Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#201 Bericht door jamojamo » 27 mei 2017, 23:01

Word je er ook zo blij van als je iets bedenkt en het lukt :lol:
Als ik jouw Puristen Gruwel zie is jouw afwerking top en je werkt op lichtsnelheid vergeleken met mij.
gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#202 Bericht door jamojamo » 02 jun 2017, 14:54

Vandaag de veranderde stator gemonteerd waarbij de massa van de lichtspoelen veranderd is in een 2e fase zoals toegepast door Roman.
Ik meet nu bij draaiende motor keurig tussen 11 en 50 volt wisselspanning afhankelijk uiteraard van het toerental. Met de spanningsregelaar ertussen gebeurt er niet veel. Ik heb deze gekocht https://nl.aliexpress.com/item/Voltage- ... 0.0.b06oDS

Dat zou de goede moeten zijn en ik denk dat ik de aansluitingen ook voor elkaar heb maar ik meet geen uitgaande gelijkspanning bij stationaire motor. Hoeveel volt wisselspanning moet erin alvorens hij de 14 volt uitgaande gelijkspanning afgeeft? Moet ie echt gedurende aan paar seconden een bepaalde wisselspanning binnenkrijgen voor ie gaat werken?

Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#203 Bericht door jamojamo » 02 jun 2017, 15:11

Klopt het zo Roman, als je meeleest?
jouw foto:
Bilder vom Handy 14.12.2016 105.jpg
Bilder vom Handy 14.12.2016 105.jpg (53.98 KiB) 6003 keer bekeken
Mijn interpretatie waarbij X = niets, F is fase en B is batterij
Aansl.jpg
Aansl.jpg (15.2 KiB) 6002 keer bekeken
[-o< [-o< [-o<
Eric

Edit: Hij doet het inmiddels goed, er was een fase stekkertje losgeraakt. Hij gooit er iets meer dan 14 volt uit als je gas geeft. Stationair meet ik slechts de spanning van de accu; zo'n 12,5 volt. Ik ben er blij mee maar nu komt het volgende probleem aan de beurt. Hij hapert door onregelmatig vonken neem ik aan. Ik heb nog 2 cdi's verzameld dus zal ook deze maar eens proberen. Met de vorige stator deed ie dit ook maar minder. Die vorige stator was niet voldoende geisoleerd. Ik vermoed dat die sluiting maakte tussen vliegwiel en aansluiting draadjes. Net als bij oude Kokusans waren de kopjes van de draadaansluitingen te hoog en hadden het vliegwiel geraakt. Het zichtbare koper moet een soort sleepleiding gevormd hebben. Ben benieuwd wat ik bij deze aantref als ik het vliegwiel er af haal, maar dat is een zorg voor morgen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#204 Bericht door Caspar » 02 jun 2017, 17:42

Mooi dat het al deels werkt.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik neem aan dat de massa in orde is ?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#205 Bericht door jamojamo » 02 jun 2017, 18:12

Caspar schreef:Mooi dat het al deels werkt.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik neem aan dat de massa in orde is ?
Ja, ik heb een heel spinnenweb aan massadraden en n dikke naar het blok. Geleerd van het forum :clap

Compleet verslag als het werkt in het topic hierover. Moet voor iedereen te doen zijn als ik het kan.

Groetjes,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#206 Bericht door Eifelyeti » 03 jun 2017, 13:12

Hallo Eric,


goed gedaan en nu ook goede Volts :wink:

:clap

de vonke heft nieks met de lichtspoelen te doen, denk dat is een probleem met wat anders...

heft die Grondplaat een pickup?
Bijlagen
Regler.jpg
Regler.jpg (21.72 KiB) 5963 keer bekeken

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#207 Bericht door jamojamo » 09 jun 2017, 21:02

Volts zijn goed Roman, plenty om de boel draaiende te houden en de accu op te laden.
Ik heb ook een Led voorlamp die een gerichte lichtbundel heeft en ik ben er blij mee.
De ontsteking heeft geen pickup maar werkt als ik het goed heb op wisseling van polarisatie. Helaas stottert hij met alle 3 cdi's die ik heb en beide stators zowel als verschillende bougies en bougiedoppen. Ik moet de carburatie nog uitsluiten. Gezien de niet originele hoek die de carb maakt is het mogelijk dat het vlotterniveau niet goed is. Ik heb dit 2 keer aangepast en dacht dat het nu goed was. Wordt vervolgd.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#208 Bericht door Caspar » 11 jun 2017, 10:37

Oke. Als de carburatie is uitgesloten : Wát voor bougie en wát voor bougie dop heb je geprobeerd ?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#209 Bericht door jamojamo » 11 jun 2017, 12:51

