van je koelsysteem ook niet optimaal. waarom 8 mm? dat is ontstaan uit ervaring....
Probeer te regelen dat het temperatuurverschil onder belasting 10-15 graden is tussen ingang en uitgang van de radiateur. hoogste temperatuur maximaal 60 graden Celcius. De pomp kan daar dus beter niet blijven zitten.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ik heb de pomp omgedraaid Wietse en nu gaat de gekoelde vloeistof boven uit de radiateur de kop in. Het omdraaien van de pomp was een fluitje van een cent en het staat geheel naar mijn zin. Toen ik het systeem ging vullen bleek al gauw de radiateur een scheurtje te hebben op de aanhechting van een bevestigingsoog dat ik heb omgebogen voor betere passing.
Ik heb nog even de elektra aangesloten en proefgedraaid. Omdat ik geen afstelspullen heb kom ik tot ca. 2000 toeren. De accu-laad spanning vanaf de spanningsregelaar loopt dan op van 14 naar 16,5 volt. Deze spanning is gemeten op de stekkers aan de accu zonder afnemers van spanning. Ik ben benieuwd wat ie doet als ik echt gas kan geven. Waarschijnlijk moet ik een nieuwe spanningsregelaar kopen. Zoniet kan ik tevreden zijn want dan is het elektrische circuit in basis werkend en moet ik alleen nog knappe draden trekken. Als accu heb ik een oude droge cel van een schroefboormachine.
Bij Black Mamba Johan bestel ik de benodigde Mikuni spulletjes waaronder sproeiers en een andere naald en ik moet zeggen dat het al aardig opschiet nu.
Gr.,
Eric
Ik heb nog even de elektra aangesloten en proefgedraaid. Omdat ik geen afstelspullen heb kom ik tot ca. 2000 toeren. De accu-laad spanning vanaf de spanningsregelaar loopt dan op van 14 naar 16,5 volt. Deze spanning is gemeten op de stekkers aan de accu zonder afnemers van spanning. Ik ben benieuwd wat ie doet als ik echt gas kan geven. Waarschijnlijk moet ik een nieuwe spanningsregelaar kopen. Zoniet kan ik tevreden zijn want dan is het elektrische circuit in basis werkend en moet ik alleen nog knappe draden trekken. Als accu heb ik een oude droge cel van een schroefboormachine.
Bij Black Mamba Johan bestel ik de benodigde Mikuni spulletjes waaronder sproeiers en een andere naald en ik moet zeggen dat het al aardig opschiet nu.
Gr.,
Eric
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Als dat een li ion batterij is zou ik wel ff nakijken wat het maximale laad voltage is. Ik heb een li ion accu op de kreidler en deze mag met max 15v en 2A geladen worden , ga je hier overheen is de accu / batterij zo kapot.
Verder goed bezig.
Gr Thijs
Verder goed bezig.
Gr Thijs
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
De batterij is een cadmium geval van 1995 dat het nog redelijk deed. Er is niks aan verloren als ie definitief stuk gaat. Bij de Bahco in IJmuiden hier niet ver vandaan koop je onder de 25 euro een 12 volt gel-accu die het bijvoorbeeld op een scooter ook goed deed (Honda X8RS) in het verleden. Was ook een leuk ding, deed niet onder voor een Aerox.midde schreef:Als dat een li ion batterij is zou ik wel ff nakijken wat het maximale laad voltage is. Ik heb een li ion accu op de kreidler en deze mag met max 15v en 2A geladen worden , ga je hier overheen is de accu / batterij zo kapot.
Verder goed bezig.
Gr Thijs
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Hee Eric, lees mijn laatste bericht nog even goed door...jamojamo schreef:Ik heb de pomp omgedraaid Wietse en nu gaat de gekoelde vloeistof boven uit de radiateur de kop in. Het omdraaien van de pomp was een fluitje van een cent en het staat geheel naar mijn zin. Toen ik het systeem ging vullen bleek al gauw de radiateur een scheurtje te hebben op de aanhechting van een bevestigingsoog dat ik heb omgebogen voor betere passing.
Ik heb nog even de elektra aangesloten en proefgedraaid. Omdat ik geen afstelspullen heb kom ik tot ca. 2000 toeren. De accu-laad spanning vanaf de spanningsregelaar loopt dan op van 14 naar 16,5 volt. Deze spanning is gemeten op de stekkers aan de accu zonder afnemers van spanning. Ik ben benieuwd wat ie doet als ik echt gas kan geven. Waarschijnlijk moet ik een nieuwe spanningsregelaar kopen. Zoniet kan ik tevreden zijn want dan is het elektrische circuit in basis werkend en moet ik alleen nog knappe draden trekken. Als accu heb ik een oude droge cel van een schroefboormachine.
Bij Black Mamba Johan bestel ik de benodigde Mikuni spulletjes waaronder sproeiers en een andere naald en ik moet zeggen dat het al aardig opschiet nu.
