Luc Foekema (2007)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Luc Foekema (2007)

#1 Bericht door Maarten » 24 mar 2007, 07:35

Luc Foekema

Bron: Motor, Kreidler.nl
Auteurs: Guus van den Beek, Luc Foekema en Rijk

Het gebeurt niet zo vaak dat je een artikel onder ogen krijgt dat 40 jaar oud is en waarvan de mens achter het verhaal nog steeds enthousiast hetzelfde onderwerp als hobby heeft.
Het leek mij een aardig idee, met het artikel als aanleiding, Luc Foekema eens op mijn manier nog wat vragen te stellen. Blijkbaar vond Luc dat ook want hij gaf direkt aan daaraan graag te willen meewerken.

Eerst het artikel zoals het verscheen in Motor:

Afbeelding
Eerste Nederlandse sprintmonstertje

Men neme een pittig 50 cc motortje, een bromfietswiel, een kinderfietsenwiel, en verbinde dit door er een stalen buis tussen te lassen, en ziedaar, een sprinter is geboren. Zo dacht onze nationale 50 cc wegracekampioen Luc Foekema erover, en aangezien hij geen man is om lang ergens over te peinzen, maakte hij zich eens kwaad en construeerde in enkele avonden tijd de hier afgebeelde sprinter. Dat was kort voordat de internationale sprintwedstrijden op het circuit van Zandvoort gehouden zouden worden, en als u nu denkt: „Hé, daar heb ik niets van gezien", dan klopt dat want er gebeurde precies wat u waarschijnlijk denkt; de machine bleek onbestuurbaar! Waarom de machine niet te besturen was, is vrij goed op de foto's te zien als u een denkbeeldig hartlijntje door het balhoofd trekt en dan ziet dat dit achter het raakpunt van band en weg komt te liggen: de machine heeft geen achterloop, maar een pietsje voorloop. Het voorwiel heeft dus de neiging om om te klappen, en dus kwam Luc tijdens de eerste proefrit (achter de pits in Zandvoort) niet verder dan de tweede versnelling, waarna hij zeer spoedig afstapte en er niet meer mee ging rijden. Voorlopig niet tenminste want bij de eerstvolgende sprintontmoeting hoopt hij natuurlijk van de partij te kunnen zijn. De hele opzet van de machine was het verkrijgen van een zo klein mogelijke frontale oppervlakte, en dus werd het een „kneeler". Extreem laag en extreem licht, geheel startklaar ongeveer 35 kg! Wat ook maar enigszins gemist kon worden werd weggelaten, zodat u vergeefs een zadel en een voorrem zult zoeken (recordmachines, waaronder deze sprinter valt, hoeven slechts één rem te hebben). De meeste onderdelen die in de sprintmotor gebruikt werden had Luc nog wel ergens liggen, hij heeft de laatste jaren namelijk nogal wat 50 cc wegracertjes gebouwd, waarop hij dit jaar echter niet heeft gereden omdat Kreidlerimporteur Van Veen hem een produktieracer ter beschikking had gesteld. In dezelfde klasse reed zijn broer Rikus echter met succes op zo'n door Luc gebouwde machine, vooral tegen het einde van het seizoen! Alleen de buis die hij voor het frame gebruikte moest aangeschaft worden. Om de zaak niet te laten doorzakken koos hij rechthoekige pijp van 30 x 20 x 1,5 (zijn wegraceframes zijn van ronde pijp). Als voorvork werd een sterk gewijzigde Puch vork gebruikt, waaraan twee armpjes werden gelast om het frame ten opzichte van het wiel te laten zakken. Deze armpjes waren de oorzaak van het niet bestuurbaar zijn van de machine, zij waren te lang. Het voorwiel en de band daaromheen zijn afkomstig uit een kinderfiets, wat voor sprintwerk stevig genoeg is. Het achterwiel en het motortje zijn afkomstig uit de machine van zijn broer. Dit kon gemakkelijk want het wegraceseizoen was toch afgelopen. Voor de eerstvolgende sprintontmoeting zal de machine verder geperfectioneerd worden. Het voorwiel zal iets naar achteren verhuizen, de kniesteunen worden van polyester gemaakt en bovendien wordt de motor voorzien van een zeer lage, zeer smalle badkuipstroomlijn. De combinatie laag gewicht, kleine frontale oppervlakte en tamelijk veel vermogen (tussen de 9 en 10 pk) zal een redelijke 400 meter tijd kunnen maken, een tijd die niet ver van het wereldrecord (18.805 sec. door 10 pk, 47 kg F. B. Minarelli) zal hoeven af te liggen, en zuiver theoretisch door Luc Foekema en zijn Kreidler eigenbouw zelfs verbeterd moet kunnen worden.

Afbeelding


Hetzelfde verhaal maar nu met commentaar van de bouwer en dan ca 40 jaar later.

Men neme een pittig 50 cc motortje, een bromfietswiel, een kinderfietsenwiel, en verbinde dit door er een stalen buis tussen te lassen, en ziedaar, een sprinter is geboren.

Luc - Je moet dingen nooit ingewikkelder maken dan echt nodig.

Zo dacht onze nationale 50 cc wegracekampioen Luc Foekema erover, en aangezien hij geen man is om lang ergens over te peinzen,

Luc - In werkelijkheid denk ik meestal wel (te) lang erover na, zodat de tijd voor de uitvoering vaak in het gedrang komt, dat is nu nog steeds zo.

maakte hij zich eens kwaad en construeerde in enkele avonden tijd de hier afgebeelde sprinter.

Luc - Ik moest deze sprinter dus precies in 3 weken bouwen vanuit het niets, een voorbeeld bestond niet. Ik had er dus ook nog geen meter op gereden.

Dat was kort voordat de internationale sprintwedstrijden op het circuit van Zandvoort gehouden zouden worden, en als u nu denkt: „Hé, daar heb ik niets van gezien", dan klopt dat want er gebeurde precies wat u waarschijnlijk denkt; de machine bleek onbestuurbaar!

Luc - Tijdens het bouwen weet ik nog dat ik de adrenaline al voelde met de gedachte erop te moeten rijden. Maar ik was eraan begonnen en zou het dus afmaken.

Waarom de machine niet te besturen was, is vrij goed op de foto's te zien als u een denkbeeldig hartlijntje door het balhoofd trekt en dan ziet dat dit achter het raakpunt van band en weg komt te liggen: de machine heeft geen achterloop, maar een pietsje voorloop. Het voorwiel heeft dus de neiging om om te klappen, en dus kwam Luc tijdens de eerste proefrit (achter de pits in Zandvoort) niet verder dan de tweede versnelling, waarna hij zeer spoedig afstapte en er niet meer mee ging rijden.

Luc - Het stuur slingerde heen en weer, zodat ik niet aandurfde verder dan de 2e versnelling te gaan en ik had wel direct door waar het probleem zat, had ik dat maar eerder ontdekt!

Voorlopig niet tenminste want bij de eerstvolgende sprintontmoeting hoopt hij natuurlijk van de partij te kunnen zijn.

