FAQ: Het afstellen van de Carburateur

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

FAQ: Het afstellen van de Carburateur

#1 Bericht door Joris » 31 jul 2004, 14:42

FAQ: het afstellen van de Carburateur

Een goede afstelling is belangrijk voor de motorprestatie en duurzaamheid van het motorblok.

Het perfecte lucht brandstof mengsel moet zijn: 17 delen lucht 1 deel benzine.

De carburateur verstuift net als een paintbrush pistooltje de vloeistof.
Hij vernevelt benzine zodat het makkelijk met lucht vermengd wordt.

Aan een Carburateur valt een hoop af te stellen :
-Sproeier
-Gasnaald
-Luchtschroef (optioneel)
-Stationair schroef
-De stationair sproeier
-Filter

maar dit hangt af van je eigen voorkeur en setup hoe jij je motor wil afstellen.

Een grote carburateur hoeft per definitie niet beter en/of sneller te lopen.
Zorg bij het afstellen voor een warme motor!!!!!!!!!!!
Zorg ook dat de Ontsteking 100% staat afgesteld!!
Zie hiervoor het topic van Joost :
viewtopic.php?t=1704

We kunnen nu beginnen met de grove afstelling:
De sproeier
De sproeier hangt in de vlotterkamer die gevuld is met brandstof.
Door de onderdruk die ontstaat door de langs stromende lucht word de benzine door de sproeier naar buiten ''gezogen''.
De grote van de sproeier regelt de hoeveelheid benzine bij de lucht.

In de praktijk zit het zo :
Als je sproeier goed is kun je als je in de hoge versnelling van onderuit je toeren in een keer gas geven en trekt ie mooi egaal door tot op volle toeren.

Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogelijk om volgas te geven.De motor gaat dan ook 4 takten.
De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af.

Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien. Als je volgas geeft in zijn vrij blijft hij ook op toeren hangen en valt hij niet mooi terug stationair.

Hoe kan je het goede mengsel zien :
De bougie
draai deze na een stuk volgas gereden te hebben eruit.
Kijk naar de kleur van de electrode waar de vonk plaatsvind.
deze behoort donker bruin (koffie bruin te zijn).
de stalen rand duid meer op je mengsmering (te rijk is meer roet).

zie voor plaatjes van de bougie's: sparkplugs.php



Gasnaald
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word.
En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif.
De naald op een van de middelste standen staan.
Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier.
Hiermee kan je dus de sproeier fijn mee afregelen, en verander je de karakterestiek van je motor een beetje.
De naald is voor het goed oppakken van het gas.
De naald dient afgesteld te worden naar hij het beste op het gas reageert.
hoe hoger de naald des te meer brandstof en er komt dan ook eerder brandstof met de lucht mee.

Luchtschroef
Deze zit niet op alle carburateurs (bij bing pas bij 18 mm).
De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht.En zo dus ook van de Carberateur.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling.
Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert,maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren.(loopt bijna niet meer stationair)


De stationair schroef
Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat.
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
te hoog is niet goed.
maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers.
De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
Stel de motor stationair af op het toerental wat jij het beste vind klinken.
En waar de motor het beste vanuit het stationair toerental kan reageren.


De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs.
Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Bij een 18 en 20 mm word een stationair sproeier gebruikt van 35.
Als de brommer niet goed wil lopen en reageren dient met de zelfde handelingen te verichten als de hoofd sproeier om er zo achter te komen wat de juiste maat is.

Wij zijn nu aangekomen bij het laatste onderdeel van deze FAQ

Het luchtfilter
Deze dient bij het afstellen helemaal schoon en dicht te zijn.
Het beste voor een normale motor is een standaart luchtfilter.
Een open filter (Powahh filter) Is pas aan te raden bij hele snelle motoren.
vanaf een PK of 9 hebben deze filters pas echt nut.
ze zorgen voor meer lucht maar ook voor meer slijtage.



Het is verstandig om voor het afstellen de Carberateur uit mekaar te halen.
Controleer de :
-Sproeier
-Zitting
-Vlotter (als deze dicht is mag hij geen benzine lekken en ook moet deze recht staan.)
-Blaas alle gaatjes goed door en als er een verstopt zit kan men heel handig gebruik maken een staaldraadje (van een staal borstel).
-Controleer ook ofdat er nergens valse lucht word aangezogen.
-Controleer ofdat de gasschuif/gasnaald niet versleten is.
Dit doe je dmv de gas schuif heen en weer te bewegen (dit moet minimaal zijn). De naald dient mooi recht een glad te zijn.
raadzaam is om de gasschuif en naald( houder) in een set te vervangen.

Het goed afstellen , betekent ook het goed luisteren naar je motor, en weten hoe een carburateur werkt, en moet reageren bij iedere stand van de gasschuif.

Enkele plaatjes van carburateurs:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Handige links zijn :
http://www.bing.de/english/home.html
bing.php

Over de Twin air filter:
viewtopic.php?t=7899&highlight=twinair

(c) Joris van den Berg, Bart van Wijk, Arnold (de specialist) & Joost voor : https://www.kreidler.nl

Gesloten