Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Word je er ook zo blij van als je iets bedenkt en het lukt
Als ik jouw Puristen Gruwel zie is jouw afwerking top en je werkt op lichtsnelheid vergeleken met mij.
gr.,
Eric
Als ik jouw Puristen Gruwel zie is jouw afwerking top en je werkt op lichtsnelheid vergeleken met mij.
gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Vandaag de veranderde stator gemonteerd waarbij de massa van de lichtspoelen veranderd is in een 2e fase zoals toegepast door Roman.
Ik meet nu bij draaiende motor keurig tussen 11 en 50 volt wisselspanning afhankelijk uiteraard van het toerental. Met de spanningsregelaar ertussen gebeurt er niet veel. Ik heb deze gekocht https://nl.aliexpress.com/item/Voltage- ... 0.0.b06oDS
Dat zou de goede moeten zijn en ik denk dat ik de aansluitingen ook voor elkaar heb maar ik meet geen uitgaande gelijkspanning bij stationaire motor. Hoeveel volt wisselspanning moet erin alvorens hij de 14 volt uitgaande gelijkspanning afgeeft? Moet ie echt gedurende aan paar seconden een bepaalde wisselspanning binnenkrijgen voor ie gaat werken?
Mvg,
Eric
Ik meet nu bij draaiende motor keurig tussen 11 en 50 volt wisselspanning afhankelijk uiteraard van het toerental. Met de spanningsregelaar ertussen gebeurt er niet veel. Ik heb deze gekocht https://nl.aliexpress.com/item/Voltage- ... 0.0.b06oDS
Dat zou de goede moeten zijn en ik denk dat ik de aansluitingen ook voor elkaar heb maar ik meet geen uitgaande gelijkspanning bij stationaire motor. Hoeveel volt wisselspanning moet erin alvorens hij de 14 volt uitgaande gelijkspanning afgeeft? Moet ie echt gedurende aan paar seconden een bepaalde wisselspanning binnenkrijgen voor ie gaat werken?
Mvg,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Klopt het zo Roman, als je meeleest?
jouw foto: Mijn interpretatie waarbij X = niets, F is fase en B is batterij
Eric
Edit: Hij doet het inmiddels goed, er was een fase stekkertje losgeraakt. Hij gooit er iets meer dan 14 volt uit als je gas geeft. Stationair meet ik slechts de spanning van de accu; zo'n 12,5 volt. Ik ben er blij mee maar nu komt het volgende probleem aan de beurt. Hij hapert door onregelmatig vonken neem ik aan. Ik heb nog 2 cdi's verzameld dus zal ook deze maar eens proberen. Met de vorige stator deed ie dit ook maar minder. Die vorige stator was niet voldoende geisoleerd. Ik vermoed dat die sluiting maakte tussen vliegwiel en aansluiting draadjes. Net als bij oude Kokusans waren de kopjes van de draadaansluitingen te hoog en hadden het vliegwiel geraakt. Het zichtbare koper moet een soort sleepleiding gevormd hebben. Ben benieuwd wat ik bij deze aantref als ik het vliegwiel er af haal, maar dat is een zorg voor morgen.
jouw foto: Mijn interpretatie waarbij X = niets, F is fase en B is batterij
Eric
Edit: Hij doet het inmiddels goed, er was een fase stekkertje losgeraakt. Hij gooit er iets meer dan 14 volt uit als je gas geeft. Stationair meet ik slechts de spanning van de accu; zo'n 12,5 volt. Ik ben er blij mee maar nu komt het volgende probleem aan de beurt. Hij hapert door onregelmatig vonken neem ik aan. Ik heb nog 2 cdi's verzameld dus zal ook deze maar eens proberen. Met de vorige stator deed ie dit ook maar minder. Die vorige stator was niet voldoende geisoleerd. Ik vermoed dat die sluiting maakte tussen vliegwiel en aansluiting draadjes. Net als bij oude Kokusans waren de kopjes van de draadaansluitingen te hoog en hadden het vliegwiel geraakt. Het zichtbare koper moet een soort sleepleiding gevormd hebben. Ben benieuwd wat ik bij deze aantref als ik het vliegwiel er af haal, maar dat is een zorg voor morgen.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Mooi dat het al deels werkt.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik neem aan dat de massa in orde is ?
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik neem aan dat de massa in orde is ?
