Kreidler 1974

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mikeman
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 aug 2006, 19:35
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Kreidler 1974

#201 Bericht door mikeman » 15 mar 2023, 21:31

Je kunt hem misschien wel verzekeren maar iedere verzekeraar zal in de polisvoorwaarden hebben staan dat ze niet uitkeren als de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft. Nogal naïef om te denken dat je gewoon op een motorfiets kunt rondrijden zonder daar een rijbewijs voor te hebben, zo niet egoïstisch. Je zult maar door jou worden aangereden en wie betaald dan de schade of eventueel letselschade?

Gebruikersavatar
mikeman
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 aug 2006, 19:35
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Kreidler 1974

#202 Bericht door mikeman » 15 mar 2023, 21:44

Caspar schreef:Als ik bij de RDW een motor laat keuren , dan vragen ze altijd om mijn rijbewijs voor de tenaamstelling. Dáár weten ze het van.
20 jaar auto’s verkocht en met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie en een paspoort (met eventueel verblijfsvergunning, regelmatig gedaan bij arbeidsmigranten uit Azië) kun gewoon een kenteken op je naam zetten. Moet je wel juist voor naar de rdw. Met een rijbewijs is het makkelijker; kunnen we zelf op de zaak en als particulier kan dat bij een postkantoor, en de rdw kan dat ook en doet dat vaak meteen bij keuren maar als jij het kenteken op naam van je oma zonder rijbewijs wilt kan dat gewoon en een motorfiets op kenteken zetten op naam van iemand met alleen een kenteken voor personenauto kan gewoon, kan je gewoon op het postkantoor doen en wij op de zaak mits het voertuig in onze voorraad staat. En online via rdw.nl kun je met DigiD zelfs zelf kentekens op je naam zetten als de vorige eigenaar je daarvoor de juiste gegevens (document nummer en tenaamstellings code) verstrekt. Er staat nergens gekoppeld in systemen naar verzekeraars (privacy wetgeving) welke rijbewijzen je hebt. Ze kunnen er alleen om vragen bij de polisaanvraag en aan jou om eerlijk te zijn. Maar je mag hem dus niet besturen en verzekeraars zullen niet uitkeren als het mis gaat.
Deze gebruikers waarderen mikeman voor dit bericht:
Gps (15 mar 2023, 23:27)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#203 Bericht door Gps » 15 mar 2023, 23:26

mikeman schreef: 15 mar 2023, 21:31 Je kunt hem misschien wel verzekeren maar iedere verzekeraar zal in de polisvoorwaarden hebben staan dat ze niet uitkeren als de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft. Nogal naïef om te denken dat je gewoon op een motorfiets kunt rondrijden zonder daar een rijbewijs voor te hebben, zo niet egoïstisch. Je zult maar door jou worden aangereden en wie betaald dan de schade of eventueel letselschade?
Je hebt op zich gelijk, maar het is niet mijn bedoeling om echt veel te gaan rijden met de Kreidler, tenzij ik weer aan het werk kom.

Wel kijk ik naar opties, en kijk ik of ik vast stap 1 kan maken.
Die stap is dan een motorkenteken op de Kreidler krijgen, en het liefst gewoon verzekert, wat niet wegneemt wat jij al zei.

Als ik nu een ritje zou maken in buurt dan heb ik zeer waarschijnlijk zo de politie achter me aan, want geen kenteken.
Verder woon ik op 5 min lopen van een politie bureau. Er rijden hier dus de hele dag al politie auto's en politie motoren langs en zelfs agenten op de fiets.

Brommer kenteken lost niets op hier in Amsterdam, want 2 takt, ondanks dat ik dan wel een geldig rijbewijs heb.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#204 Bericht door Gps » 16 mar 2023, 20:22

Weer een stapje verder, versnelling pook heet gemaakt, en de stand is nu redelijk goed, ik kan nu wel makkelijk opschakelen.