Luc - Een jaar 1968 later was het sturen wel in orde, maar vertrouwde ik de fietsband op het voorwiel niet. Dit was een gewone standaard fietsband en zou in mijn gedachte bij 120km/u uit de velg vliegen. Dus nu reed ik niet sneller dan ca 100km/h. In 1969 had ik het wiel uit mijn 50cc wegracer erin gezet.

De hele opzet van de machine was het verkrijgen van een zo klein mogelijke frontale oppervlakte, en dus werd het een „kneeler". Extreem laag en extreem licht, geheel startklaar ongeveer 35 kg! Wat ook maar enigszins gemist kon worden werd weggelaten, zodat u vergeefs een zadel en een voorrem zult zoeken (recordmachines, waaronder deze sprinter valt, hoeven slechts één rem te hebben).

Luc - De opzet was alles tussen de wielen te bouwen, waarbij het achterwiel het hoogste punt zou zijn. In eerste instantie werd toch het balhoofd net iets hoger. Later is het balhoofd wat ingekort.

De meeste onderdelen die in de sprintmotor gebruikt werden had Luc nog wel ergens liggen, hij heeft de laatste jaren namelijk nogal wat 50 cc wegracertjes gebouwd, waarop hij dit jaar echter niet heeft gereden omdat Kreidlerimporteur Van Veen hem een produktieracer ter beschikking had gesteld.

Luc - In Tubbergen 1967 reed ik in de training het bigend eruit en klopte bij vanVeen aan voor een krukas. Van der Born, de toenmalige manager zei: "we hebben geen krukas, maar wel een produktieracer waarop je mag proefrijden" Ik reed toen een paar seconden sneller dan Jos Schurgers, dus mocht ik de rest van het jaar op hun experimentele 50cc machine rijden, omdat de 12v al door Aalt Toersen en Jan de Vries bij de internationalen gereden werden.

In dezelfde klasse reed zijn broer Ricus echter met succes op zo'n door Luc gebouwde machine, vooral tegen het einde van het seizoen!

Luc - Dit was een misvatting, ik had alleen het frame gebouwd. Het tunewerk deed Ricus geheel onafhankelijk van mij. Hij bouwde als een van de eersten zelf een roterende inlaat en won in zijn eerste jaar de laatste wedstrijd in Uden hiermee. Ik werd in die laatste wedstrijd door een val 4e maar werd wel kampioen. Tijdens het vanVeen kampioens feestje in de Koperen Molen in Amsterdam, vroeg Henk vanVeen aan mij wat ik met mijn sprinter van plan was te gaan doen. En omdat het sprinten een beetje bijzaak was, zei ik dat ik het niet zo serieus nam. Een jaar later in 1968 vestigde Aalt op de 5v VanVeen machine 3 sprint wereldrecords in Elvington. (Zie ook dit artikel.)


Alleen de buis die hij voor het frame gebruikte moest aangeschaft worden. Om de zaak niet te laten doorzakken koos hij rechthoekige pijp van 30 x 20 x 1,5 mm.

Luc - Dit moet zijn 1mm dik, wat ook geldt voor onze super lichte wegraceframes.

(zijn wegraceframes zijn van ronde pijp). Als voorvork werd een sterk gewijzigde Puch vork gebruikt, waaraan twee armpjes werden gelast om het frame ten opzichte van het wiel te laten zakken.

Luc - Om het balhoofd zoveel mogelijk achter het voorwiel te krijgen.

Deze armpjes waren de oorzaak van het niet bestuurbaar zijn van de machine, zij waren te lang. Het voorwiel en de band daaromheen zijn afkomstig uit een kinderfiets, wat voor sprintwerk stevig genoeg is.

Luc - Wel sterk genoeg maar zo'n band leg je met 2 vingers om de velg, dus kan er gemakkelijk uitvliegen door de middelpunt vliegende kracht.

Het achterwiel en het motortje zijn afkomstig uit de machine van zijn broer. Dit kon gemakkelijk want het wegraceseizoen was toch afgelopen.

Luc - Nee 'n achterwiel had ik zelf ook nog wel.

Voor de eerstvolgende sprintontmoeting zal de machine verder geperfectioneerd worden. Het voorwiel zal iets naar achteren verhuizen, de kniesteunen worden van polyester gemaakt en bovendien wordt de motor voorzien van een zeer lage, zeer smalle badkuipstroomlijn.

Luc - De kniesteunen waren geen succes, je kunt niet goed starten, iemand zou je vast moeten houden. Ook je evenwicht vanuit die kniesteunen was erg onstabiel. Je lichaam moet contact hebben met de fiets. Dus werden voor 1968 de kniesteunen verwijderd en normale voetsteunen gemonteerd. Er kwam een polyester zit met ingebouwde benzinetank op. Ook de lange stroomlijn werd nooit gemaakt, deze bleek het gewicht te veel te verhogen, wat op de 1/4mile geen voordeel opleverde. Om het sturen nog iets stabieler te maken werd een stuurdemper gemonteerd. Het zitgedeelte ging nog 2cm naar achteren, zo dicht mogelijk tegen het achterwiel aan. Voorvering was eigenlijk geheel niet nodig en gaf onnodig gewicht en dat werd dus een fietsvoorvork. Nu mag dat niet meer, voorvering is verplicht, alsook 2 remmen.

De combinatie laag gewicht, kleine frontale oppervlakte en tamelijk veel vermogen (tussen de 9 en 10 pk) zal een redelijke 400 meter tijd kunnen maken, een tijd die niet ver van het wereldrecord (18.805 sec. door 10 pk, 47 kg F. B. Minarelli) zal hoeven af te liggen, en zuiver theoretisch door Luc Foekema en zijn Kreidler eigenbouw zelfs verbeterd moet kunnen worden.

Luc - Ja dat klopt die 18.8 sec stelde ook toen al niet zoveel voor. Maar dat werd anders toen Aalt Toersen het in 1968 op 15.5 sec bracht. Jan Nyhuys stelde het pas 12 jaar later in 1980 met slechts 0.14sec verbetering op het nog steeds geldende wereldrecord van 15.36 sec.

