afbouwen van een '67 florett

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

afbouwen van een '67 florett

#1 Bericht door michael67 » 20 aug 2007, 20:38

Ik heb mezelf vandaag een gedeeltelijk gerestaureerde florett gekocht.
Alles is opnieuw gespoten,een opnieuw beklede buddy,nwe velgen met verchroomde spaken nwe remvoeringen,nwe banden met een wit zijvlak.
Het kunstof is ook nog goed,het is wel gespoten,ben benieuwd of dat goed gaat.
De voorvork is gereviseerd, de schokdempers achter ook,alles voorzien van nwe chromen bussen.
Achterbrug is voorzien van nwe bussen,nwe tandwielset met ketting,enz,enz.
Het kunststof materiaal moet allemaal nog gemonteerd worden
Het frame is orgineel ned.,de brommer is geschouwd met kenteken en plaat.
Er zit een 3-bak voet onder met kickstarter,met een originele cylinder.
Echt fijn lopen doet de florett nog niet,waarschijnlijk heeft ie hiervoor met een snel setje gelopen.
Er zit namelijk een 14 mm,een zuiger met topveer,een standaard mahle cylinder,en een originele sigaaruitlaat met kleine bocht op.
De zuiger is van een of ander goedkoop fabrikaat,en rammelt,de carb. zit waarschijnlijk een te grote sproeier in want hij viertakt heel erg.
Ik ben nog op zoek naar een goede koplampunit,en een net bagagerek.
Op mp heb ik voor 80 euro nog wat reserve spul op de kop getikt.
Het ging me vooral om de originele 5.2 die erbij zat met zuiger, spruitstuk,en kop.
Er zit ook nog een fluisteruitlaat met bocht bij in een nette staat.
Voor de rest zit er nog een origele rm uitlaat en een snelle knikuitlaat bij,voor mij niet interessant.
Het driebakje in onderdelen zit in ieder geval nog een goede krukas bij.
Voor de florett heb ik niet de hoofdprijs betaald,voor de onderdelen ook niet lijkt mij.
Het spuitwerk had wat beter gekunt,een echte top florett zal het niet worden.
Met een weekend klussen kan de florett de weg op,dan nog even de puntjes op de i zetten.
Ik zal zeker nog verslag doen van verbeteringen.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
kreidlermax
Berichten: 547
Lid geworden op: 26 dec 2005, 10:26
Locatie: maartensdijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door kreidlermax » 20 aug 2007, 21:02

ben benieuwd naar de foto's klinkt veelbelovend!
VGR MAxz

Gebruikersavatar
Eisma
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Eisma » 21 aug 2007, 09:38

kan niet wachten op de foto's!

veel succes met afbouwen.

eisma

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door michael67 » 23 aug 2007, 17:34

Ik heb ondertussen de 5.2 en de fluisteruitlaat gemonteerd,de rammel ben ik nu kwijt.
Het wachten is nu op een andere kap voor de cylinder,de originele past niet vanwege de schuine inlaat.
De florett loopt nog steeds niet optimaal,er zit o.a. een gare bougie in.
In eerste instantie wilde ik het blokje reviseren,ik denk dat ik een gereviseerde 5-bak ga kopen.
De 5.2 is iets bewerkt aan de onderzijde,er zit een iets ingekort zuigertje in,
op dit moment zit er een maximaal afgevlakte kop op.
Waarschijnlijk zal er aan deze set-up nog wat veranderd moeten worden.
Eerst eens kijken hoe het straks loopt.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door michael67 » 25 aug 2007, 20:27

Vandaag ben ik op de kreidlerdag geweest in friesland,bij de kreidlerman heb ik het een en ander gekocht.
Ik heb o.a een nwe homoet 4p gekocht,mechanisch gedempt.
Alle stickers heb ik er nu nieuw bij,nwe tankdop,nwe claxon,,enz,enz.
Met een 68 sproeier en de homoet heeft de kreidler er weer zin in.
Morgen nog een 17mm ophalen,met toebehoren.
Vreemd dat niemand dat spul wilde hebben,75 euro voor een goede 50 cc luchtgekoelde zeta/zuiger met 17 mm bing/spruitstuk,uitlaat en bocht,en een mbv stuurkuip met vierkante koplamp en bevestigings materiaal.
Als ik zie wat er normaal al voor een carb. gegeven word!.