Kreidler wilde echter niet lekker starten en sloeg ook af. Maar ik denk dat we het probleem al gevonden hebben.
Ik had brand aan boord. Ooit vroeger een weerstand gemonteerd bij de koplamp tegen het door branden van de koplamp, want opgevoerd.
Dat heeft lang prima gewerkt, maar vandaag stond die weerstand ineens in de brand.

Ik heb toen die weerstand en de draden er naartoe verwijderd. Toen we naar de lampen keken ontstond er verwarring.
Voor lijkt in orde, duplo 15 / 15watt 6 volt.
Achter bleek er echter een 12 volt 4 watt lampje in het achterlicht te zitten.

Ik snap niet hoe die er in komt, dat moet toch gewoon 6 volt 4 watt zijn ?
In het achterlicht zit een weerstand die op het achterlicht zit.
Of me geheugen zit er naast, of het vorige achterlicht had geen weerstand.

Ik wil nu een duplo 20/20 watt bestellen voor de koplamp. Moet er dan ook een zwaarder achter licht in ?

Andere vraag, kan ik op me 4 bak een rs licht installatie bouwen (35watt)?
Dus een rs lichtspoel er in zetten ? Of is dat niet zo simpel.
Laatst gewijzigd door Gps op 17 mar 2023, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

kabouter
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:13
Locatie: vrije wereld
Gegeven waarderingen: 76 keren
Ontvangen waarderingen: 51 keren

Re: Kreidler 1974

#205 Bericht door kabouter » 16 mar 2023, 20:46

Gps schreef: 13 mar 2023, 17:48 Tank coating is binnen, en er zat een folder bij.

Twee juli brommer dag op Assen.

https://www.bromfietts.nl/

Je brommer kan ook op de rollenbank (oom agent)

Zou wel lachen zijn als ik me "brommer" op de rollenbank kan zetten, maar aangezien de cilinder nog ingereden moet worden, waarschijnlijk geen goed idee.
Dat kleine cilindertje hoef je toch niet in te rijden meteen gas erop is het beste 1op 40 smeren in het begin .
Kosten 35 euro, voor ik gok maar één rondje.

Er word die dag ook geracet met klassieke 2 en 4 takten. (moto trophy)

https://klassik-motorsport.com/klassik_ ... nfo/assen/

https://www.youtube.com/watch?v=rXN2tpukh_E

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#206 Bericht door Gps » 17 mar 2023, 21:57

kabouter schreef: 16 mar 2023, 20:46
Dat kleine cilindertje hoef je toch niet in te rijden meteen gas erop is het beste 1op 40 smeren in het begin.
Op een rollen bank, is het de bedoeling om een cilinder op zijn maximale toerental te laten draaien.

Dat vind ik een erg slecht idee met een cilinder, waar nog geen 5 kilometer mee gereden is.

Weet niet precies hoelang de straat is waar ik woon, maar die heb ik nu in totaal een keer of 5 heen en weer gereden.
Misschien dat ik net de 5 kilometer haal. :)

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kreidler 1974

#207 Bericht door HansKarel » 18 mar 2023, 09:27

Gps schreef: 16 mar 2023, 20:22 Ooit vroeger een weerstand gemonteerd bij de koplamp tegen het door branden van de koplamp, want opgevoerd.
Dat heeft lang prima gewerkt, maar vandaag stond die weerstand ineens in de brand.
Die weerstand gaat niet zomaar ineens roken...dan moet je ergens sluiting hebben en daardoor kreeg de ontsteking het ook moeilijk.
Ik zou de sluiting eerst opsporen maar misschien heb je dat al gedaan bij het rigoureus verwijderen van de draden.

Een weerstand plaatsen voor het achterlicht werkt prima, dat heb ik hier ook omdat mijn Kokusan spanningsregelaar iets teveel spanning geeft.
Maar bij een gewone 6V puntenontsteking zou dat niet nodig moeten zijn en kan je gewoon de originele lampen plaatsen.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#208 Bericht door Gps » 18 mar 2023, 16:45

Dank je wel.

