Tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries (77) plotseling overleden (14-01-2021) (Persberichten)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries (77) plotseling overleden (14-01-2021) (Persberichten)

#1 Bericht door Maarten » 17 jan 2021, 18:14

Tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries (77) plotseling overleden

Bron: Racesport.nl, 17-01-2021


Jan de Vries - Foto © Henk Teerink
Jan de Vries - Foto © Henk Teerink
Jan-de-Vries-foto-Henk-Teerink-2.jpg (77.71 KiB) 3190 keer bekeken

Jan de Vries is donderdag 14 januari 2021 op 77-jarige leeftijd plotseling overleden. De 14-voudig Grand Prix winnaar en tweevoudig 50cc wereldkampioen (1971-1973) overleed aan de gevolgen van een acute hartstilstand.

Opnieuw triest nieuws binnen de motorsportwereld. Voormalig motorcoureur Jan de Vries is donderdag 14 januari in zijn woonplaats Purmerend op 77-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een acute hartstilstand. De Vries is de succesvolste Nederlandse coureur ooit in een solo wegrace klasse.

De Vries veroverde in 1971 en 1973 de wereldtitel in de 50 cc-klasse op een Van Veen Kreidler. De Nederlander stond 27 keer op het podium na afloop van een Grand Prix race en liefst mocht maar liefst 14 keer op de hoogste trede plaatsnemen.

Jan de Vries (05 januari 1944 – 14 januari 2021)

Jan de Vries werd op 05 januari 1944 geboren in het Friese Sint Jacobiparochie. Eind jaren zestig werd De Vries gecontracteerd door Van Veen, de importeur van Kreidler. De bedoeling was een gooi te doen naar de wereldtitel in de toenmalige 50 cc klasse. De Vries was een van de Nederlanders die eind jaren zestig, begin jaren zeventig successen behaalden in de lichtste klasse van de motorsport.

De Vries is na Egbert Streuer de succesvolste Nederlandse motorcoureur aller tijden, met veertien GP-overwinningen en twee wereldtitels in de 50 cc, in 1971 en 1973. Hem werd eenmaal de Hans de Beaufort-beker toegekend door de KNMV.

Na zijn successen als coureur werkte De Vries een tiental jaren voor Van Veen als tuner van racemotoren. In die functie was hij zelfs monteur voor zijn grootste concurrent, de Spanjaard Angel Nieto, die in het wegrace seizoen 1975 op een Van Veen-Kreidler wereldkampioen in de 50cc-klasse werd.

Namens de gehele Racesport.nl redactie wensen wij de familie De Vries en verdere naasten veel sterkte met dit zo plotselinge verlies en de ongetwijfeld moeilijke tijd.

Jan de Vries – Demo ronde TT Circuit Assen | foto © Henk Teerink
Jan de Vries – Demo ronde TT Circuit Assen | foto © Henk Teerink
Jan-de-Vries.-foto-Henk-Teerink-3.jpg (70.15 KiB) 3179 keer bekeken



Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Andre54 (17 jan 2021, 19:18)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Succesvolste Nederlandse motorcoureur Jan de Vries (77) overleden (14-01-2021)

#2 Bericht door Maarten » 17 jan 2021, 19:27

Succesvolste Nederlandse motorcoureur Jan de Vries (77) overleden

Bron: NOS, 17-01-2021, 17:11


Motorcoureur Jan de Vries tijdens de 95ste verjaardag van de TT Assen (© ANP)
Motorcoureur Jan de Vries tijdens de 95ste verjaardag van de TT Assen (© ANP)
Jan-de-Vries-1.jpg (67.26 KiB) 3120 keer bekeken


Voormalig motorcoureur Jan de Vries is in zijn woonplaats Purmerend op 77-jarige leeftijd overleden. Hij is de succesvolste Nederlandse coureur ooit in een soloklasse op de weg.

De Vries veroverde in 1971 en 1973 de wereldtitel in de 50 cc-klasse op een Van Veen Kreidler. 27 keer stond hij op het podium van een grand prix en liefst veertien keer op de hoogste trede.

TT Assen

De TT Assen won De Vries echter nooit. Hij deed vijf keer mee en kwam drie keer als tweede over de streep, in 1969, 1970 en 1972. Tijdens de 95ste verjaardag van de TT Assen op 28 juni 2020 mocht onder anderen De Vries een ereronde rijden op het circuit.