In 1999 werd de sprinter gerenoveerd, om te showen bij de opening van het 50cc race museum in Lexmond. Het frame had 28jaar in een garage gehangen en had wel wat onderhoud nodig. De motorophanging moest geheel vernieuwd worden ook de voetsteunen en rempedaal werd vervangen. Het voorwiel werd nu toch weer een fietswiel, want nu zijn er wel goede bandjes (Kevlar) die een hoge snelheid aankunnen. Bovendien was dat ook het oorspronkelijke ontwerp. Toen hij klaar was kreeg ik toch weer de kriebels om erop te rijden en gebeurde ook. Eerst proefrijden of te kijken of het nog wel zou gaan, toch weer die adrenaline die je voelde als je eraan begint. De eerst echte sprintruns werden weer gemaakt in 2000 in Lelystad op de 200 meter. Dat was echt een vreemde gewaarwording tussen al die sprintkannonen. Want de 50cc klasse is al lang geleden afgeschaft. Maar de toenmalige voorzitter Kees Schuurmans, kende mij nog van 1967, dus ik kon zo weer in de vorm van demosprint weer meedoen. Toch ook met de bedoeling het WR alsnog te verbeteren. Pas vorig jaar was hij snel genoeg om het te doen, maar niemand heeft op dit moment nog belangstelling hiervoor en het kost ca 2500 euro om het officieel (FIM) te vestigen, exclusief de kosten voor het traject en de tijdwaarneming. In 2006 is hij naar het museum gegaan, omdat het frame soms een scheurtje liet zien en ik het daardoor niet meer veilig genoeg vond, wel met oorspronkelijke eerste blok er weer in, dat door Ricus roterend is gemaakt. In 2004 heb ik een nieuwe sprinter gebouwd die niet alleen steviger is, maar ook nog lager is en beter stuurt, waarmee ik mij voorlopig richt op de 150 meter afstand. De 50cc heeft in 2006 voorlopig plaats moeten maken voor een 90cc, anders zou de snelste tijd in de huidige Pro Stock klasse nog wel net haalbaar zijn maar zeker niet in de Super Special klasse van de SBO.

Tot zover het verhaal en het commentaar van Luc

Maar vragen staat vrij en dus toen dacht ik waarom ook niet. Er leven bij mij als outsider toch nog wel een aantal vragen over dat onderwerp die ik best eens zou willen stellen en misschien vindt U het ook wel leuk?

Waarom ben je eigenlijk gaan sprinten en dan ook nog in de 50 cc. ?

Ik haalde in die tijd elke vrijdag het blad Motor maar kan me weinig herinneren van sprintwedstrijden en eigenlijk al helemaal niets over de 50 cc of zou ik toen iets gemist hebben.

Luc - Nee dat heb je niet gemist, er bestonden nog geen sprintwedstrijden. Er zijn een paar redenen waarom ik een sprinter wilde bouwen.

Ik was zeer geïnteresseerd in 50cc recordmachines en ik had hier ook de motor voor, uit mijn wegracer.

Ik vond het leuk om iets extreems te bouwen, iets wat nog niet eerder gemaakt was..

De sprintrecords volgden elkaar op in een relatief hoog tempo en waren desondanks nog niet erg hoog.

Bij de demo van Engelse sprintspecials op Zandvoort in september konden ook de Nederlandse startbewijshouders meedoen.

Ik hoefde niet aan mijn wegracer te werken, ik reed immers op de vanVeen productie racer.

Je moet toch enig idee hebben gehad hoe zo'n machine er volgens jouw uit moest komen te zien of had je een voorbeeld?

Luc - Ja bij die Engelsen kwamen ook wel lage sprinters voor, die zou je kunnen beschouwen als voorbeeld, maar die waren nog niet laag genoeg in mijn ogen. Verder was het natuurlijk niet zo moeilijk om het meest extreme te bouwen wat je maar kon bedenken en ook binnen mijn mogelijkheden lag. Het achterwiel zou het hoogste punt moeten worden, het gewicht, frontaal oppervlakte en simpel houden speelden hierbij de hoofdrol. Ik heb mij altijd wel verbaast dat het ontwerp zo weinig gekopieerd is. Waarschijnlijk en dat hoor ik wel vaak, "hoe durf je erop te rijden?" Ik kan me die vraag wel voorstellen, ik had zelf vooraf ook wel bedenkingen over de berijdbaarheid. Maar ik kan je verzekeren dat het erg meevalt. Je moet wel een soepel lijf en geen last van je nek hebben, anders lukt het niet, maar dat geldt eigenlijk ook al voor een 50cc wegracer. Mijn broer reed in 2005 voor het eerst van z'n leven op mijn sprinter, en dat na één keer geoefend te hebben. Door het lichte fietsvoorwiel met lage vliegwielwerking, slingert het soms wel 'n beetje, daarom is er een stuurdemper gemonteerd. Het slingeren wordt veroorzaakt doordat je op het stuur gaat steunen bij het afremmen. Je moet je gewicht dus zoveel mogelijk op het liggedeelte houden. Hoe harder hij accelereert hoe gemakkelijker hij is te sturen, tenzij het achterwiel bij de start gaat wegslaan. Het gevaar, voor zover aanwezig, zit dus hoofdzakelijk in het afremmen.

Werden er veel wedstrijden gehouden en wie kwam je daar dan tegen?

Luc - Er werden na het eerste jaar wel meer wedstrijden gereden zoals in Uden en in Rotterdam en wellicht nog wel meer, maar de wegrace was voor mij belangrijker en dus reed ik maar 1 sprintwedstrijd per jaar en dat was Zandvoort. In 1967 deden alleen een paar racers mee, ik weet niet meer precies wie dat waren, ik dacht Ton van de Goorbergh en Jan Kostwinder. In de jaren daarna natuurlijk Aalt Toersen op zijn VanVeen sprinter, Paul Lodewijks mijn broer op hun racers en ook Ferry Brouwer was zeer actief.

Hoe ging je in vredesnaam naar een wedstrijd want zo'n ding van meer dan twee meter lang lijkt mij niet erg handig om te vervoeren. En zeg nou niet dat het ook op de zijspan ging zoals ik ergens een foto heb gezien van jou samen met je broer want dan wil ik ook een foto.

Luc - Nee dat was niet samen met m'n broer, die was nog te jong en mocht pas in 1967 rijden. In 1964 was dat Bob Pot, mijn vriend in die tijd waarmee ik met 2 wegracers op het zijspan naar de wedstrijden reed. In 1965 reden we vaak met samen met Hans de Wit mee naar de wedstrijden. (Hans is nu ook nog zeer actief bij het CRT) Mijn vader was ook liefhebber van motorsport en vervoerde ons vanaf 1966 naar alle wedstrijden. Ook ben ik wel eens met de gebroeders Loers meegereden in een 2T DKW stationwagen, waarvan de radiateur lek was. Met ca 5 man in de auto en 3 racers boven op de auto, vraag mij niet meer hoe, maar het gebeurde wel. Ruud reed desondanks met 120km/h over de snelweg en stopte halverwege om koud water in de radiateur te kiepen, ik zie die stoomwolken nog voor me. Ongelooflijk als ik eraan terug denk, wat een tijd en het ging allemaal nog goed ook.

Alles in deze wereld kost geld ook toen ook al . Heb je nog enig idee wat je zoal uitgaf om te kunnen sprinten?

Luc - Het was zeker niet veel, want we verdienden ca 100 gulden netto per week in die tijd. Alles koste natuurlijk ook veel minder. Benzine was zo'n f0,40 p/liter. Castrol R20 race olie kregen we gesponsord. In 1964 gingen we naar Duitsland op de motor en reden bromfietszaken af voor 2 Kreidlerblokken die 100DM per stuk waren. Het waren 3v blokken want 4v konden we niet vinden. Voor de sprinter heb ik alleen de framebuizen moeten kopen bij Adriaan vd Voort in Kwintsheul, de rest had ik wel. In die rit met de gebroeders Loers gingen we naar Zandvoort, want we hadden het circuit voor een aantal uren op een middag gehuurd om te trainen, dat kon toen nog en koste echt niet veel. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar ik denk niet veel meer dan 150 gulden. Er waren natuurlijk geen baanposten, geen ambulance of dokter, nee niets, gewoon rijden over het oude ca 4,5km lange circuit. Alle ruimte was voor ons.