Caspar schreef:Oke. Als de carburatie is uitgesloten : Wát voor bougie en wát voor bougie dop heb je geprobeerd ?
Nog niks aan de carburateur gedaan hoor Caspar, maar qua bougiedoppen heb ik 2 NGK met 5kOhm geprobeerd. Nog niet 1 zonder weerstand en dat kan nog schelen. Ik denk echter dat op een Tomos er ook een gebruikt wordt met 5kOhm. Ze worden er in elk geval wel voor verkocht.
Gezien de setup ben ik gebonden aan een lange schacht bougie. Ik heb NGK's geprobeerd met warmtegraad 8. Zowel iridium als gewone. Ik kan nog een Champion proberen.
Het is een bij elkaar geraapt zootje natuurlijk dus het was te verwachten. Even voor d leuk een opsomming:
- kreidler 6 bak carters met 5-bak en membraaninlaat geschikt gemaakt voor Derbi cilinders,
- Derbi senda cilinder oud type imitatie 50cc,
- Honda MB imitatie membraan,
-Mikuni VM20-151 universele carb.,
-Tomos pick-up loze ontsteking (iskra) aangepast ala Eifelyeti voor meer Watts,
-Gianelli SPL uitlaat bedoeld voor een Aerox,
- onbekende radiateur en VW T4 kachelpomp
Ik heb nog een 2e identieke Mikuni en een Mikuni 26mm met spruitstuk. Ik heb ook van de ontsteking alles (3)dubbel behalve het vliegwiel maar die gaat het verschil niet maken.
Het liefst als alles het doet wil ik een Malossi MHR team cilinder 80cc erop maar dan kom ik met de uitlaat in de problemen. Die is voor een 50cc'tje volgens mij.
Het rijwielgedeelte en de bedrading zijn ook nog zeer provisorisch dus als ik me niet laat afleiden door andere projecten ben ik in 2020 klaar.
Voor wie zich zorgen maakt, remmen en licht doen het zeer goed en de bandjes zijn nieuw.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#210 Bericht door Caspar » 11 jun 2017, 13:14

Ok.
Alleen even opletten dat je geen dubbele weerstand hebt:
De 5Kohm kap heeft dus al een weerstand , en de NGK BR8EIX heeft óók een weerstand.
Dat is teveel. Beter dan de B8ES gebruiken .

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#211 Bericht door MichelVH » 11 jun 2017, 14:15

Mallosi MHR team :clap :D , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit... Ziet er al mooi uit, gaat een heel gaaf ding worden. Zo'n kuipje om de koplamp als bij sommige Zündapps zou 'm strak staan, maar het allermooiste is een druppel koplamp en clip-ons vind ik.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1634
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#212 Bericht door Richard B » 11 jun 2017, 17:18

MichelVH schreef:Mallosi MHR team :clap :D , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit
derglijke cilinders vergen wel aanpassingen als carter uitdraaien,grotere spoelers vrezen en lange slag krukas,speciale koppeling enz.
ik rijdt met 86cc bidalot en heb me ook verkeken op alles wat er bij komt kijken,leuke projecten maar geld en tijd rovend :D
Bijlagen
04092016050.jpg
04092016050.jpg (189.91 KiB) 5818 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#213 Bericht door MichelVH » 11 jun 2017, 17:44

Gaaf! Dat is dan wel het leuke aan een Derbi, het past allemaal meteen... Er van uitgaande dat de std drijfstang je zuiger niet in tweeën mept haha!

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#214 Bericht door jamojamo » 11 jun 2017, 23:22

Richard B schreef:
MichelVH schreef:Mallosi MHR team :clap :D , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit
derglijke cilinders vergen wel aanpassingen als carter uitdraaien,grotere spoelers vrezen en lange slag krukas,speciale koppeling enz.
ik rijdt met 86cc bidalot en heb me ook verkeken op alles wat er bij komt kijken,leuke projecten maar geld en tijd rovend :D
50mm boring is het blok voor aangepast door een vriend. Spoelers heb ik zelf gedaan en was erg leuk om te doen. Een langere drijfstang vind ik overdreven want toen ik het blok kocht zat er al een knappe in. Hoeveel pk wil je uiteindelijk? Het laten functioneren is al een hele opgave. Wat me aanstaat van de Malossi mhr team set is dat ie uit de doos moet kloppen zonder over zuigerspeling of verbrandingsruimte te hoeven nadenken. Squish afstellen met voetpakking en rijden.
Eventueel een Airsal 70cc is ook een mogelijkheid want die kost slechts 130 euro voor de set nieuw. Doet het misschien ook beter op de huidige uitlaat. Met dit 50cc cilindertje heb ik al meteen 84kmh gereden op de GPS met stotterende motor. Kun je nagaan wat een opvoersetje voor een Derbi doet.
Gr.
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#215 Bericht door Eifelyeti » 12 jun 2017, 07:52

mooi uitlaat :clap

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#216 Bericht door MichelVH » 12 jun 2017, 08:51

Airsal 70 heb ik op een vriend zn brommert gegooid, is op zich best een snelle cilinder maar kan nog veel aan afgewerkt worden en de kwaliteit schijnt behoorlijk slecht te zijn. Hij gaat wel goed met een 50cc uitlaat, dat wel.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#217 Bericht door jamojamo » 24 dec 2018, 13:07

Met de RS verkocht en de Inspiratie Kreidler uit elkaar heb ik de Mustang maar weer eens voorgaats getrokken.
- de te krappe squish van 0,55 vergroot door een extra voetpakking van 0,25mm,
- 26mm Mikuni met Malossi spruitstuk gecombineerd met een Malossi VL6 membraan
Hij rijdt beter dan voorheen maar met een 110 sproeier zonder filter doet ie 't beter met de choke uitgetrokken dus zal 't met schuimfilter wel goed zijn.
IMG_9237.JPG
IMG_9237.JPG (90.49 KiB) 3476 keer bekeken
IMG_9236.JPG
IMG_9236.JPG (93.49 KiB) 3476 keer bekeken
Nog wat werk te doen, ik ga me van de winter maar eens op de electra storten :?
Gr.,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#218 Bericht door Eifelyeti » 24 dec 2018, 14:42

110er hoofdspoier :shock:

???

