FAQ: Zelf je voorvork reviseren

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

FAQ: Zelf je voorvork reviseren

#1 Bericht door Melvin » 20 sep 2005, 01:17

FAQ: Zelf je voorvork reviseren.

Als je een ongerestaureerde Kreidler koopt, is er een kans dat de voorvork die er in zit lekt. Dit merk je doordat de Kreidler gelijk weer omhoog komt als je hem inveert aan de voorkant.
Alle olie is eruit gelopen en de voorvork dempt dus niet meer. Verder zijn de aanslagrubbers vaak slecht en de rubberen afdichtringetjes zijn vrijwel altijd compleet opgelost.
Daarom hier een faq over hoe je zelf je voorvork reviseert.


Benodigd gereedschap
-dopsleutel (ratel)
-dop 13
-2 verlengstukken voor de dopsleutel
-ringsleutel 11
-baco (voor oud type voorvork een inbus 12mm)
-klein schroevendraaiertje

Benodigd materiaal
-een complete oude voorvork
-350ml voorvorkolie (voor oud type voorvork 220ml) 20W30 (16)
-2 koperen ringetjes onder de m7 boutjes (2)
-2 nieuwe (sport)keeringen (nummer 1)
-2 nieuwe rubberen afdichtplaatjes (nummer 8 )
-2 nieuwe harmonica rubbers (geld niet als je sportkeeringen monteerd)
-indien de aanslagrubbers gebarsten of niet meer goed zijn, ook nieuwe opzetten (nummer 5)
- 2 nieuwe o ringen voor de doppen (nummer 14) Voor een oud type voorvork heb je afdichtplaatjes nodig ipv rubbers, meestal hoef je die niet te vervangen als die er nog opzitten.
-Wasbenzine

Voor het verfraaien van de onderpoten:
-stuk schuurpapier waterproof 600 en eventueel 800
-(schilders)tape
-polijstmachine
-schroevendraaier
-klein hamertje
-spuitbus Kreidler onderpotenverf. Dit is te koop bij Ami lakken in Duiven. Hieronder vind je het adres:

AMI autolakken
Impact 8
6921 RZ Duiven
tel: 026-3120540

Vind je dit teveel gedoe, dan kan je ook zilveren velgenverf van Motip gebruiken.

De nummers die er bij sommige onderdelen achter staan kan je in het onderstaande plaatje terug vinden.

Afbeelding

Werkwijze
Als eerste moet de voorvork uit elkaar. Ik ga ervan uit dat de voorvork al gedemonteerd is uit het frame.

1: We draaien de afdichtdoppen aan de bovenkant van de poten los met de baco, sleutel 21 (nieuw type) of met inbus 12 (oud type).

Afbeelding

2: We houden de voorvork op de kop boven een bak. Als er nog olie in zit zal dat eruit lopen. Verder vallen er als het goed is 2 veren per poot uit (9,11), een kunststof bus (10) een metalen bus (13) (geldt niet voor oud type vork).

Afbeelding

3: We draaien de m7 boutjes aan de onderkant van de vorkpoten los.
(als die er niet uit komt moet je met de ratel, 2 verlengstukken en dop13 het moertje (7) aan de binnenkant tegenhouden).
We kunnen nu de vorkpoten eraf trekken.

Afbeelding

4: We steken een klein schroevendraaiertje door het kleine gaatje onderaan de zuigerstang (4) en draaien met de ratel, 2 verlengstukken en dop13 het moertje (7) aan de binnenkant eraf.

Afbeelding

We kunnen nu de zuigerstang eraf trekken en als je de voorvork op de kop houd komen als het goed is het moertje (4), het aanslagrubber (5) en de bronzen bus eruit vallen. Soms blijft het een beetje plakken door de olie , dan kan je met een dun schroevendraaiertje aan de onderkant het hele spul wel los krijgen.
We hebben nu een kaal kroonstuk.

5:Voor een mooi resultaat gaan we eerst de vorkpoten mooi maken.
-Als eerste verwijderen we de keerringen. Dit doe je door heel voorzichtig met een schroevendraaier tussen de poot en de keering iets te wrikken.

-Om eerst alle oude olie uit te poot te krijgen giet je de poot halfvol wasbenzine (wel even je vinger op het gaatje onderop houden natuurlijk). Dan hou je je andere hand op de bovenkant van de poot. Nu schud je goed met de poot, en aan de binnenkant zal die er nu weer mooi uitzien.

-De onderkant van een vorkpoot is origineel glimmend. Deze glans kan je weer terug krijgen door de poten aan de onderkant te polijsten. Dit kan met een lappenschijf op een slijpsteen, of met de dremel. soms is het onderste gedeelte nog zo mooi, dat poetsen met de hand volstaat.

-Nu is het bovenste gedeelte van de onderpoot aan de beurt. We gaan het bovenste gedeelte eerst glad schuren met waterproof korrel 600. (eventueel naschuren met 800). Gebruik overvloedig water!.
Vervolgens plakken we het onderste gedeelte af met tape. Het makkelijkste is schilderstape. Zorg dat alles is bedekt!
Daarna ontvetten we de poot met wasbenzine of ontvetter.
Nu hangen we de poot op met een stuk touw of iets dergelijks. Nu kunnen we met de onderpotenverf of velgenverf het bovengedeelte van de onderpoot mooi spuiten.
DOE DIT IN DUNNE LAGEN. Beter 5 dunne lagen dan 1 dikke. Dan bestaat er ook nog de kans dat er druipers ontstaan.
We laten de poot opdrogen.