Waren er eigenlijk reglementen voor het sprinten. Kon je ook bijvoorbeeld de 50 cc Suzuki twin blok met 14 versnellingen gebruiken (als je er al een zou bezitten) ?

Luc - Sprintermachines vallen volgens de FIM onder recordmachines. Het reglement hiervoor kan niet eenvoudiger en geldt nog steeds als het gaat om records.

1. max. cilinderinhoud is uiteraard de klasse in dit geval 50cc.
2. één rem moet aanwezig zijn.
3. de rest is volledig vrij.

Dus als je zo'n 3 cilinder machine hebt, met 14 versnellingen met compressors en lachgasinjectie of nitro brandstof, het kan allemaal, zolang het maar 50cc is. In de USA, waar veel aan recordrijden wordt gedaan, wordt voor bijna elk verschil wel een aparte klasse gemaakt, en het is heel streng gereglementeerd. Maar als je echt records wilt rijden dan moet je naar Utah.

Moet je voor het sprinten eigenlijk niet een speciale uitvoering van de cilinder hebben met een hele smalle powerband (maar wel veel power) die eigenlijk maar een dag hoeft te leven.

Luc - Theoretisch zou je natuurlijk heel ver kunnen gaan, maar heel blijven is en blijft voorwaarde om te kunnen rijden. Anders wordt het zo onvoorspelbaar. De cilinders voor 400meter sprinten en de wegrace waren toen niet verschillend. De close ratio versnellingsbak was voor het sprinten op 400 meter en grotere afstanden eigenlijk niet toereikend. De eerste versnelling is te lang en als je een lagere gearing toepast dan kom je op topsnelheid weer versnellingen te kort. De de records die Aalt in 1968 reed, zijn met een 5v wegracebak gemaakt met een lage gearing. Met een aangepaste versnellingsbak waren deze records zeker nog scherper geweest. Je zou het liefst na de 5e nog wel een paar keer willen schakelen, zelfs op de 1/4mile. De powerband was in die periode al minder smal dan in de jaren daarvoor.

Wat is volgens jou in procenten uitgedrukt (samen 100%) de invloed van:

Motorblok(prestaties)
Gewicht (inclusief rijder)
Luchtweerstand
Rijder (gas/schakelen/sturen/durf)
Grip op de ondergrond

Luc - Dit is een leuke vraag waarop het antwoord nauwelijks te geven is, omdat ze allemaal belangrijk zijn. Het ligt er vooral ook aan over welke afstand je gaat sprinten. Tegenwoordig heb ik een simulatie programma waarin de eerste 3 punten wel berekend kunnen worden, maar de andere 2 punten zijn niet te berekenen. De invloed van punt 4 en 5 zijn bij een 150m sprintwedstrijd wel veel groter. Maar het gaat hier over een recordsprinter voor de kwart mile, dus geef ik zonder te rekenen een schatting hiervoor.

Motorblok(prestaties)

Luc - 40% wordt belangrijker naarmate de afstand groter wordt.

Gewicht (inclusief rijder)

Luc - 40% wordt minder belangrijk naarmate de afstand groter wordt.

Luchtweerstand.

Luc - 10% Luchtweerstand kan dmv stroomlijn wel iets aan gedaan worden, maar dat kost wel gewicht. VanVeen reed in 1968 de 1/4mile zonder stroomlijn en de 1km en de 1 mile met stroomlijn.

Vermogen en gewicht heb ik nu maar eens in een simulatie berekend. Voor de 1/4 mile is een halvering van gewicht gelijk aan een verlaging van het vermogen van 42%. En halvering van lucht en rolweerstand staat gelijk aan 7% van het vermogen. Voor de 150 meter worden deze percentages 47% en 3% .

Rijder (gas/schakelen/sturen/durf)

Luc - 5% Het schakelen is een verlies van X x 0,1sec aandrijving. Daarnaast heb je met een schakelblok ook nog te maken met een vermogenscurve, je rijdt immers niet constant op maximaal vermogen. Die 2 samen geven de meeste mensen de zekerheid dat een variomatic sneller is. Maar ook een variomatic heeft nadelen. Voordat de variomatic in werking komt staat over een lengte van ca 15-30 meter een koppeling te slippen en daarbij slokt ook de variomatic zelf nog al wat vermogen op. Bovendien is het bereik van een variomatic erg krap, wat betekent dat de nadelen over een grotere sprintafstand zoals een 1/4 mile en 1 mile nog groter worden. Het is voor mij nog helemaal niet zo zeker dat een variomatic, door een v-bak op de 150 meter niet te verslaan zou zijn. Maar de belangrijkste reden waarom ik niet met een variomatic zou willen rijden is omdat ik het te simpel vind, alleen de rem los laten en gas geven is voor mij niet interessant genoeg. Met een versnellingbak wordt er van de rijder wel meer gevraagd en maakt de uitdaging groter.

Grip op de ondergrond.

Luc - 5% Vooral bij het huidige 150meter en met de huidige vermogens is het wel veel belangrijker geworden en zou het % een stuk omhoog moeten, naar misschien wel 25%. Op de 1/4 mile en 15 pk was dat veel minder het geval. Hoewel het 1/4mile record wat door Aalt Toersen gereden is geheel op de eerste meters is geconcentreerd. Zo zie je ook hier een zachte achterband en een lage gearing met een lage eindsnelheid, om het starten met die lange 1e versnelling van een 5-bak niet te moeilijk te maken.

Op een gegeven moment is er en einde gekomen aan het sprinten in de 50 cc klasse. Kun je daar wat meer over vertellen. En misschien ook het nu geregeld is?

Luc-Als ik het heb over het einde van het 50cc sprinten, dan gaat het over de officiële sprintvereniging Explosion, opgericht in 1972. Dat is gebeurd omdat het aantal deelnemers in die klasse te laag werd om van een competitie te kunnen spreken. Explosion en ook de nieuwe vereniging SBO hebben een regel in het reglement opgenomen, waarop dit kan plaatsvinden. Zo zijn bij Explosion achtereen volgens alle cc-klassen opgeheven. Dit is te zien in de lijst van records, onder het kopje "records in niet meer bestaande klassen" op de site van Explosion.

Het huidige sprinten voor brommers en scooters heeft zijn oorsprong in 1989, toen in Jubbega de eerste sprint over 150 meter werd georganiseerd. Dit was in hetzelfde jaar als de oprichting van de SOBW. In het reglement zie je daarom wel overeenkomsten. Het motorblok moet als bromfietsblok ontwikkeld zijn. Er mogen geen blokken uit de oude 50cc race periode gebruikt worden. Men wilde de toenmalige merken een eerlijke kans geven, dus werden roterende Kreidlers uit de glorietijd geweerd.

