VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
Bron: MOTOR nr 24, 14 juni 1974
Auteur:
De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de uitlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat.
Snelle Kreidler uit Lekkerkerk
De 26-jarige machinebankwerker Jan van Wingerden heeft voor de 50 cc-klasse motocross een zeer snelle Kreidler klaargemaakt, die dit seizoen met rijder Henk Lever (18 jaar) voorin de uitslagen van de wedstrijden in deze klasse te vinden is. Op de testbank van de TH in Delft leverde de machine een vermogen van 12,1 pk (bij 13500 tpm) aan de krukas, zo'n 9 pk aan het achterwiel. En daarmee behoort de machine van Jan van Wingerden bij de top, want dit is ongeveer gelijk aan wat de Gebben-Kreidlers uit Rouveen in hun mars hebben.
Op de Delftse TH is slechts één machine gemeten die meer vermogen leverde dan de VaWi-Kreidler. Dat was de door Ferry Swaep klaargemaakte 50 cc Rond-Sachs, die tot 13,1 pk kwam.
Maar natuurlijk zeggen deze topvermogens niet alles in de crosswereld. Het is de kunst om dat vermogen over een zo breed mogelijk gebied uit te smeren, en daarin is Jan van Wingerden goed geslaagd. De TH-meting leverde 10,2 pk bij 10900 tpm, het laagste gemeten toerental.
Volgens Jan van Wingerden is de powerband ongeveer 5000 toeren breed, en dat is zeer behoorlijk in de 50 cc-tweetaktwereld. Het snel maken van de VaWi- Kreidler was voor Jan van Wingerden en Henk Lever van extra groot belang omdat het gewicht van Henk 75 kg is, en daarmee belangrijk groter dan het gewicht van de concurrerende rijders. De machine moest om dezelfde reden zo licht mogelijk gehouden worden: 63 kg. Daar kan misschien nog wat vanaf - voor de 50-cc-klasse heeft het reglement geen eisen voorzien voor het gewicht van de machine - zodra het plan is uitgevoerd om een gegoten spaakwiel als achterwiel te gebruiken. Een professionele truc om gewicht te sparen was het afdraaien van de Ceriani-vorkpoten, klusjes die Jan van Wingerden in het bedrijf van zijn vader kan doen. Voor de zekerheid zijn er voor de vorkpoten degelijke strips geplaatst, die stenen etc, moeten opvangen
De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de uitlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat. Jan van Wingerden is aan het experimenteren met uitlaatdempers, omdat het verplichte gebruik daarvan binnenkort wel te verwachten is.
De gemodificeerde VW-einddemper gaf goede resultaten: geen vermogensverlies, alleen een verplaatsing van de powerband naar hogere toerenregionen.
v.l.n.r. Jan van Wingerden, Henk Lever en assistent Kees Noorlander.
Rijder Henk Lever is bezig met het derde seizoen als wedstrijdrijder , en voor hem is dit jaar de doorbraak gekomen. Zijn vader, fabrikant van schilderijlijsten, zorgt ervoor dat Jan van Wingerden en Henk er financieel uitkomen. En ze zijn het waard: de laagste plaats die Henk dit jaar behaalde was een zesde, terwijl Jan' s machine bij de laatste meting bij Jamathi met 12,6 pk wéér beter uit de bus kwam.
Meer informatie:
Overzicht personen: Jan van Wingerden
Overzicht motocross artikelen
•Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (1974)
•Topic over VaWi crosser
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: MOTOR nr 24, 14 juni 1974
Auteur:
De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de uitlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat.
Snelle Kreidler uit Lekkerkerk
De 26-jarige machinebankwerker Jan van Wingerden heeft voor de 50 cc-klasse motocross een zeer snelle Kreidler klaargemaakt, die dit seizoen met rijder Henk Lever (18 jaar) voorin de uitslagen van de wedstrijden in deze klasse te vinden is. Op de testbank van de TH in Delft leverde de machine een vermogen van 12,1 pk (bij 13500 tpm) aan de krukas, zo'n 9 pk aan het achterwiel. En daarmee behoort de machine van Jan van Wingerden bij de top, want dit is ongeveer gelijk aan wat de Gebben-Kreidlers uit Rouveen in hun mars hebben.
Op de Delftse TH is slechts één machine gemeten die meer vermogen leverde dan de VaWi-Kreidler. Dat was de door Ferry Swaep klaargemaakte 50 cc Rond-Sachs, die tot 13,1 pk kwam.
Maar natuurlijk zeggen deze topvermogens niet alles in de crosswereld. Het is de kunst om dat vermogen over een zo breed mogelijk gebied uit te smeren, en daarin is Jan van Wingerden goed geslaagd. De TH-meting leverde 10,2 pk bij 10900 tpm, het laagste gemeten toerental.