Na zijn successen als motorcoureur ging De Vries werken als tuner van racemotoren. In die functie was hij zelfs monteur voor de grootste concurrent van zijn actieve carrière, de Spanjaard Angel Nieto, die in het wegraceseizoen van 1975 wereldkampioen werd in de 50 cc-klasse.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Motorcoureur Jan de Vries, eerste Nederlandse wereldkampioen, overleden

#3 Bericht door Maarten » 17 jan 2021, 19:53

Motorcoureur Jan de Vries, eerste Nederlandse wereldkampioen, overleden


Bron: RTVDRENTHE, Zondag 17 januari 2021, 18:22
Tekst: Niels Dijkhuizen


Jan de Vries naast Wil Hartog in juni vorig jaar op een leeg TT-Circuit (© ANP / Vincent Jannink)
Jan de Vries naast Wil Hartog in juni vorig jaar op een leeg TT-Circuit (© ANP / Vincent Jannink)
Jan-de-Vries-2.jpg (72.62 KiB) 3100 keer bekeken


MOTORSPORT - In zijn woonplaats Purmerend is voormalig motorcoureur Jan de Vries op 77-jarige leeftijd overleden. De Vries was de eerste Nederlandse wereldkampioen en de meest succesvolle Nederlander ooit in een soloklasse op de weg.

In 1971 en 1973 veroverde De Vries de wereldtitel op een Van Veen Kreidler in de 50cc. Hij stond 27 keer op het podium tijdens een Grand Prix en daarvan 14 keer op het hoogste schavot.

Afgelopen zomer reed hij samen met Wil Hartog nog enkele ronden op een leeg TT Circuit, op de 95e verjaardag van het Drentse circuit.

RTV Drenthe maakte in 2009 een documentaire over de 50cc, de meest succesvolle klasse vanuit Nederlands perspectief. In die documentaire had De Vries uiteraard een prominente rol. In die documentaire vertelde hij waarom hij na zijn tweede wereldtitel resoluut stopte. "Ik had het wel gezien eerlijk gezegd. Ik vond het mooi geweest."

De documentaire over de 50cc, met een prominente rol voor Jan de Vries uit 2009


Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Oud-wereldkampioen Jan de Vries (77) overleden

#4 Bericht door Maarten » 17 jan 2021, 20:07

Oud-wereldkampioen Jan de Vries (77) overleden


Bron: nl.motorsport.com 17 jan. 2021 18:41
Tekst: Mark Bremer


Oud-motorcoureur Jan de Vries (rechts op de foto) is donderdag op 77-jarige leeftijd overleden. De man uit het Friese Sint Jacobiparochie werd in 1971 en 1973 tweemaal wereldkampioen in de 50cc-klasse.

Podium: winnaar Angel Nieto, tweede Jan de Vries (rechts), TT-Assen 50cc, 24 juni 1972
Podium: winnaar Angel Nieto, tweede Jan de Vries (rechts), TT-Assen 50cc, 24 juni 1972
Jan-de-Vries-3.jpg (75.51 KiB) 3069 keer bekeken


De Vries kwam aan het eind van de jaren ’60 en begin van de jaren ’70 met een Van Veen Kreidler uit in de Grands Prix en hij deed dat behoorlijk succesvol. Tijdens de TT van Assen in 1969 maakte De Vries zijn debuut en dat smaakte naar meer. Een jaar later reed hij nagenoeg het volledige kampioenschap en scoorde hij zijn eerste overwinning. In zijn topjaren vocht De Vries beklijvende duels uit met Grand Prix-legende Angel Nieto. In twee gevallen wist hij de Spanjaard te verslaan. In 1971 deed De Vries dat door maar liefst vijf races te winnen, hetgeen hem ook de hoogste onderscheiding van de Nederlandse motorsportwereld opleverde (Hans de Beaufort-beker). Dat jaar kruiste hij ook de degens met de Britse legende Barry Sheene, die ook in de lichtste klasse van het Grand Prix-kampioenschap uitkwam.

Toch zal het seizoen 1972 de meeste mensen bijgebleven zijn. Dat jaar vochten De Vries en Nieto een fantastisch duel uit om de wereldtitel. Aan het eind van het seizoen hadden de beide heren evenveel punten, overwinningen en podiums gescoord. Deze uitzonderlijke situatie werd uiteindelijk opgelost door alle eindtijden van de races bij elkaar op te tellen. Hierdoor ging de wereldtitel uiteindelijk toch naar Nieto.

In 1973 revancheerde De Vries zich door opnieuw vijf races te winnen, de wereldtitel ging weer mee naar Friesland. Hij legde de basis voor die wereldtitel opnieuw in Italië, waar De Vries altijd zeer succesvol was. Hij won de Nations Grand Prix op Italiaanse bodem maar liefst vier keer. Daar staat tegenover dat De Vries nooit tijdens de TT van Assen op de hoogste trede plaats mocht nemen. Maar liefst drie keer eindigde hij als tweede in zijn thuisrace.