Ik denk dat er sluiting was omdat die weerstand tegen de vorkpoot zat.
(en de isolatie inmiddels na 30 jaar overleden is)

De weerstand in het achter licht zat bij het achter licht, en daar is waarschijnlijk niks mis mee.
Ik heb recent een nieuw achterlicht gekocht, en toen kwam ik er achter dat het achterlicht waarschijnlijk niet door brandde maar stuk trilde.
Er horen 4 rubber ringetjes in het achter licht te zitten, 2 voor en 2 achter de metalen plaat waar de lampen in zitten.
Bij me oude achterlicht waren die weg.

Vroeger in Amsterdam hadden de bromfiets winkels lampjes voor opgevoerde Kreidlers.
Die waren uit me hoofd geen 15/15 watt 6 volt, maar 20/20 watt 6 volt.

Die vond ik ook hier:
https://www.kreidler.world/contents/nl/ ... ampen.html

Zowel de 15/15 standaard als de 20/20.

Misschien moet ik het gewoon proberen, twee 20/20 bestellen en 2 achter lichtjes, en 2 remlampjes.
Ik vraag me echter af, of een zwaardere lamp voor, niet betekent dat het achterlicht meer stroom krijgt?

Cilinder is een HYC W6 met 2 extra blinde poorten.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#209 Bericht door Gps » 19 mar 2023, 00:41

Maar even wat lampen besteld:

2 6 volt 15/15 watt BA 15
2 6 volt 20/20 watt BA 15
4 6 volt 3 watt BA9s
2 6 volt 5 watt remlicht  BA 15

Maar even kijken hoe dat gaat. :)

Voor de keuring moet dit voldoende zijn. (al kan dat zomaar volgend jaar worden)

Omdat het bedrag te laag was, moest ik meer bestellen. Met een nieuwe tank dop, en twee bougies lukte het wel.

NGK BR7HS en BR8HS


Als de lampen hier zijn even kijken of het start probleem weg is. Op het gevaar af dat ik spijt krijg van deze uitspraak, ik ben er redelijk zeker van dat het door de sluiting bij die zeker 30 jaar oude weerstand kwam.

Ook alle andere draden even bekeken en daar was niets aan te zien. De sluiting zat dus echt alleen bij die weerstand. :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#210 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mar 2023, 01:58

Gps schreef: 19 mar 2023, 00:41 Omdat het bedrag te laag was, moest ik meer bestellen. Met een nieuwe tank dop, en twee bougies lukte het wel.
Toch wel de Cawi. Anderen zijn lekkende Verre Oosten meuk.


Enzo

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#211 Bericht door Gps » 19 mar 2023, 02:59

Deze dus ? Dit is wat ik besteld heb.

https://www.kreidler.world/contents/nl/p241.html

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#212 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mar 2023, 03:12

Gps schreef: 19 mar 2023, 02:59 Deze dus ? Dit is wat ik besteld heb.

https://www.kreidler.world/contents/nl/p241.html
Begrijpend lezen geeft aan (nagemaakt) Model Cawi

De Echte ori wordt al een aantal jaar niet meer gemaakt.

Laatste modellen gingen al voor 3x de gewone prijs.

https://www.zundappie.nl/Tankdop-Cawi-1 ... 432-20.610

Enzo

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#213 Bericht door Gps » 19 mar 2023, 06:28

Ik had al het idee dat het een imitatie is, vanwege het mod. in de tekst :)
Bedankt voor de bevestiging.

Ik zag bij jmpb, een ring van kurk, om de rubber ring in de dop te vervangen.
Dat is plan voor nu plan b. De dop die nu op de tank zit is nog mooi, maar er komt wel aardig wat benzine omhoog.

Er zit nu tijdelijk een doekje om de dop geknoopt. Dat houd de bovenkant van de tank droog.