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ja, ik heb een heel spinnenweb aan massadraden en n dikke naar het blok. Geleerd van het forumCaspar schreef:Mooi dat het al deels werkt.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik neem aan dat de massa in orde is ?
Compleet verslag als het werkt in het topic hierover. Moet voor iedereen te doen zijn als ik het kan.
Groetjes,
Eric
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Hallo Eric,
goed gedaan en nu ook goede Volts
de vonke heft nieks met de lichtspoelen te doen, denk dat is een probleem met wat anders...
heft die Grondplaat een pickup?
goed gedaan en nu ook goede Volts
de vonke heft nieks met de lichtspoelen te doen, denk dat is een probleem met wat anders...
heft die Grondplaat een pickup?
- Bijlagen
-
- Regler.jpg (21.72 KiB) 5963 keer bekeken
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Volts zijn goed Roman, plenty om de boel draaiende te houden en de accu op te laden.
Ik heb ook een Led voorlamp die een gerichte lichtbundel heeft en ik ben er blij mee.
De ontsteking heeft geen pickup maar werkt als ik het goed heb op wisseling van polarisatie. Helaas stottert hij met alle 3 cdi's die ik heb en beide stators zowel als verschillende bougies en bougiedoppen. Ik moet de carburatie nog uitsluiten. Gezien de niet originele hoek die de carb maakt is het mogelijk dat het vlotterniveau niet goed is. Ik heb dit 2 keer aangepast en dacht dat het nu goed was. Wordt vervolgd.
Gr.,
Eric
Ik heb ook een Led voorlamp die een gerichte lichtbundel heeft en ik ben er blij mee.
De ontsteking heeft geen pickup maar werkt als ik het goed heb op wisseling van polarisatie. Helaas stottert hij met alle 3 cdi's die ik heb en beide stators zowel als verschillende bougies en bougiedoppen. Ik moet de carburatie nog uitsluiten. Gezien de niet originele hoek die de carb maakt is het mogelijk dat het vlotterniveau niet goed is. Ik heb dit 2 keer aangepast en dacht dat het nu goed was. Wordt vervolgd.
Gr.,
Eric
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Oke. Als de carburatie is uitgesloten : Wát voor bougie en wát voor bougie dop heb je geprobeerd ?
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Nog niks aan de carburateur gedaan hoor Caspar, maar qua bougiedoppen heb ik 2 NGK met 5kOhm geprobeerd. Nog niet 1 zonder weerstand en dat kan nog schelen. Ik denk echter dat op een Tomos er ook een gebruikt wordt met 5kOhm. Ze worden er in elk geval wel voor verkocht.Caspar schreef:Oke. Als de carburatie is uitgesloten : Wát voor bougie en wát voor bougie dop heb je geprobeerd ?
Gezien de setup ben ik gebonden aan een lange schacht bougie. Ik heb NGK's geprobeerd met warmtegraad 8. Zowel iridium als gewone. Ik kan nog een Champion proberen.
Het is een bij elkaar geraapt zootje natuurlijk dus het was te verwachten. Even voor d leuk een opsomming:
- kreidler 6 bak carters met 5-bak en membraaninlaat geschikt gemaakt voor Derbi cilinders,
- Derbi senda cilinder oud type imitatie 50cc,
- Honda MB imitatie membraan,
-Mikuni VM20-151 universele carb.,
-Tomos pick-up loze ontsteking (iskra) aangepast ala Eifelyeti voor meer Watts,
-Gianelli SPL uitlaat bedoeld voor een Aerox,
- onbekende radiateur en VW T4 kachelpomp
Ik heb nog een 2e identieke Mikuni en een Mikuni 26mm met spruitstuk. Ik heb ook van de ontsteking alles (3)dubbel behalve het vliegwiel maar die gaat het verschil niet maken.
Het liefst als alles het doet wil ik een Malossi MHR team cilinder 80cc erop maar dan kom ik met de uitlaat in de problemen. Die is voor een 50cc'tje volgens mij.
Het rijwielgedeelte en de bedrading zijn ook nog zeer provisorisch dus als ik me niet laat afleiden door andere projecten ben ik in 2020 klaar.
Voor wie zich zorgen maakt, remmen en licht doen het zeer goed en de bandjes zijn nieuw.
Gr.,
Eric
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ok.
Alleen even opletten dat je geen dubbele weerstand hebt:
De 5Kohm kap heeft dus al een weerstand , en de NGK BR8EIX heeft óók een weerstand.
