Perspresentatie Van Veen OCR1000 19-09-1974 (Nederlands, Deutsch, English)

Hier is alle documentatie m.b.t. Kreidler te vinden. - Here you can find all documentations about Kreidler.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Perspresentatie Van Veen OCR1000 19-09-1974 (Nederlands, Deutsch, English)

#1 Bericht door Maarten » 05 mei 2019, 08:37

Perspresentatie Van Veen OCR 1000 19-09-1974


Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)



Nederlands:

Afbeelding

PERSBERICHT

IFMA 1974, perspresentatie van de Van Veen OCR 1000 in hotel Mondial te Keulen, aanvang 16.00 uur.

Keulen, 19 september 1974.

Voorgeschiedenis

Van Veen Import B.V. start in 1959 met de alleenvertegenwoordiging voor Nederland van het Duitse kwaliteitsmerk bromfietsen en lichte motorrijwielen: Kreidler Fahrzeugbau in Stuttgart/Kornwestheim.
In 1965 is de Kreidler Florett bromfiets reeds de meest verkochte bromfiets in de hoge prijsklasse. In dit jaar start ook de eigen race-afdeling, ter ontwikkeling van 50 cc grand-prix machines. Geleidelijkaan ontstaat hieruit een professionele motorresearch-afdeling. De resultaten blijven niet uit:

in 1968 - 3 wereldrecords - Elvington mijl staande start enz.
in 1969 - vice-wereldkampioenschap 50 cc-klasse, coureur: Aalt Toersen .(NL).
in 1971 - op de geheel nieuw ontwikkelde racemachines wordt zowel het Wereldkampioenschap 50 cc door Jan de Vries, als wel het Wereldkampioenschap constructeurs in de wacht gesleept.
1972 • Wereldkampioenschap voor constructeurs - vice-Wereldkampioenschap Jan de Vries.
1973 - idem + Wereldkampioenschap Jan de Vries (NL).
1974 - idem + Wereldkampioenschap Henk van Kessel (NL).

Wankel-fase
De ontwikkelingsafdeling, oorspronkelijk gestart als liefhebberij van H. van Veen (40), bezint zich midden 1971 op een nieuwe uitdaging; in januari 1972 reeds wordt begonnen met de ontwikkeling van een geheel nieuw motorrijwielconcept dat een grote voorsprong moet krijgen op alle produkten, die tot op dat moment geproduceerd werden. Het voertuig dient zich te onderscheiden door: rijkarakter, acceleratie, topsnelheid, uiterst zorgvuldige afwerking en ongeëvenaarde levensduur.


Afbeelding

2.
Gekozen wordt de "Wankelmotor" als krachtbron door z'n, speciaal voor toepassing in motorrijwielen, meest aantrekkelijke eigenschappen:
a. Gunstigste verhouding van inbouwmaten en -gewicht: vermogen.
b. Trillingvrije loop en mechanisch vrijwel geruisloos.
c. Groot koppel over breed toerengebied (enorme souplesse).
d. Betrekkelijk eenvoudig aan toekomstig te verwachten zwaardere uitlaatgasnormen aan te passen, door een zg. "naverbrander" aan te koppelen.

Na onderhandeling met Audi/NSU en Citroën. in de herfst van 1971, die gezamelijk in "Comotor" een nieuwe wankelmotor ontwikkelden, wordt deze 100 pk krachtbron gekozen om de essentiële bouwelementen te leveren voor de nieuwe "Super-bike".

Intussen wordt in de "Van Veen-experimental" de dwars- of lengte-inbouw van de rotatiemotor getest, de invloed hiervan getest op weggedrag, stabiliteit, trillingen, gewichtsverdeling etc. Deze testmachine werd aan de vakpers getoond in november 1972. De race afdeling 'wordt geleidelijk, qua proefbank en instrumentatie, omgeschakeld op het nieuwe projekt.