Volgens Jan van Wingerden is de powerband ongeveer 5000 toeren breed, en dat is zeer behoorlijk in de 50 cc-tweetaktwereld. Het snel maken van de VaWi- Kreidler was voor Jan van Wingerden en Henk Lever van extra groot belang omdat het gewicht van Henk 75 kg is, en daarmee belangrijk groter dan het gewicht van de concurrerende rijders. De machine moest om dezelfde reden zo licht mogelijk gehouden worden: 63 kg. Daar kan misschien nog wat vanaf - voor de 50-cc-klasse heeft het reglement geen eisen voorzien voor het gewicht van de machine - zodra het plan is uitgevoerd om een gegoten spaakwiel als achterwiel te gebruiken. Een professionele truc om gewicht te sparen was het afdraaien van de Ceriani-vorkpoten, klusjes die Jan van Wingerden in het bedrijf van zijn vader kan doen. Voor de zekerheid zijn er voor de vorkpoten degelijke strips geplaatst, die stenen etc, moeten opvangen
De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de uitlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat. Jan van Wingerden is aan het experimenteren met uitlaatdempers, omdat het verplichte gebruik daarvan binnenkort wel te verwachten is.
De gemodificeerde VW-einddemper gaf goede resultaten: geen vermogensverlies, alleen een verplaatsing van de powerband naar hogere toerenregionen.
v.l.n.r. Jan van Wingerden, Henk Lever en assistent Kees Noorlander.
Rijder Henk Lever is bezig met het derde seizoen als wedstrijdrijder , en voor hem is dit jaar de doorbraak gekomen. Zijn vader, fabrikant van schilderijlijsten, zorgt ervoor dat Jan van Wingerden en Henk er financieel uitkomen. En ze zijn het waard: de laagste plaats die Henk dit jaar behaalde was een zesde, terwijl Jan' s machine bij de laatste meting bij Jamathi met 12,6 pk wéér beter uit de bus kwam.
Meer informatie:
Overzicht personen: Jan van Wingerden
Overzicht motocross artikelen
•Tuning & Techniek - Snellere Kreidlers: Va-Wi (1974)
•Topic over VaWi crosser
Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 12 jul 2009, 18:01, 3 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Larszelluf
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Van de week Henk Lever nog gesproken. Hij begint ook weer Kreidler enthousiast te worden. Hij zit ook in de werkgroep die het een en ander organiseerd voor het 50 jarig jubileum van MCC Holland. Hij wil ook proberen om de 50cc cross ter gelegenheid daarvan van de grond te krijgen. Ik heb hem aangeboden mee te doen op een crosser van mij. Zou leuk zijn!
Groet; Kees V.
Groet; Kees V.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9771
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
Scan: Peter G
Scan: Peter G
- Bijlagen
-
- VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
- vawi-snelle-kreidler-uit-lekkerkerk.jpg (506.9 KiB) 16511 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)
LEKKERKERK • Henk Lever gaat zijn 46ste seizoen in als motorcrosser. De 62-jarige Lekkerkerker, die voorzitter is van de jubilerende Motorcross Club (MCC) Holland uit Gouda, reed als twintiger in de koningsklasse, de 500 cc.
Net als veel andere motorcrossers uit de Krimpenerwaard meldde Henk Lever zich als 16-jarig 'jochie' op het Goudse Spoorboscircuit langs de Gouwe, waar regionale crossers zich konden uitleven. "Alternatieven om veilig te crossen op een afgesloten parkoers waren er toen alleen in Brabant en het oosten van het land", vertelt Lever, die als tiener juniorenkampioen van Nederland was. "Voor de regionale crossers was MCC Holland, opgericht in 1958 door Joop Kruisinga, dan ook een uitkomst."
Successen
Lever begon in de 50cc-klasse en boekte diverse successen. "Ik doorliep alle categorieën. In de 500cc-klasse reed ik in landelijke wedstrijden tegen mannen als Gerrit Wolsink en Peter Herlings, die meer klasse in huis hadden dan ik. Ik kon, als het meezat, een klein prijsje rijden."
In de clubwedstrijden in Gouda kon hij wel met de besten mee. Tegenstanders waren in die tijd Gerard de Bruijn, Nico Pons en Rob Bijl (Bergambacht), de gebroeders Melger (Schoonhoven), Emiel Versluis (Stolwijk) en Willem Oskam (Opperduit).