Als ik naar de Zundapp dop kijk....... Die ziet die er wel heel erg bekend uit. :lol:

Als die ik nu besteld heb lekt, ga ik die Zundapp dop bestellen, dat is afgaande op de foto, 100% de dop die nu op me tank zit.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#214 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mar 2023, 07:02

Gps schreef: 19 mar 2023, 06:28 Ik had al het idee dat het een imitatie is, vanwege het mod. in de tekst :)
Bedankt voor de bevestiging.

Ik zag bij jmpb, een ring van kurk, om de rubber ring in de dop te vervangen.
Dat is plan voor nu plan b. De dop die nu op de tank zit is nog mooi, maar er komt wel aardig wat benzine omhoog.

Er zit nu tijdelijk een doekje om de dop geknoopt. Dat houd de bovenkant van de tank droog.

Als ik naar de Zundapp dop kijk....... Die ziet die er wel heel erg bekend uit. :lol:

Als die ik nu besteld heb lekt, ga ik die Zundapp dop bestellen, dat is afgaande op de foto, 100% de dop die nu op me tank zit.
ik gaf al aan, ze worden niet meer gemaakt. laatste zijn voor dit hoge bedrag verkocht. Heb ze al voor 35 zien weg gaan.

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (19 mar 2023, 17:02)
Waardering: 9.09%

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kreidler 1974

#215 Bericht door HansKarel » 19 mar 2023, 09:58

Och, ik vond 22 euro voor een nieuwe originele Cawi nog niet zo gek.
Heb destijds bij Zundappie 1 van de laatsten gekocht.
Gaan natuurlijk ook een hobbyleven lang mee.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#216 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mar 2023, 10:02

HansKarel schreef: 19 mar 2023, 09:58 Och, ik vond 22 euro voor een nieuwe originele Cawi nog niet zo gek.
Heb destijds bij Zundappie 1 van de laatsten gekocht.
Gaan natuurlijk ook een hobbyleven lang mee.
Ach ze waren waar 6,95 euro

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#217 Bericht door Gps » 19 mar 2023, 17:37

Enzo-tvdzijden schreef: 19 mar 2023, 07:02
Gps schreef: 19 mar 2023, 06:28 Ik had al het idee dat het een imitatie is, vanwege het mod. in de tekst :)
Bedankt voor de bevestiging.

Ik zag bij jmpb, een ring van kurk, om de rubber ring in de dop te vervangen.
Dat is plan voor nu plan b. De dop die nu op de tank zit is nog mooi, maar er komt wel aardig wat benzine omhoog.

Er zit nu tijdelijk een doekje om de dop geknoopt. Dat houd de bovenkant van de tank droog.

Als ik naar de Zundapp dop kijk....... Die ziet die er wel heel erg bekend uit. :lol:

Als die ik nu besteld heb lekt, ga ik die Zundapp dop bestellen, dat is afgaande op de foto, 100% de dop die nu op me tank zit.
ik gaf al aan, ze worden niet meer gemaakt. laatste zijn voor dit hoge bedrag verkocht. Heb ze al voor 35 zien weg gaan.

Enzo

Terug naar plan b dus als deze dop lekt, een kurk ring bestellen.

https://www.jmpbonderdelen.nl/afdichtri ... idler.html

Het viel me gisteren overigens ineens op, dat de carburateur iets te ver naar voren zit. Dat komt door hoe het originele spruitstuk op de HYC cilinder zit.
Dat klopt niet helemaal tov een originele cilinder. Denk dat ik daar maar mee ga leren leven. Of ik moet een verloop stukje laten draaien, zodat de carburateur iets meer naar achteren zit en weer goed zit tov de kap.
Probleem is nu dat ik vrijwel niet bij dat vlotter pennetje kom met me hand.
Misschien de sleuf in de kap langer maken, dat is waarschijnlijk de simpelste oplossing.
De stand van de uitlaat tuit, is ook niet helemaal zoals origineel, maar dat is al wel opgelost. :)

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#218 Bericht door Gps » 20 mar 2023, 14:22

Ik heb weer een klein probleempje opgelost.

En horen in het achter licht 4 rubber ringen, maar er was al langer één ringetje weg.

