een schijfrem die 30 jaar oud is, kan wat kuren gaan vertonen,
zoals aanlopen of slecht remmen.
90% van deze problemen komt door de remslang, deze is oud, van rubber
en bij gebruik van verkeerde vloeistof (dot 5) lost deze op en komt deze rotzooi overal
in te zitten.
Demontage
voordat we beginnen, laten we onze trouwe vrienden eens voorstellen;
dit is een basis behoefte in onderhoud,
remmenreiniger om rommel en aanslag weg te kunnen spoelen/oplossen zonder dat er van alles aangetast wordt
(zoals met terpentine)
kopervet, omdat kopervet niet gaat koeken als het warm wordt
en een rem wordt warm, dus koper is je vriend.
en water (niet op de foto)
maar water gaat het bijtende effect van remvloeistof tegen
(zoals het branden in je ogen) en wanneer je dit morst, gewoon water er over heen.
paar euro bij de Brezan en een hoop lol.
remhandel
spreekt voor zich, wees voorzichtig met de remvloeistof,
de remslang verwijderen met een grote tang (gooien we toch weg)
en de imbus 4 voor het verwijderen van de oliepomp
remklauw
koop hiervoor een goed imbus sleutel (maatje 6),
een set is ook goed, maar doe je dit vaker is een sleutel handiger
en alles al wat losdraaien, voordat je de klauw van de poot af haalt,
dan kan je nog kracht zetten.
remcilinder
het beste is om de remcilinder er uit te pompen,
voorwiel eruit en knijpen tot hij er uit valt,
maar deze FAQ is niet voor niets
en vaak kan dat dus niet meer.
- 6 bar lucht
- rubbertje met gaatje
- handdoek
doe de handdoek om je hoofd, of nog beter, om de hele klauw heen,
zodat deze dalijk niet door de werkbank vliegt,
of de remvloeistof met 6 bar alle kanten op wordt geblazen,
rubbertje op de remklauw en duw de luchtslang er stevig op.
zodra je plop hoort (of het licht uit gaat) mag je los laten
Inspectie/Eisen
rubbertje en randje
na al deze moeite, komt eigenlijk het belangrijkste,
de rand onder het rubbertje zorgt ervoor dat de rubber niet te strak af klemt,
komt daar vuil in of roest, dan klemt het rubber te strak
en komt de rem niet meer vrij.
goed schoonmaken dus en rubbertje weer goed erin terug doen
(randje aan de binnenkant)
en maak de cilinder goed schoon en controleer of deze niet te zwaar
geoxideerd is, waardoor deze blijft haken in het rubber.
remcilinder
net zoals de remklauw, moet hier ook alles soepel lopen,
controleer dus de wand egaal is en schoon,
hier kunnen best kleur verschillen ontstaan,
maar die zorgen niet voor lekkage.
controleer of de rubbere cupjes zelf nog goed zijn,
zie je geen slijtage, hoef je deze niet te vervangen.
Montage
remklauw
de cilinder moet je er met de hand weer in kunnen duwen,
niet met een hamer, tang of explosieven,
gewoon veel kracht en recht er in.
niet in de buurt van de remblokken spuiten,
maar alles wat glijdt effe goed in de kopervet
en zo ziet het er dan uit, goed voor weer 30 jaar.
en op de brommer, ergens vooraan rechts beneden.
remhandel
het belangrijste onderdeel is het koperen randje (op de foto zie je het glimmen
in het grote gat), net achter het eerste rubbertje,
dit moet goed voorbij het kleine gaatje naar buiten worden geduwd.
komt het eerste rubbertje niet voorbij het kleine gaatje, gaat het niet werken,
bij elke slag moet hierdoor verse vloeistof naar de remklauw,
en zo kan je blijven pompen tot je een ons weegt.
duw dus de remplunjer er in en beweeg hem heen en weer tot deze
vanzelf goed ver naar buiten komt.
en dit natuurlijk ook controleren op de brommer zelf,
sommige imitatie handels zijn iets te lang,
die duwen de plunjer al naar binnen, zonder dat jij remt.
dit kan natuurlijk nooit goed gaan,
schuur wat van de remhandel af totdat deze 1 mm vrije slag heeft.
en zorg dan voor de donder voor een goede remslang en je hebt nooit
nergens geen last meer van.
je ziet, zonder dure revisie setjes kan je ook weer verder,
als je alles maar goed schoonmaakt,
de slechte rubbers op de glij assen weggooit omdat die toch maar aanlopen
en controleert of alles niet versleten, ingeschuurd of geoxideerd is.
het belangrijkste is dan weer een goeie nieuwe remslang (motorzaak)
en vullen met schone verse vloeistof, het liefst de oldtimer variant.
FAQ: schijfrem lopend maken
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: FAQ: schijfrem lopend maken
ja, alles was al klaar, effe foto's gemaakt en het verhaal geschreven nu ik nog weet waar ik mee bezig was
Maarten zal de foto's wel op de site zetten en verplaatsen naar de juiste plek,
dan hebben we er allemaal weer lol aan.
Maarten zal de foto's wel op de site zetten en verplaatsen naar de juiste plek,
dan hebben we er allemaal weer lol aan.
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: FAQ: schijfrem lopend maken
Bij deze.pluisje schreef:Maarten zal de foto's wel op de site zetten en verplaatsen naar de juiste plek, dan hebben we er allemaal weer lol aan.
Mooi gemaakte uitleg Bernard, dank je wel!