Ik mag nu nog steeds niet met het originele raceblok uit mijn 50cc racer in Jubbega sprinten. Maar wel als ik het blok zelf roterend heb gemaakt. Bij de SOBW is het nog maar pas geleden (ik dacht 2005) toegestaan om een Kreidler roterend te maken, zo angstig was men toen, dat Kreidler wederom de dienst zou gaan uitmaken.

Bij de in 2005 opgerichte sprintvereniging SBO, waarvoor ik ook de basis van het technisch reglement heb geschreven, komt dit niet voor. De topklasse is zoveel mogelijk gericht naar de oude FIM voorschriften, op wat extra veiligheid punten na. Alle instapklasse hebben natuurlijk wel hun specifieke beperkingen.

Okee het is dus eigenlijk meer een probleem van regeltjes dan cilinderinhoud om binnen een categorie te vallen.

Luc- Ja eigenlijk wel.. Explosion en alles daarvoor, ook wat uit de UK naar Zandvoort kwam was gebaseerd op de FIM regels, m.n. op cilinderinhoud. Later zijn daar wat veiligheids regels aan toegevoegd, zoals beide wielen geremd en voorvering verplicht. Er waren geen klassen waar beperkingen werden opgelegd om eenvoudig in te kunnen stappen. Die zijn er later steeds meer bijgekomen en bepalen heden en dage ook bij Explosion de uiteindelijke klassen. Alleen de topklassen zoals de TopFuel zijn hier nog FIM gericht, dus nagenoeg alles vrij.

1989 Jubbega en SOBW zijn alleen gereglementeerde klassen waarbij aan meer voorwaarden voldaan moet worden. Jubbega is dus gebaseerd op wat in die tijd veelvuldig werd veranderd aan bromfietsen, vandaar ook die afwijkende cilinderinhoud. Voor de topklasse, de Pro Stock zoals zij dat genoemd hebben is maximaal 90cc toegestaan.

Toen in 2005 de SBO werd opgericht wilden wij ook de groep die in Jubbega sprint niet uitsluiten en dus hebben we ook hier in de Super Special klasse een maximum van 90cc. Het grootste aantal deelnemers komt uit de scooterwereld en daar zijn 50cc, 70cc en 80cc de standaards.

In de SuperSpecial klasse is net als bij de FIM alles toegestaan, zoals een volledige vrije keuze van blok. Het mag dus elk fabrieks raceblok zijn. Ook de brandstof is vrij en zelfs Lachgas is hier toegestaan, in tegenstelling tot Jubbega waar alleen handelsbenzine is toegestaan.

De FIM kent ook de 100cc klasse voor records, dus met een 90cc kun je hier ook goed terecht. De 100cc records staan evenals div 80cc records vaak nog lager dan de 50cc records. De prestaties van een 90cc zouden in verhouding tot de huidige 50cc met 18pk uit moeten komen op ca 30 pk. Maar de huidige 90cc is vrij experimenteel met zo'n SB cilinder. Vandaar dat de verwachting niet hoger was dan ca 25pk. Dit is tot nu toe alleen in 'n paar proefsprints vlak na Lexmond er uitgekomen, toen kwam ondanks de lange 1e versnelling en met vrijwel het hele gewicht voor het achterwiel het voorwiel echt los van de grond.

Het verbaast me eigenlijk dat er zo weinig fotomateriaal is van die ontmoetingen. Heb je toevallig nog niet wat exclusiefs liggen?

Luc-Er was op Zandvoort altijd veel publiek, vooral die eerste jaren, er moet dus zeker meer beeldmateriaal zijn. Ik heb ook wel eens een oproep hiervoor geplaatst in het clubblad van MAC Zandvoort, maar het moet toevallig onder de goede ogen komen. Het blijft dus toch heel toevallig als het zou lukken.

Afbeelding

Dit is een foto van een dia van een wedstrijd in Zandvoort. Ik heb in die tijd alleen daar gereden. Voor 1969 kan de foto niet geweest zijn, want mijn het wiel uit mijn racer zat er van af 1969 in, maar het kan ook 1970/71 geweest zijn.

Waarom dan geen 125 cc want dat lijkt mij toch ook een officiële klasse.

Luc- Geen 125cc, want het moet wel een Kreidler blijven. Daarom ging ik naar de maximum boring van 53.7 en dan kom je aan die 90cc. Ik wilde wel het liefst een Kreidler uiterlijk houden en deze boring past met een zelf gemaakte bus nog net in een SB cilinder. Het was eigenlijk een proef, maar het ging veel beter dan dat ik had verwacht. Hoewel ook hier een 80cc scootercilinder met mooie poorten zeer waarschijnlijk nog beter zal zijn.

Ik heb ook voor de 50cc al enige jaren scooter cilinders op de plank en het zal waarschijnlijk toch wel eens gebeuren dat ik er toch mee ga rijden. Het liefst zou ik weer een sprinter erbij bouwen, om zowel 50 als 90 cc naast elkaar beschikbaar te hebben.

Het lijkt mij wel leuk om eens te horen wat jij zou gaan doen als je met je kennis van nu zomaar in de tijd terug geplaatst zou worden naar eind jaren 60.

Luc- Ja daar zal iedereen wel eens over fantaseren op welk vlak en vooral welke sport dan ook. Alles is enorm geëvolueerd in die 40 jaar. Je zou met je 50cc gewoon bij de 500cc mee kunnen rijden. Toch is de grootste stap voorwaarts gemaakt juist in die jaren 60. Het verschil tussen 1960 en 1970 is veel groter dan 1970-2007. Dat is ook logisch, want dat zie je bij veel technische ontwikkelingen. De grote omslag vond plaats toen een roterende inlaat werd toegepast in combinatie met een veel betere uitlaat. De grootste verschillen daarna zijn de verdere ontwikkeling in cilinderpoorten en verbrandingskamers, maar vooral de electronica in de vorm van een ontsteking met curve en in de ondersteunende vorm. En dan vergeet ik nog de materialen waarbij de ontwikkeling nog steeds in volle gang is en waarvan wij nog geen weet hebben. Alles wordt tegenwoordig berekend en via computerprogramma's gestuurd of gecontroleerd en dat proces is nog steeds gaande. Vroeger moest alles op basis van een creatief inzicht gebouwd en getest worden, tegenwoordig gebeurt dat nog met hetzelfde creatieve inzicht maar dan wel op de computer. Met goede berekeningen weet je immers voor 98% al welke richting je op moet. Daarnaast zijn er op allerlei gebieden tegenwoordig testprogramma's zodat ook het testen in de praktijk steeds minder zal worden. Ik heb het dan wel over de absolute top, want als amateur loop je hierbij altijd nog een stuk achter.

Luc, hartelijk bedankt voor het beantwoorden voor al mijn "deskundige" vragen. Ik vond het in ieder geval leuk om te doen en ik denk ook dat je er veel lezers op Kreidler.nl er een plezier mee doet.