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Wietse, ik volg niet helemaal je raad op sorry,
De richting is nu tegengesteld aan wat jij schreef. Echter heet water van de kop boven naar de radiateur met druk van onderaf betekent dat de pomp moet persen naar onderin de cilinder. Dan komt de pomp op een plek waar ik hem niet wil en dat maakt dat de kop voorverwarmd water krijgt. Zoals het nu bij mij zit heb ik
a. voldaan aan overdruk in cilinder en kop,
b. de looks zijn naar mijn zin,
c. het koelste water gaat naar de kop en dan langs de uitlaat naar de uitgang op de cilinder.
Het ideale zou misschien zijn van onderuit de radiateur naar de kop geperst maar ik ga het niet te lelijk of ingewikkeld maken. Ik ben geen Jan Thiel en het vehikel wordt geen Space Shuttle maar een leuk ding om naar te kijken dat het ook nog eens redelijk moet doen.
Wel onwijs bedankt voor het meedenken
Eric
De richting is nu tegengesteld aan wat jij schreef. Echter heet water van de kop boven naar de radiateur met druk van onderaf betekent dat de pomp moet persen naar onderin de cilinder. Dan komt de pomp op een plek waar ik hem niet wil en dat maakt dat de kop voorverwarmd water krijgt. Zoals het nu bij mij zit heb ik
a. voldaan aan overdruk in cilinder en kop,
b. de looks zijn naar mijn zin,
c. het koelste water gaat naar de kop en dan langs de uitlaat naar de uitgang op de cilinder.
Het ideale zou misschien zijn van onderuit de radiateur naar de kop geperst maar ik ga het niet te lelijk of ingewikkeld maken. Ik ben geen Jan Thiel en het vehikel wordt geen Space Shuttle maar een leuk ding om naar te kijken dat het ook nog eens redelijk moet doen.
Wel onwijs bedankt voor het meedenken
Eric
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Geeft niet hoor, een ieder moet zelf weten wat hij doet, je koelcapaciteit zal zeker ongeveer 40 % lager zijn, tevens is de temperatuurhuishouding in je cilinder verre van ideaal.
Succes hoor, geen probleem.
Succes hoor, geen probleem.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ik begrijp je visie Eric , maar er zitten wat haken en ogen aan.
Waarschijnlijk is deze pomp niet zelfaanzuigend , je systeem moet nu tot aan de nok toe gevuld zijn , anders heb je geen stroming.
Als je systeem tot aan de nok toe gevuld is zal de radiatordop gaan spuien als het koelwater heet wordt. (uitzetten)
En als hij dan een kwak water er uit gegooid heeft , zuigt de pomp lucht aan.
Je gaat in tegen de natuurwetten van het thermosyphon systeem.
Warm water stijgt op in de cilinder en daalt in de radiateur als het afkoelt.
In principe heb je dan al wat stroming. Nu ga jij daar met je pomp tegenin drukken
Het is de bedoeling dat je pomp onder uit de radiateur aanzuigt en het vervolgens omhoog drukt door je cilinder.
Dit is de juiste manier en zo heb je geen luchtbellen in de watermantel van de cilinder.
In het gedeelte met luchtbellen word je cilinder niet gekoeld. Met alle thermische gevolgen van dien.
De restrictie van 8mm is nodig om het debiet te begrenzen.
Het water heeft een bepaalde verblijftijd nodig in de cilinder om een optimale delta-T / warmte-overdracht te bewerkstelligen . Q = M x C x deltaT
Ik begrijp dat e.e.a. niet past in jouw optische plaatje , maar het moet wel functioneren ! Vastloper is zonde.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Waarschijnlijk is deze pomp niet zelfaanzuigend , je systeem moet nu tot aan de nok toe gevuld zijn , anders heb je geen stroming.
Als je systeem tot aan de nok toe gevuld is zal de radiatordop gaan spuien als het koelwater heet wordt. (uitzetten)
En als hij dan een kwak water er uit gegooid heeft , zuigt de pomp lucht aan.
Je gaat in tegen de natuurwetten van het thermosyphon systeem.
Warm water stijgt op in de cilinder en daalt in de radiateur als het afkoelt.
In principe heb je dan al wat stroming. Nu ga jij daar met je pomp tegenin drukken
Het is de bedoeling dat je pomp onder uit de radiateur aanzuigt en het vervolgens omhoog drukt door je cilinder.
Dit is de juiste manier en zo heb je geen luchtbellen in de watermantel van de cilinder.
In het gedeelte met luchtbellen word je cilinder niet gekoeld. Met alle thermische gevolgen van dien.
De restrictie van 8mm is nodig om het debiet te begrenzen.