Met een totaal van 14 overwinningen en 27 podiumplekken is De Vries na zijspancoureur Egbert Streuer nog altijd de meest succesvolle Grand Prix-coureur van ons land. Na zijn actieve carrière ging De Vries als monteur aan de slag en sleutelde hij zelfs enige tijd aan de machine van zijn voormalig rivaal Nieto. Die haalde in 1975 nog een wereldtitel binnen en deed dat met de Van Veen Kreidler.

Vorig jaar kwam De Vries nog eenmaal in actie op het TT Circuit van Assen. Hij reed op de dag dat de TT gehouden zou worden nog een ereronde op zijn Kreidler. De Vries overleed op donderdag 14 januari in zijn woonplaats Purmerend aan een acute hartstilstand, zo meldt Racesport.


Podium: winnaar Angel Nieto, tweede Jan de Vries (rechts), TT-Assen 50cc, 24 juni 1972 - Foto Türkiye Otomobil Sporlari Federasyonu
Podium: winnaar Angel Nieto, tweede Jan de Vries (rechts), TT-Assen 50cc, 24 juni 1972 - Foto Türkiye Otomobil Sporlari Federasyonu
Angel_Nieto_en_Jan_de_vries_Foto_Türkiye_Otomobil_Sporlari-Federasyonu.png (592.77 KiB) 1286 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Nederlands succesvolste motorcoureur Jan de Vries (77) overleden

#5 Bericht door Maarten » 17 jan 2021, 20:13

Nederlands succesvolste motorcoureur Jan de Vries (77) overleden


bron: Motor.nl, 18-01-2021
Tekst: Maikel Sneek
Foto's: Jesse Kraal, NMBA, Jan Heese


Jan de Vries
Jan de Vries
Jan-de-vries-1.jpg (49.45 KiB) 2705 keer bekeken

Voormalig motorcoureur Jan de Vries is afgelopen donderdag in zijn woonplaats Purmerend op 77-jarige leeftijd overleden. De tweevoudig wereldkampioen in de 50cc overleed aan de gevolgen van een acute hartstilstand.

De Vries veroverde in 1971 en 1973 de wereldtitel in de 50 cc-klasse op een Van Veen Kreidler. 27 keer stond hij op het podium van een grand prix en liefst veertien keer op de hoogste trede.

In 2017 sprak MotorNL-redacteur Ad van de Wiel nog uitgebreid met Nederlands succesvolste motorcoureur. Lees hier het interview (premium).


Vreugde in Zweden in 1973: Jan de Vries is opnieuw wereldkampioen. Fotograaf: Jan Heese
Vreugde in Zweden in 1973: Jan de Vries is opnieuw wereldkampioen. Fotograaf: Jan Heese
Jan-de-vries-2.jpg (124.61 KiB) 2705 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Oud-coureur Jan de Vries (77) overleden

#6 Bericht door Maarten » 20 jan 2021, 15:44

Bron: Motoplus, 18-01-2021

Oud-coureur Jan de Vries (77) overleden

Jan de Vries
Jan de Vries
Jan-de-vries-3.jpg (96.49 KiB) 2681 keer bekeken


Jan de Vries, een van de meest succesvolle Nederlandse motorcoureurs ooit, is op 77-jarige leeftijd overleden. De tweevoudig wereldkampioen en meervoudig GP-winnaar overleed aan de gevolgen van een hartstilstand.

De Vries stond in zijn loopbaan in totaal 27 keer op het podium van een Grand Prix. Liefst 14 keer daarvan stond hij op de hoogste trede. Deze overwinningen werden in 1971 en 1973 bekroond met een wereldkampioen in de 50cc-klasse. Beide keren op een Van Veen Kreidler, het team waar De Vries eind jaren zestig onder contract kwam.

Na zijn succes in de motorsport, werkte De Vries jaren voor Van Veen als tuner van racemotoren. In 1971 ontving De Vries de Hans de Beaufort-beker, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse motorsportwereld. „De Vries was in 2020 onder meer aanwezig bij de 95e editie van de TT Assen en drie maanden later ook bij de Classic Demo Races op de Luttenbergring bij Raalte.


Jan de Vries tijdens de Classic Demo Races in Raalte. Foto: Pieter Jorna
Jan de Vries tijdens de Classic Demo Races in Raalte. Foto: Pieter Jorna
Jan-de-vries-4.jpg (241.93 KiB) 2681 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

JAN DE VRIES R.I.P.

#7 Bericht door Maarten » 20 jan 2021, 15:57

Bron: Stichting Historische Motor Documentatie, 18-01-2021


JAN DE VRIES R.I.P.