Afbeelding

Om nog even de tijdgeest op te halen hieronder dan een wedstrijd verslag van sprinten in Zandvoort anno 1968:


Bron: Motor
Auteur: Guus van de Beek

Afbeelding



Het zit er weer op, de pk's zijn losgelaten en nu is het wachten op de volgende sprintmeeting, waarvoor nog geen datum bekend is, maar die hopenlijk vroeg in het komende jaar gehouden zal worden. Meerdere sprints, dat is wat we willen hebben; de successen van nu schreeuwen om een herhaling. De belangstelling voor dit zeer speciale, en nog steeds vrij onbekende element van de motorsport, blijft toenemen. Niet alleen de belangstelling van het publiek, maar ook die van de rijders! Voor het eerst dit jaar kwam er een flink aantal „echte" sprintmotoren van Nederlanders aan de start, want hoewel er verleden ,jaar ook al een „special" klasse was ingesteld kon men toen nog niet van echte Nederlandse sprinters spreken.

Afbeelding
Vic Philips brandt weg van de startlijn.

Maar nu wel! Alle begin is echter moeilijk, dat kwam duidelijk uit de tijden naar voren, want die kwamen nog niet in de buurt van de tijden van de nog altijd superieure Britten. Toch werd er dit jaar aanzienlijk minder rubber aan de baan gesmeerd dan verleden jaar, slechts enkele machines reden gedurende enige tijd met spinnend achterwiel. Top „spinner" was zonder twijfel de Hillmann Imp zijspancombinatie van wereldrecordhouder Vic Phillips. Deze 1300 cc metende combinatie (waarin de bakkenist vervangen is door een blok lood) was nog altijd ruim sneller dan de beste Nederlander Jan Maas, die na zijn laatste prestaties onze beste sprinter geworden is. Met zijn 1000 cc JAP V-twin legde hij de 400 meter af in 13.03 seconde, de beste tijd ooit door een Nederlander gemaakt. Heel weinig deed Ab Montemann maar voor hem onder, namelijk slechts 0,02 seconde, maar zijn Triumph mat dan ook 350 cc minder. Bovendien, zat Ab z'n arm nog steeds in het gips; had hij dat beetje extra gewicht nu maar weggehaald! De volgende snelste man was Aalt Toersen op de 250 cc Yamaha racer van v. d. Goorbergh.

Afbeelding
Snelste Nederlander Jan Maas op de 1000 cc JAP.

Het lukte hem echter met een tijd van 14.03 niet om het record in deze klasse - verleden jaar gevestigd door Jan Kostwinder, eveneens op Yamaha. met een tijd van 13.98 - te verbeteren. Wel was hij sneller dan Piet v. d. Goorbergh zelf op dezelfde machine, die met een tijd van 14.35 de vijfde snelste Nederlander was. Sneller dan van de Goorbergh was L. Brederode op een 650 SS Norton (tijd 14.27), de eerste standaard machine (alleen de dempers waren uit de megafoons gehaald). Op de zesde plaats, gerekend naar alle Nederlandse deelnemers, kwam, U raadt het nooit,... Uw dienstwillige redacteur. Met de roadtest Norton Commando. volledig klaar voor de weg, dus met goed gevulde benzinetank en het boordgereedschap op z'n plaats (!), legden we de 400 meter af in 14.43. Dat vonden we, de harde tegenwind in aanmerking genomen, een zeer acceptabele tijd, maar het is niets vergeleken met de tijden van de Engelsen. Het overgrote deel daarvan zat namelijk beneden de 14 seconden grens, alleen enkele kleine machientjes (250 BSA en Velocette, 200 Lambretta scooter) en een 500 Velocette sprinter die niet goed op toeren kwam, waren langzamer. „Ja, maar die Engelsen met hun compressors hebben zoveel vermogen ter beschikking", zult u zeggen, „dat is geen kunst!" En dan antwoorden de Engelsen, en kunnen wij ons beschaamd terugtrekken. Lang niet alle machines zijn namelijk voorzien van een compressor. Neem bijvoorbeeld maar de 30 (!) jaar oude 350 cc Rudge van Bill Orriss, goed voor een tijd van 12.48!

Afbeelding
Des Heckle op de extreem lage Villiers Starmaker.

En wat dacht u van de 250 cc Villiers Starmaker van Des Heckle. Tijd 12.60! Zijn beste tijd in Engeland is 12,1 en dat vinden zelfs zijn landgenoten geweldig. Van één machine en de daarmee geleverde prestaties waren de Engelsen helemaal hoteldebotel, dat konden zelfs zij zich niet voorstellen. Aalt Toersen slaagde er namelijk in om ruimschoots te voldoen aan de eis die de organisatie in Elvington (waar elk jaar gedurende één weekend aanvallen op wereldrecords gedaan worden) gesteld had om te mogen deelnemen. De eis was, sneller zijn dan het officiële wereldrecord (18.805 sec.), en daar bleef Aalt met een tijd van 16.01 (het kon niet beter met die harde wind) ver onder! Het zit er dik in dat Aalt binnenkort het record officieel zal breken! De prestaties van de kleine Kreidler zijn op dit moment niet te overtreffen. De motor trekt zo hard dat bij het wegrijden het achterwiel begint te spinnen (vergeet niet, 50 cc!).

Afbeelding
Nagekeken door een cameraman van de TV spuit Aalt Toersen naar een snelle tijd.

Bij 14.000 omw./ minuut komen er ongeveer 14 pk ter beschikking, ongelofelijk! Het is duidelijk dat de Nederlanders nog veel van de Engelsen kunnen leren. De tendens om iets. speciaals te bouwen is er echter, en dan komt de rest vanzelf. Maar dan moet er wel vaker dan eenmaal per jaar gereden worden! Oefening baart kunst, dat zal de toekomst bewijzen. In projecten als de JAP van Maas, de Stormram van Montemann, de (zeer mooie) BSA Spitfire Sprinter van Bloemendaal en misschien ook wel in de Volkswagen motoren, daar zit brood in. Wie „organiseert" zo spoedig mogelijk ergens een lang recht eind met een goed wegdek om dat brood te „eten"? Tot nu toe was het steeds de Wegracegroep '65 in samenwerking met de MAC Zandvoort die ervoor zorgde. Wie wil in hun voetspoor treden en het aantal sprintontmoetingen uitbreiden?