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#219 Bericht door jamojamo » 24 dec 2018, 15:27

Eifelyeti schreef: 24 dec 2018, 14:42 110er hoofdspoier :shock:

???
Te klein? Ik heb met de 20 Mikuni veel te lang vastgehouden aan grote sproeiers en kwam slechts moeizaam tot de ontdekking dat een 85 groot zat is. Nu met de 26 Mikuni is de 110 de eerste die ik probeer maar zonder filter heeft het nog geen zin verder af te stellen.

Wat zou jij ongeveer verwachten bij een 50cc standaard Derbi Senda cilinder met membraan op het carter?

Gr.,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#220 Bericht door Eifelyeti » 25 dec 2018, 10:22

ik rijd met mijn zuigergestuurde 60cc een 185 en 190 bij Wietse Tour.
en een Membraan heft zeeker een grootere sproier noodig dan een zuigergestuurde....

wat heft je voor een Nadelsproier, Nadel en Schuif erin?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#221 Bericht door Caspar » 25 dec 2018, 15:47

Buy the was , heb je het probleem met de ontsteking nog op kunnen lossen ?
Ben er ondertussen achter dat een elektronische Kokusan spanningsregelaar niet lekker werkt op een Tomos ontsteking.
Daarvoor heeft Tomos een gewone , simpele elektrische spanningsregelaar.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#222 Bericht door jamojamo » 28 dec 2018, 01:11

ik heb de spanningsregelaar die hierboven is afgebeeld er een tijdje opgehad met de aangepaste stator en ook een Tomos spamningsregelaar op een niet aangepaste stator. Beide werken goed als stroomvoorziening. Ik had wat problemen met haperen, niet op toeren willen komen en afslaan die net zo goed door andere oorzaken konden komen. Als ik het had willen oplossen had ik het wel voor elkaar gekregen maar het is altijd bijzaak bij mij. Er zit een langzame progressie in en ooit komt ie af. Voor nu ben ik nog steeds blij dat ik er geen dure Malossi heb opgeschroefd want daar is deze uitlaat ongeschikt voor terwijl deze er zo mooi op past.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#223 Bericht door Eifelyeti » 28 dec 2018, 10:29

jamojamo schreef: 24 dec 2018, 15:27
Eifelyeti schreef: 24 dec 2018, 14:42 110er hoofdspoier :shock:

???
Te klein? Ik heb met de 20 Mikuni veel te lang vastgehouden aan grote sproeiers en kwam slechts moeizaam tot de ontdekking dat een 85 groot zat is. Nu met de 26 Mikuni is de 110 de eerste die ik probeer maar zonder filter heeft het nog geen zin verder af te stellen.

Wat zou jij ongeveer verwachten bij een 50cc standaard Derbi Senda cilinder met membraan op het carter?

Gr.,
Eric
ik had alt met de 20er Mikuni en mijn licht getunde zuigergestuurde 50cc op mijn Fluor een 115 met koker en 1 gat erin
ma de bougiekleur vertellt je wat die noogig heft :D

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#224 Bericht door jamojamo » 02 mei 2019, 20:40

Ik had mijn oude Kokusan over dus de Tomos Iskra ontsteking er af om het verschil te testen. Duidelijk werd meteen dat de Kokusan het beter deed dan de 3 verschillende Tomos Iskra ontstekingen die ik er op heb gehad. De Tomos Iskra is niet slecht hoor want ik monteerde er 1 op de RS waarvoor ik alvorens deze te verkopen nog een indirekte 5-bak had gekocht en die reed er net zo goed mee als deze Kokusan. De Mustang met Derbi cilinder en membraan deed het er gewoon niet goed mee.

Wat ik nog meer recent had verandert is de carburateur. Er zit dus een 26 Mikuni op met Aliexpress schuimfilter en nu 170 hoofdsproeier.

De zuiger heb ik vervangen na een warmloper door een Barikit van Jos Dijkman met 1mm zuigerveer en een blauwe Zafir coating.

Het oude membraan reeds vervangen door een Malossi VL6 voor Derbi en Honda.

Al met al een hele verbetering die ik nog aan het inrijden ben maar ik ben hoopvol. Er zit veel bottompower in voor zo'n klein standaard Derbi 50cc'tje.

Gr.,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#225 Bericht door Eifelyeti » 14 mei 2019, 11:22

goed bezig :)

Plaats reactie