Jan de Vries
Jan de Vries
Jan-de-vries.jpg (75.66 KiB) 2674 keer bekeken


Op 14 januari overleed op 77-jarige leeftijd Jan de Vries. Jan werd op Kreidler tweemaal Wereldkampioen 50 cc, in 1971 en 1973. Hij was een fantastische coureur en een vriendelijk, bescheiden mens. De Nederlandse motorwereld verliest met Jan de Vries een van zijn hele grote racehelden. Wij wensen familie en vrienden veel sterkte toe.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

De Friese wereldkampioen in de ‘borrelglasklasse’

#8 Bericht door Maarten » 20 jan 2021, 16:13

De Friese wereldkampioen in de ‘borrelglasklasse’


Bron: NRC, 19-01-2021
Tekst: Ward op den Brouw

Jan de Vries in juli 1971 tijdens de Grote Prijs van Zweden. Twee maanden later verovert hij in Spanje zijn eerste wereldtitel. Foto HH/ANP
Jan de Vries in juli 1971 tijdens de Grote Prijs van Zweden. Twee maanden later verovert hij in Spanje zijn eerste wereldtitel. Foto HH/ANP
Jan-de-vries.jpg (142.78 KiB) 2666 keer bekeken

Willem Duys, een halve eeuw geleden de Matthijs van Nieuwkerk van zijn tijd, stelde in zijn kerstuitzending van december 1971 aan Jan de Vries de klassieke sportvraag. „U bent de eerste motorwereldkampioen die Nederland ooit heeft gehad. Hoe voelt dat?” De 27-jarige coureur, in een keurig jasje en overhemd met stropdas, lachte verlegen. „Dat is wel prettig natuurlijk.” De Vries was geen man van grote woorden.

Duys vroeg hem om even op zijn ‘machientje’ te stappen, zoals de tv-presentator de 50 cc Van Veen Kreidler noemde waarop de tengere coureur in de zomer van dat jaar Nederlandse sportgeschiedenis had geschreven. Hij vouwde zich op achter het kuipje van zijn Kreidler en mocht in de studio nog even laten horen hoe zijn motor klonk. Het was een periode waarin De Vries ook buiten circuits in de schijnwerpers stond, bijvoorbeeld als nummer twee achter Ard Schenk bij de verkiezing van de Sportman van het Jaar.

Zondagavond werd bekend dat Nederlands eerste wereldkampioen in een snelheidssport vorige week donderdag aan een acute hartstilstand is overleden, in zijn woonplaats Purmerend, 77 jaar oud – op de dag af twee jaar na de dood van zijn echtgenote.

Alleen zijspancoureur Egbert Streuer werd vaker wereldkampioen: midden jaren 80 driemaal. Van alle Nederlandse motorcoureurs behaalde De Vries de meeste overwinningen in Grote Prijzen, in de jaren waarin er aanzienlijk minder races op de kalender stonden dan nu. Vrijwel allemaal in een gedegen stijl, zonder spectaculaire acties. Van 1968 tot en met ’73 won hij 14 van de 36 Grands Prix waarin hij van start ging: 27 keer stond hij op het podium. Uitsluitend in de 50 cc, de (lichtste) klasse waarin van 1962 tot en met 1983 wereldkampioenschappen werden gehouden.

Grasbaanraces

Na de lagere school volgde De Vries (Sint Jacobiparochie, 5 januari 1944) de lagere technische school (motorvoertuigentechniek), om daarna aan de slag te gaan bij een motorzaak in Leeuwarden. Hij behaalde met het oog op een eigen zaak de benodigde diploma’s, maar van een eigen zaak kwam het niet. Aanvankelijk reed hij grasbaanraces, een in Nederland vooral in het noorden populaire tak van motorsport. In het voorjaar van 1965 zette de 21-jarige De Vries een belangrijke stap naar het wegracen nadat zijn oog was gevallen op een advertentie in een motorblad waarin een talentenjacht op Zandvoort werd aangekondigd. De West-Duitse fabrikant Kreidler was gestopt met racen in de 50 cc-klasse en daarom had de Amsterdamse Kreidler-importeur Henk van Veen besloten een raceteam op te zetten: hij zocht jonge coureurs die ook technisch in staat waren zijn Van Veen Kreidlers door te ontwikkelen.

In de documentaire De geschiedenis van de 50 cc die RTV Drenthe in 2009 maakte, vertelde Van Veen waar hij die dag in Zandvoort op lette: „Hoe zit zo’n knaap in de stroomlijn, hoe komt-ie d’r uit in een bocht, hoe accelereert ie, wanneer schakelt-ie terug voor een bocht – of helemaal niet, remt-ie alleen maar… Alle fouten en voordelen hebben we in puntenwaarderingen omgezet en toen kwamen er twee jongens uit: Jan de Vries en Aalt Toersen.”