Gr Raymond

Gebruikersavatar
kreidlermax
Berichten: 547
Lid geworden op: 26 dec 2005, 10:26
Locatie: maartensdijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door kreidlermax » 25 aug 2007, 21:55

aha dus de kreidlerman zit daar :evil:
ik miste hem al op de vehikel :lol:

fotos fotos fotos fotos fotos fotos :wink: :wink:

Akreidler
Berichten: 225
Lid geworden op: 08 jul 2007, 20:04
Locatie: Blaricum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Akreidler » 25 aug 2007, 22:49

klinkt goed, maar doe het wel in 1 keer goed, ik heb mijn RMC ook de eerste keer zelf gespoten, dit was goed gelukt leek mij,
ook andere zeiden het, maar het beschadigd erg snel.
Na 2 weken dacht ik, ik laat hem toch maar poedercoaten.
Dus kon weer de hele kreidler uit elkaar (dit is maar een tip) :wink:
maar het klinkt er goed verder en veel belovend nu is het nog maar wachten op de foto's :lol:
Hoop ze snel te zien :P

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door michael67 » 26 aug 2007, 01:36

Ik gebruik de kreidler maar heel weinig straks,dus ik zie wel wat de lak doet.
Ik heb de kreidler niet zelf gespoten,het is net of een deel met de spuitbus gespoten is,sommige delen zien er wel goed uit .
Niet dat de florett er slecht uitziet,maar een geoefend oog ziet genoeg.
Hij hoeft ook niet in een showroomstaat te zijn,netjes is voor mij goed genoeg.
Een 5-bak staat nog wel op het programma,dat zal wel volgende maand worden.
Het originele 3-bakje zit tegen een revisie aan,dat geld stop ik liever in een gereviseerde 5-bak.
Vanmiddag nog even de kentekenplaathouder monteren,en de nwe stikkers op de tank plakken.
Gelijk even de 17mm uitproberen.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Thijs Leuven » 26 aug 2007, 09:26

Spijtig dat je op dit model een Homoet zet, dat vind ik toch meer iets voor opgefokte RMC's...

Maargoed, zolang jij er maar plezier aan hebt :)

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door michael67 » 26 aug 2007, 21:07

Deze is ook opgefokt,wel met mate. :wink:
Met de 17mm reageerd ie veel beter op het gas,bij de gekochte spullen zaten ook nog twee z.g.a.n. uitlaten met een 32 mm aansluiting.
De zeta ziet er nog netjes uit,is niet veel mee gereden.
ik weet nog niet wat ik daarmee moet,voorlopig maar even op de plank.
Maandag gaat de verzekering in,helaas heb ik de 5.2 kap nog niet voor de geforceerde koeling.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door michael67 » 28 aug 2007, 22:05

Vandaag na 20 jaar weer eens een ritje op m,n kreidler gemaakt.
De 5.2 is lekker hoogtoerig,doet het goed met de homoet.
Koppeling en versnellingsbak moeten wat bijgesteld worden,hij sprong af en toe uit de 3.
Ik hoop niet dat er slijtage in de bak zit,morgen nog een poging wagen.
Er zit nu een 13 tands voortandwiel op,origineel achter.
Meer zal er denk ik niet inzitten met mijn gewicht.
Ik reed vroeger altijd met een 15 tands op een driebak,doortrekken tot 65 in z,n 2,en dan zo,n 75 in z,n 3.
Ondertussen is er 25 kilo bij,dus dat zal wel niets meer worden.
Ik ben benieuw of hij de 75 red met 13 tands voor.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Thijs Leuven » 28 aug 2007, 22:13

Komen er nog een keertje foto's? Want ik begin nu wel nieuwsgierig te worden... :lol:

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door michael67 » 31 aug 2007, 22:48

Ja,ik weet het foto's,op pc gebied ben ik echt een leek,ik zou niet weten hoe ik ze moest plaatsen.
Heb hier twee digitale camera's liggen,maar ik neem niet de tijd om uit te zoeken hoe het allemaal werkt. :wink:
Aangezien mijn 3-bak aan revisie toe is (koppeling en 3de versnelling),ga ik voor een 5-bak.
Ik kan al een goedlopend indirect exemplaar kopen vanaf 200 euro,dan gaan de prijzen rap omhoog tot zo,n 550 euro voor een gereviseerd direct exemplaar,met 3mnd garantie.
Het blijft lastig,maar goedkoop is meestal duurkoop.
In de prijsklasse van 550 euro kun je vaak al wel een een goedlopende tm kopen met 5-bak,5.3 en 18mm.,kun je de rest weer verkopen.
Zondag moet er in ieder geval een 5-bak komen.
Word vervolgd....