Dat is teveel. Beter dan de B8ES gebruiken .
Alleen even opletten dat je geen dubbele weerstand hebt:
De 5Kohm kap heeft dus al een weerstand , en de NGK BR8EIX heeft óók een weerstand.
Dat is teveel. Beter dan de B8ES gebruiken .
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Mallosi MHR team , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit... Ziet er al mooi uit, gaat een heel gaaf ding worden. Zo'n kuipje om de koplamp als bij sommige Zündapps zou 'm strak staan, maar het allermooiste is een druppel koplamp en clip-ons vind ik.
- Richard B
- Berichten: 1634
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
- Locatie: Bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 103 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
derglijke cilinders vergen wel aanpassingen als carter uitdraaien,grotere spoelers vrezen en lange slag krukas,speciale koppeling enz.MichelVH schreef:Mallosi MHR team , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit
ik rijdt met 86cc bidalot en heb me ook verkeken op alles wat er bij komt kijken,leuke projecten maar geld en tijd rovend
- Bijlagen
-
- 04092016050.jpg (189.91 KiB) 5818 keer bekeken
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Gaaf! Dat is dan wel het leuke aan een Derbi, het past allemaal meteen... Er van uitgaande dat de std drijfstang je zuiger niet in tweeën mept haha!
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
50mm boring is het blok voor aangepast door een vriend. Spoelers heb ik zelf gedaan en was erg leuk om te doen. Een langere drijfstang vind ik overdreven want toen ik het blok kocht zat er al een knappe in. Hoeveel pk wil je uiteindelijk? Het laten functioneren is al een hele opgave. Wat me aanstaat van de Malossi mhr team set is dat ie uit de doos moet kloppen zonder over zuigerspeling of verbrandingsruimte te hoeven nadenken. Squish afstellen met voetpakking en rijden.Richard B schreef:derglijke cilinders vergen wel aanpassingen als carter uitdraaien,grotere spoelers vrezen en lange slag krukas,speciale koppeling enz.MichelVH schreef:Mallosi MHR team , erg goede kwaliteit, maar als je toch bezig bent zou ik eens kijken naar Bidalot 94cc of zelfs 110cc Parmakit
ik rijdt met 86cc bidalot en heb me ook verkeken op alles wat er bij komt kijken,leuke projecten maar geld en tijd rovend
Eventueel een Airsal 70cc is ook een mogelijkheid want die kost slechts 130 euro voor de set nieuw. Doet het misschien ook beter op de huidige uitlaat. Met dit 50cc cilindertje heb ik al meteen 84kmh gereden op de GPS met stotterende motor. Kun je nagaan wat een opvoersetje voor een Derbi doet.
Gr.
Eric
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Airsal 70 heb ik op een vriend zn brommert gegooid, is op zich best een snelle cilinder maar kan nog veel aan afgewerkt worden en de kwaliteit schijnt behoorlijk slecht te zijn. Hij gaat wel goed met een 50cc uitlaat, dat wel.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Met de RS verkocht en de Inspiratie Kreidler uit elkaar heb ik de Mustang maar weer eens voorgaats getrokken.
- de te krappe squish van 0,55 vergroot door een extra voetpakking van 0,25mm,
- 26mm Mikuni met Malossi spruitstuk gecombineerd met een Malossi VL6 membraan
Hij rijdt beter dan voorheen maar met een 110 sproeier zonder filter doet ie 't beter met de choke uitgetrokken dus zal 't met schuimfilter wel goed zijn. Nog wat werk te doen, ik ga me van de winter maar eens op de electra storten
Gr.,
Eric
- de te krappe squish van 0,55 vergroot door een extra voetpakking van 0,25mm,
- 26mm Mikuni met Malossi spruitstuk gecombineerd met een Malossi VL6 membraan
Hij rijdt beter dan voorheen maar met een 110 sproeier zonder filter doet ie 't beter met de choke uitgetrokken dus zal 't met schuimfilter wel goed zijn. Nog wat werk te doen, ik ga me van de winter maar eens op de electra storten
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Te klein? Ik heb met de 20 Mikuni veel te lang vastgehouden aan grote sproeiers en kwam slechts moeizaam tot de ontdekking dat een 85 groot zat is. Nu met de 26 Mikuni is de 110 de eerste die ik probeer maar zonder filter heeft het nog geen zin verder af te stellen.