Van Veen nam beide oud-50 cc-grasbaanracers in dienst. Voor De Vries kwam naar eigen zeggen een jongensdroom uit. In zijn eerste race, in de straten van Tubbergen, ging hij als tweede over de finish, achter Toersen. Hun ‘fabrieksracers’ zouden op de race-afdeling aan de Haarlemmerweg in Amsterdam steeds meer naar eigen Nederlandse smaak worden getuned en omgebouwd, later nog met hulp van een Duitse ingenieur, tot luchtgekoelde motorfietsen met een 50 cc-krachtbron waaruit een maximale hoeveelheid paardenkrachten getoverd zou worden.


‘Een inschattingsfoutje’

In 1968, een jaar nadat hij met zijn vriendin Rommy Visser uit Woudsend was getrouwd en met wie hij een zoon en twee dochters zou krijgen, debuteerde De Vries in een internationale race: de TT in Assen. Hij behaalde een knappe vierde plek maar zou er daarna in de vijf optredens voor eigen publiek in Assen niet één keer in slagen naar de overwinning te rijden. De tweede plek – drie keer – was het hoogst haalbare, onder meer in het eerste volledige internationale seizoen van De Vries en Toersen, in 1969.

Toersen, die zich ondergewaardeerd voelde, ook financieel, vertrok na enkele jaren bij Kreidler en zo was De Vries daar opeens de enige kampioenskandidaat in de ‘borrelglasklasse’, zoals de 50 cc vanwege de omvang van de zuiger in de ééncylinders ook wel werd genoemd.

In het nieuwe seizoen 1970 behaalde De Vries in september zijn eerste overwinning in een internationale race, in de Grote Prijs der Naties, op Monza. Hoewel de Spanjaard Angel Nieto in die 50 cc-race viel behaalde hij op Monza zijn tweede wereldtitel, omdat zijn belangrijkste concurrent Toersen, nu op een (Nederlandse) Jamathi, ook ten val was gekomen. Overigens kwamen ook in de jaren 60 en 70 net als in de Formule 1 veel motorcoureurs in Grote Prijzen om het leven, maar in de 50 cc bleven ongelukken mede door de betrekkelijk lage snelheden meestal zonder ernstige gevolgen. De valpartijen van de Vries waren op de vingers van één hand te tellen. Hij brak nooit iets.

In het hol van de leeuw

In 1971 legde De Vries de basis voor zijn wereldtitel met een overwinning (met overmacht) in Salzburg, won vervolgens op Hockenheim en Spa-Francorchamps, en besliste de strijd met Nieto in de laatste race, in het hol van de leeuw. Psychologische oorlogvoering vanuit het Spaanse kamp liet hem koud. „Als ik in bed lag, was ik de moeilijke bochten aan het repeteren”, zei hij in een interview met de Leeuwarder Courant. „Ik kende het circuit uit m’n hoofd: dat gaf vertrouwen.”

In die beslissende race kwam Nieto bij zijn pogingen om De Vries bij te houden ten val en zo reed de Nederlander onbedreigd naar de overwinning, met een voorsprong van 50 seconden op de nummer twee. Nieto was voor eigen publiek onttroond en Nederland had er een sportheld bij.

Die wereldtitel was tevens de bekroning van een race-project dat in 1965 was begonnen. De Kreidler-bromfietsen vlogen in Nederland intussen over de toonbank, en werden net als Zündapps en de Yamaha’s opgevoerd tot machines waarmee vooral oudere tieners in de jaren 70 met snelheden ver boven de toegestane 50 kilometer per uur naar school of werk reden.

In 1972 eindigen De Vries en Nieto gelijk in de WK-stand: ieder wonnen ze drie races en ze werden ieder drie keer tweede. De opgetelde eindtijden waren beslissend voor de titel, in het voordeel van de Spanjaard. Daarna lag de weg naar de tweede wereldtitel van De Vries open, omdat Nieto’s team Derbi er (tijdelijk) mee stopte en de coureur twee seizoenen uitsluitend in de 125 cc zou rijden. „Er was wel erg weinig concurrentie”, zei De Vries in 2009 in de documentaire van RTV Drenthe.

De rode race-overall

De Vries besloot te stoppen met racen. Aan een buitenlands avontuur of een zwaardere raceklasse had hij geen behoefte. „Ik had het wel gezien, eerlijk gezegd”, zei hij in 2009. Hij werd monteur en tuner bij Kreidler en begeleidde in die hoedanigheid zijn opvolger Henk van Kessel in 1974 naar de wereldtitel – ook een makkie in een deelnemersveld waar Nieto voor het tweede achtereenvolgende jaar ontbrak.