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door michael67 » 05 sep 2007, 20:10

Ik heb een door homoet gereviseerde zwitserse indirekte 5 bak gekocht.
Het is een keurig blok,smalle steek.
Bij de kreidlershop in ter apel heb ik een nieuw schakelmechaniek,en pook besteld.
Er begint nu eindelijk wat schot in te komen.
Toen ik de indirekte 5 bak thuis had liggen kreeg ik ook nog een interessante aanbieding van een direkte 5-bak,als die nog wat is neem ik hem ook mee.
Misschien nog interessant voor een toekomstig sb project. :wink:

Gr Raymond

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door michael67 » 24 nov 2007, 22:25

Goed,de direkte 5-bak bleek bij inspectie een afgetrapte vierbak te zijn,die heb ik dus maar laten liggen.
Ondertussen heb ik een nieuw kofferrek gemonteerd,en heb ik een aantal snelle cylinders geprobeerd.
De 60 cc parma liep redelijk goed,maar de originele zuiger is echt puin.
Hij rammeld en kanteld,daar laat ik t.z.t. een meteor inmeten.
Sinds vandaag zit er een nwe 70 cc geforceerd onder merk onbekend.
Het is er een met een schuine inlaat en chroomwand.
Ik heb hem zonder zuiger gekocht,na wat speurwerk heb ik een import zuiger bij jmpb gekocht voor 17.50.
Dat was geen succes,lijkt wel of die zuiger ovaal is.
Vervolgens een piston van 10 euro,en een meteor van 22 euro besteld bij born2brom.
De piston van 10 euro kanteld ook de inlaat in,de meteor is goed
Deze 70cc set loopt mooier als de parmakit,en is ook sneller.
Bovendien is de inlaat goed geplaatst zodat de carb. er fatsoenlijk achterpast,het gat in de inlaat is nu ook verleden tijd.
In Friesland heb ik nog een originele tm ontsteking gekocht met 35 watt.
Die gaat er in het voorjaar onder.
Daar heb ik ook een verchroomde 60cc race homoet gekocht,maar die loopt voor geen meter op deze setup.
Hij ziet er wel super uit,ik denk dat ik hem voorlopig maar aan de muur hang in de kamer. :wink:
Morgen nog even naar de bromfietsbeurs in Heerhugowaard,is een mooie besteding van de zondag.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door michael67 » 17 feb 2008, 10:07

De indirecte 5-bak die gereviseerd moest zijn,bleek na enkele honderden km's dus rijp te zijn voor revisie.
Geef je een goede prijs voor een blok wat gegarandeerd goed moet zijn,mooie praatjes.
Spreek je die persoon erover aan,krijg je een reactie van,moet je maar beter kijken.
Deze persoon reviseert ook nog eens zelf blokjes,desnoods had ik de onderdelen nog wel zelf willen betalen.
Ach,iedereen maakt dit soort praktijken wel eens mee.
Ries gaat het nu voor mij oplossen,hij maakt het blok wel in orde.
Ondertussen heb ik ook nog een directe 5-bak gekocht voor mijn andere project,hopelijk is deze wel gereviseerd zoals beloofd.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#17 Bericht door Andry » 17 feb 2008, 10:11

Leuk die Tekst :lol:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 feb 2008, 10:13

michael67 schreef:De indirecte 5-bak die gereviseerd moest zijn,bleek na enkele honderden km's dus rijp te zijn voor revisie.
Geef je een goede prijs voor een blok wat gegarandeerd goed moet zijn,mooie praatjes.
Spreek je die persoon erover aan,krijg je een reactie van,moet je maar beter kijken.
Deze persoon reviseert ook nog eens zelf blokjes,desnoods had ik de onderdelen nog wel zelf willen betalen.
Ach,iedereen maakt dit soort praktijken wel eens mee.
Ries gaat het nu voor mij oplossen,hij maakt het blok wel in orde.
Ondertussen heb ik ook nog een directe 5-bak gekocht voor mijn andere project,hopelijk is deze wel gereviseerd zoals beloofd.

