Deze FAQ is ontstaan na een vraag van Rob, die zijn Kreidler had overgespoten en bij het monteren van de tank bemerkte dat de schroefdraad in het frame rot (dol) was geworden.
Hieruit kun je leren dat het verstandig is om, voordat je een frame gaat spuiten, eerst alle schroefdraden te controleren. Na het spuiten kun je met een tapsetje de schroefdraden schoonmaken.
Er zijn meerdere oplossingen te bedanken voor het probleem, zoals het gaatje dichtlassen, daarna netjes vlakslijpen, gaatje boren en nieuwe draad tappen. Of het gat wat groter maken en er een M6 moertje in lassen.
Als het frame echter net gespoten is dan snap je wel dat lassen de lak in de omgeving ook aantast.
De mogelijke oplossing werd aangedragen in de vorm van de blindklinkmoer, en dit bleek goed te werken. Een blindklinkmoer is een schroefdraadbusje dat je er met een soort van popnageltang in knijpt.
Kijk ter informatie over diverse blindklinkmoeren eens op deze site:
http://www.gebrema-weesp.nl/gebrema_han ... nagels.htm
Enkele voorbeelden van blindklinkmoeren:
Blindklinkmoer met volledige of gedeeltelijke zeskant schacht, met of zonder karteling, open
Blindklinkmoer met verzonken kop, met of zonder karteling, open
Het gereedschap:
Tang met blindklinkmoer
Blindklinkmoer set
Werkwijze en resultaat:
Rob schreef:in mijn geval:
schroefdraadgat uitboren naar 9 mm (volgens boekje 9,1 mm)
popmoer op tang draaien, in gat steken en netzolang (voorzichtig) knijpen tot popmoer totaal is ingekrompen. Tang er weer uitdraaien.
Bij balhoofd popmoer in moeten korten en beetje pielen.
andere gat geen probleem.
prima oplossing!
Rob
Blindklinkmoer rechtsonder
Blindklinkmoer rechtsboven