Na die wereldtitel in 1974 trok Kreidler-importeur Van Veen zich terug uit de racerij en keerde Nieto terug in de 50 cc, op een Kreidler. De man die dat seizoen zijn motor afstelde: Jan de Vries. In een interview zou de Nederlander over die opmerkelijke alliantie met zijn vroegere rivaal zeggen dat ‘Angel’ aanvankelijk wat wantrouwend op diens hulp reageerde: „Maar ik zei: ‘Ik ben een Fries, ik beduvel nooit iemand’.” En zo werden Nieto en De Vries nog vrienden.

Na zijn succesvolle carrière stond de kampioensmotor van De Vries zo’n 25 jaar op zolder, „achter de schotten”, vertelde hij aan de Leeuwarder Courant. „Ik keek er niet meer naar om.” Uiteindelijk zou hij op zijn Kreidler, „het vierde kindje in m’n gezin”, nog regelmatig aan de start verschijnen van historische races.

Vorig jaar juni draaide Jan de Vries voor het laatst de gashendel van zijn Kreidler open. Op het circuit in Assen, op de dag dat de vanwege corona afgelaste TT zou worden gehouden, reden Wil Hartog – TT-winnaar in 1977 in de 500 cc – en hij nog een paar rondjes op hun oude motoren. Na afloop poserend voor de fotograaf, tegenover de lege hoofdtribune, stond De Vries erbij zoals op het podium in Jarama in 1973 na zijn laatste race, als de nieuwe wereldkampioen. In de rode race-overall die hem na al die jaren nog steeds paste. Met daarop in blokletters Kreidler – net als in Spanje destijds de rits geopend tussen de I en de D – het merk waarmee hij geschiedenis schreef.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

POSTUUM JAN DE VRIES (1944 - 2021)

#9 Bericht door Maarten » 20 jan 2021, 16:27

Bron: De Volkskrant, 21 januari 2021, 0:11
Tekst: Peter de Waard
Foto: Beeld Hollandse Hoogte / ANP

POSTUUM JAN DE VRIES (1944 - 2021)

De succesvolste Nederlandse motorcoureur (die nooit in Assen won)


Met twee wereldtitels is Jan de Vries nog altijd de succesvolste Nederlandse motorcoureur op de weg. Hij won alleen nooit in Assen.

Coureurs Jan de Vries (L) en Wil Hartog staan op de grid voor een lege hoofdtribune na het rijden van een aantal ronden op het circuit tijdens de viering van de 95e verjaardag van de TT Assen. Beeld Hollandse Hoogte / ANP
Coureurs Jan de Vries (L) en Wil Hartog staan op de grid voor een lege hoofdtribune na het rijden van een aantal ronden op het circuit tijdens de viering van de 95e verjaardag van de TT Assen. Beeld Hollandse Hoogte / ANP
Screenshot_20210125_Volkskrant.jpg (112.1 KiB) 2448 keer bekeken

De titanengevechten die motorcoureur Jan de Vries had met de Spaanse concurrent Angel Nieto waren even legendarisch als de duels die Max Verstappen nu heeft met Lewis Hamilton. Alleen won De Vries wat vaker en werd hij twee keer wereldkampioen in de 50CC-klasse.
Met deze titels in 1971 en 1973 op een Van Veen Kreidler geldt hij nog altijd als de succesvolste motorcoureur op de weg uit de Nederlandse geschiedenis. En zijn prijzenkast had nog voller kunnen zijn als hij niet na zijn tweede wereldtitel was gestopt en als vader van drie kinderen had gekozen voor een maatschappelijke carrière. Hij werd monteur voor Henk van Kessel, die in 1974 wereldkampioen zou worden. Ook ging hij sleutelen aan de motor van Nieto, zijn eeuwige rivaal met wie hij op het circuit niet altijd even goed bevriend was geweest.

Jan de Vries overleed 14 januari op 77-jarige leeftijd in zijn woonplaats Purmerend aan een hartstilstand. 'Witte Reus' Wil Hartog, de befaamde 50 CC-coureur, noemt het 'schrikken'. `Vorig jaar hebben we nog een rondje gereden in Assen, omdat de TT was afgelast en wij nog wat van de sfeer wilden terugbrengen.'
De Vries was een geboren Fries. Hij werd geboren in Sint Jacobiparochie. Hier deed hij na de lagere school een LTS-opleiding metaalbewerking. Zijn doel was een eigen motorzaak te beginnen. Maar hij ging eerst racen met motoren, vooral op grasbanen. Hartog: `En daar slipte je wat eerder weg, wat hem later bij de wegraces veel voordeel opleverde omdat hij wist hoe een motor te controleren.'
Zijn postuur maakte hem bij uitstek geschikt voor de lichte klasse - de 50 CC -in een tijd dat de Grand Prix voor motoren nog zes races kende (50,125, 250,350,500 CC en zijspannen).