De "Comotor" technici in Altforweiler (W. Dld.) volgen met stijgende verbazing de geleidelijke metamorfose van "hun" 2-schijven rotatie-motor, doch werken enthousiast mee om het gestelde doel te bereiken. De gezamelijke Nederlands/Duitse inspanningen worden beloond.

Thans 19 september 1974 is het zover, het Van Veen ontwikkelingsteam, geheel bestaande uit technici/perfektionisten die zelf aktief de motorsport beoefenen, toont de OCR 1000, het concept van hun motorfiets van de toekomst.

De krachtbron levert het uitzonderlijk hoge koppel van 13 mkg, tussen 3.000 en 5.500 omwentelingen per minuut. Daardoor is het mogelijk zich zowel bij 50 km/u in stadsverkeer opvallend geruisloos in de 3e of 4e versnelling te bewegen, als om bijv. bij het ongekend lage toerental van 5.200 tpm een kruissnelheid van 180 km urenlang vol te houden!


Afbeelding

De meest opvallende (en exclusieve) eigenschappen Van deze machine zijn:

a. de 2-schijfs rotatiemotor is 100% uitgebalanceerd, geeft dus geen hinderlijke trillingen in stuur, voetrusten of buddyseat,
b. mechanisch geruisarm, een rotatiemotor heeft nl. geen heen en weer gaande doch uitsluitend roterende delen en is bovendien geheel ingesloten door een watermantel.
c. de acceleratiemogelijkheden, door het uitzonderlijk vlakke verloop van de koppel/toerentalkromme.
d. 50.000 km (of 2 jaar) garantie op het rotatiemotorgedeelte.

Door al deze unieke eigenschappen ontstond de motorfiets met de kracht en het karakter van de turbine en de sonore stem van de viertakt!

De radiateur op één van de 3 machines is kleiner dan gebruikelijk voor een zware machine. Hiertoe zijn wij dank verschuldigd aan het Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven, waar een nieuw revolutionair type radiateur, speciaal voor deze OCR 1000 is gebouwd. Deze radiateur is bijzonder geschikt voor toepassing in motorrijwielen, daar zij door een vernuftige opstelling van koellamellen een ca. 25% betere koeling geeft bij een gegeven bouwvolume.

Produktieplannen
Na een zeer zorgvuldige testperiode, welke nog ca, 8 maanden in beslag zal nemen zal het groene licht gegeven kunnen worden voor de bouw van een eerste serie. In de huidige fase van produktie-voorbereiding worden onderhandelingen gevoerd inzake de vestigingsplaats van de fabriek.

Prijs
Daar een serieproduktie aanvankelijk (zeker in den beginne) nog het karakter zal dragen van "handwerk" zal de OCR 1000 voorlopig een exclusief bezit zijn. Als voorlopige richtprijs kunnen wij noemen f.19.800,-- excl. BTW. De eerste machines zullen naar verwachting over ca. 18 maanden geleverd worden.


Afbeelding


Op bijgaande folder vindt u de voornaamste technische gegevens voor zover wij deze op het moment kunnen vrijgeven.

Van Veen Import B.V.
Stand nr. 35
Halle 12

H. van Veen (dir.)

P.G. Beszelsen (persvoorl.)


Afbeelding

Bijlage Persconferentie — Keulen 19 september 1974

De voornaamste, hier aanwezige, medewerkers van het OCR 1000 ontwikkelingsteam zijn:

M.L. Boerstra
H.J. Klusowski
F.H. Schuerhoff
J.G. Schurgers
J. Voskamp
H.W. Westerberger




Deutsch:

Afbeelding


PRESSEBERICHT

Köln, 19. September 1974.

IFMA 1974, Pressevorführung der Van Veen OCR-1000 Motorräder im Hotel Mondial in Köln, Anfang 16.00 Uhr.

Vorgeschichte
Van Veen Import B.V. übernimmt im Jahre 1959 die Generalvertretung für die Niederlande der deutschen Qualitätsmarke für Mopeds und Kleinkrafträder: Kreidler Fahrzeugbau in Stuttgart/Kornwestheim.