Uitslagen

KLASSE TOT 50 cc:
1. R. Foekema, Kreidler---19.80
2. J. v. Veen, Typhoon---25.40

KLASSE TOT 125 cc:
1. J. v.d.Groep. Honda CB 92---20.69
2. R. Smit. CZ Bitsa---24.01

KLASSE TOT 250 cc:
1. A. Toersen, Yamaha---14.03
2. P. v.d. Goorbergh, Yamaha---14.15
3. K. v.d. Dries, Suzuki---14 66
4. R. Janssen, Bultaco---14.75
5, J, Augustinus, Yamaha---15.07
6. C. P. Schrijver, Ducati---15.59
7. R. de Groot Yamaha---17.56
8. B. Wagenvoort, Suzuki---17.71
9. P. H. Boerman, Yamaha---17.91
10. H. Kemp, Adler---19.67
11. T. Huysmans, Adler---19.75
12. J. Bakker, Ducati---21.20

KLASSE TOT 350 cc:
1. H. Klaassen, Kawasaki---15.49
2. F. Dogger, Kawasaki---16.21
3. G. Bekkenkarnp, Maico---16.83
4. H. Naber, Kawasaki---17.05
5. W. Hoogstaatten, Kawasaki---17.28

KLASSE TOT 500 cc:
1. P. Leijten, Honda---15.05
2. P. Adelaar, Norton nx---15.23
3. T. te Boekhorst, Matchless---16.19
4. F.de Weers, Matchless---16.67
5. R. de Weers, Matchless---16.73
6. F. Herfst, Triumph---17 89
7. E.v.d.Harn, Triumph---18.04
8. A. v. d. Breevaart, Bravenboer B M W---19.36

KLASSE TOT 650 cc:
1. L, v. Brederode, Norton 650 SS---14.27
2. W. Geskes, Triumph Bonneville---14.54
3. P. Blauw, Triumph 650---16.06
4. J. Stolze, BMW R69S---16.82
5. N. Braa, Norton---16.98
6. J. Redert, BSA Spitfire---23.67

KLASSE BOVEN 650 cc:
1. G. v. d. Beek, Norton Commando---14.43
2. T. Reindering, Norton Atlas---15.27
3. J. Tuma. Moto Guzzi---15.83

ZIJSPANKLASSE:
1. J. de Veth/E. de Vries. BMW R51--- 17.05
2. van Dam./Skubisz, BMW 600---18.33
3. Boekhorst/Boekhorst, Matchless---19.51

KLASSE SPECIALS:
1. J. Maas, JAP 1000---13.63
2. A. Montemannl, Stormram---13.65
3. G. Bloemendaal. BSA Spitfire---14.75
4. A. Groot, Pegasus VW---14.
5. J. Maas, Moto Guzzi---15.22
6. P Seur, E.S.O.---15.33
7. J. Korevaar, Pegasus VW---15.35
8. A. Toersen, Kreidler---16.01
9. C. Schuurmans, Velocette---16.59
10. H. v. Willigen, BMW zijspan---17.09
11. F. Herfst, Triumph T100---18.36
12. L. Foekema., Kreidler---18.87
13. F. Herfst, Maico Special---19.71
14. H. Brinks, Zundapp-VW---23.96

ENGELSE SPECIALISTEN:
1. Jim Brown. Triumph 650---10.86
2. Dave Green, Triumph 650---11.08
3. Paul Windrose, Triumph 650---11.20
4. John Hobbs, Triumph 500---11.52
5. Ron Williams, Triumph 500---11.55
6. Chris Bartram, Norton 500---11.58
7. Phil Manzano, Torqemada 650---11.67
8. Pete Smith, Hagon Triumph 650---11.84
9. Ray Feltel, Triumph 650---12.40
10. Bill Orriss, Rudge 350---12.48
11. Des Hleckle, Villiers Starmaker---12.60
12. Vic Philllps. Hillman Imp zijspan---12.90
13. Ray Elger, Vincent 1000---13.05
14. Peter Harman, Velocette---13.26
15. Angus Mc. Phail, Triumph zijspan---13.38
16. Ken Thornton. Velocette 350---13.89
17. .John Battley, Velocette 500---15.36
18. Fred Willingham, Lambretta---15.66
19. Chris Neale. BSA 250---16.12
20. Derek Parncel, Velocette 250---16.17

DE NATIONALE RECORDS:
Klasse Specials: J. Maas. Jap 1000, 13.63 (oud record 13.92).
Boven 650 cc: G.v.d. Beek. Norton Commando. 14.43 (oud record 14.66).
Klasse tot 650 cc: J. Maes, Triumph 650, 13.92 (gevestigd in 1967).
Klasse tot 500 cc: P. Leyten, Honda, 15.05 (oud record 15.18 ).
Klasse tot 350 cc: H. Klaassen, Kawasaki, 15.49 (oud record 16.70).
Klasse tot 250 cc: J. Kostwinder, Yamaha, 13.98 (gevestigd in 1967.
Klasse tot 125 cc: .J. Muller, Bultaco 17.00 (gevestigd in 1965)
Zijspanklasse: J.de Veth/E.de Vries BMW, 17.05 (oud record 19.00)

Beide sprint artikelen gescand door Peter G.
Artikel bewerkt door Rijk.
Met dank aan Luc Foekema.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 15 jul 2007, 22:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#2 Bericht door Maarten » 24 mar 2007, 08:32

Nog enkele foto's van Luc van de sprintwedstrijden in Zoetermeer in 2006.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#3 Bericht door Zatopek » 24 mar 2007, 09:39

Ongelooflijk gaaf artikel en heel interessant te lezen. Heb heel veel respect voor Luc dat ie ondanks zijn hoge leeftijd (sorry Luc) nog steeds zo gedreven en fanatiek is.

Het zou toch prachtig zijn als ie ooit nog eens het wereldrecord zou pakken op de sprint op de 1/4 mijl...... Alleen de gedachte al, nietwaar Luc :wink: 8)

Eerst maar eens dat plastic verslaan bij de SOBW sprintracers :wink: dat zou al prachtig zijn. Eerst maar eens onder de 7 seconden komen, dat gaat wel lukken, toch ?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 24 mar 2007, 09:42

top artikel over luc :clap

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#5 Bericht door RS3001 » 24 mar 2007, 10:08

Mooi om te lezen, nostalgie dat nog steeds leeft. Zo'n artikel met een echt verhaal er achter is zeker zo mooi als alleen maar techniek! Toppie :thumbleft

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#6 Bericht door maloud » 24 mar 2007, 11:45

Over toeval gesproken,

Naast een artikel(tje) over luc Foekema tevens vele andere rijders en belangrijke personen voor Kreidler.

Zie www.kreidlerpagina.nl en dan personen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#7 Bericht door nozems » 24 mar 2007, 12:05

echt een super artikel :D :!:
en Luc is nog steeds actief in deze wereld, ongeloofelijk goed is dat......super :clap

leuk om te lezen :P

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#8 Bericht door Andre » 24 mar 2007, 14:13

zo ff een tijdej zitten lezen,geweldig artikel :clap

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan van Zanten » 24 mar 2007, 19:34

leuk luc!

Neem aan dat je wel van de scooter heb gewonnen op bovenstaande foto's? :)

Gebruikersavatar
kn3rf
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 sep 2005, 14:18
Locatie: Lisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door kn3rf » 24 mar 2007, 20:31

prachtig artikel, mooi inelkaargezet! :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#11 Bericht door Maarten » 24 mar 2007, 20:47

Johan van Zanten schreef:leuk luc!

Neem aan dat je wel van de scooter heb gewonnen op bovenstaande foto's? :)
Ik ben wezen kijken die dag, en nog een heel stel forumleden. Was ook een erg leuke (hete) dag trouwens.
Zie topic.