Hij kwam in contact met Henk van Veen, die Kreidler-bromfietsen en motoren importeerde in Nederland en de ambitie had een raceteam uit de grond te stampen dat voor de prijzen zou gaan.

Met een Van Veen Kreidler, die speciaal voor hem was ontworpen en op maat gemaakt door constructeur Jaap Voskamp, ging De Vries ondersteund door een team meedoen aan wedstrijden. Met de lichte motor haalde hij topsnelheden van 180 kilometer per uur.
In 1968 debuteerde hij in Assen en behaalde twee jaar later in Monza zijn eerste overwinning. Met een caravan reed hij elk weekeinde met zijn vrouw Rommy en hun kinderen naar de races. In 1971 won De Vries de titel en werd als eerste Nederlandse wereldkampioen op de motor uitgenodigd voor Willem Duys' tv-programma Voor de Vuist Weg. `Ik ga proberen nog een titel te halen', zei hij. In 1972 eindigde de coureur in punten gelijk met Nieto. Op basis van de tijden ging de titel naar zijn rivaal. Een jaar later veroverde De Vries overtuigend zijn tweede titel.
De vier jaar jongere Wil Hartog, die ook grote ambities koesterde en in 1977 in Assen de 50 CC won, zegt dat De Vries zijn 'held' was. 'Ik weet nog dat ik met mijn vader naar Barcelona ben gegaan, waar hij wereldkampioen werd. Het grote voordeel voor De Vries was dat hij ook zelf heel goed technisch onderlegd was.' In totaal won hij 14 Grand Prix-wedstrijden. Het enige smetje op zijn loopbaan is dat hij in Assen nooit als eerste eindigde.
Nadat hij stopte, ging De Vries in Leeuwarden werken bij Frank Jager, die racemotoren voor Van Veen prepareerde. Later verhuisde hij naar Purmerend, en werd bedrijfsleider van het uitlaatcentrum Carex.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

TWEEVOUDIG WERELDKAMPIOEN 50CC JAN DE VRIES PLOTS OVERLEDEN

#10 Bericht door Maarten » 30 jan 2021, 09:40

TWEEVOUDIG WERELDKAMPIOEN 50CC JAN DE VRIES PLOTS OVERLEDEN

Bron: motokicX.com, januari 18, 2021
Tekst: Jelle
Foto: Wikimedia Commons / Fotocollectie Anefo

Motorcoureur Jan de Vries met zijn Van Veen-Kreidler in de 50 cc klasse. Foto: Wikimedia Commons / Fotocollectie Anefo
Motorcoureur Jan de Vries met zijn Van Veen-Kreidler in de 50 cc klasse. Foto: Wikimedia Commons / Fotocollectie Anefo
Jan-de-Vries-5.jpg (80.66 KiB) 2425 keer bekeken

Het houdt maar niet op, op deze ‘blue monday‘. Nu bereikt ons ook het nieuws dat een van de grootste namen van de Nederlandse racerij, Jan De Vries, op 77-jarige leeftijd is overleden. Hij zou afgelopen donderdag een acuut hartfalen hebben geleden, waarna hij thuis in het Noord-Hollandse Purmerend is overleden.

Wie het geluk heeft gehad om Jan live in actie te zien op zijn bloedsnelle oranje/groene Van Veen Kreidler, weet dat de Nederlander in 1971 en 1973 de wereldtitel in de 50cc-klasse op z’n naam wist te schrijven en tussenin (1972) tweede werd, en al doende 14 overwinningen en in totaal 27 podia kon scoren. Daarmee werd de Friese wegracer een van de meest succesvolle Nederlanders ooit op een racemotor.


Maar ook na de actieve jaren bleef de glorie aanhouden: na zijn eigen racecarrière ging De Vries immers nog aan de slag als meestermonteur voor de Spaanse legende Angel Nieto – nota bene z’n grootste concurrent van weleer. En met succes: met De Vries aan de steeksleutels, werd Nieto wereldkampioen in de 50cc-klasse (ook al op een Van Veen Kreidler) in 1975. Van kampioen naar kampioenenmaker, dus. Voor zijn prestaties kreeg De Vries van de KNMV in 1971 de Hans de Beaufortbeker – de hoogste Nederlandse onderscheiding voor de motorsportwereld.

Van de voltallige Motorrijder- en Kicxstart- redacties wensen we de familie en naasten veel sterkte met dit onwezenlijke verlies. Het ga je goed, Jan!