Bereits.1965 ist das Kreidler Florett Moped in Holland schon das meist verkaufte Fahrzeug in seiner Klasse. In diesem Jahre entsteht auch eine eigene Rennabteilung zur Entwicklung von 50 ccm Hochleis-tungs-zweitaktern. Allmählig entsteht hieraus eine professionelle Ottomotor Entwicklungsabteilung. Ergebnisse:

1968 - 3 Weltrekorde Elvington (England) 50 ccm-Klasse - Meile mit stehendem Start usw.
1969 - Vize-Weltmeisterschaft 50 ccm-Klasse, Fahrer: Aalt Toersen (NL)
1971 - Mit ganz neu entwickelten Rennmaschinen wird sowohl Welt-meisterschaft 50 ccm-Klasse von Jan de Vries, sowie die Weltmeisterschaft für Konstrukteure (Markenweltmeisterschaft) eingeholt.
1972 - Markenweltmeisterschaft -.Vize-Weltmeisterschaft für Jan de Vries. 1973 - idem + Weltmeisterschaft Jan de Vries. 1974 - idem + Weltmeisterschaft Henk van Kessel (NL).

Wankel-Phase
Die Entwicklungsabteilung, ursprünglich angefangen als technisches Hobby von H. van Veen (40), sucht sich Mitte 1971 eine neue Herausförderung: Anfang 1972 bereits, wird begonnen mit der Entwicklung eines ganz neu-artigen Motorrad-Konzeptes das einen grossen technischen Vorsprung auf alle Produkte die bis zu diesem Moment produziert werden haben soll. Das Fahrzeug soll sich unterscheiden durch:

Fahreigenschaften, Beschleunigung, Höchstgeschwindigkeit, äusserst sorgfältige Verarbeitung und eine Lebensdauer ohnegleichen.



Afbeelding



Der Wankelmotor wird gewählt als Triebwerk durch seine besondere Eigenschaften, speziell für die Verwendung in Motorrädern:

a. Weitaus günstigstes Verhältnis von Leistung zu Einbaumasse und Gewicht.
b. Vibrationsfreier Lauf und mechanisch äusserst geräuscharm.
c. Hohes Drehmoment über sehr breitem Drehzahlband.
d. Relativ einfach anzupassen an künftig zu erwartende schärfere Abgasnormen.

Nach Verhandlungen im Herbst 1971,. mit Audi/NSU und Citroen, die gemeinsam im Comotor einen neuen Wankelmotor entwickelten, wurde dieses 100 PS Triebwerk gewählt um die massgebenden Bauelemente zu liefern für den neuen "Super-bike".

Inzwischen wurde in der "Van Veen Experimental" der Längs- oder Quer-Einbau vom Rotationskolbenmotor getestet, ebenso der Einfluss auf Fahrteigenschaften, Stabilität, Schwingungen, Gewichtsverteilung u.s.w. Diese Testmaschine wurde im November 1972 der Fachpresse gezeigt. Die Rennabteilung wurde Schritt für Schritt, was Prüfstand und Instrumentierung anbetrifft. auf das neue Projekt umgeschaltet.

Die "Comotor" Techniker in Altforweiler (Westdeutschland) folgen mit ansteigender Verwunderung die allmähliche Metamorphose "ihres" Zweischeiben Wankelmotors, arbeiten jedoch begeistert mit, um den Ziel zu erreichen. Die gemeinsamen Niederländisch/Deutsche Anstrengungen werden honoriert.

Heute, den 19. September 1974, ist es soweit: Das Van Veen Entwicklungs-Team, ganz bestehend aus Techniker/Perfektionisten die alle selber aktive Motorradfahrer sind, zeigt der OCR 1000 (Oil Cooled Rotor 1000) das Konzept von ihrem Motorrad der Zukunft.

Das Triebwerk liefert das exzeptionell hohe Drehmoment von 12 mkg, zwischen 3.000 und 6.000 Umdrehungen/Min. Dadurch ist es möglich sich sowohl bei 50 Km/St. im Stadtverkehr auffallend lärmlos (im 3. oder 4. Gang) fortzubewegen, wie auch z.B. bei besonders niedriger Drehzahl von 5.200 Umdreh./Min. einen Schnitt von 180 km/st Stundenlang zu halten!