-Nu de laatste handeling. De nieuwe keeringen monteren dit kan gewoon door ze er met de hand in te drukken. We moeten ook gelijk de rubbers over de vorkpoten schuiven.
Dit kan immers niet meer als de vorkpoot al op de vork zit. Als het goed is zit er ergens op het rubber een vlak stukje.
Dit is een uitsparing voor het voorspatbord. De uitsparing moet onder zitten.
Trek het rubber op de een of andere manier over de vorkpoot.
Eventueel verwarmen in heet water. wat ook nog wel is wil helpen, is wat glijmiddel in de vorm van olie of iets dergelijks op de vorkpoot smeren, dan glijd het rubber er goed omheen.

Het wil nog wel is voorkomen dat sportkeerringen niet klemmen aan de buitenkant. Dit kan je voorkomen door ze vast te lijmen met een KLEINE hoeveelheid lijm.
Bijvoorbeeld bizonkit. Voordat je ze vast gaat lijmen moet je eerst kijken of ze op de ''normale'' manier niet goed klemmen.
Als je binnenin een sportkeerring kijkt zie je dat de buitenkant (waarmee je hem zeg maar om de poot klemt) op een gegeven moment iets smaller word.
Door dat randje blijven de meeste sportkeerringen goed zitten. Maar monteren word daardoor ook moeilijker.
Het beste kan je een stuk plastic buis of iets dergelijks zoeken, die net op het randje van de buitenkant valt.
Zet de poot vast in de bankschroef (liefst met doeken ertussen), en sla met een hamer de keering goed op de poot.
Dit kan wat moeite kosten maar als het eenmaal zit dan zit het meestal ook goed.

Afbeelding

6. Het kroonstuk moet natuurlijk ook schoon. Dit doe je op dezelfde wijze als bij de vorkpoten.
Hand op de onderkant, wasbenzine erin, hand op de bovenkant en schudden maar.


7. Als het nodig is kan je nu het verbindingsstuk van de 2 poten opnieuw zwart spuiten. Dit gaat op dezelfde wijze als de onderpoten
-Schuren met waterproof.
-Poten zelf afplakken.
-Ontvetten met wasbenzine
-Matzwart spuiten in DUNNE lagen 3 keer moet voldoende zijn. Tussen het spuiten door laten opdrogen.

8. De voorvork kan nu weer in elkaar. Dit gaat in principe op dezelfde manier als uit elkaar.

-zuigerstang aan onderkant van het kroonstuk doorsteken. aanslagrubber met messing busje en nieuw afdichtrubbertje op dezelfde manier als op afbeelding 2 van bovenaf in de vork laten zakken.

Afbeelding

Voor het bevestigen van het afdichtrubbertje kan je het messing busje en het aanslagrubber even van elkaar afhalen.
Dit doe je door het messingbusje in de bankschroef te zetten (niet te strak aantrekken!, messing is niet zo hard), en het aanslagrubber er dan voorzichtig af te buigen/tikken met een hamertje.
Dan kan je makkelijk het afdichtrubber eromheen doen.
Het afdichtrubbertje hoort een beetje schuin af te lopen aan de rand. Dit is soms bijna niet te zien.
het brede gedeelte moet iig aan de kant van het aanslagrubber zitten, en het smalle gedeelte aan de kant van het messing busje, dan dicht het rubbertje het beste af in de vork.
Hij moet immers dempen als de vork weer terugveert.

-Dan met ratel, verlengstukken en dop 13 de zuigerstang vastmaken met behulp van het moertje. De voorvork wel even plat leggen omdat anders het moertje constant ui de dop naar beneden valt.

Afbeelding

-De vorkpoot over de zuigerstang schuiven en met het m7x25 boutje en nieuwe koperen ringetje ertussen vastbouten aan de zuigerstang.
Het moertje aan de binnenkant dus even tegen houden voor het geval dat het weer door gaat draaien.

Afbeelding

-We kieperen nu niet het hele binnenwerk erin. Wat we nu doen is de nieuwe vorkolie vanaf de bovenkant in de vork gooien.
Bij een nieuw type vork 175ml per poot. Bij oud type 110ml per poot.

Afbeelding

Als het erin zit pompen we een paar keer met de buitenpoten. Doe dit ongeveer een minuutje lang. Hierdoor word alle lucht uit de vork geperst en komt daarvoor in de plaats vorkolie.
Het beste is om de vork dan even een nachtje te laten rusten zonder binnenwerk en doppen. Zo kan alle lucht eruit.

Afbeelding

-Vervolgens kan het binnenwerk er weer in. eerst de korte veer(9), dan het tussenbusje(10), dan de lange veer(11) en in het geval van een nieuw type vork de verlengbussen(13).
Laat alles er rustig inzakken, liefst vork iets scheef houden. Niet te scheef anders komt de olie er weer uit zetten :wink:

Afbeelding

-Dan kunnen we de doppen er weer op doen.

Afbeelding

Indien er gebruik word gemaakt van de normale keeringen icm. rubbers, dienen de rubbers vastgezet te worden aan de vork aan de bovenkant. Als het goed is, zit er in de vork een uitsparing.
In het rubber zit een verdikking die je dus zo moet draaien zodat ie in de uitsparing valt. Dan zit ie goed vast. Ga dus niet kloten met tie-wraps, dit is niet nodig.

We zijn nu klaar met de voorvork revisie.
Als je alles goed hebt gedaan heb je weer een perfecte voorvork die mooi veert en dempt.

Afbeelding

© Melvin van de Kraats voor https://www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: FAQ: Zelf je voorvork reviseren.

#2 Bericht door Maarten » 16 feb 2011, 08:03

Aanvulling op de voorvorkrevisie


Met dank aan Tjerry voor de scans.



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Gesloten