Gr Raymond
Zijn we toch benieuwd welk adres dat is. Ik zo me vermoedens.

Enzo

rs-valkje
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 feb 2007, 17:39
Locatie: Sittard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door rs-valkje » 17 feb 2008, 11:12

Schitterende foto's mijn complimenten :clap

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door michael67 » 17 feb 2008, 11:28

Het is wel iemand van het forum,maar ga geen namen noemen.
Is ook weer het bekende verhaal,blok heeft zeker een half jaar op de plank gelegen voor ik het ging gebruiken.
Het blok is echt dik betaald door mij,zal in ieder geval even een verslag doen wat Ries allemaal vind.
Stuur de desbetreffende personen ook nog een pb met de bevindingen,valt toch niets te halen.
Ze zeggen toch altijd dat je het blok zelf in de soep gedraait hebt met een super setup.
Ik laat via Dick baan ook nog een 60 cc parma geforceerd tunen,dus timingen aanpassen,blinde poortjes,afgedraaide kop,en rsp.
Een aangepaste homoet heb ik in ieder geval bij hem gekocht,schijnt het zeer goed op deze setup te doen.
Zo langzamerhand beginnen de tourtochten weer in zicht te komen,dus de '67 moet gewoon rijden.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 feb 2008, 11:55

michael67 schreef:Het is wel iemand van het forum,maar ga geen namen noemen.
Is ook weer het bekende verhaal,blok heeft zeker een half jaar op de plank gelegen voor ik het ging gebruiken.
Het blok is echt dik betaald door mij,zal in ieder geval even een verslag doen wat Ries allemaal vind.
Stuur de desbetreffende personen ook nog een pb met de bevindingen,valt toch niets te halen.
Ze zeggen toch altijd dat je het blok zelf in de soep gedraait hebt met een super setup.
Ik laat via Dick baan ook nog een 60 cc parma geforceerd tunen,dus timingen aanpassen,blinde poortjes,afgedraaide kop,en rsp.
Een aangepaste homoet heb ik in ieder geval bij hem gekocht,schijnt het zeer goed op deze setup te doen.
Zo langzamerhand beginnen de tourtochten weer in zicht te komen,dus de '67 moet gewoon rijden.

Gr Raymond
Lijkt mij niet uitmaken. Hij heeft nu op een normale zakelijke manier de kans om het op te lossen. Niet thuis geven is oplichting.
Zo niet komt hij op de zwarte lijst en mogen forumleden zelf kiezen.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 17 feb 2008, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Thijs Leuven » 17 feb 2008, 12:18

Misschien is het leuk om een keer foto's te maken?

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door michael67 » 24 feb 2008, 19:30

De schade is inmiddels bekend,het blok was dus niet gereviseerd,waren alleen nwe keeringen in gekomen.

Er zit ook een kickstarteras in uit een direct blok,op zich geen probleem.

Die ruilt Ries voor een origineel exemplaar.

In dit geval word het dus een standaard revisie:lagers,big-end,keeringen,enz.

Het blokje zelf is gelukkig niet afgetrapt/versleuteld.

Ondanks de extra kosten heb ik zin in de komende tourritten. :wink:

Foto's komen eraan,dit jaar nog.

Ben helemaal niet handig met de pc,maar ga met m,n broer nog een zuignap 515 opknappen.

Hij is heel veel bezig met fotograferen,kan hij me alles even uitleggen,en foto's plaatsen van de kreidler.

Gr Raymond

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door michael67 » 02 mar 2008, 10:45

Vandaag heb ik een nieuwe Bosdemper besteld,de uitvoering met knik,en vaste bocht.
Voor 60 euro wil ik die niet laten lopen. :wink:

Gr Raymond

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door pascal » 02 mar 2008, 10:57

Nu nog een foto?

Plaats reactie