Afbeelding


Die wichtigsten (und exklusiven) Merkmale dieser Maschine sind:

a. Der Zweischeiben Rotationskolbenmotor ist 100% balanziert und verursacht also keine hinderlichen Vibrationen im Lenker, Fuss-rasten oder Sitzbank.
b. Im höchstmöglichen Grade fehlen von mechanischen Geräuschen, ein Rotationskolbenmotor hat nämlich keine hin und her gehende, jedoch ausschliesslich rotierende Teile, die ausserdem noch ganz von einem Wassermantel eingeschlossen sind.
c. Die einmaligen Beschleunigungsmöglichkeiten.
d. Eine Garantie von 50.000 Km (oder 2 Jahre) auf alle Rotations-Kolbenmotorteilen.

Durch alle diese einmaligen Eigenschaften entstand das "absolute" Motorrad mit der Kraft, dem Karakter und dem Vibrationsfreien Lauf einer Turbine, und mit der sonoren Stimme eines Viertakters.

Ganz neuer Kühler
Der Kühler auf einer der 3 Maschinen ist kleiner als üblich. Hierzu sind wir dem Philips Physik Labor in Eindhoven zu besonderem Dank verpflichtet, wo speziell für diese OCR 1000 ihre neuer revolutionärer Kühlertyp gebaut wurde. Dieser Kühler ist besonders für die Verwendung in Motorrädern geeignet, nachdem sie Dank einer neuen Kühllamellenart eine 25%ige bessere Kühlung ergibt bei einem gegebenen Bauvolumen.

Produktionspläne
Nach einer sehr sorgfältigen Erprobungsphase, welche noch ca. 8 Monate dauern wird, wird grünes Licht für den Bau der ersten Serie gegeben werden. In der heutige Phase von Produktionsvorbereitungen werden Verhandlungen geführt betreffs des Niederlassungsortes der Fabrik.

Preis
Nachdem eine Serienproduktion (sicherlich im Anfang) noch den Karakter von "Handarbeit" trägt wird der OCR 1000 vorläufig ein exklusiver Besitz sein. Als vorläufigen Richtpreis können wir nennen: DM 19.800,--, exkl. MWSt. Die ersten Fahrzeuge werden laut Erwartung in ca. 18 Monate geliefert.


Afbeelding


Im beigefügten Prospekt finden Sie die wichtigsten technischen Merkmale für soweit sie im Moment freigegeben werden können.

Van Veen Import B.V.
Stand Nr. 35
Halle 12 Obergeschoss

H. van Veen (Geschäftsführer)

P:G. Beszelsen (Presse -Abt.)




English:

Afbeelding

PRESS - RELEASE

IFMA 1974, Presentation of the VAN VEEN OCR 1000 to the Press at Hotel Mondial in Cologne, beginning 16.00 hrs.

Cologne, September 19th 1974.

Previous history
In 1959 Van Veen Import B.V. starts with the sole-agency for the Netherlands of the German quality-brand mopeds and small motorcycles : Kreidler Fahrzeugbau in Stuttgart/Kornwestheim.

In 1965 the Kreidler Florett is already the best sold moped in the high price-bracket. It is also this year that Van Veen's racing-department starts with the development of 50 cc grand-prix machines.

Out of this, a professional motor-research-department gradually develops. The results are bound to come:

in 1968 - 3 world-records - Elvington - 44 mile standing start etc.
in 1969 - vice-worldchampionship 50 cc class, driver Aalt Toersen (Neth.)
in 1971 - on the entirely new developed racing machine the Worldchampionship 50 cc by Jan de Vries, as well as the worldchampionship "Manufacturers" are gained.
1972 - worldchampionship for "Manufacturers" - vice-worldchampionship Jan de Vries
1973 - idem + worldchampionship Jan de Vries (Neth.)
1974 - idem worldchampionship Henk van Kessel (Neth.)

