FAQ: Stuurslot verwijderen

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

FAQ: Stuurslot verwijderen

#1 Bericht door Dimage » 01 feb 2006, 19:36

FAQ: Stuurslot verwijderen

Als je je stuurslot wilt verwijderen (omdat je je frame wilt spuiten bijvoorbeeld), en je hebt het sleuteltje, dan kun je de borgpal uit het frame trekken, de sleutel in het slot steken, de sleutel om te draaien en het slot er uit trekken. Let op het veertje.

Een veelvoorkomend probleem, je hebt een frame met een stuurslot, maar je hebt geen sleuteltje.

Stuurslot hoef je bij een kaal frame (dus als de voorvork er uit is) niet uit te boren, maar kan je heel simpel met een center naar binnen slaan totdat het palletje/schroefje afbreekt, daarna even terug drukken van binnenaf en het slot is eruit.

Hierbij de werkwijze voor het verwijderen van een stuurslot.

Foto van het stuurslot in gemonteerde stand;

Afbeelding

Het eerste wat nu gedaan moet worden is de blokkeerpen/pal verwijderen.
Dit doe je het makkelijkst door eerst een schroevendraaier tussen het slot en het palletje te steken, dmv wat wrikken te zorgen dat er wat ruimte op het palletje komt en daarna deze verder te verwijderen met een tang.

Afbeelding

Sla nu met een doorslag o.i.d. het slot naar binnen, hou deze zo recht mogelijk zodat je niet makkelijk wegschiet waardoor je frame kan beschadigen. Je voelt op een gegeven moment met het naar binnen slaan dat het slot niet verder kan, verder als dat kan je ook niet dus blijf niet onnodig lang doorslaan terwijl het helemaal niet nodig/mogelijk is.
Heb in dit geval zelf even een groffe kruisschroevendraaier gebruikt. omdat de doorslagen in de schuur lagen en ik op zolder bezig was.

Afbeelding

Wanneer je nu aan de binnenzijde van het balhoofd kijkt, dan zie je het stuurslot uitsteken.

Afbeelding

Druk nu vanaf de binnenzijde het slot terug.

Afbeelding

Zover dat je het uit ziet steken vanuit het stuurslothuis.

Afbeelding

Pak nu het uitstekende deel van het slot met een tang en trek het slot uit het huis.

Afbeelding
Afbeelding

Op onderstaande foto zie je bij het groene pijltje het palletje waarvan het uitstekende gedeelte is afgebroken tijdens het doorslaan en wat ook voor het blokkeren van het slot zorgde.

Afbeelding

Onderstaand het lege slothuis, je ziet op de foto ook heel duidelijk waarom je het slot niet verder naar binnen kan slaan.

Afbeelding

Tot slot een foto van een nieuw slothuis waarbij je duidelijk de groeven kan zien waar normaal het zojuist afgebroken palletje normaal zijn werk doet mbt het van slot en op slot zetten.

Afbeelding

Een nieuw stuurslot monteer je nu vrij simpel door de sleutel in het slot te steken, deze om te draaien zodat het palletje gelijk aan het lange stuk staat, daarna duw je het slot in het huis net zolang totdat je voelt dat het palletje in de eerste groef valt en je de sleutel weer terug kan draaien.
Test vervolgens nog even voor de zekerheid of hij ook makkelijk op slot wil en sla dan de blokkeerpen/pal weer op zijn plek.
Deze zorgt er namelijk voor dat je het slot er niet in zijn geheel uittrekt wanneer je je Kreidler van het stuurslot afhaalt.

Hoop dat het zo wat makkelijker te volgen was en dat een ander hier wellicht ook nog wat aan heeft.

Volgens mij moet het ook op deze manier bij een opgebouwde Kreidler gaan, zal dat de volgende keer eens bij mn gele Kreidler proberen want daar moet toch een nieuw slot in.

Succes :wink:

MVG Frans

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

#2 Bericht door Roland » 01 feb 2006, 21:03

Ik heb bij mijn oranje rmc vergeten een veer achter het slotje te doen want het zat er niet bij :oops:

Is er nog een mogelijkheid om dit alsnog te doen, zonder dat ik het slot stuk maak?

O ja, het slot werkt overigens wel goed maar komt niet zo mooi terug als die groene Rmc.

Gr, Roland

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door papabrolli » 01 feb 2006, 21:46

Roland, borg verwijderen en met gedraaide sleutel kan je het slotje er zo uittrekken. Mijn slotje kwam ook slecht terug maar door een vijltje heel licht langs het borgschroefje te halen loopt het allemaal een stuk soepeler.

Erwin

Gebruikersavatar
cobra427
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 nov 2003, 20:03
Locatie: Druten (bij Puiflijk ;-))
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door cobra427 » 02 feb 2006, 09:17

Ik had gisteren (voor de foto's en duidelijke uitleg van het verwijderen geplaatst waren) dit topic gezien en dacht ineens aan mijn nog te verwijder stuurslot. Ik heb het gisteren met een drevel naar binnen geslagen en kwam toen inderdaad niet verder. Gelukkig is er nu zo'n duidelijke uitleg. Vanavond weer verder.

Overigens is mijn blokkeerpennetje net onder de kop afgebroken :oops: , hoe krijg ik deze nu verwijderd? Wat voor materiaal is het?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#5 Bericht door Melvin » 02 feb 2006, 11:02

uitboren.
Pas wel erg op, doe het voorzichtig en rustig aan, je gaat zo scheef.
Als je eenmaal een beginnetje hebt dan lukt het meestal wel.
ik heb het laatst ook netjes gedaan (het kleine randje dat er nog in zat kon je er zo uit halen) dus het kan wel.

Gesloten