Na lang zoeken een oplossing gevonden. Oringen, al moest ik er wel 10 bestellen.

https://www.indi.nl/nl-nl/p/O-ring-4-x- ... OR4250P010

Ik wist niet dat zulke kleine O ringen bestonden, op veel sites beginnen ze ook met een binnen diameter van 10 mm, en leveren ze niet aan particulieren.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1974

#219 Bericht door hermanngas » 20 mar 2023, 16:15

Gps schreef: 20 mar 2023, 14:22 Ik heb weer een klein probleempje opgelost.

En horen in het achter licht 4 rubber ringen, maar er was al langer één ringetje weg.

Na lang zoeken een oplossing gevonden. Oringen, al moest ik er wel 10 bestellen.

https://www.indi.nl/nl-nl/p/O-ring-4-x- ... OR4250P010

Ik wist niet dat zulke kleine O ringen bestonden, op veel sites beginnen ze ook met een binnen diameter van 10 mm, en leveren ze niet aan particulieren.
Ik wel ;-)
Bijlagen
o-ring.jpg
o-ring.jpg (57.56 KiB) 643 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
Gps (20 mar 2023, 18:32)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#220 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 mar 2023, 16:24

Gps schreef: 20 mar 2023, 14:22 Ik heb weer een klein probleempje opgelost.

En horen in het achter licht 4 rubber ringen, maar er was al langer één ringetje weg.

Na lang zoeken een oplossing gevonden. Oringen, al moest ik er wel 10 bestellen.

https://www.indi.nl/nl-nl/p/O-ring-4-x- ... OR4250P010

Ik wist niet dat zulke kleine O ringen bestonden, op veel sites beginnen ze ook met een binnen diameter van 10 mm, en leveren ze niet aan particulieren.
Het zijn geen o-ringen wat er tussen zit. Meer model doorvoer rubber wat op de fittinghouder word geschoven. Je hebt dan aan beide kanten een rubber ring functie

Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Gps (20 mar 2023, 18:32)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#221 Bericht door Gps » 20 mar 2023, 18:35

Kijk ik leer weer wat, ik zat me al af te vragen hoe de originele rubbers heten. Doorvoer rubber is waarschijnlijk de goede naam, daarom zit er ook een uitsparing in het midden. (van de rubbers die bij het achterlicht zitten)
Laatst gewijzigd door Gps op 25 mar 2023, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#222 Bericht door Gps » 24 mar 2023, 13:23

Lampen zijn binnen, eentje heeft de reis niet overleeft. Een duplo 20/20watt.

Snap niet helemaal hoe ze dat ingepakt hadden. Ooit via internet een aantal glazen pipetten besteld, en die kwamen wel heel aan.
Die pipetten zaten ook in bubbel plastic, en in een doos.

Deze lampjes zaten onder in een doos, met van die luchtzaken er boven op, iets wat ik niet slim vind.
Ook omdat er ook een bougie sleutel en tankdop in de doos zat.

Heb voorlopig wel genoeg lampen, 1 duplo 20/20watt, en twee duplo 15/15watt. Vier voor het achterlicht en twee voor het remlicht.

Weet nog niet of ik ga klagen, en of feedback ga geven.
Hoe het ingeplakt zat, verbaast het me meer dat er maar eentje stuk was.

De doos was van een geforceerd gekoelde Kreidler cilinder, geinig.
Puntje eraf voor Salomons & Swierts, zo pak je lampjes niet in.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1974

#223 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 mar 2023, 14:25

Gps schreef: 24 mar 2023, 13:23 Lampen zijn binnen, eentje heeft de reis niet overleeft. Een duplo 20/20watt.

Snap niet helemaal hoe ze dat ingepakt hadden. Ooit via internet een aantal glazen pipetten besteld, en die kwamen wel heel aan.
Die pipetten zaten ook in bubbel plastic, en in een doos.