Rotary stage
The development-department, originally started as a hobby of H.van Veen (40), is medio 1971 in for a new challenge; already in January 1972 the development of an entirely new motorcycle-concept is started, that has to get a big lead on all products, manufactured at that time.
The vehicle has to distinguish itself by :
driving character - acceleration - top-speed - extremely careful workmanship - and an unapproachable long life.

The "Rotary-engine" is chosen for powering because of its most attractive qualities for motorcycle-application :
a. most favourable proportions between dimensions, weight and capacity
b. vibrationless-run and mechanical almost noiseless.
c. large torque within a wide revolution-range.
d. rather simple to mount a so-called "after-burner", to come up to the requirements of the exhaustgas-standards, which will, as expected, be stiffened in future.


Afbeelding


After negotiations with Audi/NSU and Citroen in autumn 1971, who developed in "Comotor" a new rotary-engine, this 100 hp power-unit is chosen to give the new "Super-bike" its essential element of construction.

In the meantime, the in line-or diagonal position of the rotary-engine is tested and how this influalces the road-behaviour, stability, vibrations and the weight-ratio. The racing-department is, qua test-bench and instruments, gradually switched over to the new project.

The "Comotor" technicians in Altforweiler (W.Germany) follow the step by step metamorphosis of their 2-disc rotary engine with growing amazement, but they cooperate enthousiastically to come to the intended result. The mutual Dutch/German efforts become honoured.

Now, September 19th 1974, it's so far. The "Van Veen development-team", all technicians/perfectionists, who actively pursue the motorsport themselves, shows the OCR 1000, concept of their motorcycle of the future.

The power-unit.develops the exceptional high torque of 13.5 mkg between 3000 and 500 rpm. Because of this, it is possible either to travel along in 3rd or 4th gear at 50 km/h in city-traffic, remarkably noiseless, or e.g. to keep going for hours at a cruising-speed of 180 km/h at a relative low number of 5200 rpm.

The most remarkable (and exclusive) qualifications of this machine are :
a. the 2-disc rotary engine is 100% balanced, so does not give inconvenient vibrations in steering-bar, foot-rests or pillion-seat.
b: mechanical almost soundless, because a rotary engine does not have up and down moving parts, but solely rotating parts, and moreover completely is surrounded by a watershield.
c. possibilities of acceleration because of the extremely flat torque/curve.
d. warranty on 50.000. km (or 2 years) for the rotating engine-part.

Because of all these qualifications the motorcycle deals with the power and the character of the turbine and the sonorous voice of a 4-stroke piston engine.

The radiator on one of the 3 machines is smaller than usual for a heavy machine. For this we owe Philips Physical Laboratory in Eindhoven a debt of gratitude, where a new revolutionary type of radiator is specially built for this OCR 1000. Because of an ingenious formation of cooling-lamellae, which give approx. 25% better cooling at a given building-volume, this radiator is very suitable for motorcycles.

Production plans
After a thorough testing-period, which will take another 8 months, the green light can be given for production of the first break. • In the present preparative stage of production, negotiations are conducted concerning the establishing-place of the factory.

Price
Since a quantity-production will initially (certainly in the beginning) be characterized as "handwork", the OCR 1000 will be an exclusive property. The preliminary controlled-price will be D.M. 19.800.-- excl. A.V.T. The first machines will, as expected, be deliverable in approx.18 months.


Afbeelding

In the enclosed folder you will find the essential technical data, as far as we can release at the moment.

Van Veen Import B.V.
Stand nr. 35
Hall 12.

H. van Veen (Dir.)

P.G. Beszelsen (Press inf.)


Afbeelding


Enclosure Pressconference - Cologne, September 19th, 1974

The most important members of the developing-team, present at this meeting are:

M.L. Boerstra
H.J. Klusowski
F.H. Schuerhoff
J.G. Schurgers
J. Voskamp
H.W. Westenberger

Plaats reactie