Het water heeft een bepaalde verblijftijd nodig in de cilinder om een optimale delta-T / warmte-overdracht te bewerkstelligen . Q = M x C x deltaT
Ik begrijp dat e.e.a. niet past in jouw optische plaatje , maar het moet wel functioneren ! Vastloper is zonde.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Op Facebook een filmpje geplaatst (31 mei) op de Kreidler pagina van de best gelukte poging tot nu toe om hem te laten lopen met de koelaansluitingen zoals het hoort. Spanningsregelaar en pompje doen het prima met de Tomos ontsteking en de accu van een boormachine. Ik zou het liever op het forum posten maar een filmpje op FB gaat wel zo makkelijk. Het ziet er niet uit maar het was om te testen.
De reden dat ik misschien voor zo een uitlaat kies in tegenstelling tot een verbouwde Yasuni knettedeknetter van een Derbi of AM6 is dat het blok met setup ook onder een straat Kreidler frame moet kunnen.
Kortom ik zie wel waar ik op uit kom. Een kenteken op dit frame zou natuurlijk ideaal zijn.
Als er meer kilometers gemaakt kunnen worden kan ik ook testen wat de Tomos ontsteking aan kan. Voorlopig loopt ie ermee.
Mvg,
Eric
Ik wil nu op zoek naar een 60/70 cc uitlaat die redelijk stil is. Ik vind de SP60 van Rion erg aantrekkelijk met vaste demper. Uiteindelijk denk ik ooit met een nieuwe Airsal 47mm cilinderset te gaan rijden omdat ie vriendelijk geprijsd en nog nieuw te krijgen is. Of een tweedehands Malossi MHR80 set. Bij Rion is de SP60 met vaste demper uitverkocht maar Dick Baan schijnt ze nog te hebben.De reden dat ik misschien voor zo een uitlaat kies in tegenstelling tot een verbouwde Yasuni knettedeknetter van een Derbi of AM6 is dat het blok met setup ook onder een straat Kreidler frame moet kunnen.
Kortom ik zie wel waar ik op uit kom. Een kenteken op dit frame zou natuurlijk ideaal zijn.
Als er meer kilometers gemaakt kunnen worden kan ik ook testen wat de Tomos ontsteking aan kan. Voorlopig loopt ie ermee.
Mvg,
Eric
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Als je film op youtube staat is het plaatsen op forum ook kinderwerk.jamojamo schreef:Op Facebook een filmpje geplaatst (31 mei) op de Kreidler pagina van de best gelukte poging tot nu toe om hem te laten lopen met de koelaansluitingen zoals het hoort. Spanningsregelaar en pompje doen het prima met de Tomos ontsteking en de accu van een boormachine. Ik zou het liever op het forum posten maar een filmpje op FB gaat wel zo makkelijk. Het ziet er niet uit maar het was om te testen.Ik wil nu op zoek naar een 60/70 cc uitlaat die redelijk stil is. Ik vind de SP60 van Rion erg aantrekkelijk met vaste demper. Uiteindelijk denk ik ooit met een nieuwe Airsal 47mm cilinderset te gaan rijden omdat ie vriendelijk geprijsd en nog nieuw te krijgen is. Of een tweedehands Malossi MHR80 set. Bij Rion is de SP60 met vaste demper uitverkocht maar Dick Baan schijnt ze nog te hebben.
De reden dat ik misschien voor zo een uitlaat kies in tegenstelling tot een verbouwde Yasuni knettedeknetter van een Derbi of AM6 is dat het blok met setup ook onder een straat Kreidler frame moet kunnen.
Kortom ik zie wel waar ik op uit kom. Een kenteken op dit frame zou natuurlijk ideaal zijn.
Als er meer kilometers gemaakt kunnen worden kan ik ook testen wat de Tomos ontsteking aan kan. Voorlopig loopt ie ermee.
Mvg,
Eric
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ik wil niet nog meer accounts bij nog meer websites en FB was destijds een uitwijkplek toen het forum plat lag. Ik heb nu eindelijk een voordeel van Facebook ontdekt met het plaatsen van een filmpje. Verder is het een verslavend medium net als het forum.
Jammer maar het is me niet gelukt een link van het filmpje hier te plakke.
Gr.,
Eric
Jammer maar het is me niet gelukt een link van het filmpje hier te plakke.
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
passen, meten, durf ik het ja, de zaag erin. BAMMM piest presas.
Nu nog iemand die netjes dit redelijk dunne spul net kan lassen. Dit kan ik zelf niet netjes genoeg. Lopen, en mooi geluidje staat ook Sjeun toch
Nu nog iemand die netjes dit redelijk dunne spul net kan lassen. Dit kan ik zelf niet netjes genoeg. Lopen, en mooi geluidje staat ook Sjeun toch
- Bijlagen
-
- IMG_0049.JPG (176.1 KiB) 7476 keer bekeken
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Bedankt voor het aanbod Bertus, maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het zelf gedaan. Lastrafootje van de Aldi met de meegeleverde electrodes die al jaren in de schuur liggen. Binnenkort maar eens nieuwe kopen. Het overtollige aangebakkene heb ik met de Powerfile weggeslepen. Het materiaal was achteraf dik genoeg om niet doorheen te gutsen.
Gr.,
Eric
Ben erg tevreden want het is dicht.Gr.,
Eric