Bij het huidige niveau van sprinten kun je (helaas) niet zo maar even winnen van een scooter. Scooters worden gesponsord door grote bedrijven, want er gaat best veel geld in om. Kijk hoeveel jeugd er rijdt op scooters. Snelle spullen zijn ruim voorradig, en bedrijven als Aprilia zijn natuurlijk ook actief in de wegracerij, dus daar is veel knowhow en ervaring aanwezig die ze in een scooter kunnen stoppen. Terwijl je met een Kreidlerblok toch aangewezen bent op veel zelf bedenken/ontwikkelen en maken.
De sprintscooters gaan ook bloedhard van hun plek, daar schrik je van. Luc gaat trouwens ook bloedhard, dus dat komt mooi uit. :-)

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door derk » 24 mar 2007, 21:16

super artikel en ook leuk om te lezen :wink:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#13 Bericht door Luc » 25 mar 2007, 00:29

Bedankt voor de leuke reacties,

Jilles je weet maar nooit of het nog eens gaat gebeuren. Maar de belangstelling in Nederland is zeer gering.

Louis je had altijd al een intressante website, je hebt met al die specials op naam er weer een leuk hoodstuk aan toegevoegd.

Johan, de scooter zijn de laatste jaren het snelste. Het is nog steeds mogelijk dit te doorbreken, maar gemakkelijk is dat zeker niet meer. Ik heb het dan wel over de 150 meter, want op de 400 meter zou het het andersom zijn.

Rijk en Maarten natuurlijk ook bedankt voor het werk en het plaatsen van dit verhaal.

Misschien nog even ter aanvulling, want het staat nergen beschreven. In de eerste uitvoering van de sprinter in 1967 was het blok nog gewoon zuigergestuurd met een 22mm bing, wat net te zien is aan het kapje bovenop het frame om de inlaat vrij te houden. Echt gesprint is er met de zuigersturing dus nooit.

De foto op de titelpagina is echt de enige foto uit de oude periode fie ik heb. Ik moet nog wel een stukje 8mm film hebben dat in 1967 in de pits is opgenomen.

Natuurlijk is vragen vrij dus als ze er zijn, dan zie ik ze wel.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Johan van Zanten » 25 mar 2007, 17:31

okee op lange afstand zou je het dus wel winnen

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

#15 Bericht door rs-r » 25 mar 2007, 18:56

Luc,

Dat stukje 8mm film zou je zeker door een amateur op dvd kunnen laten zetten.
Daar zal hier wel iemand zich kunnen over ontfermen zeker? :wink:

Thomasimmink
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:59
Locatie: Ruurlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Thomasimmink » 25 mar 2007, 19:00

Johan van Zanten schreef:okee op lange afstand zou je het dus wel winnen
Als je kreidlertje een beetje wil dan ga je het winnen
Omdat sprintscooters afgestelt zijn om zo snel mogelijk die 150 meter af te leggen en dus niet op top snelheid

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#17 Bericht door Luc » 25 mar 2007, 22:07

Thomasimmink schreef:
Johan van Zanten schreef:okee op lange afstand zou je het dus wel winnen
Als je kreidlertje een beetje wil dan ga je het winnen
Omdat sprintscooters afgestelt zijn om zo snel mogelijk die 150 meter af te leggen en dus niet op top snelheid
Het verschil zit niet in de motor maar in de variomatic en de versnellingsbak. De meeste variomatics komen niet verder dan een verhouding 1:2 en dat betekent:
1. je zit bij 200 meter al op topsnelheid met een goede start, of
2. je hebt een slechte start waarbij de koppeling te lang in actie is.
Met een 6v Kreidler versnellingsbak houd je op de 150meter 1 versnelling over, die je op de 400meter wel nodig hebt.
Bovendien is de weerstand van die variomatic op topsnelheid groter dan een die van een ketting.
Een verschil in afstelling van de motor is niet of nauwelijks.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Johan van Zanten » 25 mar 2007, 23:56

ok duidelijk

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#19 Bericht door Luc » 26 mar 2007, 23:09

Hier een foto van die middag achter de pits (april 1966)
Vader en Ed Loers bij de nieuwe Flandria racer, ook Ruud had zo'n racer, waarvan de frames gebouwd waren door Piet Plompen.
Mijn nieuwe racer was nog niet klaar, dus reed ik op een voor f420,- gekocht 4v racer, om de trainingsdagen toch te kunnen rijden. Deze zag er niet uit, een tank zat er niet op, dat was een kunstof oliefles.
Het blok waarvoor ik hem erbij gekocht had was wel goed. De rest is later gesloopt.
Groeten,
Luc
Bijlagen
P27B.JPG
P27B.JPG (13.27 KiB) 44690 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#20 Bericht door Luc » 26 mar 2007, 23:45

Ook de naam van Bob Pot en Hans de Wit is gevallen, dus ook hier een foto van.
Links Bob op z'n kreidler 3v in het midden Hans op z'n 3v ILO, daarnaast z'n verkering Riet en recht zit ik ook op een 3v Kreidler.
Foto april 1965, tijdens een KNMV trainingsdag.
Groeten,
Luc
Bijlagen
B03B.JPG
B03B.JPG (40.91 KiB) 44663 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Luc Foekema (2007)

#21 Bericht door dijk » 21 apr 2011, 20:34

er staat ook prachtig artikel over de gebroeders foekema in het blad motor van deze week.

Gebruikersavatar
Erwin_1965
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2010, 13:04
Locatie: zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Luc Foekema (2007)

#22 Bericht door Erwin_1965 » 21 apr 2011, 22:44

heb ik net gelezen
luc en zijn broer staan er rooskleurig op.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Luc Foekema (2007)

#23 Bericht door Luc » 26 apr 2011, 12:08

Ik was op vakantie en heb het nog niet gezien, ben zelf ook benieuwd.
Vooral ook naar de foto waarop we samen rijden op de fraaie 80cc Kreidler van Nico (Creanotive)
De foto's (zonder helm) waren nog geen minuut geleden gemaakt, we waren net afgestapt om verder te lopen en een motoragent kwam aanrijden.
Anders waren er foto's gemaakt, dat we een bekeuring kregen.
De fotograaf vond het jammer!

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Heggemus
Berichten: 236
Lid geworden op: 07 feb 2011, 13:26
Locatie: Meterik, Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Luc Foekema (2007)

#24 Bericht door Heggemus » 26 apr 2011, 13:50

Je hebt toch wel gewonnen van die scooter :?: :lol: :mrgreen:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Luc Foekema (2007)

#25 Bericht door dijk » 26 apr 2011, 16:27

Luc schreef:Ik was op vakantie en heb het nog niet gezien, ben zelf ook benieuwd.
Vooral ook naar de foto waarop we samen rijden op de fraaie 80cc Kreidler van Nico (Creanotive)
De foto's (zonder helm) waren nog geen minuut geleden gemaakt, we waren net afgestapt om verder te lopen en een motoragent kwam aanrijden.
Anders waren er foto's gemaakt, dat we een bekeuring kregen.
De fotograaf vond het jammer!

Gr. Luc
die foto staat er niet in luc.

Plaats reactie