Deze lampjes zaten onder in een doos, met van die luchtzaken er boven op, iets wat ik niet slim vind.
Ook omdat er ook een bougie sleutel en tankdop in de doos zat.

Heb voorlopig wel genoeg lampen, 1 duplo 20/20watt, en twee duplo 15/15watt. Vier voor het achterlicht en twee voor het remlicht.

Weet nog niet of ik ga klagen, en of feedback ga geven.
Hoe het ingeplakt zat, verbaast het me meer dat er maar eentje stuk was.

De doos was van een geforceerd gekoelde Kreidler cilinder, geinig.
Puntje eraf voor Salomons & Swierts, zo pak je lampjes niet in.
Altijd terug koppelen. Leren ze van

Enzo

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#224 Bericht door Gps » 25 mar 2023, 01:24

Ik heb een email gestuurd. Het stoort me vooral hoe het ingepakt was, niet zo zeer dat er een lampje stuk was.

Hoop dat ze wat doen met me feedback
Ik heb ze letterlijk op bubble wrap gewezen.

Ik hoorde nu de lampjes al rammelen toen ik het pakketje aannam. (dus toen de doos nog dicht was)

Eigenlijk zou ik alle lampjes even door moeten meten met me multimeter.
Dat het glas nog heel is zegt ook niet alles. :)

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: Kreidler 1974

#225 Bericht door Gps » 30 mar 2023, 23:24

Ik heb vanmiddag flink lopen vloeken, ik wilde alleen maar even kijken of het licht het nu deed, maar kwam daar niet eens aan toe.

Kreidler start slecht en wil niet lekker blijven lopen. Positief is wel dat hij bij meer toeren weer de straatstenen er uittrekt.

Dit gesodemieter is begonnen met kortsluiting in een weerstand die er nu uit is.

Nu is de vraag wat is er nu weer mis? Condensator overleden door die kortsluiting ?

Ik zit nu te denken om een condensator te bestellen, zo eentje als die me hier aangeraden is.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.electro-andijk.nl/index.php ... 00v-detail

Dat is misschien ook wel de makkelijkste manier om er achter te komen of de condensator het probleem is.

Even naar de contact punten gekeken, maar die waren mooi schoon, en een andere bougie maakte geen verschil.

Ontsteking is helemaal vervangen, maar er zit nu dus wel zo een imitatie condensator in. Daar heb ik hier al genoeg over gelezen om te weten dat die niet best zijn.

De moed zakte me wel even in me schoenen, net toen ik dacht klaar te zijn, is er nu ineens toch weer een probleem.

In beter nieuws had me maat vandaag meet gereedschap van mij meegenomen.
Ik heb nu weer 3 micrometers, 0-25, 25-50, 50-75 mm en een meetklokje. Dat klokje is made in de USSR, ooit gekocht op de zwarte markt in Beverwijk.
De micrometers komen uit polen, ook ooit gekocht op de zwarte markt.
Ook een micrometer om een gat op te meten. (minder geschikt om een cilinder te controleren, omdat je het midden van de cilinder hier niet mee meten kan.

Bij dat meet klokje zit ook een geval zodat ik hem gebruiken kan om de ontsteking te controleren. (de 1,2mm)

Ergens snap ik er niets van, dat het doorbranden van die weerstand dus voor meer problemen heeft gezorgd.
Maar goed, uithuilen en opnieuw beginnen.

Misschien dat ik begin met de 3 draden vanuit de ontsteking weer los te koppelen, om te kijken of het probleem dan weg is.
Zo niet dan zal ik toch weer nieuwe onderdelen moeten gaan monteren.
Gelukkig is het lijstje mogelijke oorzaken nu wel lekker kort. Ik moet ook eens kritisch kijken naar dat uit knopje.
Als dat knopje niet goed vrij komt, dan is dat het probleem.

Edit:
Ik haal net dat kapje los, waar dat zwarte uit kopje inzit.
De metalen strip zit te los, dus drukt deze niet het knopje goed terug. Misschien kan ik dat wel op lossen. [-o<

Plaats reactie