"Er is heel wat strijd geleverd in die tijd. We sleutelden avonden lang aan onze motoren om ze rijklaar te krijgen voor de volgende race. Naarmate ik ouder werd, slokten mijn gezin en bedrijf Lever Lijsten in Bergambacht, dat ik in 2000 verkocht, steeds meer tijd op. De nationale crossen moest ik laten lopen, maar wedstrijden op clubniveau waren voor mij een mooie afleiding. Mijn zoon Johan en kleinzoon Finn crossen ook. De ontwikkelingen staan niet stil. Over tien jaar is er vast een klasse met elektrische crossmotoren."
MCC Holland
Henk Lever bleef betrokken bij de motorsport en werd voorzitter van MCC Holland, dat volgende week zijn 60-jarig bestaan viert. "De oud-leden, die vrijdagavond op de reünie zijn, komen uit alle windstreken; zelfs iemand uit Australië," vervolgt Lever, die zijn club in de media 'goed verkoopt'. "Nog steeds biedt de vereniging, die 200 leden telt, volop activiteiten. In een straal van vijftig kilometer komen de motorcrossliefhebbers naar ons toe. De jonge Stolkers Patrick Hol en Davy Versluis zijn daar voorbeelden van, maar ook uit de Lopiker- en Alblasserwaard hebben we leden. Komend weekeinde zijn er allerlei wedstrijden op ons parkoers, dat vlakbij het drukste treinenknooppunt van Europa ligt. Door het aanwezige omgevingsgeluid van de passerende treinen vallen we niet op als de rijders hun gaskraan open draaien. Mountainbikers bemannen bovendien elke zondagmorgen ons 1200 meter lange parkoers en het traject is ook geschikt voor veldlopen."
Wim Kroone
Net als veel andere motorcrossers uit de Krimpenerwaard meldde Henk Lever zich als 16-jarig 'jochie' op het Goudse Spoorboscircuit langs de Gouwe, waar regionale crossers zich konden uitleven. "Alternatieven om veilig te crossen op een afgesloten parkoers waren er toen alleen in Brabant en het oosten van het land", vertelt Lever, die als tiener juniorenkampioen van Nederland was. "Voor de regionale crossers was MCC Holland, opgericht in 1958 door Joop Kruisinga, dan ook een uitkomst."
Successen
Lever begon in de 50cc-klasse en boekte diverse successen. "Ik doorliep alle categorieën. In de 500cc-klasse reed ik in landelijke wedstrijden tegen mannen als Gerrit Wolsink en Peter Herlings, die meer klasse in huis hadden dan ik. Ik kon, als het meezat, een klein prijsje rijden."
In de clubwedstrijden in Gouda kon hij wel met de besten mee. Tegenstanders waren in die tijd Gerard de Bruijn, Nico Pons en Rob Bijl (Bergambacht), de gebroeders Melger (Schoonhoven), Emiel Versluis (Stolwijk) en Willem Oskam (Opperduit).
"Er is heel wat strijd geleverd in die tijd. We sleutelden avonden lang aan onze motoren om ze rijklaar te krijgen voor de volgende race. Naarmate ik ouder werd, slokten mijn gezin en bedrijf Lever Lijsten in Bergambacht, dat ik in 2000 verkocht, steeds meer tijd op. De nationale crossen moest ik laten lopen, maar wedstrijden op clubniveau waren voor mij een mooie afleiding. Mijn zoon Johan en kleinzoon Finn crossen ook. De ontwikkelingen staan niet stil. Over tien jaar is er vast een klasse met elektrische crossmotoren."
MCC Holland
Henk Lever bleef betrokken bij de motorsport en werd voorzitter van MCC Holland, dat volgende week zijn 60-jarig bestaan viert. "De oud-leden, die vrijdagavond op de reünie zijn, komen uit alle windstreken; zelfs iemand uit Australië," vervolgt Lever, die zijn club in de media 'goed verkoopt'. "Nog steeds biedt de vereniging, die 200 leden telt, volop activiteiten. In een straal van vijftig kilometer komen de motorcrossliefhebbers naar ons toe. De jonge Stolkers Patrick Hol en Davy Versluis zijn daar voorbeelden van, maar ook uit de Lopiker- en Alblasserwaard hebben we leden. Komend weekeinde zijn er allerlei wedstrijden op ons parkoers, dat vlakbij het drukste treinenknooppunt van Europa ligt. Door het aanwezige omgevingsgeluid van de passerende treinen vallen we niet op als de rijders hun gaskraan open draaien. Mountainbikers bemannen bovendien elke zondagmorgen ons 1200 meter lange parkoers en het traject is ook geschikt voor veldlopen."
Wim Kroone
- Bijlagen
-
- F9F28B43-B936-4B1A-9650-64B0D9BE8578.jpeg (209.38 KiB) 2403 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- Eifelyeti (18 aug 2021, 19:54)
- Waardering: 9.09%