Beeld: Wikimedia Commons / Fotocollectie Anefo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Ronkend eerbetoon aan wereldkampioen: historische Kreidlers vormen erehaag in Purmerend bij uitvaart van oud-coureur Jan

#11 Bericht door Maarten » 30 jan 2021, 10:33

Ronkend saluut aan wereldkampioen

Historische Kreidlers vormen erehaag in Purmerend bij uitvaart van oud-coureur Jan de Vries

Bron: Noordhollands Dagblad, 25/01/2021 om 17:46
Tekst: Robert Jan van der Woud, rvan.der.woud@mediahuis.nl
Foto: Pascal Fielmich


Een erehaag van historische Kreidlers tijdens de uitvaart van de overleden coureur Jan de Vries.
Een erehaag van historische Kreidlers tijdens de uitvaart van de overleden coureur Jan de Vries.
ronkend-eerbetoon-3.jpg (177.31 KiB) 2405 keer bekeken



Ronkend Eerbetoon aan Jan de Vries
Ronkend Eerbetoon aan Jan de Vries
ronkend-eerbetoon.jpg (140.06 KiB) 2410 keer bekeken

PURMEREND

SPORTICOON

Historische Kreidlers vormen erehaag bij uitvaart van motorcoureur Jan de Vries


Vroemmmm, vroeemmm!! Enkele tientallen historische motorfietsen vormen maandagmorgen een erehaag om de overleden motorcoureur Jan de Vries een laatste eer te bewijzen.

De oud-wereldkampioen overleed 14 januari in zijn woonplaats Purmerend aan hartfalen. Misschien nog wel belangrijker dan zijn prijzen: De Vries zette het motor- en bromfietsmerk Kreidler op de kaart.

Een oproep op sociale media zorgde ervoor dat enkele tientallen Kreidlerfanaten een erehaag vormden om het race-icoon uitgeleide te doen naar zijn laatste rustplaats.

Van heinde en verre werd gereageerd op een oproep van Wim Peet om deel te nemen aan de bijzondere herdenking. Peet was in het verleden organisator van de Jan de Vries Toerrit en leerde zo de kampioen kennen.
„Ik heb altijd waardering gehad voor dat mannetje”, zegt hij liefkozend. „Of we vrienden waren durf ik niet te zeggen, maar ik heb altijd goed contact met hem gehad.”

Strijder

Edwin de Vette, Huib van Ende en Ronald Berkhout komen uit de omgeving van Delft. „„Jan de Vries was een van de eerste strijders in het wereldje, het is een mooi iets om zo’n man gedag te kunnen zeggen.”
Uiteraard hebben de drie hun historische motoren mee. Van Ende heeft zelfs nog wel met hem gereden: niet tijdens de gloriedagen van De Vries alleen. „We hebben wel samen aan demonstratieraces op oldtimers meegedaan. Alleen zat ik in een iets hogere gewichtsklasse.” De Vries was en bleef zijn hele leven de koning van de 50 cc.

Waar anderen hun historische tweewieler met de trailer naar Purmerend hebben vervoerd, kon Pascal Broek uit Heerhugowaard gewoon met zijn motor door de polder.
„Een groot verlies”, zegt hij over het overlijden van het sporticoon. „Voor de motorsport, en voor Kreidler. Daarom ben ík hier om de laatste eer te betonen.”

Buurtbewoonster Antje van Duren (84) is ontroerd door het ronkende saluut. Ze kent De Vries ruim veertig jaar, en stond hem de laatste jaren bij na het overlijden van zijn vrouw Ronny.
„Die overleed twee jaar geleden op precies dezelfde dag.”

Beste jongen

Aanvankelijk had ze vooral contact met zijn vrouw, moet ze bekennen.
Jan zei nooit zoveel. ‚„Maar onze dochters waren vriendinnen. En de laatste jaren heb ik hem leren kennen als een hele beste jongen.”
Van Duren is net als De Vries een Fries, dus dat schept een band. „We dronken koffie en op 5 januari ben ik nog bij zijn verjaardag geweest.”

Ze veegt even een traan weg. „Ik zag het spul - de brommers en motoren - aankomen en ben toch even gaan kijken. Het is prachtig en ontroerend. Het komt hem toe.”

Ronkend Eerbetoon aan Jan de Vries - Foto: Pascal Fielmich
Ronkend Eerbetoon aan Jan de Vries - Foto: Pascal Fielmich
ronkend-eerbetoon-2.jpg (237.12 KiB) 2407 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweevoudig wereldkampioen Jan de Vries (77) plotseling overleden (14-01-2021) (Persberichten)

#12 Bericht door Maarten » 30 jan 2021, 11:35


Gesloten