FAQ: Hoe maak ik mijn cilinder/cilinderkop goed schoon.

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

FAQ: Hoe maak ik mijn cilinder/cilinderkop goed schoon.

#1 Bericht door Melvin » 01 feb 2005, 13:08


Omdat een kreidler een liggende cilinder+kop heeft, worden deze snel vies.
Dit is natuurlijk geen gezicht. Vandaar dus een faq hoe je je cilinder en je cilinderkop weer goed schoonmaakt.









De cilinder Laten glasparelen
Ik Vertel eerst wat over glasparelen. Cilinders en cilinderkoppen kan je laten glasparelen. Je hebt er dan zelf geen werk aan maar ik vind het persoonlijk niet mooi, dat het uiterlijk van de cilinder en de cilinderkop hetzelfde zijn. Sowiezo verkies ik gewoon een originele kleur van de cilinder boven die van een geglasparelde.
Glasparelen gebeurt met hele kleine glasparels die met een hoge druk op het oppervlak worden gespoten. Hierdoor ''spuit'' je al het vuil van de cilinder af en word ie weer superschoon. Je krijgt alleen een andere kleur als dat de cilinder eerst was. Als je je cilinder laat glasparelen, dan moet je eerst plaatjes op de openingen maken (inlaat, uitlaat, voorkant van de cilinder en achterkant van de cilinder. Je kan het ook met kranten in de binnenkant doen, en veel ducktape eroverheen. Als je die methode toepast moet je niet richten op het ducktape, anders ga je er zo doorheen. Doe je dit niet, dan kan door de hoge druk de wand aangetast worden, en dat wil je natuurlijk niet.
Over het algemeen is het zo dat hoe lager de druk is die je gebruikt, doe mooier het resultaat is.
Hieronder zie je een geglasparelde cilinder (hij is eigenlijk met iets te hoge druk gedaan):

Afbeelding

Stralen
Stralen werkt hetzelfde als glasparelen, alleen maakt men hier niet gebruik van glasparels maar van fijn zand of grit.
Je krijgt een iets ander effect als met glasparelen. Bij glasparelen glimt de cilinder iets meer eigenlijk.
Hieronder zie je een gestraalde cilinder:

Afbeelding


Cillit bang + een hogedruk spuit
Cillit bang is een schoonmaakmiddel waar een ligt bijtend zuur in zit.
Aanraking met de huid kan wel maar niet te lang. Je kan het kopen bij de blokker voor 3,50. Er staat op de fles dat je het niet langer dan een halve minuut in aanraking mag laten komen met metaal. Dit hebben we dus juist nodig.


dit is de werkwijze:
-Leg de cilinder in een emmer en breng een grote hoeveelheid water aan de kook, genoeg om de cilinder helemaal te bedekken als die in de emmer ligt.

-Spuit het cillit bang rijkelijk over de cilinder en gooi er kokend water overheen, net zolang totdat de cilinder onder het water ligt.






-Laat de cilinder nu 1 tot 2 uur ''weken''. Leg ook een deksel op de emmer, anders ontsnapt alle warmte.
Afbeelding

-Als de 2 uur bijna voorbij zijn ga dan even naar het dichtsbijzijnde tankstation waar ze een hogedrukspuit met warm water en schuim hebben.

-Haal de cilinder bij het tankstation uit de emmer en spuit hem gelijk helemaal van boven tot onder af met de hogedrukspuit.
Eerst met warm water en shampoo, daarna nog een keer met koud water.
Houd de spuitlans lekker dicht op de cilinder en vergeet niet alles te raken.

-Nou is het een kwestie van wachten totdat de cilinder is opgedroogd, en je hebt weer een nieuwe cilinder.
Ik heb het zelf gedaan en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. Je ziet geen verschil met een nieuwe cilinder.

Hieronder het resultaat (dit is dus de kop die je op het eerste plaatje ziet:
Afbeelding

© Melvin van de Kraats voor https://www.kreidler.nl
Met dank aan johnny voor de cillit bang methode.

Gesloten