Wat zou jij ongeveer verwachten bij een 50cc standaard Derbi Senda cilinder met membraan op het carter?
Gr.,
Eric
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
ik rijd met mijn zuigergestuurde 60cc een 185 en 190 bij Wietse Tour.
en een Membraan heft zeeker een grootere sproier noodig dan een zuigergestuurde....
wat heft je voor een Nadelsproier, Nadel en Schuif erin?
en een Membraan heft zeeker een grootere sproier noodig dan een zuigergestuurde....
wat heft je voor een Nadelsproier, Nadel en Schuif erin?
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Buy the was , heb je het probleem met de ontsteking nog op kunnen lossen ?
Ben er ondertussen achter dat een elektronische Kokusan spanningsregelaar niet lekker werkt op een Tomos ontsteking.
Daarvoor heeft Tomos een gewone , simpele elektrische spanningsregelaar.
Ben er ondertussen achter dat een elektronische Kokusan spanningsregelaar niet lekker werkt op een Tomos ontsteking.
Daarvoor heeft Tomos een gewone , simpele elektrische spanningsregelaar.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
ik heb de spanningsregelaar die hierboven is afgebeeld er een tijdje opgehad met de aangepaste stator en ook een Tomos spamningsregelaar op een niet aangepaste stator. Beide werken goed als stroomvoorziening. Ik had wat problemen met haperen, niet op toeren willen komen en afslaan die net zo goed door andere oorzaken konden komen. Als ik het had willen oplossen had ik het wel voor elkaar gekregen maar het is altijd bijzaak bij mij. Er zit een langzame progressie in en ooit komt ie af. Voor nu ben ik nog steeds blij dat ik er geen dure Malossi heb opgeschroefd want daar is deze uitlaat ongeschikt voor terwijl deze er zo mooi op past.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 764 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
ik had alt met de 20er Mikuni en mijn licht getunde zuigergestuurde 50cc op mijn Fluor een 115 met koker en 1 gat erinjamojamo schreef: ↑24 dec 2018, 15:27Te klein? Ik heb met de 20 Mikuni veel te lang vastgehouden aan grote sproeiers en kwam slechts moeizaam tot de ontdekking dat een 85 groot zat is. Nu met de 26 Mikuni is de 110 de eerste die ik probeer maar zonder filter heeft het nog geen zin verder af te stellen.
Wat zou jij ongeveer verwachten bij een 50cc standaard Derbi Senda cilinder met membraan op het carter?
Gr.,
Eric
ma de bougiekleur vertellt je wat die noogig heft
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 348 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen
Ik had mijn oude Kokusan over dus de Tomos Iskra ontsteking er af om het verschil te testen. Duidelijk werd meteen dat de Kokusan het beter deed dan de 3 verschillende Tomos Iskra ontstekingen die ik er op heb gehad. De Tomos Iskra is niet slecht hoor want ik monteerde er 1 op de RS waarvoor ik alvorens deze te verkopen nog een indirekte 5-bak had gekocht en die reed er net zo goed mee als deze Kokusan. De Mustang met Derbi cilinder en membraan deed het er gewoon niet goed mee.
Wat ik nog meer recent had verandert is de carburateur. Er zit dus een 26 Mikuni op met Aliexpress schuimfilter en nu 170 hoofdsproeier.
De zuiger heb ik vervangen na een warmloper door een Barikit van Jos Dijkman met 1mm zuigerveer en een blauwe Zafir coating.
Het oude membraan reeds vervangen door een Malossi VL6 voor Derbi en Honda.
Al met al een hele verbetering die ik nog aan het inrijden ben maar ik ben hoopvol. Er zit veel bottompower in voor zo'n klein standaard Derbi 50cc'tje.
Gr.,
Eric
Wat ik nog meer recent had verandert is de carburateur. Er zit dus een 26 Mikuni op met Aliexpress schuimfilter en nu 170 hoofdsproeier.
De zuiger heb ik vervangen na een warmloper door een Barikit van Jos Dijkman met 1mm zuigerveer en een blauwe Zafir coating.
Het oude membraan reeds vervangen door een Malossi VL6 voor Derbi en Honda.
Al met al een hele verbetering die ik nog aan het inrijden ben maar ik ben hoopvol. Er zit veel bottompower in voor zo'n klein standaard Derbi 50cc'tje.
Gr.,
Eric