FAQ: Aanlopende trommelrem (centrereren van de rem)

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

FAQ: Aanlopende remmen

#1 Bericht door Joris » 01 apr 2004, 19:08

FAQ: Aanlopende remmen

Een veel voorkomend kwaaltje bij Kreidlers, de oplossing is redelijk simpel.
Wat het probleem kan zijn:

Het centreer boutje werkt niet naar behoren
Demonteer het wiel.
Haal de anker plaat los van de Bowden kabel.
Draai moer los (dit kan makkelijker als de ankerplaat nog in het wiel vast zit).
Haal het boutje eruit en demonteer het geheel (ankerplaat).
Leg alles netjes op volgorde.
controleer op roest, geforceerd staal,

Te strak aandraaien van de remhevel
kontroleer de vrije slag van je hevel (deze moet 2 mm zijn).

Het niet soepel lopen van de bediening (bowden kabels)
De kabels dienen soepel en gemakkelijk bediend te worden.
Smeer/spuit deze in met Silicone spray (dit tegen het bevriezen).

De trek-veren zijn niet goed gemonteerd

Rem sleutel verkeerd gemonteerd
Demonteer de remsleutel en zorg dat het wiel niet aanloopt als hij gemonteerd zit op de bowdenkabels.

Teveel troep (remsegment poeder)
Haal je wiel eruit en maak deze eerst goed schoon met een compressor, remmenreiniger, wasbenzine, thinner (als het maar niet vet is).
Bij het demonteren is het belangrijk dat je de remschoenen niet aanraakt (je vingers zijn vettig).
:!: Gebruik bij deze werkzaamheden een stofkapje, om te voorkomen dat je het gevaarlijke stof inademt. :!:
Omdat in de oude remschoenen van kreidler ASBEST is gebruikt is dit gevaarlijk. (longkanker)
Ook het het frictie materiaal van tegenwoordig is niet goed voor de gezondheid!

Te dikke immitatie remschoenen
Tegenwoordig zijn er imitatie remschoenen voor 120 mm remnaven op de markt. Dit is niet zo handig gedaan want ze hebben de schoenen precies ''pas'' gemaakt. Bij de orginele is er 2 mm over zodat de schoenen nog iets kunnen bewegen.
De oplossing hiervoor is:
Klem de schoenen in een bankschoef.
Pak een platte vijl (liefst een wat grovere).
Begin met vijlen, let hierbij op dat je de uiteinde's even schuin vijlt.
en in de lengte voorzichtig ongeveer 1.5 mm erafhaalt.
Monteer de schoenen en ga een stukje rijden.
Rem een paar keer goed zodat de schoenen gaan ''tekenen''.
Hierbij kan je zien na het demonteren waar er nog stukken vanaf moeten om zo het oppervlak goed te verdelen.
Ga niet rijden met imitatie remschoenen voordat je ze hebt afgevijld. Deze worden gloeiend heet en drogen zo uit, wat de remkwaliteit niet ten goede komt.

(imitatie) remschoenen onvoldoende afgeschuind
Schuin ze af met een vijl zodat de schoenen niet meer blokkeren.

Voor problemen met de schijfrem stuur ik u naar deze link:
workshopfloretthoofdstuk6.php#paragraaf11
Laatst gewijzigd door Joris op 21 jun 2004, 19:09, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

FAQ: Aanlopende trommelrem (centrereren van de rem)

#2 Bericht door Maarten » 21 sep 2008, 09:10

FAQ: Aanlopende trommelrem (centrereren van de rem)

Afbeelding

Het automatisch centreren geeft de rem een verhoogd rem vermogen. Het deksel is voorzien van een langwerpig gat waarin de remhevel kan bewegen naar de symetrische montage van de remschoenen tegenover de trommel.
Bij het vernieuwen van de remschoenen geeft het automatisch weer snel een optimale rem capaciteit. Controleer, in dit geval, ook of de remhevel (fig.1) een vrije slag heeft van ongeveer 5 mm.
In het geval dat de remhevel onbeweegbaar is, kan men met behulp van een plastic hamer licht op de remhevel tikken.
Als de het regelen van de regelschroef op de Bowdenkabel niet meer volstaat, dient men de remhevel te demonteren en in omgekeerde richting weer te hermonteren, dit terwijl men de hevel 1 tand verzet. Hierbij dient men ook de regelschroef op de bowdenkabel weer helemaal in te schroeven.

Mededeling aangeleverd door tvdzijden, vertaling door rm-mer.

Gesloten